CCC leerlingen maken kennis met UNESCO thema’s

Zwolle – Afgelopen week stond het Carolus Clusius College in Zwolle in het teken van de UNESCO-projectweek. Tijdens deze week maakten eerste-, tweede-, derde- en vierdejaars leerlingen door middel van interactieve en leerzame projecten kennis met UNESCO-thema’s. Bij de UNESCO-onderwijsprojecten staan vier thema’s centraal: vrede en mensenrechten, burgerschap, intercultureel leren en duurzaamheid. In het kader van deze thema’s volgden de leerlingen diverse activiteiten.

unesco-fotoproject.jpg 

De onderbouwleerlingen van het vmbo hadden een week vol verschillende activiteiten. Zo stond het onderwerp gokverslaving op het programma. Bij het Casino vmbo werden de leerlingen er bewust van dat gokken op welke manier dan ook verslavend kan zijn. Daarnaast was het casino ook bedoeld om het rekeninzicht te vergroten. Door middel van kansberekening ontdekten de leerlingen hoe groot de kans was dat zij een casinospel konden winnen. Een ander belangrijk onderwerp was liefde, seksualiteit en relaties. Op een laagdrempelige manier ontdekten de leerlingen wat zij van deze thema’s vinden, wat wederzijds respect is binnen dit thema en hoe zij zich weerbaarder kunnen maken.

Wat is er nu meer intercultureel dan het kennis maken met nieuwe culturen, gebruiken en dansstijlen? De leerlingen uit de onderbouw van het vmbo streden, binnen het project Wave your flag, tegen elkaar in een spannende dance battle. Zij leerden eerst een dansstijl uit een andere cultuur en maakten daarna de benodigde attributen. In het kader van kennis maken met nieuwe culturen, bezochten de leerlingen van het internationaal gymnasium van het CCC, Orfeo een bezoek aan international boarding school Eerde. Zij kregen een rondleiding en volgden een swingende jambe workshop. De derdejaars leerlingen havo en vwo gingen aan de slag met een UNESCO-fotoproject. De leerlingen moest een immaterieel erfgoed op de foto vast leggen en een presentatie geven over waarom zij juist dit stukje cultuur willen behouden. Er werden goede presentaties gegeven. De bijbehorende foto’s waren zelfs zo mooi dat  UNESCO deze foto’s gaat gebruiken voor een tentoonstelling.

Hoe duurzaam is Zwolle in de toekomst? Peter Vader, de stadsomroeper van Zwolle, gaf de leerlingen uit vier vwo een inkijkje in de duurzaamheid van bedrijven uit deze regio. In groepjes verkenden de leerlingen thema’s als sport, bouwen en kleding van de toekomst. Een aantal leerlingen kreeg een exclusief kijkje achter de schermen bij Wehkamp waar zij met de leidinggevende tips hebben uitgewisseld over het aanbieden van kleding die zowel duurzaam als hip is. Daarnaast bezochten leerlingen het Earthship op Doepark Nooterhof. Aan het einde van de week presenteerden de leerlingen hun ideeën en oplossingen voor de toekomst. Naast de UNESCO-projecten deden leerlingen ook mee aan Zip your Lip. Tijdens deze 24 uur durende actie mochten de leerlingen niets eten en alleen thee en water drinken. De leerlingen maakten tijdens de actie mee hoe het is om niet te eten. Het geld dat de leerlingen ophaalden gaat naar World Vision, de organisatie die kinderen onder andere helpt aan voedsel en schoon drinkwater. Ondanks dat het soms zwaar was om 24 uur niets te eten zouden de leerlingen volgend jaar weer meedoen aan de actie. Want ieder kind heeft toch recht op voedsel en schoon drinkwater?!

Het Carolus Clusius College behoort tot het UNESCO-scholennetwerk. Met de toetreding tot het scholennetwerk behoort het CCC tot een wereldwijde groep scholen die hebben verklaard zich in te willen zetten voor de wereldvrede. In Nederland zijn tot nu toe nog 12 andere onderwijsinstellingen gecertificeerd. Meer weten over het Carolus Clusius College als UNESCO-school? Kijk opwww.hetccc.nl.

Artikel delen:

Reageer