Ondernemers niet blij met komst Hornbach

Zwolle – Bouwmarkt Hornbach heeft verzocht het Shellterrein aan de Blaloweg te mogen herontwikkelen en herbestemmen voor een bouwmarkt met tuincentrum. Naar aanleiding hiervan is door de gemeente een stedenbouwkundige verkenning uitgevoerd. Hieruit vloeien een aantal randvoorwaarden voort. Die zullen nader worden gedetailleerd in een Stedenbouwkundig Programma van Eisen. Dit Stedenbouwkundig Programma van Eisen zal worden vertaald in een bestemmingsplan. 

De komst van een nieuwe bouwmarkt genereert extra autoverkeer. Daarom is het de bedoeling de driesprong Katwolderweg/Blaloweg uit te bouwen tot een viersprong met voldoende verkeerscapaciteit. Nadat ze eerder een brief aan de raad zonden, had namens de Ondernemersvereniging Voorst dhr. Bootsma zich maandagavond tijdens de raadsvergadering als inspreker gemeld. De ondernemers voelen zich overvallen door het voorstel en vinden het een ongewenste ontwikkeling. Verder wordt er ingesproken namens Hornbach door mevrouw Tijchon. Zij geeft aan dat de komst van Hornbach van belang is voor de inwoners van Zwolle en omgeving. Verder wijst ze er op dat de gemeente alleen ruimtelijke ordeningscriteria mag hanteren en geen economische- of concurrentiemotieven. Een aantal politieke fracties hebben veel kritische vragen en zijn niet overtuigd van het voorstel. Zij hebben grote moeite met de specifieke locatie en de kosten die de gemeente moet maken voor de aanpassing van de infrastructuur.

Vervolg verslag raadsvergadering…

Ook heeft men moeite met de korte reactietijd die de ondernemers op Voorst is gegund en men is bang voor verdringingseffecten. Andere fracties staan positief ten opzichte van de plannen. Ze zijn blij dat Hornbach voor Zwolle heeft gekozen en verwachten een regionale uitstraling die de economie van Zwolle ten goede zal komen. Wethouder De Heer ziet de komst van Hornbach als kans. Hij reageert op alle vragen en opmerkingen. Vorig jaar bij het vaststellen van de kadernota detailhandel heeft de raad er voor gekozen detailhandel op deze plek niet onmogelijk te maken. Hornbach heeft grond van een particulier gekocht en de gemeente gevraagd of ze willen meewerken. De gemeente heeft aspecten als ruimtelijke inpassing, veiligheid, geluid en bodem onderzocht en er zijn voldoende argumenten om de raad voor te stellen medewerking te verlenen. 
Wat de infrastructurele kosten betreft zegt de wethouder dat de Blaloweg onderdeel uitmaakt van de ring en dat er toch al een capaciteitsvergroting nodig is. Naast een Europese subsidie via de provincie, draagt Hornbach (via de anterieure overeenkomst) bij aan de kosten. Daarnaast wordt op termijn ook nog een bijdrage verwacht door de ontwikkeling van overige aanliggende bedrijfsterreinen. Ten aanzien van de vraag naar de exacte kostenverdeling m.b.t. de sanering zegt de wethouder toe dat hij nog vertrouwelijk schriftelijk informatie zal verstrekken. Ook is op verzoek de anterieure overeenkomst door raadsleden vertrouwelijk in te zien. 
De meerderheid van de fracties vindt het niet nodig besluitvorming uit te stellen. De ondernemers op Voorst hebben voldoende tijd om nog te reageren en krijgen bij de bestemmingsplanprocedure ook de mogelijkheid hun zienswijze kenbaar te maken. De beslisnota kan geagendeerd worden voor de besluitvormingsronde-A op 22 april 2013.
Artikel delen:
Reacties 31
  1. opzich is het wel weer goed voor de werkgelegenheid in zwolle. hier komen dus ook weer vacatures voor beschikbaar net zoals bij ikea die er aan zit te komen

  2. Is de Gamma bang voor een beetje concurrentie? Of gaat de intratuin nu ook bezwaar maken? Ik juich de komst van Hornbach toe !

  3. Waarom werkt een woonboulevard wel en maakt men zich druk over nog een bouwmarkt. Die, zo heb ik begrepen, een andere opzet kent.
    Heb het over kansen en niet over bedreigingen. Onderneem!

  4. Ik vind het prima hoe het geregeld wordt, wel heb ik mijn vraagtekens bij de aanpassingen aan de infrastructuur. Is het dan niet handiger voor zo’n bedrijf om zich op een andere locatie te vestigen? Ik noem een Hessenpoort of het gebied rond de vroegere Rova?

    Daarnaast wordt er maar steeds geschermd met de creatie van werkgelegenheid, maar iemand merkte hier laatst al terecht op dat de winst van Hornbach (zowel in euro’s als dus ook in personeel) grotendeels weggehaald wordt bij de bestaande bouwmarkten. Daar is niet zoveel mis mee, maar het is te eenzijdig om alleen maar te spreken over de absolute groei van Hornbach van 0 tot X werknemers voor de gemeente Zwolle, want iets zegt mij dat het elders weer werknemers gaat kosten.

  5. Ondernemers zijn niet blij maar ber zijn ook wat mensne die niet blij zijn met die ondernemens moet maar kijken hoeveel mensen werk krijg dankzij de komst van die bouwmarkt is alleen maar goed!!
    Ik zou zeggen nog meer laten komen!!:D

  6. Wat een gelul weer hier in Zwolle omdater weer een groot bedrijf bij komt.En dan zeggen ze dat het verkeer daar weer drukker door wordt op dit punt .Nou er zal misschien we wat meer verkeer komen maar er zullen veel klanten van de Gamma bij zijn.Hornbach is veel uitgebreider wat doe het zelf producten betreft .Je kunt zo gek niet bedenken of ze hebben het waarvoor je bij de anderen voor niets komt.Laat ze maar gauw beginnen met bouwen van de hornbach ben er bij mijn zoon in utrecht ook vaak geweest een zeer goede bouwmarkt is het

  7. Verkeersdrukte vindt ik geen argument, die weg is al elders dicht geslibt (afslag Deltion) dus kunnen ze het nu goed aanpakken en als Hornbach die lokatie wil moet Zwolle niet zo blijven zeuren anders wijken ze wel uit naar andere plaats of we krijgen zelfde als Ikea jaren vertraging om niks.

    Concurentie is goed veel bouwmarkten vallen ook onder een paraplu dus het valt reuze mee.

  8. Ik blijf me toch altijd verbazen over ondernemers die zich zorgen maken over ‘verdringingseffecten’ en bij andere gelegenheden pleiten voor vrije marktwerking.

    De argumenten over te kort ervaren reactietijden lijken mij meer valide.

    Het is aan de raad om op grond van een degelijke kosten-batenanalyse te maken, maar er mag natuurlijk geïnvesteerd worden in de komst van extra werkgelegenheid naar Zwolle in deze tijd.

  9. Daarom is het de bedoeling de driesprong Katwolderweg/Blaloweg uit te bouwen tot een viersprong met voldoende verkeerscapaciteit.

    Dit begrijp ik eerlijk gezegd niet.
    Hornbach komt aan de bestaande zijweg van de Blaloweg te zitten, namelijk de Katwolderweg.
    Aan de andere kant van de Blaloweg staat bebouwing.
    Waarom zou de driesprong (huidige kruising) dan worden uitgebouwd tot een viersprong, waarbij de 4e tak kennelijk doodloopt tegen de bestaande bebouwing???

  10. Hornbach is al eigenaar van de grond, en de gemeente Zwolle heeft geen nee gezegd tegen deze ontwikkeling: dus kat in bakkie.

    Ben benieuwd wat er verder gaat gebeuren rondom de Katwolderweg; die percelen zijn ineens erg interessant ivm de aanzuigende werking van H.

  11. Alleen in Zwolle kan een “ondernemer” afspraken maken met de gemeente betreft het verbieden van een concurrent in zijn directe omgeving. Het begint hier steeds meer op een communistische staat te lijken. Vrije markt economie ok, maar alleen als de overheid het goed vindt…

  12. Ik snap dat verhaal van die kruising ook niet helemaal. Ik zou het logischer vinden als gesproken werd over de splitsing Blaloweg-Katerdijk die omgebouwd zou worden tot een kruising…..

    Verder is de Hornbach wat mij betreft welkom. Vanuit Stadshagen heb je alleen de Gamma dichtbij. De andere 3 bouwmarkten moet je eerst een roteind voor rijden. Aan deze kant van Zwolle zie ik dus best graag een nieuwe bouwmarkt verschijnen.

  13. Het enige waar Zwolse ondernemers zich druk om maken zijn de parkeerplaatsen voor de rest zijn ze standaard altijd TEGEN!
    Wie kan zich de ophef over de komst van IKEA niet herinneren.
    Ik zeg; laat maar komen die Hornbach.

  14. Verkeerssituatie :
    we leggen er eerst een rotonde neer en na een jaar komen we er achter dat het toch handiger is die om te bouwen met een vrije busbaan en een extra brug richting Holtenbroek….

  15. ze kunnen hem beter in patshagen bouwen

    prima hier wonen (komen) toch de meeste klanten vandaan
    ook nog een patatzaak, kroeg, aldi, boni. is zeer gewenst 8)

  16. De komst van Hornbach is op zich geen probleem.
    Alleen zal er dan voor dit gebied andere milieu eisen gehanteerd worden iets waar de gevestigde bedrijven niet op zitten te wachten. Ook zal de verkeers afwikkeling een probleem worden gezien de wazige info van de gemeente.
    Men zal daarom met gemeente en provincie bindende afspraken moeten maken
    Wanneer de vestiging van Hornbach eenmaal een feit is, is er geen weg terug

  17. De ondernemers investeren wel in voorst bedrijven als Abbott ,Van Wijhe verf, Leeuwtechniek, Kalverhaar hebben miljoenen geïnvesteerd de in Voorst alleen al in 2012. Deze investeringen zonder subsidie van
    de overheid en binnen het kader van de bestemmingsplan maar Dan komt er een grote Duitse bouwmarkt bestemmingsplannen moeten wijken en geld uitgetrokken voor aanpassingen verkeerssituatie.
    En dat alles met grote haast. Want als je grond koopt met bestemming industrie en het krijgt de bestemming detailhandel dan wordt de grond twee keer zo veel waard.
    Hoezo cadeau aan Hornbach

  18. Natuurlijk hebben de ondernemingen in het gebied nieuwbouw gepleegd en panden ge upgrade alles met de geldende al zware milieu regels voor industrie gebied. Maar heeft zich iemand afgevraagd hoe schoon de ex Shell grond wel is of word dit met de bekende deken afgedekt, en draait de gemeenschap straks weer op voor deze sanering.

  19. Komst Hornbach is geweldig!

    Werkgelegenheid in Zwolle verbeterd. En de Gamma moet weer wat gaan doen om klanten te houden. Gamma heeft nu het voordeel dat ze toch wel klanten krijgen omdat de concurrentie aan de andere kant van Zwolle zit.

    Met de komst van de Hornbach kan de Gamma laten zien dat ze klantvriendelijk zijn zoals ze beweren…

  20. @Horn,

    Maakt toch niet uit grond is gekocht en die het koopt heeft er plannen mee, ik moet zeggen dat Hornbach een zeer fraaie locatie heeft gekozen.

    Trouwens was Scania ook niet(behoorlijk) gematst toen der tijd wat heeft dat gekost net zo als Ikea dan kan gemeente Zwolle beter de centjes stoppen in goede infrastructuur iedereen blij 🙂

  21. SCANIA IS EXPORTERENDE MAAKINDUSTRIE EN ZORGT VOOR VEEL ARBEIDSPLAATSEN. DEZE ARBEIDSPLAATSEN ZIJN NIET TEN KOSTE GEGAAN VAN BESTAANDE.

  22. Ik juich de komst alleen maar toe. Hornbach is veel goedkoper en heeft ook nog een beter assortiment. Met de 25% kortingsbonnen bij de Praxis ben je soms nog duurder uit als bij de Hornbach.

  23. Vanuit consumentenoogpunt begrijp ik jullie argumenten. Het probleem is denk ik niet zozeer de concurrentie of verdringingsmarkt, maar de effecten die dit hebben op de ruimtelijke ordening. Er wordt namelijk gebouwd voor de leegstand. En wie moet dit oplossen, dan wel betalen? Uiteindelijk de inwoners van de gemeente. Ik zou een aantal van jullie aan willen raden iets verder te kijken dan alleen argumenten voor ‘eigen gewin’. Niemand wil in een stad wonen waar meer ‘Te Huur-borden’ hangen dan dat er gezonde ondernemingen zijn..

Reageer