4 mei: wie mogen of moeten worden herdacht?

Zwolle – Op zondag 28 april 2013 gaat Marja Vuijsje, in haar Waanders-lezing: Ons kamp, een min of meer joodse geschiedenis, in op vraag wie er op 4 mei tijdens de dodenherdenking mogen of moeten worden herdacht.

‘Blijf met jullie rotpoten af van onze rotherdenking.’ Dat is de teneur van de discussies die de laatste jaren worden gevoerd over de vraag wie er op 4 mei tijdens de dodenherdenking mogen of moeten worden herdacht. De meest in het oog springende tegenstelling is die tussen niet-joden die vinden dat het tijd wordt ook in Nederland omgekomen SS’ers en Wehrmachtsoldaten eer te bewijzen en joden die daartegen protesteren.


De vader van Marja Vuijsje, Nathan Vuijsje, overleefde Auswitz omdat hij zo mooi trombone kon spelen. Mede aan de hand van zijn lotgevallen beschrijft Marja Vuijsje in Ons kamp de geschiedenis van haar joodse familie en de impact van de Shoah op meerdere generaties. Haar boek werd met lof overladen. Elsbeth Etty schreef in NRC Handelsblad: ‘Een fenomenaal boek dat veel meer vertegenwoordigt dan een familiekroniek. Het is ook een cultuur- en ideëengeschiedenis, een sociologie van de joodse emancipatie, het verhaal van de Jodenvervolging en een psychologisch portret van de overlevenden.’

In haar lezing zal Marja Vuijsje onder meer stilstaan bij de geschiedenis van de 4-mei- herdenkingen. Van de jaren veertig en vijftig, toen er bij officiele herdenkingen nog geen speciale aandacht was voor de Jodenvervolging, tot en met de huidige tijd waarin de moord op meer dan 100.000 Nederlandse joden een cruciale plaats is gaan innemen.

U kunt de entreebewijzen aanvragen via dit aanmeldformulier, of telefonisch reserveren via de receptie (038 – 4266300).

Datum: zondag 28 april 2013

Aanvang: 14.00 uur


Locatie: Historisch Centrum Overijssel

Entree: € 8,50

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

8 gedachten over “4 mei: wie mogen of moeten worden herdacht?”

  1. Eigenlijk een ongepaste discussie. Laten we alle mensen herdenken die onder barre omstandigheden gesneuveld en uitgemoord zijn. Maar laten we vooral stil staan bij het hedendaagse geweld. We hebben van al die gruwelen niets geleerd. Denk aan Syrië, maar ook aan het geweld in de Gaza strook. Wanneer houdt het op dat mensen elkaar verdrijven, wegjagen en uitmoorden. Verschrikkelijk…

  2. Eigenlijk een ongepaste discussie

    😮

    en vandaag de dag nog aan verdiend

    Locatie: Historisch Centrum Overijssel

    Entree: ?? 8,50

    :'(

  3. De meest in het oog springende tegenstelling is die tussen niet-joden die vinden dat het tijd wordt ook in Nederland omgekomen SS’ers en Wehrmachtsoldaten eer te bewijzen en joden die daartegen protesteren.

    Wat een rare zin. Ten eerste die scherpe tegenstelling tussen joden en niet-joden, waar ook voor- en tegenstanders had kunnen staan. En daarnaast de suggestieve woorden “eer te bewijzen”. Alsof de mensen die ook stil willen staan bij de verspilde levens van Duitse jongens en mannen, daarmee eer bewijzen aan een misdadig regiem.
    KT zegt het mooi: “wanneer houdt het op…”

  4. Eigenlijk vind ik het belangrijk om te herdenken hoe men massaal zodanig kan worden misleid, dat men collectief in staat is tot gruwelen. Natuurlijk is een eerbetoon op zijn plaats voor de mensen die uiteindelijk hebben gevochten voor herstel, maar het herdenken van de mensen die opgeslokt zijn in de maalstroom van sluwe propaganda en indoctrinatie, lijkt mij ook op zijn plaats.
    We hebben er met zijn allen een oordeel over, maar wat weten we nu van onze hedendaagse redenen tot oorlogsvoering. Amerika misleidt de wereld met valse informatie om legitiem irak binnen te vallen met honderdduizenden doden ten gevolg. Wat weten we nu echt van syrie? Zelfs over 9-11 zijn vrij concrete aanwijzingen dat het niet zo is gegaan als dat wij denken. Ik denk dat we momenteel net zo gemakkelijk zeggen dat oorlog legitiem is op basis van verkeerde gegevens, dan de duitsers destijds. Dat maakt de duitsers niet vrij van schuld, maar is wel reden om kritisch te blijven op zaken zoals die ons voorgeschoteld worden. Ik sta daar graag bij stil op 4 mei.

  5. Ik vind Duitsers over het algemeen prettige en correcte mensen om mee om te gaan.
    Maar toch, aangezien ik de belevenissen uit de eerste hand van mijn vader en mijn moeder heb mogen horen welk schrikbewind ze ook 5 jaar lang in ons eigen Zwolle hebben uitgevoerd, dan heb ik weinig behoefte om bloemen op het graf van een SS’er te leggen.

  6. De dodenherdenking op 4 mei is natuurlijk niet alleen een puur Joodse aangelegenheid. Daar vallen gevallenen van alle gezindten onder. Mensen die slachtoffer waren van het derde rijk, en dat is een behoorlijk brede groep. Dat je daar ook de dienstichtigen uit Duitsland kan rekenen, ben ik het eigenlijk wel mee eens.

Reacties zijn gesloten.