Brugklas CCC neemt je mee naar de Middeleeuwen

Zwolle – Ooit geweten dat de Blijmarkt werd gebruikt om al het wapentuig, zoals de blijden, te verzamelen? Zodat de Zwollenaren en bisschop Van Arkel ten strijde trokken tegen ridder Van Voorst tot Voorst? Of dat het terras op het Bethlehemskerkplein op een voormalig kerkhof ligt? Afgelopen donderdag namen de atheneum/gymnasium burgklasleerlingen van het Carolus Clusius College belangstellenden mee terug in de Middeleeuwen tijdens een anderhalf uur durende rondwandeling. Dit deden zij niet zomaar. Als Middeleeuwse Zwolse bevolking vertelden zij hun verhaal.

ccc_terug_in_de_tijd.jpg

Ouders, familie, havo 3 leerlingen en groep 8 leerlingen van basisschool De Wendakker maakten deze tijdreis. Een extra uitdaging voor de brugklasleerlingen was om hun verhaal voor de havo 3 leerlingen van het CCC in het Engels te vertellen.

Op verschillende plaatsen in de binnenstad van Zwolle vertelden de leerlingen, verkleed en geschminkt, hun verhaal. Zo maakten de ‘tijdreizigers’ kennis met een doorsnee van de Middeleeuwse Zwolse Bevolking. Zij liepen bijvoorbeeld mee met de boerinnen die hun vee via de Sassenpoort naar de weilanden buiten de stad brachten of kochten vis bij de viswijven. Ook justitie was vertegenwoordigd door de beul, schout en schepen. Koopmansvrouwen en burgeressen vertelden over de laatste roddels en bierbrouwers lieten trots hun brouwerij zien.
De rondwandeling is een jaarlijks terugkerende geschiedenisrepetitie voor de leerlingen van het CCC. Het doel van deze repetitie is dat de leerlingen informatie verzamelen, deze vertalen naar een interessant verhaal en de opgedane kennis vervolgens presenteren. 

Dat de leerlingen deze vorm van toetsing leuk vinden blijkt. De leerlingen van het CCC geven elk jaar aan dat zij dit de leukste geschiedenisrepetitie ooit vinden. Ook vinden zij het leuk om hun ouders nieuwe dingen te vertellen over de stad. Daarnaast is een bijkomend voordeel van deze repetitie dat de leerlingen meestal jaren later hun tekst nog precies kennen!

Artikel delen:

Reageer