Klem gevaren schip weer los

Het tankschip dat zich vanmorgen klem had gevaren onder de spoorbrug tussen Zwolle en Kampen is inmiddels weer los. Door de aanvaring heeft het schip zijn stuurhut verloren. Er zijn geen gewonden gevallen. Het treinverkeer is stilgelegd, totdat duidelijk is of de brug is beschadigd. Treinreizigers moeten rekening houden met een uur vertraging. Op dezelfde plek varen vaker schepen tegen de brug, omdat die ten opzichte van het water relatief laag is.

Bron: RTV Oost

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

12 gedachten over “Klem gevaren schip weer los”

  1. Wordt deze brug nou vervangen door een nieuwe hogere brug van de Hanzelijn? Want een spoorbrug hoort tegenwoordig niet meer op te gaan vind ik.

  2. met de laatste schrijver ben ik zowat helemaal eens geen brug maar tunnel dan ben je overal van verlost.geen opstakel voor de scheepvaart dus een vrije dorvaart dat is wat het mooiste is .
    DUS GEEN BRUG MAAR EEN TUNNEL .

  3. @binnenschipper:
    Niet om het ?©?©n of ander maar… een tunnel is natuurlijk praktischer voor schepen maar waar ligt hier de oorzaak? Dat er vaker tegenaan gevaren wordt is in ieder geval een teken dat die brug aan de lage kant is maar kunnen schippers niet op de ?©?©n of andere manier zien hoe hoog de afstand tussen water en brug is? Net als voor vrachtauto’s/bussen soms ook aangegeven is hoe hoog een viaduct is? Ik heb er de ballen verstand van maar ben wel benieuwd of het hier nou een menselijk falen is (schippers), het ontbreken van ‘gegevens’ over de doorvaarhoogte of mogelijk foute gegevens?

  4. Het probleem zit hem denk ik in de variabele waterstand…

    De ene keer kan je er probleemloos onderdoor, terwijl het de volgende keer niet kan. Ik neem aan dat de waterhoogte en daaraan gerelateerde doorvaarhoogte echt wel aan gegeven wordt, maar dat het een kwestie is van de automatische piloot.

    Ik vermoed dat bij wisselende viaducthoogtes het aantal ‘klappers’ van vrachtwagens ook wel een stukje hoger zou worden. 😉

  5. Tja, dat laatste denk ik ook wel.
    Maar die automatische piloot, heb je het dan over de automatische piloot van het schip (als die die heeft…. dan zou het een automatische schipper zijn natuurlijk 😉 ) of heb je het dan over de ‘automatische piloot’ van de schipper zelf?

    Dat laatste…. tja, dan heeft het in wezen weinig meer te maken met de hoogte van de brug maar meer met opletten.

  6. moet ik er wel bij zeggen dat het natuurlijk vrij zot is dat het zo vaak gebeurt. Hoewel die brug natuurlijk omhoog en omlaag kan zou het een stuk praktischer zijn als zowel scheepvaart als treinen gewoon ongehinderd door zouden kunnen varen, hetzij door een tunnel, hetzij door een hogere brug.

  7. de reden dat schippers voor een tunnel zijn is zo dat er elke keer door prorail de openings tijden worden ingekort en verandert momenteel heb je als schipper maar 6.min. in die tijd moet de brug worden geopend schepen er door en de brug moet weer dicht.
    en dan de brug is toch over de rivier gebouwd dus was het water en scheepvaart er eerder dan de spoorverbinding.maar hoe gaan ze dat doen met de aan rij hoogte aan de zwolse kant een normale goederentrein heeft nu al moeite om over de brug tekomen. wat betreft de doorvaarthoogte die staat wel aangegeven maar dan ben je nog maar een paar honderd voor de brug en als je niet al te bekend bent en met een leeg schip in de afvaart bent heb je niet zo veel tijd meer om snel tehandelen. en dan heb je ook nog dat prorail in de officiele openings tijd extra treinen over de brug laat rijden en als er dan nog tijd over is word er misschien nog een opening verzorgd dus daarom zijn wij voor een tunnel. schepen zijn geen auto’s die als je moet wachten op de plek blijven liggen je hebt altijd rekening te houden met stroom en wind. en dan er bij er is geen brugwachter meer op de brug dus alles word via een camera systeem in de gaten gehouden wat ook een vertekend beeld kan geven zelfs bij mist hebben ze de brug al eens niet meer geopend omdat ze geen beeld hadden lig je maar te wachten
    wat kost dat niet maar daar word niet na gevraagd scheepvaart moet ook aan zijn verplichtingen voldoen.

  8. dan varen ze maar niet via zwolle dan is alles opgelost.
    neem een andere route als het je niet bevalt.

    nee ik ben het er mee eens dat er wat gedaan moet worden .
    maar deze spoorbrug hoort toch wel bij zwolle.

    graaf het een stuk dieper eronder bedenk wat moois maar laat de brug zitten.

Reacties zijn gesloten.