Bijzondere samenwerking Librije en Windesheim

Zwolle – Het boek PUURST, uitgegeven door Jonnie en Thérèse Boer, is het afgelopen half jaar voor negentig Windesheimstudenten het onderwerp van de dag geweest. Zij hadden de taak hét marketingplan te ontwikkelen waarmee het boek ook internationaal in de markt gezet kan worden. Een opdracht met een wedstrijdelement, waarbij het studententeam Oostenrijk/Zwitserland als winnaar uit de bus is gekomen. Het team adviseert De Librije het boek niet in Oostenrijk, maar wel in Zwitserland uit te brengen. “Een verrassend, maar zeer bruikbaar advies voor ons. En leuk om op deze manier aan het onderwijs bij te kunnen dragen”, aldus Jonnie Boer.

05-06-2013_bijzonderesamenwerking.jpg
v.l.n.r. Anna Braakman, Richelle Dagremond, Jonnie Boer, Thérèse Boer, Annette Dekker, Koen Donker 

In februari 2013 is het boek PUURST door Gourmand uitgeroepen tot het beste chefkookboek ter wereld. Thérèse Boer: “Mede hierdoor vroegen we ons af of we het boek ook niet in het Engels moeten uitbrengen. Dat Windesheim langs kwam was een prachtig toeval om hier verdere invulling aan te geven.” Het winnende studententeam heeft zich in hun marketingplan gericht op de afzetmarkt Oostenrijk/Zwitserland. “Ons belangrijkste advies aan De Librije is om het boek niet in Oostenrijk uit brengen, maar wel in Zwitserland. En dan vertaalt in het Duits”, vertelt Annette Dekker, een van de winnende studenten. ”In Oostenrijk wordt de Michelingids al niet eens meer uitgegeven, dus er is gewoon minder interesse in het hogere culinaire segment. In Zwitserland daarentegen is de culinaire markt veel groter en er is meer welvaart, wat ook een belangrijk aspect is voor een luxueus boek als PUURST.”

 

De winst kwam als verrassing voor het team. Medestudente Anna Braakman vertelt: “Andere teams zoals Spanje en Indonesië hadden ook een heel sterk plan en een leuke presentatie. Maar deste trotser zijn we op de winst met ons plan.” De award voor het winnende studententeam: een kijkje in de wereld van De Librije inclusief een borrel in de wijnbar, een kennismaking met Jonnie en Thérèse Boer en een prachtig project voor op hun CV. De samenwerking tussen Windesheimstudenten en De Librije is ontstaan via Facebook. Docent Sander Janssens polste via het sociale medium bij Thérèse Boer naar samenwerkingsmogelijkheden. En wie waagt die wint, negentig Windesheimstudenten mochten begin 2013 in groepen een internationaal marketingplan ontwikkelen voor elk een ander land om het boek PUURST in de markt te zetten. Voor De Librije leuke nieuwe ideeën en inzichten voor de internationale vermarkting van het boek. Voor de negentig Windesheimstudenten een unieke kans om een visitekaartje af te geven aan het werkveld.

Artikel delen:
Reacties 2

Reageer