Zwolle webwinkelstad van Nederland

Zwolle – Eens in de zoveel tijd komt er een lokale winkelier in opstand tegen het online kopen door consumenten. Meestal rond de decemberfeestdagen en vader- en moederdag. Nu is er een campagne gelanceerd in Enschede: Weet waar je koopt. De Tubantia citeerde het volgende: “Als iedereen alleen maar online koopt, neemt de leegstand toe, lopen steeds minder mensen door de winkelstraten, met alle gevolgen van dien. Met af en toe internetshoppen is niet zo veel mis, maar vergeet vooral ook niet de winkels binnen te lopen.” Carlijn Postma, bekend van het boek ‘Zakelijk twitteren‘, ziet kansen en opende een Facebook pagina.

Postma: "Gelukkig, met af en toe internetshoppen is niet zoveel mis… Ik vraag me dan altijd af waarom deze ondernemers niet snappen dat het fenomeen ‘winkelen’ verandert. De geschiedenis heeft legio voorbeelden. Stel je eens voor: “Met af en toe een digitale foto is niks mis, maar vergeet niet ook fotorolletjes te kopen.” Of “Af en toe een mailtje kan geen kwaad, maar vergeet de postbode niet.” En zo kunnen we wel even doorgaan. Waar is het dan wel goed gegaan? Bij die bedrijven waar nieuwe ontwikkelingen danwel bedacht, danwel tijdig omarmt worden. Zoals een wehkamp.nl en Bol.com. Laten we stoppen met smeken en aan de slag gaan. Aan de slag met een businessmodel voor Zwolle als ultieme webwinkelstad van Nederland."

Postma vervolgt: “De eerste stad waar je kunt shoppen zonder gesleep met tassen, waar de horeca, etalages en popup winkels tot een geheel zijn verworden. Waar gekochte spullen afgehaald kunnen worden bij de parkeergarage of voor slechts 1 x de bezorgkosten bij je thuis worden afgeleverd. Waar ruimte is voor kleine ondernemers, omdat zij geen hoge huren hoeven te betalen voor volledige winkelpanden, maar betalen voor de huur van je ‘window’.  Popup stores/walls die maximaal 3 maanden te huur zijn zodat er elke drie maanden weer (deels) nieuwe winkels zijn. En waar heel Nederland naar toe komt om al die dingen die je online kunt kopen, te zien, te voelen, te passen en te beleven om het vervolgens online te betalen en te versturen.”

Postma ziet legio kansen voor een stad als Zwolle:

  1. Een horecaondernemer die samenwerkt met Wehkamp. Koffiedrinkend producten bestellen en bekijken in Zwolle.
  2. Een makelaar (of ondernemer) die zijn winkelruimte per 3 maanden verhuurt aan verschillende tijdelijke shops en een horecaondernemer. (interessant voor kleine ondernemers, collectieve kunstenaars, de Etsy-ondernemers, maar ook voor online shops zonder eigen winkel zoalsBellio.nl en PSIkhouvanjou.nl
  3. Een interactieve reclameexploitant voor de nodige interactieve billboards, horecatafeltjes en walls. 
  4. Voor Cycloon Fietskoeriers, DHL, of gewoon het logistieke centrum van de Wehkamp of de toekomstige Ikea.
  5. ….

En wat hebben de huidige lokale winkeliers er aan? Bezoekers in de winkel, toename online verkoop op hun eigen sites (en als ze die niet hebben, moet er snel een komen), gezamenlijk gebruik van het logistieke systeem. Eventueel verhuur van een deel van hun ‘window’ en noem maar op. Er zit nog zoveel potentie in deze stad. We moeten alleen op tijd instappen en samenwerken.

Carlijn postma doet graag een oproep doen aan gemeente Zwolle, winkeliers, Zwolse ondernemers en Kennispoort om er een project van te maken.

Artikel delen:
Reacties 10
  1. Voorspelbaar deze ontwikkeling. Een bedrijf als Bol.com heeft dat snel en goed gezien!! Fysieke winkels als de boekhandel en reisburo’s zullen er over 7 jaar niet meer zijn. De papieren krant ook niet meer!


    ⚠️ Meld

  2. Ik vind het geen smeken van de winkeliers. Het gaat niet om een vernieuwd of verbeterd product, maar om een macro-ontwikkeling waarin geen sprake meer is van eerlijke concurrentie. Het is een tendens dat mensen bijvoorbeeld kleding passen in een winkel en het vervolgens online bestellen. Winkeliers hebben veel hogere aftrekposten, dus delven op termijn het onderspit. Tien jaar geleden was de Diezerstraat een interessante winkelpromenade. Vijf jaar later zaten er vijf drogisten en weet ik veel hoe veel telecombedrijven. En straks vullen ook die de legen panden niet meer op. Is dat wat we willen? Ik niet. Ik smeek dan nog liever.


    ⚠️ Meld

  3. terstal, wat je zegt geloof ik niet. Digitaal consumeren heeft praktische voordelen en kan op dat gebied nog wat terrein winnen, maar het vervangt een winkel uiteindelijk niet. Ik kan het me wel voorstellen dat winkels hun kracht meer moeten gaan bepalen ten opzichte van webwinkels. Tuurlijk, winkels zullen online bij moeten klussen, maar het wordt nooit hun sterke punt. Winkelen heeft een bepaalde amusementswaarde en tevens een sociale functie, webwinkels hebben dat veel minder. Wanneer winkeliers die kracht benutten en hier gebruik van maken, ben ik ervan overtuigd dat er niet veel winkels hoeven te verdwijnen.



    ⚠️ Meld

  4. Nou sorry hoor, maar ik ga niks meer online kopen. Zoveel gezeik met betalingen en 9 van de 10 keer is het product anders dan wordt vermeld op internet.

    ik ga liever naar de winkel dan, en dan wel te verstaan niet in zwolle, saaie winkelstraat.


    ⚠️ Meld

  5. Als je een broek wil kopen bij Jack n Jones krijg je de mededeling:
    “u kunt bij onze webshop kijken en daar een broek bestellen”.

    Schoenen bij Sascha? “Nee, die maat hebben wij niet meer. Dat kunnen wij wel bestellen, moet u twee weken wachten en 10 euro betalen.”

    Boek kopen bij Waanders? “U kunt op amazon.com kijken of het boek wat voor u is en digitaal door bladeren. Wanneer u het ISBN nummer meeneemt, kunnen wij het voor u bestellen”.

    Deze kreten heb ik dit jaar gehoord van de verkopers. Lekker klantvriendelijk.

    Een auto luwe binnenstad zodat de mensen met geld niet meer komen in bijvoorbeeld de duurdere winkels in de Sassenstraat.

    Mensen die slecht ter been zijn, stappen niet uit op het Kerkbrugje/ V & D/ Mediamarkt om een eind te lopen naar de Melkmarkt.

    Panden worden steeds duurder om te huren. Behalve voor de vage kledingwinkeltjes/ sieradenwinkeltjes in en om de bijvoorbeeld de Roggestraat, vaak gerund door allochtonen.

    Maximaal twee jaar de winkeltjes aanhouden en dan van naam veranderen. Scheelt dat de belastingdienst binnen komt en gaat controleren. Bijvoorbeeld: voormalig Paris XL eettent tegenover V&D, shoarmazaak aan de Nieuwe Markt, shoarmatent aan Oude Vismarkt tegenover Randstad.

    Echte winkels verdwijnen, vage eettentjes en kledingwinkeltjes komen er tijdelijk bij zoals het nu is. Dus met dat plan van Postma (hahaha, je spullen ophalen in een parkeergarage) zeg ik:

    bestel de doeken met een winkelprint zoals die nu al hangen aan de Melkmarkt en behang de Diezerstraat ermee. Dat zal de toekomst worden. Geen enkele ondernemer kan de concurrentie aan met webwinkels, Europese grote winkelketens tegenover torenhoge prijzen van winkelpanden en een slecht bereikbare binnenstad.


    ⚠️ Meld

  6. Ja Bart2, omdat parkeergarages al jaren bekend staan als goede plekken om allerhande ‘snuisterijen’ te verhandelen, heeft Postma het idee opgevat om deze een nieuwe officiele bestemming te geven. “Het boek dat u besteld heeft kunt u afhalen bij de in schaduw gehulde man met lange jas, hoed en vervormde stem”:P


    ⚠️ Meld

  7. “Carlijn Postma is auteur, spreker en ondernemer met frisse ideeën”.

    Je kunt wel merken dat Carlijn nog nooit een paar jaar 40 uur in een bedrijf heeft gewerkt in een uitvoerende functie. Waarschijnlijk zo van het Windesheim af gekomen met een HBO diploma communicatie op zak.

    En dan je eigen communicatie bedrijf starten vanuit je zolderkamer met frisse ideeën en hoe je moet faceboeken en twitteren als bedrijf zijnde bijvoorbeeld.

    Mooie website erbij en jezelf benoemen tot directeur…



    ⚠️ Meld

  8. En ook bij dit topic kom je weer met je gebruikelijke gezeur en suggestief geleuter over allochtonen Bart2. Begint een beetje obsessief te worden dat onderwerp voor jou. Zielig, want inhoudelijk voegt het niets toe.


    ⚠️ Meld

Reageer