Color Run als sponsorloop voor Tess Milne

Zwolle – Plan-ambassadeur Tess Milne loopt op 7 juli de door Net5 gepresenteerde Color Run™ in Zwolle. Ze doet niet alleen mee voor de fun, maar wil met haar kleurrijke prestatie ook zoveel mogelijk geld ophalen om meiden in Nepal een betere toekomst te bieden. Tijdens de loop, die bekend staat als the happiest 5k on the planet, wordt aandacht gevraagd voor meiden in ontwikkelingslanden die nu niet de mogelijkheid hebben om hun potentieel ten volste te benutten. Als meisje worden zij gediscrimineerd en achtergesteld. Color Runners kunnen het verschil maken door de run van Tess te sponsoren of door zelf een sponsorloop te initiëren en familieleden, vrienden, collega’s en kennissen aan te sporen geld te doneren. Wie het meeste weet op te halen, maakt kans op mooie prijzen.

logo_plan.jpg 

Ontwikkelingsorganisatie Plan Nederland is de officiële partner van de populaire Color Run™, die in Nederland door Net5 wordt georganiseerd. Vorige maand vond de eerste editie van dit internationale evenement met veel succes plaats in Amsterdam. Op 7 juli wordt park de Wezenlanden in Zwolle getransformeerd tot een kleurrijke en vrolijke locatie voor de tweede editie van deze fun run. De samenwerking met Plan zorgt ervoor dat de Color Runners ook kleur kunnen brengen in het leven van talloze meiden in Nepal, één van de landen waar de traditie van kleurrijke, heilige feesten zijn oorsprong vindt en waar Plan al tientallen jaren actief is.

Bij iedere Color Run™ stelt Plan Nederland een inspirerend verhaal centraal. De 24-jarige Nepalese Hema is het boegbeeld van de Color Run in Zwolle™. Zij neemt deel aan het Savings & Loans-project in Nepal. In dit project sparen een groep meisjes en jonge vrouwen elke maand samen geld. Met elkaar bepalen zij in welke ondernemingen geïnvesteerd wordt. Plan begeleidt de jonge vrouwen bij het opzetten en beheren van de leengroep en biedt hen opleidingen die van pas komen bij het starten van een eigen onderneming. Op die manier krijgen de meiden in Nepal meer inspraak en mogelijkheden om daadwerkelijk het verschil te kunnen maken voor henzelf en hun omgeving.

Als Dalith, behorend tot de laagste sociale klasse van Nepal, stond Hema buiten de gemeenschap. Er was niemand die haar geld wilde lenen om een naaiatelier te starten, waarmee ze financieel onafhankelijk kon worden. Nu is zij secretaresse van de corporatie van het Savings & Loans-project in haar regio. Ze is daardoor uit haar sociale isolement gebroken en een vraagbaak voor de gemeenschap geworden. Ze studeert en heeft geld kunnen lenen om haar eigen naaiatelier te starten. De vele mannen die nu ineens om haar hand komen vragen, worden door haar ouders resoluut de deur gewezen zodat Hema haar toekomstdromen kan vervullen.

Sinds 2007 voert Plan wereldwijd de campagne ‘Because I am a Girl’ om de positie van meisjes te verbeteren. Via diverse initiatieven tijdens en rondom het evenement wordt geld opgehaald voor Plan-projecten in Nepal. Deelnemers kunnen onder andere Plan-ambassadeur Tess Milne sponsoren of van hun eigen run een sponsorloop maken. Wie het meeste geld ophaalt, wint een meet & greet met Tess, extra kaarten voor The Color Run™ of een Color Run™ goodiepakket. De actie loopt tot 1 juli op www.plannederland.nl/color-run. Tess Milne ketent zich tijdens de run vast aan Plan-ambassadeur en stylist Mika van Leeuwen. Een klein obstakel tijdens de loop, om grote obstakels voor meiden in Nepal weg te nemen. “Ik heb de kans gekregen om mijn droom om presentatrice te worden waar te maken, maar heel veel meiden in ontwikkelingslanden durven niet eens over hun toekomst te dromen. Tijdens mijn reizen voor Plan heb ik zelf gezien dat investeren in meisjes loont. Ik loop mijn run dan ook voor al die stoere power meiden zoals Hema. Zij kunnen het verschil maken. Niet alleen voor henzelf, maar ook voor hun gezin en hun gemeenschap. Ik maak een feestje van mijn run. Niet alleen omdat de run een feestje op zich is, maar ook omdat ik weet dat ik met mijn loop in toekomstdromen van meiden in Nepal investeer.”

Artikel delen:

Reageer