Zwolle wil leegstand winkels beperken

Zwolle – Zwolle is volop bezig om leegstand van winkels in de (binnen)stad te beperken. De Overijsselse hoofdstad heeft net als andere steden te maken met een toename van de winkelleegstand. De leegstand voor heel Zwolle bedraagt 6,3 procent, net onder het landelijk gemiddelde van 6,4 procent. Vergeleken met andere Overijsselse steden is het Zwolse percentage relatief laag. Toch wil de gemeente samen met belanghebbenden aan de slag om te kijken hoe winkelleegstand zo goed mogelijk kan tegengaan.

 

Door een aantal factoren neemt winkelleegstand in Nederland toe. Onder meer door de economische crisis en de opkomst van internetwinkelen verandert het koopgedrag van consumenten. Uit eigen onderzoek van de gemeente komt naar voren dat de leegstand in de binnenstad tussen de 8 en 9 procent ligt. Het binnenstadbezoek in Zwolle is de afgelopen periode ook afgenomen. Leegstand is niet alleen financieel onaantrekkelijk, het leidt tot een minder divers en aansprekend winkelaanbod, wat gevolgen heeft voor de aantrekkelijkheid van de stad voor bezoekers.

Formules

Zwolle mikt op een aantal (mogelijke) kansen voor gebieden waar winkelleegstand is actie te ondernemen, samen met partijen als de ondernemers zelf en eigenaren van winkelpanden in de stad. Het gaat dan bijvoorbeeld om (gebiedsgewijs) overleggen en samenwerken, aan gezamenlijk promoten en interesseren van (nieuwe) winkelformules, en om het aanbieden van (gratis) wifi voor publiek in de binnenstad.

 

Ook wordt (dreigende) leegstand goed in de gaten gehouden, om snel actie te kunnen ondernemen.

 

Concreet

Voor verschillende gebieden in de stad wordt al concreet overleg gevoerd. Het gaat dan onder meer om het Gasthuisplein, de Sassenstraat en het Koningsplein. Ook met de eigenaar van het winkelcentrum in Zwolle-Zuid wordt regelmatig overleg gevoerd.

 

Termijn

Naast acties die snel uitgevoerd kunnen worden, kijkt Zwolle ook naar maatregelen die voor de langere termijn de leegstand kunnen keren.

 

De Zwolse aanpak van (dreigende) winkelleegstand komt voort uit de inzet van de Overijsselse hoofdstad om de stad zo gastvrij en (daarmee) zo aantrekkelijk mogelijk te houden voor bewoners en bezoekers.

Artikel delen:
Reacties 4
  1. In een gerelateerd bericht in De Stentor staat ook de volgende passage:
    Daar waar in de concurrerende winkelsteden in Nederland de bezoekersaantallen stijgen, moest Zwolle het afgelopen jaar genoegen nemen met zo’n tien procent minder gasten.
    In dat bericht, maar ook hier niet, is geen (bevredigende) verklaring voor de afwijkende negatieve tendens in Zwolle gegeven. Jammer, daaruit vallen misschien lessen te trekken.



    Maak melding

  2. Huren zijn veel te hoog om een gezonde boterham te verdienen.Projectontwikkelaars zijn de baas in de stad en de verhuurders kunnen vragen wat ze willen ketens kunnen het langer volhouden maar particulieren delven het onderspit.Consumenten klagen dat er nog maar zo weinig leuke winkels zijn maar wel zelf veel te veel bestellen via internet dus straks lege winkelstraten.



    Maak melding

  3. Consumenten klagen dat er nog maar zo weinig leuke winkels zijn maar wel zelf veel te veel bestellen via internet

    Ben ik met je eens, dat zal ook één van de redenen zijn. Ik maak me daar zelf zo nu en dan ook schuldig aan, je ziet iets in de winkel, daarna eerst even surfen op het net en je ziet dat het ergens 20 euro goedkoper is dus wat doe je? Ik ga dan meestal voor mijn eigen portemonee.


    Maak melding

  4. Ik geloof niet dat de consument alleen naar goedkoop kijkt. Service, vertrouwen, gemak en beleving spelen zeker ook een rol.


    Maak melding

Reageer