Fietsrotonde Zwolle krijgt vorm

Zwolle – De aanleg van de fietsrotonde bij de fietsoversteek Philosofenallee-Vondelkade in Zwolle krijgt vorm. Het wegvlak is inmiddels geasfalteerd. Maandag komt er een stalen middeneiland. Vanwege de werkzaamheden is een deel van de Wipstrikkerallee en de Vechtstraat tussen de rotonde met de Hanekamp en de kruising met de Binnengasthuisstraat gedurende vier weken voor verkeer afgesloten. De verkeersdeelnemers moeten tot en met vrijdag 23 augustus, als de nieuwe rotonde gereed is, een andere route nemen. Weggebruikers worden via borden omgeleid. Voetgangers en fietsers kunnen sinds 12 augustus de locatie via een strook aan de zijde van de Vondelkade passeren.

15-08-2013_nieuwe_rotonde_wipstrik_krijgt_form_01.jpg

De fietsrotonde in deze uitvoeringsvorm is nieuw in Nederland. Auto’s kunnen niet rond rijden, maar de fietsers wel. Hierdoor blijft de hoofdfietsroute een autoluwe (fiets)straat, wordt de doorstroming van de fiets sterk verbeterd en wordt de binnenring minimaal verstoord. De fietsrotonde zorgt er voor dat fietsers veiliger en sneller kunnen oversteken. Automobilisten die gebruik maken van de Zwolse binnenring kennen het principe van fietsers die voorrang hebben op een rotonde. Omdat deze wat kleinere fietsrotonde dezelfde inrichting heeft, zal de weggebruiker weten welk gedrag er verwacht wordt. De Philosofenallee is, in het kader van Investeren Met Gemeenten (IMG; subsidie provincie) een fietsstraat geworden. Het verbeteren van de fietsoversteek tussen de Philosofenallee en de Vondelkade maakt onderdeel uit van dit project.

15-08-2013_nieuwe_rotonde_wipstrik_krijgt_form_04.jpg

15-08-2013_nieuwe_rotonde_wipstrik_krijgt_form_05.jpg 

15-08-2013_nieuwe_rotonde_wipstrik_krijgt_form_02.jpg  

Voor de stad Zwolle, maar ook voor andere steden in Nederland is het monitoren van deze nieuwe kruispuntvorm van belang. Hiermee wordt informatie verkregen over het functioneren van de rotonde die gebruikt kan worden bij de toepassing van fietsrotondes op andere locaties in Zwolle en in andere steden. Er wordt een nulmeting uitgevoerd en na de realisatie vindt gedurende een jaar op verschillende momenten verkeersonderzoek plaats.

 

Door de volledige afsluiting van het kruispunt Wipstrikkerallee-Philosofenallee-Vechtsstraat-Vondelkade zal autoverkeer zoeken naar alternatieve routes. Rijden via de Turfmarkt is een aantrekkelijk alternatief. Deze weg is echter niet geschikt voor het verwerken van veel autoverkeer. Om autoverkeer op de Turfmarkt te weren is de Turfmarkt gedurende het werk aan de fietsrotonde alleen vanuit één richting toegankelijk (Menistenbrug richting Bagijnesingel). 

fietsrotonde_2.jpeg

Tekening: Gemeente Zwolle  

15-08-2013_nieuwe_rotonde_wipstrik_krijgt_form_03.jpg 

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

51 gedachten over “Fietsrotonde Zwolle krijgt vorm”

  1. Auto’s kunnen niet rond rijden? In de schetsen is het wel zichtbaar maar op de foto’s is daar (nog) niets van te zien. Ik zou minder asfalt verwachten en een langwerpige gele bult die nu cirkelvormig is.

  2. @WFvN
    De rode vlakken voor de fietsers moeten ze nog aanbrengen en de langwerpige gele bult zal wel iets van groen worden maar wel kleiner dan op de tekening lijkt.

  3. Voor de stad Zwolle, maar ook voor andere steden in Nederland is het monitoren van deze nieuwe kruispuntvorm van belang. Hiermee wordt informatie verkregen over het functioneren van de rotonde die gebruikt kan worden bij de toepassing van fietsrotondes op andere locaties in Zwolle en in andere steden. Er wordt een nulmeting uitgevoerd en na de realisatie vindt gedurende een jaar op verschillende momenten verkeersonderzoek plaats.

    Begin het aantal kop-staart botsinkjes vanaf 24 augustus alvast maar te turven. Je moet als automobilist daar vier paar ogen hebben om alles in de gaten te kunnen houden. Ongelukken dus en nog meer files op de Zwolse binnenring dus. In de spits gaan auto’s midden op de fietstrook stilstaan en moeten de fietsers er omheen gaan laveren. Ik zie de verkeersruzies al voor me.

  4. ”Omdat deze wat kleinere fietsrotonde dezelfde inrichting heeft, zal de weggebruiker weten welk gedrag er verwacht wordt”

    dat zegt genoeg denk ik.

    ”en wordt de binnenring minimaal verstoord”

    dit kun je natuurlijk wel vergeten!>:(>:(>:(

  5. Ik blijf erbij, onzin die ‘unieke’ fiets rotonde die men aan het maken is. Weggegooid geld in deze tijd, ook wel genoemd verspilling van gemeenschapsgeld. Vast door een nijvere ambtenaar achter zijn bureau bedacht. Werden hier tot nu toe tientallen fietsers aangereden? Nee. Doodgereden? Nee. Alleen soms even wachten, nou so what? De weg de stad in en uit via de Wipstrik is een belangrijke route dat staat denk ik wel vast, na realisatie van die rotonde wordt dat nog leuk, rotonde achter rotonde????Had er desnoods gewoon een stoplicht neergezet. Overheids tekort groeit naar 3,9% in 2014??.ik begrijp wel hoe dat komt????
    @Ap: De bewering dat ik eerst slachtoffers zou willen zien is het verdraaien van mijn woorden. Natuurlijk wil ik dat niet.
    De vraag blijft of en wanneer je preventief dan zo’n rotonde zou moeten aanleggen. In mijn waarneming bestaat daar op dit moment helemaal geen duidelijke aanleiding toe. De overheden moeten bezuinigen!!

  6. “De fietsrotonde in deze uitvoeringsvorm is nieuw in Nederland. Auto??s kunnen niet rond rijden, maar de fietsers wel.”

    Opzich kan ik me hier vrij weinig bij voorstellen…betekent dit dat autos gewoon dwars over de rotonde rechtdoor rijden terwijl de fietsers rond rijden ofzo?

    Klinkt bijzonder…

  7. misschien moeten we de gemeente prijzen, dat “in deze tijden” durven te innoveren.
    Niet direct boe roepen en zeggen dat het weggegooid geld is.
    Het is appels met peren vergelijken, het overheids tekort wordt te pas en te onpas misbruikt.
    Fietsen moet gestimuleerd worden ook in Zwolle.

    Wel jammer dat de werkzaamheden op dit moment voor zoveel oponthoud zorgt.

    h

  8. Wat we er ook van vinden het kwaad is al geschied. Hoop alleen dat we allemaal (incl. mijzelf) ongelijk krijgen, en dat het de perfecte oplossing blijk te zijn. En dat de gemeente niet over een poosje, weer geld uit moet geven, om e.e.a terug te draaien.
    En helemaal, dat er niet eerst gewonden, of nog erger moeten vallen.

  9. Ik vind het toch knap dat mensen denken te kunnen voorspellen dat de rotonde niet zal werken. Ik verwacht dat het voor fietsers prima gaat werken! Automobilisten die niet voor de rotonde willen wachten, kunnen natuurlijk vrijwel ongehinderd over de zes(!)baans ceintuurbaan met 70 km per uur. Of gewoon zelf ook gaan fietsen natuurlijk.:)

  10. Ik ben geloof ik een van de weinigen die dit wel als een verbetering ziet. Ik vond dat altijd een waardeloos kruispunt. Nu kun je als fietser tenminste doorrijden.
    (Ik denk dat ik wel 30 haal Janneman :D)

  11. zolang fietsers nog te beroerd zijn om hun poot uit te steken bij het verlaten van de rotonde,is en blijft dit een waardeloze oplossing!!!!!>:(

  12. Zie straks met de spits daar het verkeer nog wel vast zitten.Ze hebben daar een voordeel dat straks het ziekenhuis de weezenlanden niet meer in gebruik is dus daar komt of gaat niets meer heen

  13. @db: Er zijn fietsers die geen hand uitsteken als ze de rotonde verlaten. Maar het zijn minder dan de gemiddelde automobilist denkt.

    Ik merk vaak dat de automobilist het helemaal niet ziet als ik de hand uitsteek, want hij rijdt precies links van mij als ik de rechterhand uitsteek. Die automobilist houd dan onnodig in.

    Ik denk dat bij deze rotonde dat probleem minder is. De fietser rijdt nu meer naar de automobilist toe, zodat de automobilist nu wel ziet dat er een hand uitgestoken wordt.

  14. IK vind gewoon dat ze de fietsers ook weer een stuk verandtwoordelijkheid moeten geven,dan gaan ze mischien weer wat serieuzer aan het verkeer deelnemen!:o

  15. @db daarbij zie je een ding over het hoofd: een groot deel van de fietsers bestaat uit kinderen en jongeren. Die zijn in het algemeen roekelozer en hebben minder besef van de gevaren op de weg. Ik vind dat de verkeersdeelnemers van wie je mag verwachten dat ze zich verantwoordelijk gedragen (volwassenen; automobilisten) daar rekening mee moeten houden. Uiteindelijk moet iedereen aan het verkeer kunnen deelnemen.
    Deze rotonde past in het beleid van de gemeente om aantrekkelijke fietsroutes te creëren. de beide fietsstraten, Vondelkade en Philosofenallee, worden goed met elkaar verbonden zodat fietsers een doorgaande route hebben. Dat is mooie fietspromotie, die past in het stimuleren van meer bewegen en in de milieudoelstellingen.

  16. Nee, db, kinderen kunnen het verkeer nog niet overzien. Als ze klein zijn worden ze begeleid door hun ouders, maar vanaf een jaar of 8, 9 gaan ze alleen op pad. Ook jongeren zijn qua ontwikkeling nog niet in staat om zich verantwoord in het verkeer te gedragen. Niet voor niets zijn jonge automobilisten vaak een gevaar op de weg. Ze overschatten hun vaardigheden en hebben de neiging tot roekeloosheid. Het is aan de andere verkeersdeelnemers om daar rekening mee te houden. Net zoals trouwens met andere zwakkere verkeersdeelnemers, bejaarden. De alertheid en de reflexen zijn afgenomen. Tenzij je vindt dat deze groepen maar niet meer aan het verkeer moeten deelnemen, is het zaak om hiermee rekening te houden. De weg is niet alleen voor de mensen tussen 25 en 65.
    En daarbuiten is het een goede zaak om de fietsinfrastructuur te verbeteren. Degenen die warm en comfortabel in de auto zitten, ook om afstanden tot 5 kilometer te overbruggen, kunnen best ruimte laten voor diegenen die in weer en wind naar school en werk fietsen. Is goed voor mens en milieu.

  17. Bericht door db, op 16 augustus 2013 om 20:30
    IK vind gewoon dat ze de fietsers ook weer een stuk verandtwoordelijkheid moeten geven,dan gaan ze mischien weer wat serieuzer aan het verkeer deelnemen!smilies/shocked.gif

    Als dat jouw redenatie is, mogen ze veel automobilisten ook wel meer verantwoordelijkheid geven……….

  18. Het grootste probleem bij rotondes, en dat zal bij deze rotonde ook wel zo gaan, is dat fietsers denken ten allen tijd voorrang te hebben op het overige verkeer. Zich reeds op de rotonde bevindend verkeer heeft voorrang op fietser die de rotonde nog op moeten rijden.

  19. Daar hebben we hier al eens eerder een hele discussie over gehad Sjabbo. Het punt is dat er vaak voor fietsen aparte stroken zijn. Die rijden ze op zonder het autoverkeer te hinderen. En daarna hebben ze voorrang op afslaande auto’s.

  20. Ik snap niet waarom ze daar die rotonde maken hoezo betere door strooming niet voor de auto’s wel voor de fietser is het gedrag van de meeste fietsers erg onbehoorlijk om netj te zeggen automobilisten net zo maar eerst moest je daar als fietser stoppen en tog schieten die school jongeren en ook volwassen mensen er vlak voor langs…nu krijg je een situatie waarbij je als automobilist niet ziet of er fietsers van af de vondelkade komt als je net de rotonde op de hanekamp hebt genomen…dus als fietser denk je nu ik heb daar voorrang dus fiets door ik vind op z’n onoverzichtelijk punt dat je als fietse altijd moet stoppen je bent altijd meer kwetsbaar dan een auto:D

  21. Och gutte gut, de aanhangers van de heilige koe betrekken tegenwoordig ook al kwetsbaarheid van verkeersdeelnemers in hun misplaatste pleidooien om maar te kunnen blijven ontkennen dat in Zwolle de fiets gewoonweg het snelste vervoermiddel is.

  22. @elrey ik ben tegen alle belemmeringen in de Binnenring, ik ben voor vrije eenvoudige doorgang, mede vanwege de hulpverlening deze fietsrotonde zorg er voor dat er een blokkade is in deze Binnenring. Mij gaat het niet om de veiligheid van een enkele verkeersdeelnemer maar van alle verkeersdeelnemers.

  23. @Bert0049, mag ik concluderen dat jij het nut van fietsstraten niet ziet? In dat geval is het logisch om te betogen dat de fietsers best even kunnen wachten.
    Als je wel het nut van fietsstraten ziet, zul je die ook goed moeten aanpakken. Anders is het geen fietsstraat.

  24. @bernard inderdaad ik vind fietsstraten niets, want de fietsers denken nu dat ze niet meer hoeven uit te kijken. Ik kom regelmatig in situaties dat ik denk ik kan er voorlangs, maar dan rijd men als fietser dusdanig hard dat men er toch voorlangs schiet. Ik snap het nut wel maar zorg dat iedereen het nut ervan inziet en dat iedereen verkeersdeelnemer is en dat ook fietsers zich moeten houden aan verkeersregels. Vaak komen de problemen met deze fietsers ook voort uit het feit dat men met de telefoon bezig is en/of muziek aan het luisteren is door middel van 2 oortjes.

    P.S. ik ben zelf ook fietser en tracht ten alle tijde duidelijk te zijn voor de overige verkeersdeelnemers, gevolg is dat soms zelfs op dat moment de overige verkeersdeelnemers je voorrang geeft ondanks dat je het niet hebt. 🙂

  25. @bernard als aanvulling ik ben tegen iedere maatregel op de weg als hij alleen gemaakt wordt voor 1 individu en niet in een breder kader wordt gewikt en gewogen. Ik concludeer eigenlijk dat jij het prima vind dat er in een doorgaande weg (lees Binnenring) een belemmering komt. Ik woon zelf in een 30 km gebied en vind het prima, maar er zijn velen die er ook wonen maar wel met een gang van 60 km of meer door de straten scheuren, dit gebeurt ook in de Wipstrik (Brederostraat en omgeving)

  26. De 4e foto is bijna komisch, van de 8 zichtbare wegwerkers zijn er 6 in overleg, wijst er 1 met het vingertje omhoog en is er 1 die doorwerkt.

  27. @bert0049 Veel steden hebben een binnenring. En daar is het in de spits altijd ellende. Meestal zijn ze voorzien van honderden stoplichten. Op zich goed, want het verleidt de automobilist om snel naar de buitenring te gaan.

    En ja, ik ik ben nieuwsgierig wat die fietsstraten ons gaan brengen. Wellicht werken ze niet alleen positief voor de fietser, maar ook voor de automobilist. Er zullen hierdoor automobilisten overstappen op de fiets, wat weer ruimte geeft aan de overige automobilisten.

    Verder vind ik een auto een onding in de binnenstad. Soms moet het, maar graag zo weinig mogelijk.

  28. Bericht door bert0049, op 17 augustus 2013 om 09:29
    maar zorg dat iedereen het nut ervan inziet en dat iedereen verkeersdeelnemer is en dat ook fietsers zich moeten houden aan verkeersregels.

    _Iedereen_ zal zich aan de regels moeten houden inderdaad.
    Jij schetst problemen van fietsers die er nog even voor schieten. Eens. Maar omgekeerd geldt ook dat op heel wat plekken, met name op drukke momenten, dat een fietser het eigenlijk wel _moet_ doen, wil hij nog ergens komen.

    Als ik allen al één héél simpele verkeersregel erbij pak die door de meeste automobilisten stug wordt genegeerd waarbij andere automobilisten maar met name fietsers er last van hebben:

    2.4
    Oprijden van kruispunten
    Artikel 14
    Bestuurders mogen een kruispunt niet blokkeren.

    Ik voorspel nu al dat dit toch gaat gebeuren bij de nieuwe fietsrotonde. Zodra die eenmaal open is zullen automobilisten in de spits gewoon achter elkaar blijven rijden terwijl de hele rij staat te wachten voor de volgende rotonde. Automobilisten ter hoogte van de fietsrotonde zullen dan gewoon bumper aan bumper rijden en dwars op de fietsstrook van de fietsrotonde stil gaan staan.

    Maar dit gebeurt op zo enorm veel meer plekken. Afrit Zwolle Centrum door verkeer vanuit de richting Meppel. Zij staan (zeker in de spits) vaak ook dwars op het fietspad te wachten.

    Maar eigenlijk kan je daarvoor nog verder terug in de RVV. Aan het begin van de RVV staat:

    1 Verkeersgedrag
    1.1
    Gedragsregels
    Artikel 5
    Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt (kan worden) veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt (kan worden) gehinderd.

    Jawel, het welbekende artikeltje 5 waar menig automobilist zich geen hol van aantrekt als het gaat om fietsers als tegenpartij. En met parkeren is gewoon elke verkeersdeelnemer de sjaak door de handelingen van de eigenaar van de heilige koe die z’n auto parkeert op fietspaden, fietsstroken, voor fietspaden, op trottoirs, voor uitritten, dubbel geparkeerd en zo kan ik nog wel even doorgaan.

    Maar terug naar de fietsrotonde. Ik zie geen heil in de fietsrotonde in de vorm zoals die er nu ligt maar zie wel de noodzaak van het aanpakken van de oude situatie. Als fietser moest je daar halsbrekende toeren uithalen als je vanuit het centrum kwam en dan de fietsstraat op wilde rijden. Auto’s die daar vrij hard rijden als het rustiger is, de idioot smalle ‘voorsorteerstrook’ voor fietsers waar je dan maar op moet zien te komen tussen de razende auto’s door. En in geval van drukte moet je je fiets wel tussen de langzaam rijden de auto’s doorwurmen want anders kom je ook nooit aan de overkant.

  29. Ik kom regelmatig in situaties dat ik denk ik kan er voorlangs, maar dan rijd men als fietser dusdanig hard dat men er toch voorlangs schiet.

    Wat is het probleem, bert0049? Dat jij de snelheid van de fietser kennelijk verkeerd inschat?

  30. Dat zijn die fietsen met elektrische ondersteuning. Daar verkijk ik me ook regelmatig op. Zie je opeens zo’n benidorm bastard in het tempo van een wielrenner langssuizen.

  31. Volgens mij. kun je pas echt weten of iets werkt als je het ervaren hebt, dus al die reacties van mensen die denken dat het niet gaat werken vind ik wel een beetje voorbarig

  32. @johanna1

    Voorbarige opmerkingen over het wel/niet werken van plannetjes van de gemeente hebben we al veel vaker gezien en helaas zijn die voorbarige opmerkingen meer dan eens waarheid geworden…….

    Voorbarig of niet, ik daag je uit om te gaan kijken in de spits zodra de rotonde gereed is.

  33. Als ik de gemiddelde reacties zo lees, dan is het aanbevelenswaardig om naar een rijschool te gaan en neem een paar uur rijles. Denk dat velen van zichzelf schrikken van hun onkunde, zelfbeeld en foute gedrag. >:(

  34. Als alle negatievelingen nu is geen gebruik maken van deze mooie rotonde!!
    Lijkt mij een stuk vrolijker.

    Weggebruikers dienen gewoon goed op te letten!!

  35. Op het gerelateerde topic hierover (eenrichtingverkeer massaal genegeerd) staat dat er al 226 voertuigen zijn bekeurd á raison van ??130. Nog even en de rotonde levert de overheid geld op… 8)

Reacties zijn gesloten.