Maandag verkeersregelaars bij fietsrotonde

Zwolle – Vrijdag 23 augustus worden de werkzaamheden aan de fietsrotonde afgerond. De rotonde is vanaf het einde van de middag toegankelijk. Het eenrichtingsverkeer op de Turfmarkt wordt gelijktijdig opgeheven.

De fietsrotonde in deze uitvoeringsvorm is nieuw in Nederland. Auto’s kunnen niet rond rijden, maar de fietsers wel. Omdat weggebruikers over het algemeen moeten wennen aan een nieuwe verkeerssituatie en de maandag over het algemeen een drukke dag is, zijn op maandag 26 augustus verkeersregelaars aanwezig bij de rotonde. Deze kunnen weggebruikers, indien nodig, wegwijs maken. Naar aanleiding van de ervaringen van aanstaande maandag wordt bekeken of verder inzet van verkeersregelaars nodig is. Voor de stad Zwolle, maar ook voor andere steden in Nederland is het monitoren van deze nieuwe kruispuntvorm van belang. Daarom voeren we het eerste jaar na realisatie van de rotonde op verschillende momenten een verkeersonderzoek uit. Aan de hand van camerabeelden en enquêtes kijken we naar veiligheid, doorstroming, comfort en overzichtelijkheid. Deze evaluatie wordt in overleg met Politie IJsselland, Veilig Verkeer Nederland en de Fietsersbond uitgevoerd.

Artikel delen:
Reacties 48
  1. "Het eenrichtingsverkeer op de Turfmarkt wordt gelijktijdig opgeheven"

    he verdorie,zijn we er eindelijk voor bekeurd….uuuuuuh

    aan gewend!?hahaha:D:D:D:D

  2. Een citaat uit de Stentor.

    "Voor de gemeente is het monitoren van deze nieuwe kruispuntvorm niet alleen voor Zwolle, maar ook voor andere steden in Nederland van belang. Daarom voert de gemeente het komende jaar op verschillende momenten een verkeersonderzoek op en rond de rotonde uit. Aan de hand van camerabeelden en enquêtes wordt er gekeken naar veiligheid, doorstroming, comfort en overzichtelijkheid."

    De rotonde is er toch voor de verkeersveiligheid gekomen? Uit bovenstaand citaat is op te maken dat nog niet bewezen is dat het veiliger is…

  3. Ik verwacht dat de regelaars weinig te doen krijgen. Zwolle ligt bezaaid met rotonde's, iedereen weet zo langzamerhand wel hoe je je op een rotonde moet gedragen.

  4. Ik ben er wezen kijken, en voor automobilisten ziet het er ook gewoon uit als een rotonde. Ik verwacht niet dat er veel onduidelijkheid over zal ontstaan.

  5. en de maximale snelheid blijft voor dat stuk 50 km/u? Dat wordt leuk als je als fietser de "oversteek" maakt van de vondelkade naar de Philisofenallee. Hierbij kom je haast haaks de straat over. En kruis je het verkeer wat met 50 km/u bijna rechtdoor over de fietsrotonde gaat ( en s'avonds vast nog wel sneller)

  6. Het wordt pas echt lachen na de thuiswedstrijden van PEC, als daar een paar honderd, zo niet duizend, fietsers via deze rotonde naar huis of naar de stad gaat 😀

  7. @monique We zullen het zaterdag al weten. Ik denk dat het lang wachten wordt voor auto's. Dat betekend dus dat de situatie niet veel veranderd, want het autoverkeer staat na de wedstrijd altijd al flink vast.

  8. Je kan er natuurlijk op wachten dat de boel vast gaat lopen daar..
    Snap ook niet dat er voor deze oplossing gekozen is..
    Elke verandering is geen verbetering:'(:P

  9. Tjonge jonge wat een vertrouwen spreekt er uit bovenstaande reacties. Ben benieuwd of iedereen straks ook gaat melden dat als het goed blijkt te werken hij het helemaal verkeerd gezien heeft. Zal wel niet.

  10. Dat denk ik ook, Ap. Het is een vrij grote rotonde. Ik schat (ben ik niet zo goed in, maar goed) dat er zeker 2 en misschien wel 3 auto's tussen de beide fietsgedeelten van de rotonde kunnen. Het oogt heel overzichtelijk in ieder geval.

  11. Waarom een rotonde hier neerleggen? De rode fietsbanen door laten lopen van Philosofenallee naar Vondelkade, een paar haaientanden tegen opdringende auto's en klaar is de fietser. Dit is toch proberen het wiel opnieuw uit te vinden?

  12. Er wordt alweer druk gewerkt aan de laatste loodjes. Ik moet zeggen dat het er allemaal netjes uit gaat zien, hoewel hij een stuk groter is geworden dan ik -en waarschijnlijk anderen ook wel- in eerste instantie dacht.
    Nu maar zien hoe het gaat lopen.

    Wordt pas echt leuk als een auto wel een rondje wil maken smilies/shocked.gif

    Dan krijg je een schansspring-effect.

  13. Ziet er inderdaad mooi uit. En het is hoe dan ook een verbetering in vergelijking met de oude situatie. Maar met Ingrid: hoe gaat dit werken in de spits?

  14. Mijn eerste reactie bij het zien van het filmpje:
    Wat een mafkees van een brommerrijder (1:18)

    En dan bij 9:15, nota bene een lesauto die nog even snel voor een fietser langsrijdt.

  15. @Ingrid… ik deel die mening… derhalve ook mijn 'deel 1', want ik wil het ook eens zien als het druk is, bijvoorbeeld tijdens de ochtendspits en de avondspits! En dus komen er meer delen van de 'Fietsrotonde'.

  16. @Jolien87… de 'mafkees' maar ook de lesauto heb ik gezien voordat ik overging tot 'publicatie'. Ik heb zelfs even getwijfeld want als 'KijkopdeWeg' wil ik geen schandpaal zijn… echter, sommigen kun je gewoon niet negeren als je de werkelijkheid probeert vast te leggen. En die dan vervolgens 'ergens' openbaar maakt!

  17. Ach, ze zijn uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor hun rijgedrag.
    En als je een reëel beeld wil schetsen van de nieuwe verkeerssituatie dan moet je dit soort acties er juist niet uit halen.

    Voor de rest overigens een mooi filmpje.

  18. Met de auto nu twee keer langs geweest.
    Ik vraag me af of het een verbetering is.
    Ik vind de fietsrotonde te klein en te dicht bij de bestaande rotonde.
    Twee auto's op de rotonde als je moet wachten op fietsers, de derde loopt kans midden op fietspad te komen te staan. Dat geldt helemaal als je in de file staat vanwege drukte op de "grote" rotonde.
    Naar mijn idee ontworpen alleen vanuit persectief van de fietser.
    We zullen zien. Ik sta niet te juichen.

  19. Heer van Boven… U had uw vertrek inmiddels in de publiciteit geslingerd toch? Jammer om bij het scheiden van de markt… … en vul maar in! (Cynisme!! meer niet!!) Nogmaals jammer, want kennelijk bent u de enige onder hen die de discussie ook anderszins wil aangaan, ook al heb ik daar qua beweegredenen mijn twijfels bij (mijn zwak voor politici).

    Waardeer uw mening en openheid, maar heb een beetje moeite met politici die 'achteraf' hun bedenkingen tonen c.q. uitten! Want ik 'de burger' zie politici, juist als het gaat om dit soort projecten, graag als collectief, ook al waren ze 'tegen'. Begrijpt u mijn moeite met uw comment?

    Ik ben mijn mening nog aan het vormen qua fietsrotonde in Zwolle maar had, dit eerlijk gezegd, al vooraf mijn bedenkingen, maar ik ben er nog niet helemaal uit.

    Heeft u de video gezien van de dames (ontwerpster/projectontwikkelaar) die met behulp van een ROVA-vrachtwagen hebben 'proef gedraaid' op de 'Veemarkt' in Zwolle?

    Die video was van ruim voor de aanleg…! Bekruipt u, wat betreft de ruimte op de fietsrotonde voor auto's, dan ook niet een bepaald gevoel? Toen ik die video zag en daarna de werkelijkheid zo als die nu is… kreeg ik rillingen!

    De nieuwe fietsrotonde 'nemen' met een auto, met een bestelbusje, met een vrachtwagen, met een vrachtwagen met aanhanger/oplegger of in de rij moeten staan als de zoveelste automobilist die de fietsrotonde op wil rijden… … lijkt mij regelrecht het verzoeken van…!

  20. Hanekamp, ik toon niks achteraf. De raad hoeft geen goedkeuring te geven aan ontwerp, laat staan dat ze verstand heeft van verkeersafhandeling.
    Ik heb gereageerd als gebruiker van de rotonde. Niks meer, niks minder.

  21. @John van Boven Het is toch ook een fietsrotonde? Niet bedoeld om het de automobilist gemakkelijker e maken, maar om de doorstroming tussen de beide fietsstraten Voldelkade en Philosofenallee te bevorderen. Dat was het uitgangspunt: "de auto te gast". Ik heb er nog niet overheen gereden, kan dus (nog) niet uit ervaring spreken, maar vond dit in de oude situatie altijd een lastig punt voor fietsers. Zeker bij slecht weer wanneer het druk is met auto's.

  22. Het idee van Tsja lijkt door zijn eenvoud het ei van Columbus. Toch maak ik heel vaak mee dat je als fietser van rechts (ook vanuit een fietspad van rechts) geen voorrang krijgt en voorrang nemen is – zeker als zwakkere verkeersdeelnemer – niet verstandig. Deze rotonde is nieuw en zal zich moeten bewijzen als betere oplossing. Nog maar even afwachten, denk ik.

  23. Dame, klopt dat het een fietsrotonde is. Dan gaat het ook over de vraag of deze oplossing veiliger is voor fietsers. Wat mij opvalt, zoals ik schreef, is dat de kleine rotonde, met net plek voor 2 auto's, wel eens meer blokkerend kan zijn voor fietsers. Zeker bij filevorming en veel fietsverkeer op de fietsrotonde.
    Dat gedoel ik met het perspectief vanuit de automobilist.
    Dan is de oplossing van Tsja even veilig en een stuk goedkoper, denk ik dan.

  24. Bericht door Johnvanboven, op 27 augustus 2013 om 00:10
    Geen voorrang geven aan fietser van rechts is een gedragsprobleem dat zich niet laat oplossen met een structuuraanpassing.

    Dat blokkeren van het fietspad omdat de automobilist niet pas oprijdt op het moment dat hij ook volledig de fietsstrook kan oversteken, is dat inmiddels realiteit op die rotonde? (vast wel)

  25. Dat lijkt me ook niet de bedoeling, WFvN. Is het grote voordeel van de rotonde niet dat de automobilist niet tegelijk naar links en rechts hoeft te kijken? Komend vanaf de Hanekamp, kan hij nu eerst links zien of er iets uit de Philosofenallee komt en daarna rechts naar de Vondelkade.
    En JohnvanBoven, volgens mij helpen structuuroplossingen juist heel goed bij gedragsproblemen. Een groot deel van onze verkeersinfrastructuur is daar zelfs op gebaseerd.

  26. Nou, kennelijk is mijn vorige bericht niet doorgekomen. Samenvatting…

    Ik fietste vandaag over de Turfmarkt. WAAR IS DIE ongebruikelijke ROTONDE?

  27. Oh, mijn bericht kwam nu ineens w?l door. Meerdere keren geprobeerd. Ik wil graag mijn bericht motiveren…

    Ik fietste vandaag over de Turfmarkt dus, want ik was benieuwd naar de omstreden rotonde waar iedereen het over heeft. Ik heb hem niet gevonden! Kennelijk is het geen normale route of zo. Dat is toch ook raar! 🙂 Echt raar toch?

    De aansluiting naar de Brink/RhijnvisFeithlaan is onaangetast. De aansluiting met de Bagijnesingel en het brugje, waarvan ik dacht dat het daarom ging, bleek ook onaangetast.

    WAAR MOET IK DAN KIJKEN!!!
    (geïrriteerd)

  28. Moeilijk doen, dit terwijl het zo makkelijk is Paco! Je loopt nu ongeveer een maand plus een uur achter… da's de wintertijd! Dat uurtje wintertijd had je wel meegekregen, Paco?

Reageer