Mogelijk treinstation Stadshagen

Door Redactie

Zwolle – Volgens een onderzoek dat onderzoeksbureau Goudappel Coffeng heeft uitgevoerd in opdracht van de provincie Overijssel is de enige optie tot behoud van het Kamperlijntje het tracject te voorzien van een elektrische trein.

De provincie Overijssel en ProRail hebben zeker nog een aantal details te bespreken, maar zoals het nu lijkt is er wel overeenstemming gekomen over het elektrificeren van de verbinding Zwolle-Kampen, en zal er een halte komen bij Stadshagen. Het onderzoeksbureau ziet het elektrificeren van de treinverbinding als enige optie voor het “Kamperlijntje”.  Het onderzoek naar de mogelijkheid het traject te voor zien van een tramverbinding gaf aan dat een tramverbinging geen zin zou hebben aangezien deze niet in Zwolle doorgetrokken kan worden. Mede om deze reden hebben provincie Overijssel, de gemeenten Zwolle en Kampen en ProRail een onderzoek gestart naar de mogelijkheden voor andere vormen van hoogwaardig openbaar vervoer op de huidige spoorlijn tussen Zwolle en Kampen.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

39 gedachten over “Mogelijk treinstation Stadshagen”

  1. Dan waarschijnlijk (vooralsnog) de “meubelboulevard” en “tweede station Stadshagen” laten vervallen. Aan het materiaal ligt het niet, dit bestaat al, zelfs in lease te krijgen. Alleen…elektrificeren: bovenleiding of derde rail ??

  2. Bericht door Ren, op 25 augustus 2013 om 22:21
    De grond ligt er al in Zuid….komt niks van hier in Zwolle !!
    Almere heeft wel 5 stations !!

    Stiekem een van die stations verplaatsen naar Zwolle Zuid! Zou een leuke oudejaarsstunt zijn.

  3. Hier rijden dure k*tbussen door de wijk, waarvoor je voor n kaartje 2 euro moet betalen !
    EURO is dik betaald voor n enkeltje !!

    Net als bij NS: je betaald kapitaal, en lang onderweg !

  4. Een treinstation lijkt me een goed idee. Wanneer je per bus naar het ‘cs’ moet, dan ben je best lang onderweg. Ik begrijp ?berhaupt niet waarom er in Zwolle -in tegenstelling tot andere plaatsen- nooit stations bij de aanbouw van wijken worden gepland.
    Dat ver in Zuid nog geen station is, vind ik absurd, dat er in Stadshagen geen is ook. In andere steden heb je voor elke 2 bewoners en een paardenkop een station, in Zwolle slaan ze door naar de andere kant.

  5. Is toch een onzin ding, een station in stadshagen, waarom ??
    Zeker niet om met de trein naar de stad te gaan, neem de fiets en je bent in 10 minuten in de binnenstad.
    Station kost miljoenen om aan te leggen, kaartje kopen kan niet meer mensen.
    Je bent verplicht een ov pasje te kopen. Lekker handig, gaat je klauwen met geld kosten.
    Voor wie dat interesant vind, vorige week was op tv bij de rekenkamer een aflevering over het reizen met een ov pas. Kijk dat maar eens, het zijn gewoon dieven, gaan miljoenen in om.
    Als je met de trein wilt indien er een stationin stadshagen zou komen zul je toch eerst weer met de bus naar het station stadshagen moeten, reken maar niet dat dat station midden in de wijk komt te liggen.

  6. @Kinky8043 & alle ‘Zuid’zeurders,

    Hele wereld ontwikkelt, alles gaat digitaal snel sneller snelst. Alles kan, kinderen met mobieltjes, Ipad’s voor sinterklaas het kan niet gek genoeg! Maar een pasje om je OV reis mee te betalen……poeh hey, dat vinden we allemaal wel heel erg lastig hoor. Dat pasje moet dan naast die van de DA of de AH. Help, geen plek in mijn portemonnee! En dan kunnen ze me volgen, of reizen duurder maken. Kan toch al, is dit pasje niet voor nodig. We hebben drones in de lucht mensen!

    @’Zuid’ zeurders,

    On topic graag. Zwolle zuid is heel ander andere discussie (andere lijn andere bevolking etc).

  7. Allemaal op de fiets en de benenwagen lekker gezond.
    en nog een voordeel je hoeft er geen kaartje voor te kopen.

    Beetje lastig he, als je op 100 kilometer van je werk woont.

  8. @mark, goed verhaal hoor. Vind het ideaal zo,n ov-kaart. Beter dan die strippenkaart die ervoor was. En inderdaad het gaat over een station in Stadshagen, en niet over Zuid. Verhaal van Kinky8043 slaat nergens op. Waarom zou je als er een station komt met de bus er naar toe moeten? Of je moet niet kunnen fietsen dan is het een ander verhaal. En dat klauwen met geld kosten slaat ook nergens op. Gewoon niet vergeten uit te chekken. Er klinkt een soort afgunst bij sommigen door waarom Stadshagen wel en zuid niet :'( . Stadshagen is een wijk die nog steeds groeit.

  9. De behoefte aan een station is in Zuid duidelijk groter dan in Stadshagen, maar de bouw van een station aldaar lijkt maar geen aandacht te krijgen in de Zwolse en Overijsselse politiek. Vandaar de reacties.

    Wil niet zeggen dat we de Stadshagenezen hun station niet gunnen hoor. Anders dan sommigen denken zijn we namelijk allemaal Zwollenaren. 😉

  10. @Mark: Leuk zo’n OV chipkaart. Maar voor die 4x per jaar dat ik het openbaar vervoer pak moet ik er wel altijd minimaal 10 euro op hebben staan. Ik koop dan liever een wat duurder kaartje in de bus.

    Betreffende het station ben ik voor. En het aanleggen ervan hoeft echt geen vele miljoenen te kosten.

  11. station zuid is al onder de aandacht geweest bij het gemeente bestuur met prorail en er zou nog op terug gekomen worden hoe of wat .Maar er is niks meer vernomen de grond voor een eventueel station is nog steeds vrij bij de overweg.Er is in zuid wel degelijk behoefte aan een station

  12. Het Station in Zwolle ligt praktisch tegen Zwolle Zuid aan en pecisback, wat is dat voor onzin dat je in Wijhe op de trein moet stappen?? Zwolle heeft al een Centraal Station, of ben je te lui om daarnaartoe te fietsen?

  13. Vroeg ik me ook af. Kennelijk is het niet zo bekend dat het station ook in Zwolle Zuid een uitgang heeft.

    Het verste punt in Zwolle Zuid is 5 km fietsen (20 minuten) vanaf het station. De afstand vanaf dat punt naar het station in Wijhe is 10 km. Is op zich een leuk ritje, maar ik zou toch kiezen voor het station in Zwolle.

  14. stadshagenees het gaat niet om te lui zijn naar het station te fietsen .Maar daar is al zo,n fietsen overschot bij het grote station .En vergeet niet dat er in zuid het bejaardenhuis de Kievietsbloem veel ouderen zitten die dan op een steenworp afstand op de trein kunnen stappen als het staitonnetje er was

  15. @Ren met de OV-kaart stuk voordeliger. Losse kaartjes kopen is bewust duurder gemaakt om de OV-kaart te promoten. Scheelt je al gauw zo’n 80 cent per rit.

  16. Stadshagenees en Bernard: het is inderdaad 20 min fietsen naar het station. Inclusief fiets wegzetten en naar de trein lopen kost ca 25 a 30 min. Als ik met deauto naar wijhe rij (gratis parkeren) ben ik ca 15 min onderweg. Incl parkeren en naar de trein lopen 20 min. Maar ik kan nu wel een trein later pakken om op tijd te zijn en ben dus ook een trein eerder terug. Al met al 1, 5 uur tijdswinst per dag.

    Is geen raketwetenschap toch?

  17. Uhm, wat loopt iedereen hier te zeuren over zwolle-zuid?

    Het gaat hier om het behoud van het kamperlijntje en dit is rendabel te maken door het te elektrificeren. Daarbij is een station in Stadshagen dan een logische investering. Later zal daar de woonboulevard en andere stations wel aan toegevoegd worden zoals eerder de bedoeling was.

  18. En een stoptreinverbinding Kampen-Deventer v.v. met stops in Zwolle-Zuid (nieuw), Olst en Wijhe (IJssellijn)? Kan de intercity Zwolle-Roosendaal v.v. bij Olst en Wijhe doorrijden.

  19. eM, dat kan niet omdat er tussen Olst en Deventer enkelspoor ligt. Er is daar geen ruimte voor nog een trein erbij. Bovendien zou een trein van Kampen naar Deventer bij station Zwolle een heleboel andere sporen moeten kruisen, wat de capaciteit van station Zwolle enorm beperkt.

  20. Daarnaast is de lijn Zwolle-Deventer e.v. in beheer bij NS en Prorail, terwijl het kamperlijntje een regionale lijn is. Andere eigenaar dus, die andere keuzes maakt.

Reacties zijn gesloten.