Motorrijder rijdt meer dan 50 km te hard

Door Redactie

Zwolle – Op zondagavond 25 augustus werd aan de Marsweg een 19-jarige Zwollenaar op zijn motorfiets op snelheid gecontroleerd. Hij reed (gecorrigeerd) 114 km/h waar 50 is toegestaan.

De motorfiets van de man was reeds van verre te horen en hij kwam met veel toeren rijden vanuit het centrum in de richting van de Ittersumallee. De man zijn rijbewijs werd ingevorderd en proces-verbaal wordt tegen hem opgemaakt. Ook zal er een Educatieve Maatregel Gedrag door het CBR worden opgelegd.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

133 gedachten over “Motorrijder rijdt meer dan 50 km te hard”

  1. Deze ‘coureur’ heb ik wel gehoord zondagavond. Hij trok behoorlijk door in de versnellingen. Ik moest gelijk aan een circuit denken.

  2. Op zich … rijd je als motorrijder al gauw 50 km te hard. Echter niet iedereen ziet dat dan ook direct. Draai je gas handvat maar eens wat rond … en je zit al op een snelheid … die je voor langere tijd, niet wilt blijven rijden. (maar voor een paar honderd meter … geeft dat al een heerlijke kick.) Juist op die korte stukjes … flitsen ze (de politie) je nog wel eens. Op zo’n moment, heb je dan een dure bekeuring. Als je dan toch in de fout wilt gaan, rijd dan zo hard … dat ze je niet meer kunnen flitsen. Ik vindt het ook altijd raar, dat je wordt beboet … door de politie, als je op een lege rijksweg … een keer vol gas gaat. (en wat ik nog erger vindt, is … dat een Officier van Justitie … je dan je motor ook nog ontneemt, als of je … een gevaar op de weg zou zijn.)

  3. @Marco … Cremer …

    Er zijn niet voor niets … maximum snelheden.
    Die zijn er … om gevaarlijke situaties … te voorkomen.
    Eenieder die te hard rijdt … al is dat op een kort stukje … brengt zichzelf én anderen in gevaar en … moet dus van de weg gehaald worden … om eerst in de heropvoeding te gaan.
    Dat wil zeggen in dit geval … een EMG via het CBR.

  4. @Marco Cremer: als je wilt kicken sla dan binnenshuis een paar paddo’s achterover. Heeft niemand er last van. Op de openbare weg moet je niet willen kicken.
    En als je de motorfiets niet beneden een bepaalde snelheid kunt houden kun je hem beter laten staan.

  5. Voor mensen als jullie … zeg ik dan ook, met de snelheden die ik rij … zal niemand me flitsen ! En eh … doen ze dat wel, de motor staat niet op mijn naam !!!

  6. Flink hoor … Marco …
    Als je daadwerkelijk zo snel rijdt dat niemand je zal flitsen (wat me zeer stug lijkt) dan lig je er vast niet mooi bij als je ergens tegenaan rijdt.
    En dan nog maar te hopen dat je alleen jezelf ermee hebt en niemand erbij betrekt… … …

  7. Ik vind juist dat deze jonge bestuurder het heft (lees: de gashendel) zelf in de hand had..

    het feit dat deze bestuurder met veel toeren aan komt rijden is vanwege de sound van de motorfiets en het attenderen van het overige verkeer dat de betreffende motorfiets eraan komt.

    stel je nou eens voor dat er een toyota prius aan komt rijden die geen geluid maakt en je eigen kleine kind steekt de weg over, wordt aangereden door de stille toyota prius en god weet wat er daarna allemaal mee gebeurd.

    nu komt deze motorfiets met bestuurder eraan in hoge toeren en machtig veel herrie, je kind wil de weg over steken maar doet dit niet omdat er een godse herrie aan komt, immers een kind is heel nieuwsgierig kwa prikkels, en steekt pas nadat de herriemaker voorbij is getrokken de weg over. verhaal eind goed al goed..

    echter kan dit ook zomaar gebeuren met een gieter die zomaar plotseling de weg oversteekt.

  8. het feit dat deze bestuurder met veel toeren aan komt rijden is vanwege de sound van de motorfiets en het attenderen van het overige verkeer dat de betreffende motorfiets eraan komt.

    Oooh dus terwijl iedereen denkt dat hij gewoon ordinair bezig is en een hoop geluidsoverlast bezorgt, is hij eigenlijk heel sociaal bezig door mensen met zijn takkeherrie te waarschuwen dat hij eraan.
    Had dat nou eerder gezegd.

  9. hardeharry rare redenering van jou want het kind kan ook door de schrik van het lawaai die de motor maakt in paniek de weg oplopen .Dus gevaar voor medeburgers klein of groot is er altijd .

  10. Hoe vreemd de reacties op dit bericht ook mogen zijn: veel te snel rijden is nooit goed te praten. >:(
    Laten we dit wel serieus nemen.

  11. Ik lach me echt suf om enkele reacties!

    Ja, de Marsweg nodigt wel uit tot wat te snel rijden, maar toch niet tot 115 km/uur?!?

    Dat je service verleent door een motor te rijden die idioot veel lawaai maakt is natuurlijk een slap excuus!

  12. voreger mocht je 70 op de Marsweg en dat was een prima snelheid. Denk dat je een motor met 50 of 70 ook wel goed hoort aankomen trouwens…… (punt gemaakt?)

  13. Vaker controleren! Er rijden nog meer van die gekken rond…je huisdier, of je kind zal daar maar net spleen / oversteken… nooit meer een rijbewijs zo’n idioot…>:(

  14. Welk kind speelt er op een industrie terrein? Wat een geneuzel weer over iemand die te hard gereden heeft.. Het is fout.. maar om hem aan een schandpaal te zetten vind ik ook weer zo overdreven……

    Jullie hebben vast ook altijd braaf aan de snelheid gehouden zeker? zo niet, ook alles afpakken!!!!!!!!!!!!!!!

  15. @evert: Ja. Ik durf met eerlijkheid te zeggen dat ik nog nooit te hard heb gereden. En ja, ik heb een rijbewijs en een eigen auto waar ik in rijd.

    Braaf h??

  16. Vroeger deed ik een wasknijper met een elastiek op een leeg blikje Erdal en bond dat aan de voorvork op mijn fiets zodat ik al fietsend een ratelend geluid kon makenen net doen of ik op een motor zat, dat vond ik toen best wel stoer. Gezien sommige reacties hier zijn een aantal figuren dat stadium nooit meer ontgroeid.

  17. je huisdier, of je kind zal daar maar net spleen / oversteken

    Met alle respect maar iemand die zijn/haar kind op huisdier langs de Marsweg laat lopen of spelen heeft geen eens recht van spreken.

  18. Even los van het feit dat er maximum regels gesteld zijn om de verkeersveiligheid binnen een stad te vergroten:

    Het lijkt me toch een algemene bekendheid dat Ome Agent geregeld staat te laseren aan de Marsweg? Elke (motor)rijder die daar nog op de bon geslingerd wordt is OF ontzettend naief OF gewoon ontzettend dom!

  19. Bigge,en daar mag een kind wel de dupe van worden natuurlijk. Weet je trouwens wel dat er een school zit? En de nooterhof, een park ingericht voor kinderen? Ik ben niet heilig in het verkeer, maar 50 te hard binnen de bebouwde kom valt niet goed te praten. Dan heb je pas geen recht van spreken.

  20. Mul,

    Nu sla je wel erg door.. een school dat op zondag avond open is? Nooterhof park, zit nog wel een eindje van de weg af.
    Ik keur het niet goed om met zo’n snelheid eroverheen te racen.. Maar steeds dat gelul over ”Wat als”

  21. Je kan wel degelijk te hard rijden voor een flitser. Heb het zelf al eens ondervonden, mijn snelheid werd niet gemeten (> 250 km/u op een motor op de snelweg). Ik werd kilometers verderop wel staande gehouden maar er was geen bewijs en mocht uiteindelijk gewoon verder rijden. Google er maar op en je vindt wel meer berichten hierover.

  22. Een enkele collega’s van mij in mijn nog werkzame periode schepten in de kroeg ook altijd erg op over hun ‘sportieve’ rijstijl. Toen een van hen me een keer mee wilde hebben naar een klant vond hij het raar dat ik niet met hem mee wilde rijden. Tja, ik geloof wat ze vertellen.

  23. Bericht door evert, op 27 augustus 2013 om 13:17
    Mul,

    Nu sla je wel erg door.. een school dat op zondag avond open is? Nooterhof park, zit nog wel een eindje van de weg af.
    Ik keur het niet goed om met zo’n snelheid eroverheen te racen.. Maar steeds dat gelul over ”Wat als”

    Tja….. ‘wat als’ gebeurt natuurlijk nooit. En als het wel gebeurt, dan ligt het aan de ander.

    Als het wel weer een stevig fout gaat is het ‘wat als hij zich nou wel aan de snelheid gehouden had…..’

  24. Vergeten m’n punt te maken:

    ‘wat als’ kan je beschouwen als spijkers (hebben ook een punt) op laag water zoeken. Vaak misschien een terechte benadering van de ‘wat als’….. maar zodra het een leven kost is het te laat….

    Kinderen midden in de nacht op die plek is niet helemaal gebruikelijk natuurlijk maar ook niet ondenkbaar. Er zit ook een woonwagenkamp waar mensen wonen. Dit heeft niets met woonwagenkampen te maken maar wel met het feit dat er mensen wonen. Helaas zijn er ook mensen die hun kroost niet echt goed in de gaten houden (nog maar eens: dit staat los van woonwagens voordat mensen op de achterste benen gaan). Ik heb meer dan eens kleine ukkies midden in de nacht op straat zien lopen of straten verderop terwijl pa/ma niet eens in de gaten hadden dat de koter inmiddels terug gebracht werd door een wildvreemde (kind is niet van woonwagenvolk…. nog maar eens).

    Maar wat als ik daar in de nacht gereden had met m’n fiets? Niet heel waarschijnlijk maar ook niet ondenkbaar.

    Een groot probleem in het verkeer is dat mensen te veel vertrouwen op het bekende en juist te weinig ‘wat als’ toepassen.
    Zijstraat van rechts. Komt nooit iemand uit. Op de automatische piloot er langs elke keer. ‘Wat als’ komt toch niet voor….. tot die ene keer dat het wel gebeurt.

  25. Evert, laat mij dan maar doorslaan, maar ik blijf erbij dat ik het gedrag van die motorrijder op die plek niet vind kunnen. ‘wat als’ mag hierop van toepassing zijn, maar die motorrijder maakt het risico wel erg groot. Dat mag best benoemd worden.

  26. Misschien moeten al die ouders eens op hun kinderen gaan letten ipv reacties geven vanachter hun computer.
    Een kind op deze wereld zetten heeft verplichtingen:
    er zijn voor je kind (quantiteit ipv kwaliteit)
    zorgen dat ze op de stoep spelen ipv op straat
    (hebben we die speciale kindspeelstraat ook niet nodig)
    leren omgaan met regels
    geldt ook voor de motorrijder hoor!!!
    huisdieren mogen alleen aangelijnd naar buiten toch?
    dierenliefhebbers die hun kat naar buiten laten, zijn dat nog wel dierenliefhebbers
    je neemt toch geen HUISDIER om hem vervolgens de straat op te schoppen
    heerlijk zo’n medium waar je je PUNT kunt maken

  27. Hey, da’s gezellig een moraalridder-topic.

    Dat had ik nou niet verwacht in het ik-zal-iedereen-de-wet-voorschrijven-maar ik-mag-alles-Nederland.

    Klets gezellig door over kindertjes, aso-motorrijdertjes, hondjes en hoe je zelf nooit te hard rijdt. Ik ga lekker zitten toekijken met bier en chips.

    :o:o:o:o:o:o:o:o

  28. Bericht door ouderplicht, op 27 augustus 2013 om 18:55
    Misschien moeten al die ouders eens op hun kinderen gaan letten ipv reacties geven vanachter hun computer.
    Een kind op deze wereld zetten heeft verplichtingen: er zijn voor je kind (quantiteit ipv kwaliteit) zorgen dat ze op de stoep spelen ipv op straat (hebben we die speciale kindspeelstraat ook niet nodig)
    leren omgaan met regels geldt ook voor de motorrijder hoor!!!

    Nu doe je hier een aanname dat de mensen die hier reageren, ouders zijn van kinderen en ook nog eens niet op ze letten. Lekker dan.
    Mijn kinderen leer ik dat ze niet spelen op de straat, zelfs niet op een woonstraat in een 30-zone.

    heerlijk zo’n medium waar je je PUNT kunt maken

    Je vergeet nog de puntjes…….. dat schijnt in dit topic belangrijk te zijn……. dus vergeet ze niet!…………

  29. Weet je wat typisch is: In al die landen, waar snelheden op de wegen … niet worden begrenst, vallen minder dodelijke slachtoffers … dan in Nederland ! Iemand die hard rijd, is meer gericht met het verkeer bezig … dan iemand, die de normale snelheid rijd ! En snelheden begrenzen of het hebben van een rijbewijs, zegt niets over de rijvaardigheden van een bestuurder ! Zoals velen hier reageren, zou er dan nooit iets fout kunnen gaan, als je je aan de opgelegde norm zou houden. Het zijn juist zij … (die nette norm rijders,) die betrokken zijn, bij de meeste ongevallen in Nederland ! En wat mijn snelheden betreft: Op een lege Rijksweg … kan ik met een gerust hart, de teller tot boven de 300 Km laten gaan ! En eh … Ja ! ik ben ook wel eens onderuit geschoven in een bocht, en weet ook hoe slecht het dan kan aflopen … maar na bijna alles al een keer gebroken te hebben gehad, en enkele vrienden zo te zijn verloren … is dat niet iets, om me dan in te gaan houden !

  30. Je reactiesnelheid veranderd niet heel erg bij wel of niet heel goed opletten (wel als je met je radio/telefoon/bijrijder bezig bent). En bij dat soort snelheden wordt je remweg dan veel meer bepaald door je snelheid.

  31. Dat geloof ik, de mate waarin je gevoncentreerd bent en daardoor. Meer ziet is wat anders. Toch, het blijft een smoes, veiligheid is echt niet de reden waarom iemand hard rijdt.:)

  32. Als je dan toch in de fout wilt gaan, rijd dan zo hard … dat ze je niet meer kunnen flitsen.

    Iemand die hard rijd, is meer gericht met het verkeer bezig … dan iemand, die de normale snelheid rijd

    maar na bijna alles al een keer gebroken te hebben gehad, en enkele vrienden zo te zijn verloren … is dat niet iets, om me dan in te gaan houden

    Is dit een reactie van een volwassen persoon zonder beperking??*!!?!??

  33. Japser: Tijdens de oliecrisis in de jaren ’70 mochten kinderen spelen op de Rijkswegen in Nederland, nu is dat ten strengste verboden ! Zoals ik uw zinsnede lees, zou u als u kinderen had … hen daar ook laten spelen ! U bent dan … dus net zo eigenwijs als ik ! En voor al die lui die het zogenaamd allemaal beter weten … heb ik vier letters ! ACAB ………….

  34. Bericht door Japser, op 28 augustus 2013 om 14:10
    Je reactiesnelheid veranderd niet heel erg bij wel of niet heel goed opletten (wel als je met je radio/telefoon/bijrijder bezig bent). En bij dat soort snelheden wordt je remweg dan veel meer bepaald door je snelheid.

    2x zo hoge snelheid betekent een 2x zo grote reactieafstand maar een 4x zo grote remweg. De remweg is veel groter dan de reactieafstand dus kan je wel zo’n beetje zeggen dat je totale stopafstand ook aardig in de buurt van 4x zo groot wordt.
    Je reactietijd wordt echt niet 4x zo groot.

    Als je serieus in het verkeer bent, ongeacht de snelheid, dan is je reactietijd gewoon altijd gelijk. In het verkeer moet je gewoon altijd goed opletten. Als Marco bij hard rijden beter gaat opletten, vraag ik me af of hij z’n roze papiertje wel waard is. Maarja, dat vroeg ik me eigenlijk direct al af gezien z’n andere commentaren.

  35. WFvN: Wie heeft er hier dan gezegd ? dat ik een roze papiertje heb ! Ik gaf alleen weer, dat je bij zo’n snelheid op een motor … geen tijd hebt, om je te bekommeren om andere dingen ! Je stuur los laten is dan al dodelijk, dus andere onzinnige dingen (die automobilisten nog wel even zouden doen) doe ik dan zeker niet !

  36. Dat heb je indirect zelf gezegd, Marco.
    Of wou je zeggen dat je zonder rijbewijs, al meermaals op de motor bent geklommen?
    Dat verklaart meteen waarom je er zo vaak bent afgevallen.

  37. Jolien87: Als u wilt reageren op iets van mij, overdrijf het dan niet ! Als ik schrijf … wel eens onderuit te zijn geschoven, heb ik het niet zoals u doet bleiken, over vaak ! En zoals ik vooraf al aangaf … Een rijbewijs zegt niets over de rijvaardigheid van de bestuurder ! Door het niet hebben van een rijbewijs, ben je er veel meer op gebrand, om geen fouten te maken in het verkeer ! (want elk contact met de Politie … kan je rij genot beeindigen ! voor enige tijd !) Maar ik kan rustig zeggen, dat ik al 28 jaar lang, schade vrij en bekeuring vrij rond rij ! Iets wat de meeste bestuurders … met een rijbewijs, me meestal niet kunnen na vertellen !

  38. En zoals ik vooraf al aangaf … Een
    rijbewijs zegt niets over de rijvaardigheid van de bestuurder ! Door het niet
    hebben van een rijbewijs, ben je er veel meer op gebrand, om geen fouten
    te maken in het verkeer ! (want elk contact met de Politie … kan je rij
    genot beeindigen ! voor enige tijd !) Maar ik kan rustig zeggen, dat ik al 28
    jaar lang, schade vrij en bekeuring vrij rond rij ! Iets wat de meeste
    bestuurders … met een rijbewijs, me meestal niet kunnen na vertellen !
    Maar als je geen rijbewijs hebt zal dat vast een reden hebben. Dan zal het heel goed kunnen betekenen dat je niet kapabel genoeg bent om een auto of ander voertuig veilig te kunnen besturen.

  39. Bericht door Trotse Zwollenaar, op 28 augustus 2013 om 18:18
    Maar als je geen rijbewijs hebt zal dat vast een reden hebben. Dan zal het heel goed kunnen betekenen dat je niet kapabel genoeg bent om een auto of ander voertuig veilig te kunnen besturen.

    Maarja….. dat is toch allang duidelijk aan de hand van z’n commentaar?

  40. Geachte Rechts geleerden ! Bij deze laat ik u weten, dat ik vandaag stop met dit item. Misschien reageer ik morgen nog … en misschien ook niet ! (dan doe ik dat later wel weer, ergens anders op !) Na het opdoen van mijn Bell … ben ik weer die rijder, zoals menige indirecte buurman/vrouw (werkend voor de Politie) me graag eens zou willen aanhouden ! Tegen hen zou ik zeggen … doe je best !

  41. Beste marco, er is geen touw aan vast te knopen wat je schrijft. Ik heb wel een tip; lees de tekst eens hardop, voor dat je op de knop “verstuur” drukt. Succes ermee.

  42. Marco, ik denk dat je morgen wel degelijk weer reageert. Want jij hebt helemaal geen motor. Jij hebt alleen een motor vanaf ongeveer 11 uur s avonds tot een uur of 7 in de ochtend. Broembroem.

  43. door Marco Cremer, op 28 augustus 2013 om 11:51
    Weet je wat typisch is: In al die landen, waar snelheden op de wegen … niet worden begrenst, vallen minder dodelijke slachtoffers … dan in Nederland !

    Waar haal je die wijsheid vandaan, Marco Cremer? Nederland behoorde in 2011 met de UK en Zweden tot de landen met de minste verkeersdoden (32/33 per miljoen inwoners). Voor Duitsland was dat 48. India kent geen maximumsnelheden op snelwegen. Dat land heeft de twijfelachtige eer uitgeroepen te zijn tot wereldleider in aantal verkeersdoden.
    europa.eu/rapid/press-release_IP-12-326_nl.htm
    Ik vraag me af in hoeverre je hier serieus reageert of dat je er genoegen in schept om anderen met nonsens uit de tent te lokken.

  44. Ik heb ook kortstondig gereageerd op deze ‘mafkees’, en zie dat het nu als maar verder gaat met reacties op deze persoon. Dit terwijl het als maar meer gaat over niets en ene niemand.

    Kan er iemand ingrijpen en dit hele gedoe, deze ‘ventilatie’ van een opruier, mafkees, motorfreak, etc. etc.?? Ene ‘admin’ misschien?

  45. En ook ‘Plantje’ reageert alleen maar om nog meer op te ruien! Flinke vent! Ga zo door jongen!

    Nogmaals, wordt het niet tijd dat er een einde komt aan de reacties op dit bericht dat een heel andere duiding heeft?

  46. @Plantje… je hebt wellicht een groot deel van het hele ‘draadje’ niet gelezen en een bepaald aantal ergernissen gemist als het gaat om de reacties op het geplaatste artikel. En derhalve ook niet begrepen dat dit ‘draadje’ inmiddels het niveau ‘Sesamstraat’ heeft bereikt.

    Maar, geeft niet. Welterusten, desalniettemin!!

  47. Jawel ik heb de reacties wel voorbij zien komen. Niet allemaal helemaal gelezen moet ik eerlijk bekennen, maar de lijn was me wel duidelijk.

    Ik dacht dat mijn opmerking dan ook juist iets meer on topic zou zijn dan waar de discussie nu beland was.

  48. Als we nu de bocht verhogen en een fietstunnel naar de nooterhof maken. Dan moet je die bocht makkelijk met 100 kunnen nemen. Op het rechte stuk dan 80?

  49. Ik kan me deels aansluiten bij de reactie van de Plantje.
    50 km/h is inderdaad aan de langzame kant op die weg. Al helemaal als je, je bedenkt dat er in eerste instantie harder gereden mocht worden, daar is de weg/de bocht dus ook op aangelegd. Dit bleek echter veel ongelukken te veroorzaken en daarom is de maximale toegestane snelheid verlaagd.

    Er is nu eenmaal een aantal wegen dat uitnodigt om al snel, onbewust, te hard te rijden. En daar zijn die snelheidsmeters nu zo handig voor: dan kun je zelf in de gaten houden of je niet te hard rijdt.

  50. whahaha. die….Marco….Cremer… heeft een punt…of eigenlijk meerdere….en iedereen valt er….dagenlang overheen. Terwijl al lang duidelijk is ….dat deze grapjas…jullie gewoon in de maling neemt…Niets te doen ofzo?
    Je blijft je verbazen ….hier op WLZ

  51. Dame: Heeft u wel goed gekeken over welk jaar u het hier heeft ? En waaruit bleikt … dat er in Duitsland meer dodelijke ongevallen vielen onder de motorrijders … dan in Nederland ? Lees dat nog maar eens goed na ! En reageer dan met de feiten !

  52. Marco Cremer, het lijkt mij het meest voor de hand liggende dat degene die met een stelling komt, deze met cijfers onderbouwt. Ik wacht de cijfers van 2012 met een vergelijk tussen Duitsland en Nederland wat betreft ongevallen van motorrijders met dodelijke afloop. Kom maar op!

    @Ap 😀

  53. Of Marco de uitdaging aanneemt weet ik niet, maar hier zijn de cijfers die ik heb gevonden. Bronnen: het CBS en het Deutsche Statistische Bundesamt.
    Aantal dodelijk verongelukte motorrijders in
    Jaar NL D
    2009 70 650
    2010 63 635
    2011 52 708

    Het trekken van conclusies laat ik geheel aan de lezer over…..

  54. @Criticus:
    Dit zijn absolute getallen. Het zou wel leuk zijn als er ook percentages bij staan. Duitsland is heel wat groter, zowel qua oppervlak als inwonersaantal. Wellicht rijden er ook wel veel meer motoren rond en/of worden er veel meer motorkilometers gemaakt.

    Hoe meer kilometers, hoe groter de kans. Hoe meer motoren, hoe meer dodelijke ongelukken.

    Een conclusie durf ik niet te trekken op basis van zo weinig gegevens.

  55. Ap: Qua leestekens doe ik het niet zo goed als u ! (of al die andere blauwhemden) … maar dat is hier ook niet zo relevant ! Relevant is … of Politie en Justitie, hun werk na behoren doen ! Afgaande op een tv programma als ” Blik op de weg ” moet ik constateren … dat de Politie de motorrijder vaak al veel eerder had kunnen laten stoppen ! Maar inplaats van daarvoor te kiezen, laten ze de motorrijder nog een tijdje rijden. Dit heeft dikwijls de consequentie dat de motorrijder dan nog harder gaat rijden. Vele blauwhemden en Justitie pikkies geloven niet … dat zo’n motorrijder, die storende achtervolger het liefst zo snel mogelijk uit zijn spiegel wilt zien verdwijnen. Om dat te realiseren … gaat deze dan nog harder rijden. De gevolgen zijn dan, dat de motorrijder zo hard rijd, dat de Politie … die motorrijder wel aanhoud, maar dan voor een veel hogere snelheid. Een motorrijder is dan al gauw de pechvogel, dat Justitie dan zijn rijbewijs vordert, en in het ergste geval zijn motor in beslag neemt ! (dit terwijl de Politie eerder had kunnen ingrijpen) Een automobilist in een duurdere wagen daarin tegen (zoals een Bentley,Ferrari of Aston-Martin) komen ondanks hun roekeloze rijvaardigheden … er altijd genadig van af ! (ook al reden zij net zo hard als die motorrijder) Door zulke misstanden van Politie en Justitie … verkiest menig motorrijder er vaker voor, om als dat mogelijk is, de Politie van zich af te schudden ! (dit met alle gevolgen van dien!) Met de topsnelheid die de Suzuki GSX 1300 r Hayabusa rijdt … waar ik regelmatig op rij … (’s nachts) agt ik mij een redelijke kans toe, om de Politie wel uit mijn spiegels te rijden ! Zodra die misstanden uit de wereld zijn … zal ik me daar naar gaan gedragen !

  56. ik heb ook wat gevonden uit 2006

    Belgische motorrijders komen vaker dan gemiddeld om in verkeer
    18/12/07, 17u24
    In België lopen motorrijders meer kans om het leven te laten in het verkeer dan gemiddeld in Europa. Dat meldt de European Transport Safety Council (ETSC). In Europa heeft een motorrijder per gereden kilometer achttien keer meer kans om te sterven bij een verkeersongeval dan een autorijder.

    Noorwegen, Zwitserland, Denemarken en Finland zijn de veiligste landen voor motorrijders, met gemiddeld tussen 30 en 45 doden per miljard gereden kilometers. Een tweede groep landen, waaronder Duitsland, Portugal, Oostenrijk, Zweden en Griekenland, blijft net onder het Europees gemiddelde van 86 verongelukte motorrijders per miljard gereden kilometers.

    Spanje, Ierland, Nederland, Frankrijk, Groot-Brittannië, België, Estland en Polen tellen meer dan 86 doden, maar minder dan 200 per miljard gereden kilometers, terwijl in onder meer Hongarije, Tsjechië en Slovenië meer dan 200 doden te betreuren zijn.

    Wel moet opgemerkt worden dat de cijfers op basis waarvan de vergelijking gemaakt is niet voor elk land van hetzelfde jaar zijn. Voor het merendeel van de landen gaat het over 2006, terwijl het voor onder andere België om cijfers uit 2005 en voor Nederland uit 2000 gaat. (belga/sps)

  57. WFvN en Criticus, het probleem is de vergelijkbaarheid van de cijfers. Sowieso zijn de cijfers over 2011 het meest recent. Ik heb een Duitse site gevonden waarin stond dat in dat jaar een motorrijder 5.22 per 100 mio kilometer risico had op een dodelijk ongeluk. Vele malen hoger idd dan automobilisten. Zoekend naar een vergelijkbaar cijfer voor Nederland leverde niets op. Daarom Marco Cremer maar uitgedaagd.
    Die is echter niet van plan zich in te spannen en plaatst liever een nieuw opruiend stukje waarbij de oorzaak van te hardrijdende motoren bij anderen ligt.

  58. Interessant recent artikeltje gevonden (op http://www.n24.de):

    Wer auf einem Motorrad f?hrt, der setzt sich einer gröþeren Gefahr aus als ein Autofahrer. Denn bei einem Verkehrsunfall ums Leben zu kommen ist nach Angaben der Unfallforschung der Versicherer (UDV) f?r Motorradfahrer 14 Mal gröþer als f?r andere Menschen am Steuer eines Autos.
    Anzeige

    Besonders gef?hrlich sind Kurven und die Lust der Motorradfans, Gas zu geben. Zu hohes Tempo ist laut hessischem Landesamt f?r Statistik die mit Abstand h?ufigste Unfallursache, Alkohol ein vergleichsweise eher seltener Grund. Auf Autobahnen sind Motorrad-Unf?lle auch eher selten: Es geht geradeaus, der Verkehr ist ?bersichtlicher.

    Fr?her gab es laut ADAC mehr Motorradunf?lle als heute. “Das liegt aber auch an den zur?ckgehenden Zulassungszahlen”, sagte eine Sprecherin des ADAC Hessen-Th?ringen.

  59. Dat denk ik ook WFvN. Eerlijk gezegd interesseert me dat niet zo (ieder zijn hobby;D). Ik reageer eigenlijk meer over zij hoofd naar anderen die het misschien serieus nemen.:)

  60. Tja Heren … Ik werk niet voor de Politie of Justitie ! (zoals velen van u, daar wel voor werken !) Ik beschik niet zo snel over deze informatie ! Maar dat gene wat ik net weergaf, is wel iets wat heel Nederland (al thans, zij die naar Blik op de weg keken) allemaal konden zien ! Misschien kunnen jullie daar wat over uitleggen ? (waarom zij zo’n uitzonderlijke behandeling genieten, en motorrijders niet !)

  61. Waarom motorrijders niet welke uitzonderlijke behandeling genieten?
    Heb je misschien een linkje (youtube ofzo) naar de desbetreffende uitzending?

  62. @Marco Jouw gehele laatste betoog is gebaseerd op het gevoel van een “storende achtervolger” als er politie achter je rijdt. Wat houdt jouw tegen om dan te kiezen voor de oplossing om deze achtervolger jouw in te laten halen ?

  63. @Marco Cremer
    Sorry, ik zie nu die enorme lap tekst die je vlak voor mij gepost hebt; ik heb hem over het hoofd gezien. Die ‘uitzonderlijke behandeling’ is me nu duidelijk.

    Ben nog wel benieuwd naar de uitzending overigens.

    Maar het gas intrappen doe je zelf. Je ergeren aan iemand die achter je rijdt, doe je ook zelf. Achtervolgingswaanzin hebben doe je ook helemaal zelf.

    Onlangs reed ik achter iemand. Bleek dat ik thuis wat was vergeten. Ik besloot om bij de eerstkomende zijweg te keren. Maar het stomme toeval…. de auto voor me deed precies hetzelfde. Hij reed die weg in en keerde. Ik even later hetzelfde. Hij reed de andere kant op maar had mij nog altijd in z’n spiegel kunnen zien. Hij heeft z’n poot niet verder van zich af gedrukt. Waarom doet een motorrijder dat wel? Misschien omdat het (heel goed) kan, misschien omdat hij juist iets anders niet kan, of eigenlijk heeft: zelfbeheersing.

  64. Marco Cremer, waarom moeten anderen voor jou de feiten bij je ongefundeerde meningen zoeken? Ik verzeker je dat door slim te googelen allerlei cijfers en feiten kunt vinden.
    Maar wanneer je het liefst vasthoudt aan je vooringenomen meningen, kennelijk vooral gebaseerd op televisie-uitzendingen, dan houd ik je niet tegen. Ga jij maar lekker op de motor zonder rijbewijs het snelheidsrecord verbeteren omdat de politie je achterna zit (zo dat klinkt allemaal lekker serieus, niet;D). Doe dat dan wel op het circuit van Assen zodat ik je niet tegen hoef te komen.

  65. Ap: Je kan niet altijd direct aan een Politiewagen (in burger) zien, of er echte Politieagenten inzitten ! Omdat misdadigers ook geregeld over deze kleding beschikken, stop ik niet zo maar !

  66. Waarom zouden ze je aan de kant zetten?

    Mij hebben ze ook wel eens aan de kant gezet (echte agenten gelukkig) maar dat had een duidelijke reden en dat wist ik ook. Een onbedoelde overtreding heeft me een leuke prent opgeleverd. Ik had echt niet de illusie achterna gezeten te worden door een stel criminelen en heb m’n auto dus gewoon aan de kant gezet.

    Maar wat is het bij jou? Ben je paranoïde? Pessimist? Lijkt me knap beroerd om zo te moeten leven. Eerst de regels overtreden en vervolgens politie achter je krijgen en dan denken dat het boeven zijn en vervolgens de overtreding(en) alleen maar erger te maken.
    Man, je bent een probleem voor jezelf.

  67. Wat die zogenaamde “weggebruiker” Cremer al niet verzint om geloofwaardig te maken waarom hij op de openbare weg zonodig stoer moet racen als een Michael Shumacher.
    Van heel veel van dit soort “coureurs” zie je later alleen nog maar zo’n gedenkkruisje met een verlept bosje bloemen en een waxinelichtje in de berm bij een boom staan.
    Of ik er dan bij zal staan treuren?…..ik denk het niet.

  68. @Marco Ik had het niet over stoppen, maar over je laten inhalen als je je achtervolgt voelt. Maakt niet uit door wie. Maar als jij het gevoel hebt dat je geliquideerd gaat worden door misdadigers verkleed als politie, dan zou ik precies hetzelfde doen als jouw!

  69. @Marco Cremer: Een zin begint met een hoofdletter en eindigt met een punt. Je …. hoeft …. dus …… niet …. allemaal ….. puntjes ….. er ….. tussen …. te …… zetten ….. als …… je …….. serieus ….. genomen ….. wil ….. worden.

    @Japser: Het is wel een feit, dat hoe harder je rijdt hoe scherper je op let. Het is misschien niet bij iedereen het geval, maar bij mezelf merk ik dat wel. Dat maakt het echter niet goed om 65km/u overschrijding te doen binnen de BBK. Dan ben je wat mij betreft seniel en de rest van je leven geen rijbewijs meer waardig. Zoals je in de formule1 vaak hoort zeggen “Te licht bevonden, u kunt gaan”..

    Hoewel ik nog geen rijbewijs ervoor heb, ken ik de snelheid/gasresponse van een motor (afgesloten terrein en ik ken een motor instructeur, dus heb wel eens gereden in die setting) en ik weet dus dat (veel) te hard rijden erg makkelijk gaat. Maar het is geen excuus om dan maar achterlijk hard te rijden.

    Snachts op een lege snelweg zie ik geen problemen om 160-170km/u te rijden, of 100 op een 80-weg.. Maar lomp te hard in de bebouwde kom, tja.. terecht dat je daar gezeik mee krijgt. 10km/u tehard, ja dat kan nog een keer (eerlijk gezegt maak ik me daar ook vaak schuldig aan, 60 ipv 50..). De hele grote uitzondering zijn de 30km-zones en de woonerven, waar de snelheid niet voor niks geldt en je toch al heel goed moet opletten..

    Wat mij betreft gaat de flitsbrigade dan ook weg van de snelweg en 80-wegen, en gaan ze staan op plaatsen waar te hard rijden ook echt gevaarlijk is. Kijk hierbij naar de Bachlaan waar echt hard gereden wordt… er zitten hier 3 scholen!! En schrijf dan ook maar hele zware boetes uit.. Een middag/avond hier controleren betekend voor de politie minstens 10 rijbewijzen invorderen, en er zal hier en daar ook echt wel met een EMG gesmeten worden.. Ook op woonerven gaan controleren, en straf 10km/u daar maar af met een art.5, hup weer een rijbewijs innemen!

    Wat mij betrefd is het tijd dat men de zaken van de andere kant gaat bekijken, hoe gevaarlijker hoe duurder? Snelheid is niet per definitie gevaarlijk, het ligt aan de omstandigheden (tempratuur, dag, nacht, zomer, winter, staat wegdek, overzicht) die het gevaarlijk maken en als alle omstandigheden aangeven dat het te gevaarlijk is.. Straf dan ook maar flink.. Met dit soort berichten en het bestaan van het BNN programma De Allerslechtste Chauffeur van Nederland ga je echt denken dat er veel te veel mensen zijn met een rijbewijs, en dat dat bestand maar eens opgeruimd moet worden..

  70. Bericht door Martin27, op 29 augustus 2013 om 23:59

    Het is wel een feit, dat hoe harder je rijdt hoe scherper je op let.

    Ga dan toch even bij jezelf na wat je dan niet goed doet op het moment dat je rustiger rijdt……
    Dat excuus heb ik ook wel voor mezelf gebruikt ‘ik let beter op’. En inderdaad, ik lette beter op als ik harder reed. Tegenwoordig maak ik er sport van om beter op te letten ongeacht mijn snelheid. Dat lijkt me heel wat verstandiger.

    Ik heb het al eerder geschreven: wellicht dat je scherper gaat opletten (vind ik een slechte zaak dat je dán scherper gaat opletten) maar je reactievermogen is toch altijd beperkt. 41% harder rijden maakt dat de remweg 2x zo groot wordt. 2x zo hard rijden en je remweg is 4x zo groot.

    In geval van de malloot uit het bericht, die rijdt 2,28x zo hard. Remweg 5,2 keer zo groot!

  71. Tja wat is de echte reden dat je beter oplet? Omdat je kans op een bekeuring krijgt of omdat je een ongeluk kan veroorzaken? Met 160 heb je echt geen kans meer hoor en in hoeverre ben jij dan bewust van het gevaar dat je loopt?

  72. Het is een feit […] merk ik bij mijzelf.

    Tsja, dat maakt het dus geen feit.

    Zoals WFvN zegt, ga maar eens goed opletten als je zachter rijdt, dat kan namelijk gewoon. Het is niet onmogelijk om bij 50km/h goed op te letten. En zeker niet onmogelijker als je dat met 80km/h op dezelfde weg wel kan.

  73. Martin27:

    Het is makkelijk af te geven, dat ik (te)veel puntjes gebruik … maar zonder mijn puntjes, krijg je van die rare zinnen … die u formuleert !

    Het is misschien niet bij iedereen het geval, maar bij mijzelf merk ik dat wel.

    Dat maakt het echter niet goed om 65 km /u overschrijding te doen binnen de BBK.

    Dan ben je wat mij betreft seniel en de rest van je leven geen rijbewijs meer waardig.

    Zoals je in de formule 1 vaak hoort zeggen ” Te licht bevonden, u kunt gaan ” ..

    Straf dan ook maar flink.

    Bij al deze fout geformuleerde zinnen … word je zonder directe betrokkenheid van de vorige zin … niet wijs, van het geen u aan de kaak wilt stellen ! (of wilt verbeteren !)

    Het zal voor een persoon als u … beter zijn, eerst bij u zelf te raden te gaan, of u zelf wel zo correct formuleert … voordat u reageert op de uitlatingen van anderen !

  74. WFvN:

    Het verschil tussen het rijden met een (stads)auto of een motor … is niet direct weer te geven in een zin ! Een auto neemt men in mijn ogen … puur om het gemak ! In een auto passen meestal meerdere personen, er is ruimte voor extra bagage, en men zit (meestal) warm en droog in een auto ! Een motorrijder daarin tegen … heeft al deze extra’s niet nodig, hij/zij kiest duidelijk voor de onbevangenheid … en wilt het liefste de weg voor zich alleen hebben.

    Achtervolgingswaanzin is niet iets wat men zelf doet … zoals u dat formuleert ! Achtervolgingswaanzin is iets … wat ontstaat, en waar de betrokken persoon … zelf niets aan kan veranderen ! Ja ! hulp zoeken kan hij/zij dan … zullen velen dan zeggen ! Maar wat ? als die hulp instanties niet thuis geven … voor deze persoon ! (wat moet deze persoon dan doen ?) Uit uw woorden te lezen, weet u dat allemaal wel zo goed, dus zegt u dat dan maar … hoe deze persoon dat dan moet oplossen !

  75. (vooraf: sorry voor het posten onder een ‘andere’ naam maar m’n computer heeft kuren; inloggen lukt maar posten lukt niet om één of andere reden)

    @Marco
    Wat moet een persoon met achtervolgingswaanzin doen?

    1 tip heb je al gegeven: hulp zoeken.
    Verder: eerst al zorgen dat er geen aanleiding is voor eventueel achtervolgende politiewagens. Dat scheelt natuurlijk al heel veel, er zijn dan in ieder geval al minder redenen om je opgejaagd te voelen.

    Maar als je je dan toch nog opgejaagd voelt (want inderdaad, dat kan) en je trekt dan wel het gas open, dan zou ik zeggen: gebruik je motor niet meer tot je om kan gaan met het probleem. Daar kunnen veel gevaarlijke situaties mee bespaard blijven en mogelijk zelfs ongelukken of dodelijke ongelukken.
    Kiezen voor het rijden (of het nou motor, auto, fiets of wat dan ook is), dat is _meestal_ een keuze. Die heb je zelf in de hand.

  76. Krijg nou de hik……. heeft hij wel met m’n account een reactie geplaatst maar m’n naam dus wel aangepst…… ik snap er geen hout van

  77. @Marco Cremer Natuurlijk ben je alerter wanneer je te hard rijdt. Je bent je er namelijk/waarschijnlijk van bewust dat je risico’s neemt. Het gevaar van te hard rijden zit niet in de alertheid van de bestuurder, maar in andere aspecten zoals andere weggebruikers die onverwachte manoeuvres doen geen rekening houdend met de zeer hoge snelheid van de aanstormende motor of de bocht die toch scherper of langer is dan tevoren ingeschat of een plas of olie die plots op de weg ligt etc. Doe wat je wilt, maar breng andere weggebruikers niet in gevaar (naar circuit Assen dus).

  78. @WFvN: Dat ik scherper ben als ik harder rijdt zegt natuurlijk niet dat ik niet oplet als ik rustiger rijd.. (btw, heb je toevallig ooit op tweakers.net gezeten? Je naam komt je nogal bekend voor..)..

    Zoals ik al vaker aangeef is het verkeer absoluut geen spelletje. Ik rijd 30.000Km per jaar (alleen prive, en dan nog een boel kilometers voor de baas die daar bij opgeteld mogen worden.. minstens 10.000) en ik kan toch stellen dat ik bepaald geen beginner meer ben die last heeft van overmoed of een totaal gebrek aan inzicht heeft.

    De reden dat ik alerter ben als ik harder rijd heeft niets met boetes te maken, maar alles met de snelheid zelf. Juist omdat je (veel) minder tijd/ruimte hebt om te reageren moet je de omgeving veel en veel scherper in je opnemen dan je normaal doet.

    En remtijd.. tsja, het is zeker waar dat je remweg toeneemt als je harder rijdt, maar ik weet zeker dat ik heel wat harder kan remmen dan de gemiddelde bestuurder, die het rempedaal vol in de ABS of blokkerende wielen trapt..

    Ik rem zodanig dat de auto in erg korte tijd volledig tot stilstand wordt gedwongen, de energie die dat oplevert zorgt ervoor dat de auto volledig voorover gaat hangen. Let wel dat ik het hier heb over een noodstop situatie. Als je deze methode dagelijks toepast ben je niet alleen erg vaak een nieuw setje remmen nodig (je belast je remmen er enorm mee) maar ook een gevaar op de weg.

    Het geheim van mijn noodstop techniek? Trapt u in uw auto de rem maar eens in, u voelt een punt waarop de rem “aangrijpt”. Ik trap het rempedaal tegen dat punt en duw hem dan heel langzaam door.. Met hetzelfde effect als een glas in uw hand nemen en steeds harder in dat glas knijpen, zo drukken bij mij de remblokken tegen de schijven en achter de remschoenen tegen de trommels.. Ik heb helaas 1 keer in zo’n situatie gezeten en deze techniek toegepast (wat ben je als het nodig is blij dat je de technieken beheerst), dit leverde 3 passagiers met hoofdpijn op.. 😛

  79. Bericht door Martin27, op 31 augustus 2013 om 02:03
    @WFvN: Dat ik scherper ben als ik harder rijdt zegt natuurlijk niet dat ik niet oplet als ik rustiger rijd..

    Nee, maar je zegt er indirect wel mee dat je nog beter kan opletten als je rustiger rijdt. In het verkeer kan je niet goed genoeg opletten wat mij betreft (helaas ben ik geen schoolvoorbeeld van hoe het moet, ook ik maak fouten op dat vlak)

    De reden dat ik alerter ben als ik harder rijd heeft niets met boetes te maken, maar alles met de snelheid zelf. Juist omdat je (veel) minder tijd/ruimte hebt om te reageren moet je de omgeving veel en veel scherper in je opnemen dan je normaal doet.

    En daar verschillen we dus van mening.
    We zijn het wel eens dat bij harder rijden een grotere alertheid nodig is. Maar waarom ben je alerter als je harder rijdt? Je mist hier wat mij betreft toch het punt dat je die alertheid eigenlijk al bij lagere snelheden moet toepassen. (sommige mensen doen het helemaal de andere kant op en zitten gewoon te sufk*tten achter het stuur)

    Wat betreft je remtechnieken, ik heb toch zo m’n twijfels.

    Behalve het aangrijppunt van de remmen is ook het punt van belang waar de banden aan het glijden gaan (of eigenlijk juist n?t daarvoor).
    Als jij je zit te fixeren op je remmen, kan het maar zo wezen dat je nog wel harder door kan remmen omdat je banden bijvoorbeeld nog niet aan het glijden gaan.

    Kom je direct aan bij verschillende weersomstandigheden. Leuk dat je gaat intrappen en het aangrijpen van je remmen voelt maar dat staat dus ook weer los van het wegdek. Bij nat weer zullen je banden eerder gaan glijden dan bij droog weer. Ik ga nu even voor het gemak er van uit dat de remmen bij droog/nat weer gelijke remwerking hebben. In dat geval heb je toch meer dan genoeg situaties waarbij je heel wat meters teveel aflegt omdat je òf niet genoeg geremd hebt òf juist teveel, waardoor je aan het glijden gegaan bent.
    ABS houdt wel rekening met de grip van de banden. ABS gaat sneller wel/niet/we/niet remmen dan jij als mens voor elkaar kan krijgen. Het zal vast niet onmogelijk zijn maar ik denk dat er maar héél weinig mensen zijn die beter zijn dan ABS. Omdat jij alleen spreekt over het aangrijpen van je remmen, heb ik mijn ernstige twijfels of jij over zulke vaardigheden beschikt (mochten ze dus bestaan)

  80. Geloof me, die vaardigheid heb ik. Natuurlijk fixeer je je niet op puur de remmen zelf, je voelt zelf ook wat je wagen doet en bij het minste geringste teken dat je te hard remt laat je het rempedaal weer iets los etc.. ABS is daar mijns inziens juist gevaarlijker in omdat dat een ‘botte’ remkrachtverminderaar is, je remvermogen word geknepen. Enerzijds goed omdat de al door jou aangehaalde sufkut zijn auto niet volledig in wielspin kan remmen, andersinds is zo’n ABS (ook in mijn auto aanwezig) gewoon ordinair de remweg aan het verlengen.

    Je maakt nogmaals de stelling dat ik bij rustig rijden niet zou opletten. Pertinent niet waar. Je moet ten aller tijde alert zijn. Echter een hogere snelheid vereist dat je nog veel en veel alerter moet zijn vanwege de eerder genoemde omstandigheden.

    Het punt wat je aanhaalt is ook zoiets, een reden dat er i.m.o het e.e.a scheelt aan de gestelde maximum snelheden. Het is erg leuk dat je op de n348 80km/u (en sommige stukken 100km/u) mag, maar in de hoosbui die ik er laatst meemaakte (en dat ging echt heel heftig, hooguit 10m zicht voor de auto) is 60km/u eigenlijk al te hard. Een kwestie van (over)zicht. De bekende sufkut gaat in een dergelijke situatie gewoon 80 rijden, want dat is toch de maximale snelheid?

    Ook schudt ik druk mijn hoofd als ik in de wintermaanden chauffeurs zie inhalen door een dik pak sneeuw.. De situatie waarin je nauwelijks harder dan 90 rijdt vanwege de gladheid/gebrek aan grip, en dan zie je op de linkerbaan iemand met 140km/u voorbij komen zetten.. Is dat dan verkeersinzicht? is dat rijden met je hoofd erbij? Ik dacht het niet.. Echter als het ’s avonds laat is bij mooi weer en het wegdek is droog, dan zie ik er ook totaal geen gevaren in om op datzelfde stukje wegdek 160km/u te gaan rijden.

    Op dat onderwerp hangt een veilige maximumsnelheid dan ook af van:
    – Weersomstandigheden (zomer,winter, droog, sneeuw, ijzel, regen, etc)
    – Buitentempratuur (die snapt iedereen neem ik aan zelf wel..)
    – Overzicht (kun je ver vooruit kijken, staan er geen opstakels die het onmogelijk maken een bocht door te kijken voor je hem nadert? etc)
    – Inrichting van de betreffende weg (veel kruisingen of bomen die het zicht ontnemen?)

    Als je bij jezelf in dit lijstje, rijdende op zo’n weg, geen redenen kunt vinden waarom je absoluut rustig/voorzichtig moet rijden, kun je overwegen om iets harder dan de gestelde maximum snelheid te rijden. Je zoekt dus niet naar een reden/smoes om hard te rijden, maar juist naar de reden om langzaam/rustig/voorzichtig te rijden. De APK zoals wij autobezitters die allemaal kennen werkt min of meer hetzelfde: Als er aan de auto niets gevonden kan worden op basis waarvan hij afgekeurd moet worden, moet hij goedgekeurd worden.

    Ik weet niet of je zelf over een auto beschikt, maar probeer het maar eens (om het aangrijp moment te herkennen, hoef je niet te gaan rijden!).. Je hebt een vrije slag in je rempedaal, dat heeft elke auto, en dan komt het punt waarop je ook echt de remmen gaat bedienen. De meeste mensen trappen in een noodstop situatie het pedaal in 1 beweging helemaal naar het schutbord. Volledig de ABS in, of bij gebrek daaraan, vervolgen ze met blokkerende wielen hun weg, waardoor een klap vaak alsnog onafwendbaar is. In mijn geval blijf ik – tot ik stil sta – in beschikking over het volledige vermogen van mijn remmen.

    Mocht ik ooit eens tot beschikking komen van een afgezet stuk terrein waar ik dit op beeld zou kunnen vast leggen en waar men het kan timen, dan zal ik het graag dmv een youtube filmpje eens demonstreren.

    Helaas dus voor de mensen die mij als wegpiraat willen neerzetten en denken dat ik dit soort dingen dagelijks op de weg doe.. Geen afgezet terrein met de mogelijkheden en voorwaarden, dan geen filmpje! Op de openbare weg doe je dit uiteraard alleen als je in een situatie beland waarin het vereist is.

    Buiten een beetje rijvaardigheid (er zullen vast betere chauffeurs zijn dan ik, laten we dat helder hebben) is kennis van de techniek hierin ook op zijn plaats. Als automonteur wordt ik geacht dergelijke kennis te hebben. Wat natuurlijk ook erg prettig is, is dat ik geen franse deinbak heb die je totaal geen gevoel geeft met het wegdek.

  81. Bericht door Martin27, op 31 augustus 2013 om 23:28
    Geloof me, die vaardigheid heb ik. Natuurlijk fixeer je je niet op puur de remmen zelf, je voelt zelf ook wat je wagen doet en bij het minste geringste teken dat je te hard remt laat je het rempedaal weer iets los etc.. ABS is daar mijns inziens juist gevaarlijker in omdat dat een ‘botte’ remkrachtverminderaar is, je remvermogen word geknepen. Enerzijds goed omdat de al door jou aangehaalde sufkut zijn auto niet volledig in wielspin kan remmen, andersinds is zo’n ABS (ook in mijn auto aanwezig) gewoon ordinair de remweg aan het verlengen.

    Theoretisch gezien is ABS niet het beste middel. ABS grijpt in zodra de wielen blokkeren. Blokkerende wielen betekent dat de wielen aan het glijden zijn. Glijdende wielen hebben minder grip dan wielen die netjes meedraaien over het wegdek. Maar de mate van glijden valt enorm mee. Analyse van een ongeluk is voor de politie een stuk lastiger geworden met ABS omdat de (begin)snelheid niet meer bepaald kan worden omdat er geen remsporen meer zichtbaar zijn met ABS. Met andere woorden: het valt enorm mee hoeveel er geslipt wordt met ABS.
    En omdat het tempo van ABS enorm hoog ligt, dat ga jij met je voetje niet redden. Remvermogen wordt niet verminderd, remvermogen wordt even teniet gedaan en even later weer opgepakt.
    Maar als jij dan spreekt over ‘dan laat je het rempedaal weer iets los etc.’ denk ik toch dat je je eigen kunnen zwaar overschat OF dat je niet de juiste bewoording gebruikt.

    Je maakt nogmaals de stelling dat ik bij rustig rijden niet zou opletten.

    Nee, ik zeg dat je méér kan opletten bij rustig rijden. Als je bij harder rijden méér oplet, wil dat dus zeggen dat je ook bij rustiger rijden méér kan opletten.

    Pertinent niet waar. Je moet ten aller tijde alert zijn. Echter een hogere snelheid vereist dat je nog veel en veel alerter moet zijn vanwege de eerder genoemde omstandigheden.

    Ik zeg dus dat je die ‘veel alerter’ óók in kan zetten als je rustiger rijdt.

    Je verhaal over snelheden kan ik grotendeels onderstrepen. Alleen bij goed wegdek en goed zicht 160 rijden zonder problemen, daar zitten wat mij betreft nog heel wat meer factoren aan vast die bepalend zijn of het kan. Maar goed, hoewel ik geen 160 rijd vind ik niet altijd dat mensen die me met dat tempo voorbij komen zetten, zo heel gevaarlijk bezig zijn dus in zoverre ga ik wel met je mee.

    Wat betreft voertuigbeheersing van mij: ja, ik heb een auto. Maar ik gebruik liever de fiets. Maar in auto of fiets, in beide gevallen gebruik ik alle zintuigen om ook m’n voertuig in de gaten te houden. Trillingen aan het stuur, komen ze links of rechts vandaan, is het een motorkwestie, gaat het geluid op met snelheid of met het toerental van de motor, heb ik met m’n fiets een zachte band of heb ik een spaakbreuk, allemaal zaken die ik hoor/zie/voel.

    Toen ik nog een jong broekie was heb ik in de IJsselhallen eens een serie tests gedaan qua voertuigbeheersing. 1 ervan was je voorwielen stil zetten op een stopstreep zonder kijken. Geen probleem.
    Trouwens, aangrijppunt van niet zozeer de remmen maar wel van de koppelingsplaten moet iedereen beheersen: de bekende hellingsproef. Vergelijkbaar. En eigenlijk hetzelfde bij afremmen. Eerst op de motor, eventueel met rem erbij maar wanneer moet je je koppeling intrappen? Allemaal een kwestie van gebruik maken van je gevoel.
    ABS zit op m’n auto maar die doet eigenlijk nooit z’n werk. In de eerste instantie omdat ik afstand houd maar ook omdat ook ik best goed weet hoe je moet remmen. Maar ik heb niet de illusie dat ik in een echte noodsituatie m’n ABS de baas ben qua snelheid. En bij een echte noodsituatie heb ik het ook over een noodsituatie want opvoeren van de remdruk ken ik echt wel. Feit is alleen dat tijdens het opvoeren van de remdruk, dat je remweg ook langer is dan nodig is. Daar ontkom je doodgewoon niet aan. De meest korte remweg is als je de rem direct inramt tot het punt waar ABS net niet ingrijpt en je constant tegen die grens aan blijft zitten. Dat kan geen mens, niet jij, niet ik.

    Maar ik wil je best uitdagen:
    Met de zelfde auto, met dezelfde snelheid, op hetzelfde moment (goed, vlak na elkaar), op hetzelfde wegdek tot stilstand komen. 1x door volledig inrammen van de rem waarbij ABS z’n werk doet, de andere keer waarbij jij ABS voor bent en toch eerder stil staat. Knappe jongen als je dat voor elkaar krijgt. Niet onmogelijk maar mocht je het voor elkaar krijgen, doe het dan direct nog een 2e keer. Dan geloof ik je.

    Let wel: ik zet je dus niet af als wegpiraat maar heb wel m’n ernstige twijfels bij je verhaal; ik denk dat je jezelf zwaar overschat. Zo te lezen denk ik wel dat je overduidelijk beter bent dan de doorsnee sufk*t, wellicht haal je het niveau van een coureur maar verder dan dat denk ik niet. NOFI

    Ik ben geen automonteur maar weet van mechanica wel het één en ander. (trouwens, voor zover ABS afgesteld kan worden, daar zou nog wel één en ander uit kunnen maken, ik kan me voorstellen dat je een slecht afgestelde (voor zover dat kan) ABS er nog wel uit remt)

    Wat betreft die Franse deinbakken: ik heb geen Franse bak maar wel iets wat je een deinbak mag noemen: Suzuki Wagon R+. Door het deinen moet je in bochten wel goed je banden in de gaten houden en de grip die ze hebben. Ook een kwestie van luisteren en voelen.

  82. Precies wat je zegt dus, alles hangt ook af van hoe je auto aanvoelt.

    Nogmaals, geen overschatting van mijn kunnen, dat doe jij wel door te zeggen dat ik dichtbij het kunnen van een coureur zit. Hoewel ik veel kart ervaring heb is het niet helemaal te vergelijken met op de openbare weg rijden (ik gedraag me in de auto heel anders dan op de kartbaan, dat mag ook duidelijk zijn). Met de rem iets loslaten, bedoel ik natuurlijk dat je hem heel lichtjes lift (het effect van heel iets gas terugnemen, je laat het pedaal NIET los) tot de auto niet meer slipt en dan voorzichtig weer verder induwen..

    Oh en mocht de beschikking er komen, doe ik beide in m’n eigen auto. De ABS methode en mijn methode.

    De stap “veel alerter” rijden is bij 50km/u niet nodig, zwaar overdone zelfs.. Zowel op je fiets (velomobiel? again, je naam icm je fietsverhaal komt me erg bekend voor.. ooit op tweakers.net gezeten?) als in de auto ben je alert, maar je snapt zelf denk ik ook wel dat alert zijn op de fiets en alert zijn in de auto wel van een andere orde is. Hetzelfde punt met (veel) harder rijden.. Je bent in alle gevallen alert, je moet snel kunnen reageren. Harder rijden vereist dat je veel scherper op let.

    En het hard kunnen rijden hangt af van meerdere factoren ja.. Voor mijn werk heb ik eens in een auto moeten rijden die op top makkelijk 260 moet kunnen halen, maar in die specifieke situatie (staat van het voertuig) was 10km/u eigenlijk al gevaarlijk.. Het is ook zeker van belang dat de staat van onderhoud van de auto goed is.

  83. Bericht door Martin27, op 1 september 2013 om 18:22
    Met de rem iets loslaten, bedoel ik natuurlijk dat je hem heel lichtjes lift (het effect van heel iets gas terugnemen, je laat het pedaal NIET los) tot de auto niet meer slipt en dan voorzichtig weer verder induwen..

    Snap ik. Dat doet ABS ook maar véél sneller dan jij ooit zal kunnen. Wat dat betreft heb ik toch heel veel meer vertrouwen in een goed ABS dan in het kunnen van welke mens dan ook.

    Wat betreft de alertheid/opletten zullen we het denk ik niet snel eens worden.

    Wat betreft Tweakers: klopt.

  84. Voor degene die het willen weten en om alle speculaties uit te sluiten.

    De betreffende bestuurder was ik, de rede van mijn snelle optrekken was i.v.m. het inhalen van een auto. Hierbij trok ik inderdaad het gas kort open om vervolgens weer stil te komen staan bij het stoplicht. Ik ben toen met 114 geklokt met een laser. Als mijn gemiddelde was gemeten was er niets aan de hand geweest. Met een motorvoertuig zit je inderdaad als snel boven de 50 te hard. Voor degene die mij zogenaamd heeft horen optrekken…dat vind ik erg knap. Mijn demping was in orde en het was van korte duur, het gebeurde om en nabij rond half 10 in de avond, er waren hooguit 3 voertuigen op de weg waaronder ikzelf.

    Ik ben dus niet geflitst.
    Het was van korte duur.
    Ik vormde hooguit een gevaar voor mezelf als ik niet zou kunnen rijden.
    Mij is geen andere sanctie dan een boete opgelegd.

    Ik was benieuwd of het nog op internet stond.

    Gr,
    M.;)

  85. De auto reed 45-50 maar was al een tijdje vervelend aan het rijden, ik probeerde er na de brug bij TT motoren nog voor te komen maar dit lukte niet.

    Gr,
    M

Reacties zijn gesloten.