Aanrijding op nieuwe Fietsrotonde in Zwolle

Zwolle – Op de kruising van de Vechtstraat met de Wipstrikkerallee te Zwolle, op de pas geopende Fietsrotonde, heeft vrijdagmorgen rond 09.00 uur een aanrijding plaatsgevonden tussen een auto en een fietser. De fietser raakte daarbij gewond en moest geholpen worden door ambulancepersoneel. 

aanrijding_fietsrotonde.jpeg 

Ingezonden foto

De fietser is aan de zuidzijde van de Fietsrotonde aangereden en lag tot de komst van de ambulance met pijn op de grond. De locatie is door de aanrijding enige tijd gestremd geweest voor het verkeer. De Fietsrotonde is vrijdag 23 augustus geopend. Critici hadden ook hier op Weblog Zwolle hun oordeel over deze nieuwe en unieke rotonde in Nederland. Gevreesd werd voor verkeersonveilige situatiues tijdens de spitsuren. Een paar dagen na de opening van de rotonde meldde een bezoeker van Weblog Zwolle al een eerste aanrijding met een fietser. Een mevrouw kon toen met een zere knie doorfietsen. Verder waren de eerste ervaringen van de verkeersdeelnemers over de Fietsrotonde louter positief. Woensdag kwam er nog een delegatie uit Denemarken bij de nieuwe rotonde kijken .

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

59 gedachten over “Aanrijding op nieuwe Fietsrotonde in Zwolle”

  1. Ook hier zit een ongeluk in een klein hoekje (rondje). Zolang het bij een incident blijft zal het weinig te maken hebben met de constructie.

  2. Gewoon goed opletten daar, kan er weinig fout gaan. Voor mensen die onbekend zijn daar lijken me duidelijkere haaientanden borden zeker geen overbodige luxe. Vanaf de Hanekamp staat er 1 en die zie je pas op het laatst en staat te ver van de weg af. Dit is toch een onbekende verkeerssituatie, dus wat meer bebording kan geen kwaad!!

  3. Ik denk dat er dagelijks bij elke fietsrotonde wel wat gebeurt tijdens drukke spitstijden.Er zijn ook heel veel fietsers die op de rotonde ook niet aangeven welke richting ze willen.Als je ze voorrang geeft gaan ze er juist af wat dan voor de automobilist erg frusterend is

  4. Vorige week ging het daar ook al fout. Ik stond bij het pand van de oude Ijsselhof en zag daar een Renault Scenic een jonge vrouw op een fiets aanrijden.. Het viel allemaal erg mee en na een kort gesprek vervolgden beiden hun weg..

    Ik was, ben en wordt geen fan van deze rotonde. Het blijft vooral vanaf de Hanekamp een erg onoverzichtelijk geheel. Ik zou graag zien dat men er opnieuw mee bezig gaat, en ditkeer ook iets gaat proberen om het overzicht op de Vondelkade te verbeteren..

    Elders las ik al dat de gemeente mogelijk aansprakelijk gesteld kan worden bij een ongeval, daar volgens nationale (of europese?) regelgeving een rotonde zoals deze niet in orde zou zijn (al kan ik dat nu zo snel even niet terug vinden).

    Deze foto kreeg ik binnen:

    De eerste reacties over de fietsrotonde waren niet louter positief zoals vermeld in dit artikel, al in de eerste dagen zijn er regelmatig “bijna” ongelukken geweest. De verkeerssituatie is er zeker niet veiliger op geworden, zoals van te voren voorspeld………..

  5. Ik vind het best wel laakbaar en zeer kwalijk dat een kruising van praktisch NUL ongelukken naar 1 per week moet gaan door zo’n rotonde >:(

  6. Is deze foto hierboven van Martin27 die van het ongeluk in het bovenstaande artikel?
    Op deze foto lijkt het me meer een kwestie van niet waarnemen dan van de situatie/halve rotonde die dit veroorzaakt. Ik heb een keer meegemaakt dat een man mij stapvoets rijdend in mijn ogen keek en me aanreed…
    Het lijkt me niet zo simpel om hier een echte conclusie te trekken over wat er is gebeurd, daar hebben we dan ook de experts voor!

  7. het is een prima rotonde als iedereen zich aan de regels houd en fietsers richting aangeven. Helaas doen fietsers dat nauwelijks heb ik zelf gemerkt en dan sta je voor jan l.l te wachten. Erg irritant. Het blijft altijd een rotpunt, wat je daar ook doet.
    In de oude situatie kon je als fietser met bijv. kleine kinderen op hun eigen fiets naast je (en dan bedoel ik niet de kleine rotfietsjes die niet geschikt zijn voor de grote weg) nauwelijks oversteken in de spits. Het verkeer bleef maar komen, je kwam er niet snel genoeg tussen. Dan gaf een goedbedoelende automobilist je voorrang, werd je vervolgens van de sokken gereden door een scooter die over het fietspad raasde.

  8. @Martin27: In de oude situatie welliswaar minder ongevallen, maar vaak wel ernstiger. Fietsers waarvan je verwacht dat ze op het middenstuk wachter, maar toch nog even snel oversteken.

    Ik kom dagelijks (in de spits) over deze rotonde en ben er dik tevreden mee. Het grootste probleem nu zijn de fietsers die geen richting aangeven. Dus heb ik de neiging nog wel eens om het raampje open te draaien en ze eens flink van leer te geven.

  9. het zou enorm schelen als verkeer van en naar richting middelweg langer groen kregen tijdens de spits. dat verkelnd de files daar en dus ook drukte bij rontondes. waarom heeft niemand het daar over? soms staat er zo,n lnage rij vanaf de hanenkamp tot krijsing meppelerstraat weg en thomas a kempisstraat. die zijwegen krijgen even lang groen als de drukke doorgaande weg terwijl daar maar paar auto,s staan.

  10. Ik vind vooral hey zebrabad direct na de rontonde erg lastig. Vorige week reed ik daar zelf bijna een voetganger aan. Bij een normale rontonde past er meestal een auto tussen het fietspad en het zebrapad, bij deze rontonde niet. Als je op het laatste moment remt, sta je dus midden op het fietspad.

  11. Op andere kruisingen en rotondes gebeurt ook wel eens wat. Maar dat haalt dan het nieuws niet. Bij deze rotonde is het wél nieuws. Ik vind het een enorme verbetering. Je kunt daar nu tenminste fatsoenlijk oversteken.

  12. Bernard heeft gelijk, die rotonde bij Hedon, en ook die bij de Roelenweg, daar is het regelmatig raak. Groot verschil is echter dat de ‘fietskruising’ op de Vechtstraat bijna nooit voor aanrijdingen zorgde. Nu dus ongeveer 1 x per week vastgesteld, en dat is zeer kwalijk vind ik. Het is er dus ONveiliger op geworden daar!!

  13. Ik fiets en rij hier bij iedere dag met de auto langs. Je moet gewoon je ogen open houden en goed opletten. Dat lijkt me toch niet meer dan normaal?! Ik heb er geen enkel probleem mee en vind het veilger dan de oude situatie.
    Als fietser moest je in de oude situatie daar altijd lang wachten voordat je kon oversteken, en als autobestuurder ergerde je je altijd rot als er een fietser zomaar snel voor je auto de weg over schoot.

    Vervelend nu voor de fietsers die ‘aangereden’ zijn daar uiteraard, maar automobilisten moeten simpelweg gewoon beter opletten!

  14. @Vdberg
    Je geeft helemaal geen argumenten waarom je jezelf ongeschikt acht!
    Extra bebording om verkeersdeelnemers die niet opletten te waarschuwen lijken mij niet overbodig.

  15. Je kunt als fietser op een rotonde laten zien wat je van plan bent. Zolang je op de rotonde blijft, fiets je aan de linkerkant van de fietsstrook. Bij het rechts afslaan sorteer je voor, door aan de rechterkant van de fietsstrook te gaan rijden, en dan de rechterhand uitsteken.

  16. Jaaa…! En drones daarboven. Alles moet vastgelegd worden. Camera’s moeten uiteraard voorzien zijn met gezichtsherkenning zodat ook de fietsers automatisch hun prent thuisgestuurd kunnen krijgen.

  17. @ZIB & Ap Wat voor een borden moeten daar worden geplaatst? Er staat nu een geel bord met ‘situatie gewijzigd’ en iets verderop bij het zebrapad een waarschuwingsbord plus het zebrapadbord. Er staan haaietanden vóór het zebrapad en direct erna vóór het fietspad. Ik heb geen idee welk bord nog iets toevoegt.

    Overigens hoop ik dat het met de verwondingen van de fietser meevalt. In ieder geval sterkte en beterschap gewenst.

  18. Het is nog altijd absurd dat auto’s (en ook bussen !!!) als gekken door de stad mogen razen: Met hun moordwapens
    >:(

    De fiets is hét ultieme vervoersmiddel in de stad en hoort dan ook in ALLE gevallen (ja dat is even schrikken!) voorrang te hebben op het snelverkeer, op straffe van .

    De bescheiden mening van wimpie (fietser)

  19. @dame
    Het bord “situatie gewijzigd” kan vervangen worden door een bord met een tekst zoals “let op : voorrang voor fietsers”.
    Ik vind ook dat het eigenlijk niet nodig zou moeten zijn, maar blijkbaar maken de haaietanden voor sommigen nog onvoldoende indruk.
    Als je met een dergelijk bord ook maar 1 ongeval kunt voorkomen, dan is het al de moeite waard.

  20. Ik weet echt niet hoe ze daar bij de geemnte ZWolle alles bedenken en wat ze daar allemaal doen, zullen wel zeggen dat er goed over nagedacht is en alles ondezocht , maar veiliger is het niet geworden

  21. ik woon dichtbij deze nieuwe rontonde wat een rotding zeg zowel met de fiets als de auto gevaarlijk
    Ik rijdt er dagelijks over maar zie vaak dat het nog maar net goed gaat en wordt veel gemopperd door fietsers die bijna platgereden worden.
    Die hele rontonde is een aan fuiting weg ermee oude situatie terug
    toen kon je er goed lopend oversteken maar nu kun je bijna niet aan de overkant komen ondanks de zebra.:o:(>:(

  22. In het verkeer moeten de diverse weggebruikers niet alleen gezamenlijk maar ook nog eens uiterst veilig samen op (door een-en-dezelfde deur) kunnen.

    Of fietsers – de wetgever bestempeld ze als een-van-de meest kwetsbare groepen van weggebruikers, en stelt ze derhalve bijna altijd in het gelijk – zoveel beter af zijn met de nieuwe (fiets)rotonde, waag ik te betwijfelen, want dat is toch enigszins de inzet? Dit naast de andere beweegredenen van de Gemeente Zwolle (heel voorzichtig, niet op tenen treden…).

    De oude situatie… was dat samen op? De nieuwe situatie (fietsrotonde) een verbetering? Of gewenning? Onbekendheid? Zijn de fietsers ‘heilig’ en ten koste van wat?

    De videobeelden delen 6 en 7 heb ik toegevoegd om de meest actuele situatie rondom de rotonde te tonen, dit met name qua bebording en het gedrag van de weggebruikers (rotonde-gebruikers) in het algemeen.

  23. Ze moeten die ambtenaar die dit bedacht heeft laten opdraaien voor alle onkosten die nu gaan komen door die rotonde welk normaal denkend mens bouwt twee rotonde en 5 oversteek paden binnen 200 meter….was te verwachten dat dit zou gebeuren zag die jonge vanochtend liggen…en dan staat er ook nog een mooi grote betonblok als die 5 meter verder lag was het denk niet na tevertellen door die jonge afbreken en weer oude situatie terug brengen…

  24. Ik snap niet wat er allemaal op die rotonde gebeurt.

    Ik voorzag toch wel problemen maar dan eerder auto’s die het fietspad blokkeren, niet aanrijdingen. De rotonde is niet dermate afwijkend van de standaard rotonde dat ik meer aanrijdingen zou verwachten dan op een normale rotonde.

    Wat mij ook verbaast over deze vreemde rotonde is dat de rotonde in deze vorm is aangelegd. Het is volgens mij de grootste onzin.

    Even heel wat jaren terug. Er was een probleem op die plek. De situatie is toen aangepast waarbij auto’s niet meer linksaf konden slaan als ik her en der wat berichten goed begrepen heb. Als ik het ook goed begrepen heb, had het ondermeer te maken met de snelheid van auto’s.

    Nu de rotonde is aangelegd, is dus gekozen voor deze vorm om auto’s nog altijd te verhinderen linksaf te slaan. En daar kan ik met m’n kop niet helemaal bij als het klopt wat hierboven staat. Met de rotonde is de snelheid eruit gehaald en zou een normale rotonde ook volstaan. (ik ben het er wel mee eens dat er op die plek iets moest gebeuren)

    Ik heb niet alle gegevens, dan is het heel gemakkelijk reageren vanaf mijn toetsenbord. Maar wie kan met zekerheid zeggen of mijn gedachtengang in de goede richting zit?

  25. Vandaag genoten van het volgende: wij in de auto, komend van de Vechtstraat, moeten vóór de bewuste rotonde wachten, omdat de auto die vóór ons reed, op de rotonde rechtsaf wil, en er ook een auto vanaf de Filosofenallee de rotonde op wil. En iedereen had natuurlijk voorrang. Sommige fietsers laveerden hier tussendoor.

    ’t is even wennen…..

  26. Als ze allemaal eens lekker eens hun handjes netjes uitsteken en niet met hun mobieljes bezig zijn en als de fietsers zelf ook eens beetje oplet en met verkeer bezig houd plaats van andere dingen enz enz.

  27. kwam er gisteren voor het eerst langs in de spits, en wat opvalt, dat veel fietsers niet duidelijk aangeven wat ze doen en maar voorrang nemen terwijl soms de situatie er om vraagt om dit niet altijd te doen om nveilige situaties te voorkomen, steek trouwens wel altijd en duim op voor fietsers die richting aangeven en dat wordt wel gewaardeerd gezien de lach die je terugkrijgt

  28. WFvN.

    Het is niet alleen de snelheid eruit, maar het voorkomt dat de Vondelkade en de Filosofenallee als sluiproute via de fietsstraten gebruikt word.

  29. Die fietsrotonde is vooral bedoeld om ruim baan te geven aan de fietsers. Waar ze eerst soms lang moesten wachten tot een automobilist ze voor liet gaan, kunnen fietsers nu gewoon doorrijden tussen beide fietsstraten. Uiteraard met het oogmerk dat de siuatie niet onveiliger wordt. Ik ben het eens met degenen hier die zeggen dat het op de fietsrotonde nog belangrijker is dan normaal, dat fietsers duidelijk richting aangeven. Misschien dat zo’n type bord nog wel nuttig kan zijn.
    Hoe is het met die aangereden fietser? Ik hoop goed.

  30. Ik vind die rotonde een uitkomst en rijd hem dagelijks naar mijn werk of de supermarkt. Het is mij opgevallen dat er juist zoveel fietsers hun hand uitsteken, veel meer dan elders. Maar het kan natuurlijk altijd nog beter, dus fietsers…….!
    Ook veel automobilisten geven richting aan als zij de rotonde verlaten, terwijl dat in dit geval helemaal niet nodig is. Maar goed, dat geeft niet.
    Van mij mag de fietsrotonde blijven!

  31. Toch zijn er nog te veel reacties vanuit de autovisie.

    Ik verwacht wel dat in deze eeuw , de fiets volledig voorrang gaat krijgen in de stad en dat dat er op een gegeven moment ingestampt zal zijn bij al die heilige koe -rijders
    😉

    Ook het aantal 30 km zones zal drastisch gaan toenemen.

  32. Als Zwolle zijn naam als Fietsstad wil waarmaken, dan komt het als 1ste stad in Nederland met de regeling dat fietser waar dan ook ten allen tijden voorrang hebben.

  33. Maar als fietsers overal maar voorang gaan krijgen, dan mogen hun regeltjes ook wel wat vaker door de veldwachter gehandhaaft worden.
    Bellend en wordfeutend door de stad racen, nooit richting aan geven. Vaak tegen het verkeer in fietsen geen licht op hebben. Enz.
    Voor de laatste 3 ben ik vroeger gewoon bekeurd door de heer Bootsma op de motor.

  34. @Kokzwolle123 Ik lees hierboven dat fietsers op de fietsrotonde heel behoorlijk richting aangeven. Ben het wel met je eens dat fietsers nog beter doordrongen kunnen worden van het belang ervan. Datzelfde geldt voor licht op je fiets. Beide zaken zijn niet belangrijk om een bekeuring te voorkomen, maar om een ongeluk te vermijden.
    Wat het lastig maakt is dat een groot deel van de fietsers jong is en niet beseffen dat vooral hun eigen veiligheid in het geding is. Verstand komt met de jaren zeggen ze weleens en ik kan uit eigen ervaring putten dat dit voor jonge fietsers zeker opgaat.
    Dus, wel op blijven wijzen, corrigeren en desnoods bekeuren, maar ook weten dat jonge mensen vaak met van alles bezig zijn, behalve met veiligheid. Ik hou daar iig rekening mee in het verkeer.

  35. Wat mij betrefd komt er een eind aan de beschermstatus van fietsers.. Men maakt hier vaak dankbaar misbruik van. Whatsappen, pingen, even op facebook etc.. Alles doen ze, maar de telefoon krijgt de volledige aandacht ipv de weg en het verkeer om hen heen. Verlichting werkend houden? Waarom zouden we? Wij worden ten aller tijde in het gelijk gesteld.

    In deze tijd van een lakse maatschappij is het niet meer passend om een fietser die zich zonder verlichting voor een auto gooit extra te gaan beschermen. In bovenstaande geschetste situatie is het toch puur natuurlijke selectie dat je aangereden wordt.. Moet je maar nadenken en zorgen dat je gezien wordt.

  36. Mijn ervaring vanuit de auto is inderdaad ook dat fietsers op de fietsrotonde meer en beter richting aangeven (hand uitsteken) dit in vergelijking met ‘normale’ rotondes.

    Mijn ervaring als fietser op de fietsrotonde bevestigt dit beeld. Ook constateer ik dat veel auto’s richting aangeven bij het verlaten van de fietsrotonde terwijl dit niet hoeft, maar ik vind dat wel goed. Blijven doen, doe het zelf ook, dit ter verduidelijking voor de fietsers en voetgangers.

    Als voetganger en als automobilist erger ik mij wel aan de snelheid waarmee sommige fietsers de fietsrotonde naderen en die vervolgens proberen te nemen.

    En nogmaals: een ‘vrijstaat’ (@Wimpie, blauwvinger en anderen) voor fietsers is echt een dom idee. Sommigen zien fietsers en auto’s als conflicterende weggebruikers, dit terwijl dat absoluut niet zo hoeft te zijn. Wellicht dat een dergelijk conflict hier (de fietsrotonde) weer eens is ‘opgezocht’, dit door de ontwerpers en het pushende gedrag van de Gemeente Zwolle.

    Maar vooralsnog blijf ik sceptisch, dit ondanks de eerste ongelukken. Ik blijf het observeren.

  37. Ik woon in de buurt en ben erg blij met de rotonde. Ik hoef nu in de spits niet mee lang te wachten totdat ik kan oversteken van de Vondelkade naar de Philisofenallee als fietser.

    Als ik met de auto er langs rijd, verbaas ik me over de snelheid waarmee andere chauffeurs richting rotonde rijden en op het laatste moment remmen.

    Deze rotonde is net als alle andere rotondes in Zwolle. Die op de rotonde rijdt heeft voorrang en dat het nu alleen fietsers zijn maakt niets uit. Het zou wel prettig zijn als fietsers consequenter hun hand uitstaken maar automobilisten geven ook niet altijd richting aan.

    Verder is de rotonde lekker ruim opgezet zodat je als fietser er goed door kunt fietsen. Dan is de rotonde op de Campherbeeklaan/Kranenburgweg veel minder prettig.

    Ik blijf positief over de rotonde.

  38. Het spijt me ‘Jolanda A.’, maar als je durft te beweren dat de fietsrotonde, bij jou in de buurt, net is als alle andere rotondes in Zwolle, dan heb je kennelijk iets gemist… … !!!

  39. De fietsrotonde is niet “lekker ruim opgezet”(‘Jolanda A.’), sterker nog, de fietsrotonde is ‘krapper’ in vergelijking tot andere rotondes, dit als het gaat om de ruimte voor ‘auto’s’.

    Voor fietsers is de ruimte het zelfde gebleven, dit in vergelijking met ‘normale’ rotondes. Wel ervaren fietsers de aanwezigheid van auto’s wat meer direct, derhalve ook de constatering dat fietsers meer en beter richting aangeven.

    Voor voetgangers is de beweegruimte wel krapper op de fietsrotonde.

  40. “De snelheid waarmee andere chauffeurs…” @’Jolanda A.’???

    Ik kan je ongeveer 3,5 uur aan video laten zien (van de fietsrotonde) waaruit blijkt dat je die bewering ronduit uit je duim hebt gezogen.

    Ook heb ik als fietser en als voetganger absoluut niet de ervaringen die jij hier schetst!

  41. Ik was vanaf het begin sceptisch over de komst van deze fietsrotonde. Nu hij er eindelijk is valt het mij alleszins mee.
    Wat mij echter vanuit de auto opgevallen is, is dat het zebrapad wat nog na de rotonde komt, als je vanaf de Vechtstraat komt, slecht te overzien is. Dit komt m.i. voor een groot deel door de bosjes die op de rotonde geplaatst zijn. Dus als die wat lager gehouden worden, fietster hun hand uitsteken en automobilisten de snelheid aan de rotonde aanpassen hoeft de fietsrotonde niet een onveilige situatie op te leveren.
    Maar als ik kijk naar hoe de gemiddelde verkeersdeelnemer zich tegenwoordig gedraagd (zoals hier boven al door diverse mensen beschreven: hand niet uitsteken, met mobieltjes bezig, met een te hoge snelheid de rotonde benaderen) vrees is dat het niet bij deze ongelukjes/ongelukken zal blijven 🙁

  42. Dank je Hanekamp. “Saaie video’s”? Weet jij niet dat die uitzendingen bij RTV Oost met die een auto met camera die door Overijssel reed, een echt kijkcijferkanon bleken te zijn? Man, je hebt goud in je handen!:)

  43. Ik denk dat de risico’s vooral zitten bij automobilisten die de situatie niet kennen. Het is dan van belang dat ze de rotonde goed “herkennen”, zodat ze ook zonder borden al aanvoelen wat er van hun verwacht wordt. Het lijkt mij daarom van belang dat de zichtlijn van automobilist naar fietsers zoveel mogelijk open blijft, en misschien zijn er nog andere visuele aanpassingen denkbaar die het beeldvan een rotonde kunnen ondersteunen.

Reacties zijn gesloten.