Geen tunnel maar busbrug voor Spoorzone

Zwolle – Nadat op 13 mei 2013 in de meningsvormende ronde van het Raadsplein was gesproken over het inhoudelijk voorstel , stondmaandagavond het integrale investeringsvoorstel voor de ontwikkeling van de Spoorzone op de agenda. Het belangrijkste discussiepunt was de wijze van de ontsluiting van het nieuw te realiseren busperron aan de zuidkant van het station.

busbrug.jpeg

Tekening: Gemeente Zwolle 

In mei lieten de meeste fracties weten de voorkeur te hebben voor een tunnel in plaats van een busbrug. In de “Studie inpassing en uitvoering busontsluiting” zijn door het college de voor en nadelen van beide mogelijkheden op een rijtje gezet. Hieruit blijkt dat de twee oplossingen vergelijkbaar zijn qua functionaliteit, ruimtelijke inpassing en effecten op de omgeving, maar dat een tunnel twee keer zo duur is. Een aantal fracties was van mening dat er geen volwaardig haalbaar alternatief op tafel lag en dat er in feite geen echte keuze mogelijk is. De fractie van het CDA meende dat uit de brief van NS was op te maken dat er een feitelijke blokkade voor een tunnel lag. Andere fracties vonden dat de subsidievoorwaarden van de provincie de keuze voor een tunnel nagenoeg onmogelijk zou maken. Belangrijkste voordeel van een tunnel is de ruimtelijke kwaliteit en de meerwaarde voor het gebied. Bovendien wordt er getwijfeld aan de effecten op de omgeving.

afbeelding_jvb.jpeg 

Fracties maken zich ook zorgen over de aansluiting op de Willemskade. Dit zou de bereikbaarheid kunnen verslechteren en zorgen voor filevorming van bussen op de busbrug. Er werd dan ook gepleit voor milieuvriendelijke bussen. De fracties van GroenLinks liet een alternatief investeringslijstje zien waarbij door verdere fasering de realisatie van de tunnel wel binnen het budget zou passen. Onderdeel hiervan vormde het vooralsnog afzien van ondergronds fietsparkeren en van de passerelle. Meerdere fracties zetten overigens vraagtekens bij nut en noodzaak van die noord-zuidverbinding over de sporen. Vooral als de passerelle geen volwaardige fietsverbinding zou worden. Als de verbreedde passagierstunnel 24 uur per dag open zou zijn is er geen passerelle nodig.

Verder staat wat meerdere woordvoerders betreft ook de route over de IJsselallee naar Hogeschool Windesheim ter discussie. In zijn beantwoording gaf Wethouder Piek aan dat er uit de brief van de NS niet kan worden geconcludeerd dat een tunnel onmogelijk zou zijn. Er is geen koppeling tussen de grondverkoop en de keuze tussen een tunnel en een brug. Er is in de studie een objectieve vergelijking gemaakt tussen een tunnel en een brug. Er is dus wel een keuzemogelijkheid. De wethouder geeft toe dat hij in mei onvoldoende heeft gecommuniceerd dat de in samenhang te realiseren plannen binnen het beperkte budget, dure alternatieven nagenoeg onmogelijk maken. Tenzij de raad zelf aanvullende financiering zou kunnen vinden.

Het ondergronds fietsparkeren maakt onlosmakelijk onderdeel uit van de plannen en de bijdrage van het rijk. Een tijdelijke bovengrondse oplossing is ongewenst. Een aantal feitelijke vragen kon de wethouder niet meer beantwoorden en worden schriftelijk afgedaan. Wel zegt hij toe dat het advies van het kwaliteitsteam aan de raad zal worden gezonden. Verder zal naar aanleiding van de vingeroefening van GroenLinks bezien worden hoe een gelijkwaardig financieel alternatief zou kunnen worden uitgewerkt. Aan het eind van de bespreking is de conclusie dat het voorstel rijp is voor besluitvorming. Op 30 september kan het voorstel worden geagendeerd voor de besluitvormingsronde als B-onderwerp (bespreekstuk).

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

37 gedachten over “Geen tunnel maar busbrug voor Spoorzone”

  1. Waarom moet er uberhaupt een tunnel of een brug komen? Er ligt een paar honderd meter verderop een prima functionerende tunnel bij het zwembad. Klinkt weer als een dom prestige project, waarbij je zeker met deze oplossing wel kunt nagaan dat de verkeersdruk op de Willemskade veel te groot wordt.

  2. Zoals ik het zie komt de busbaan uit bij de veerallee? Gaan de streekbussen dan nog wel langs de eekwal?
    En wat is er mis met die andere tunnel inderdaad?
    Waarom moeten de bushaltes uberhaupt naar de achterkant van het station?

  3. Van CityPost gaat de brug naar W?rtsila volgens mij. Een tunnel zou heel wat beter zijn, ook esthetisch. Maar het blijkt 2 x zo duur te zijn. Het wordt de centrale aanrijroute voor stadsbussen van de Willemskade naar de zuidzijde van het station, dat is al lang en breed bekend. Een brug dus helaas. Tenzij GroenLinks nog een gouden idee heeft.

  4. @Joop en Tessa: die tunnel ligt compleet aan de andere kant van het station. Het is de bedoeling om het busstation weg te halen van de Oosterlaan maar als ze (met een grote omweg!) door de bestaande tunnel zouden moeten dan zou het busverkeer daar nog steeds langs moeten. Dan zou je het huidige busstation net zo goed kunnen laten waar ie is.

  5. In de nieuwsbrief van de Gemeente Zwolle Spoorzone Zwolle staat in de Bijlage investeringsvoorstel Spoorzone (33 mb, pdf) van 5 september 2013 op bladzijde 15 een duidelijker plaatje van de route. Vanaf bladzijde 28 uitleg over de uitvoering.

    http://www.zwolle.nl/web/file?uuid=1dfc8d39-9c97-4020-8326-452772560e0d&owner=6b7797ea-6ab8-45c1-87d0-e11303109409&contentid=22173&elementid=571590

    Afbeelding 22 op pagina 29 is ook wel interessant. De nieuwe tunnel wordt tzt afgesloten voor niet NS reizigers. Dus komt er een brug over de sporen.

  6. Lekker he, zeiken op de overheid…misschien moet een ieder die hierop reageert zich eerst eens echt verdiepen in de plannen.

    Volgens mij kom je er dan snel genoeg achter waarom de tunnel aan de andere kant van het station niet echt een haalbare oplossing is…

  7. Er speelt een aantal zaken.
    In de eerste plaats kan de voorkant van het station en de Stationsstraat de drukte niet meer goed aan. En dat zal erger worden wanneer Zwolle een nog drukker Openbaar Vervoerpunt wordt dan het al is (Zwolle is het een na drukste OV knooppunt van Nederland), ook als je denkt aan de Hanzelijn. Daarom is er voor gekozen om het busstation te verplaatsen naar de zuidzijde.
    Een ander punt is het besluit om de Zwolse binnenstad busvrij te maken. Dus geen bussen meer over de Eekwal. De bussen moeten buitenom.
    De combinatie van beide punten betekent dat de bussen het spoor moeten kruisen om daarna aan te sluiten aan de Willemskade en de Pannenkoekendijk. Het lijkt er op dat de raad kiest voor de brug.
    Met andere woorden, de bestaande tunnel is geen optie. Niet alleen vanwege de ligging, maar ook vanwege de drukte.

    Om een zo goed mogelijke aansluiting bij de binnenstad te krijgen, komt een een belangrijke halte/overstapplaats op de Pannenkoekendijk in de buurt van de nieuwe brug.
    Zo zie je maar weer hoe de verschillende dossiers samenhang hebben en ook vanuit die samenhang beoordeeld moeten worden.

  8. Samenhang

    ⤢Dus treinreizigers die nu met de bus via halte Eekwal nagenoeg rechtstreeks het hart van de binnenstad willen bereiken, worden dan eerst naar de noordzijde van het station geloodst, om dan via een omweg, extra haltes en extra loopsafstand hun doel te bereiken.
    ⤢De Stationsweg, een deel van de Burg. van Roijensingel en doorgaande route Eekwal worden busvrij gemaakt, de bewoners van een deel van de Westersingel, het oostelijk deel van de Emmawijk, de Willemskade, de buitenring Eekwal en de Harm Smeengekade worden in dit plan de nieuwe uitverkorenen.

  9. Mijn kompas was even ontregeld.

    Samenhang II

    Dus treinreizigers die nu met de bus via halte Eekwal nagenoeg rechtstreeks het hart van de binnenstad willen bereiken, worden dan eerst naar de zuidzijde van het station geloodst, om dan via een omweg, extra haltes en extra loopafstand hun doel te bereiken.*

    De Stationsweg, een deel van de Burg. van Roijensingel en doorgaande route Eekwal worden busvrij gemaakt, de bewoners van een deel van de Westersingel, het westelijk deel van de Emmawijk, de Willemskade, de buitenring Eekwal en de Harm Smeengekade worden in dit plan de nieuwe uitverkorenen.

    * Geschatte extra loopafstand minimaal 50%.

  10. Joppuh, straks als alles klaar is, vertrekken alle bussen vanaf de zuidzijde.
    Tjilp, ik ga over zo’n korte afstand niet steggelen over percentage langer of korter.
    De winst zit ‘em vooral in het verblijfsklimaat in de binnenstad. Wat mij betreft, dan.

  11. Tweede knooppunt slaat vermoed ik ophet aantal passagiersbewegingen. Zwolle is m.n. groot vanwege de vele overstappen, niet zozeer als begin of eindstation. Ook in google vind je diverse vermeldingen van Zwolle als tweede knooppunt van NL. https://www.google.nl/search?q=station+zwolle+“tweede+knooppunt”&oq=station+zwolle+”tweede+knooppunt”&aqs=chrome..69i57.1003j0&sourceid=chrome&ie=UTF-8

  12. Zwollenaar jij bedoeld die 25 miljoen ,daarom komt er geen tunnel.Ik heb van mensen van rover begrepen dat die hele spoorzone wel eens slecht kon uitpakken voor de passagiers.

  13. Het huidige busstation kan natuurlijk al jaren niet meer. Wat een chaos! Veel teveel gevaarlijke en onoverzichtelijke kruisende verkeersstromingen.

    Buspassagiers kunnen ipv uitstappen op de Eekwal in de binnenstad straks uitstappen op de Pannenkoekendijk. Nieuwe voetgangers brug over (tada…dan is hij ineens wel erg handig!!!)en je staat in de binnenstad. Ja mensen, soms moeten eerst alle ontwikkelingen uitgevoerd zijn voordat de logica te zien is. Regeren is vooruit zien!!

  14. @John van Boven
    Ik heb mijn sigarendoos teruggevonden, achterzijde was nog blanco.

    Huidige reistijd: Station (noordzijde) naar bushalte Eekwal: 5 minuten + looptijd naar Grote Markt (ipv van Grote Kerkplein) eveneens 5 minuten = totaal 10 minuten.

    Toekomstige reistijd: Station (zuidzijde) naar halte Pannekoekendijk: 10 minuten + 4 minuten ingevolge extra haltes en verkeerslichten + 8 minuten (inclusief wachttijd voetgangerslicht) looptijd naar Grote markt = totaal 22 minuten.

    Samenvattend: reistijd naar hartje centrum was 10 minuten en wordt 22 minuten. Ik zie dit als een groot nadeel en weinig gastvrij.

    De voordelen voor het binnenstadklimaat die jij suggereerde, maar niet specificeerde, zie ik niet. Ik hoop dat je nog een toelichting geeft en reageert op mijn oproep van 14.47 uur.

  15. Hahaha Tjilp heeft al met de bus de route over de nieuwe brug gereden. Doe toch normaal zeg, je duim is nu wel leeggezogen hoop ik!!

  16. @ Zwollenaar01 Hoezo is dat zeiken op de overheid? Is dat het beste argument dat je kon verzinnen?

    Leg mij dan maar eens uit wat het scheelt als je niet de bestaande tunnel gebruikt, een compleet nieuwe brug aanlegt + bijbehorende infra en de druk op het begin van de Willemskade (en niet de Veerallee zoals sommigen hier beweren, bekijk een kaart van Zwolle zou ik zeggen) drastisch verhoogt!
    Dat je de bussen weghaalt aan de voorzijde van het station, is mij wel duidelijk, maar waarom zou je een deel ervan niet gewoon via de bestaande tunnel op de Oosterlaan en Westerlaan laten rijden?

    Ook het idee om bussen op de Pannekoekendijk te laten stoppen, lijkt me niet al te slim. De verkeersdruk op die weg is al op veel tijdstippen erg hoog. Je kunt wel nagaan als je de haltes van de Eekwal hier naartoe verhuist, het nog veel erg gaat worden op de Pannekoekendijk. Sowieso snap ik dit idee niet helemaal. Men wil milieuvriendelijke bussen hebben als die brug er komt… maar milieuvriendelijke bussen moeten blijkbaar wel geweerd worden van de Eekwal… enkel omdat er het idee is ontstaan om de binnenstad busvrij te maken. Gaan de haltes bij de Sassenpoort en het Kerkbrugje dan ook weg? Is immers ook binnenstad, wel zo consequent.

  17. @Tjilp: als je de wachttijd voor de bus meerekend dan denk ik dat je in de huidige situatie sneller in het centrum bent als je gaat lopen. Voor dat korte eindje zou ik de bus niet nemen.

  18. Het is verkeerstechnisch een rommeltje voor het station. Het loopt regelmatig dusdanig vast dat bovengenoemde rekensommetjes meteen de prullebak in kunnen. Ik heb wel eens een kwartier gedaan over het afrijden van de westerlaan. En dan hebben we het nog niet gehad over milieu of veiligheid. De voorgestelde aanpassingen gaan voor een enorme verbetering zorgen.

  19. Maar waarom dan niet de bussen via de… is dat ceintuurbaan… vlakbij windeseim? Zo naar de achterkant van het station? Dan hoeft er toch geen brug en tunnel te komen? En het andere deel via de al bestaande tunnel. Of moet er dan nog teveel omgereden worden?

    En gaat die stationstunnel dan gewoon helemaal open, zodat je daar door kunt lopen van busstation richting binnenstad? Of heb je dan weer een ovkaart nodig?

    Heb me niet ingelezen, excuses…

  20. De Ceintuurbaan moet zijn IJsselallee. Ja, je hebt dan best een punt als de bussen daar langs zouden gaan, maar het zal teveel omrijden zijn denk ik. Ik heb verder ergens gelezen dat je alleen met een OV-chipkaart onder het spoor door kan. Wie kan dat bevestigen?

  21. Bericht door Mariane, op 18 september 2013 om 23:39
    De Ceintuurbaan moet zijn IJsselallee. Ja, je hebt dan best een punt als de bussen daar langs zouden gaan, maar het zal teveel omrijden zijn denk ik. Ik heb verder ergens gelezen dat je alleen met een OV-chipkaart onder het spoor door kan. Wie kan dat bevestigen?

    Lees even de PDF in het 6e bericht. Daarin staat alles veel duidelijker.

Reacties zijn gesloten.