Beelddenken, waarom leren soms niet lijkt te lukken

Zwolle – Iedereen kan leren; de een is iets sneller dan de ander. Iedereen verschilt; qua uiterlijk, maar ook qua leerstijl. Sluit de leerstijl op school niet helemaal aan, dan kan leren op school ineens heel moeilijk worden! Carolien de Koning van Bureau Kroon vertelt donderdag 26 september in de Statenzaal van de bibliotheek over leerstijlen, leervoorwaarden en beelddenken.

beelddenken1.jpg 

Leren… het kan zo leuk zijn, maar waarom is het voor sommige kinderen zo moeilijk op school? Waarom is het automatiseren van rekenen lastig, terwijl je kind feilloos allerlei feiten terug kan halen? Er lijkt veel meer in mijn kind te zitten, hoe komt het dat dit er op school niet uitkomt? Leren doen we met de hersenen. En bij ieder mens zijn de hersenen uniek met eigen kwaliteiten. Dat is op zich niet vreemd. We vinden het prettig als iedereen eigen kwaliteiten heeft, want daar maken we in het dagelijks leven handig gebruik van! Op school wordt er echter vaak gewerkt en geleerd op één manier; alsof iedereen precies hetzelfde is en hetzelfde leert. De leerstof wordt voor iedereen hetzelfde aangeboden en dat kan gaan wringen. Het is goed om een andere afstandsbediening te pakken en die te gebruiken!


Carolien de Koning (Bureau Kroon) gaat in op soorten leerstijlen, op leervoorwaarden en de invloed van beide op het leren op school. Ook beelddenken komt aan de orde: wat is beelddenken en hoe herken ik deze kenmerken bij mijn kind? Wat is de invloed van beelddenken op het leren? Maar vooral: hoe zorg ik ervoor dat mijn kind zijn talenten op school beter kan inzetten, zodat mijn kind met meer plezier en effectiever gaat leren? Beelddenken start donderdag 26 september om 20.00 uur in de Statenzaal van de Bibliotheek Zwolle. De lezing duurt tot ca. 22.00 uur. De entree bedraag 6 euro of 5 euro (Voordeelmetjebiebpas). Reserveren wordt aangeraden en is mogelijk via www.bibliotheekzwolle.nl.

Artikel delen:

Reageer