Fietsrotonde is officieel geen rotonde

Zwolle – Naar aanleiding van artikel 45 vragen van VVD Zwolle inzake de aanduiding van de voorrangssituatie bij de fietsrotonde Wipstrikkerallee-Philosofenallee-Vechtstraat-Vondelkade, en de aansprakelijkheid na eventuele incidenten op deze locatie, beantwoordt de gemeente Zwolle onder meer dat de nieuwe Fietsrotonde niet als een rotonde wordt beschouwd.

11-09-2013_zweedse_delegatie_bekijkt_nieuwe_fietsrotonde_01.jpg  

Verkeerswethouder De Heer: "De vormgeving van de fietsrotonde is misschien afwijkend van een reguliere rotonde, maar het blijft een kruispunt van wegen. Door het plaatsen van verkeersbord B06 (verleen voorrang aan bestuurders op kruisende wegen) en haaientanden worden weggebruikers die richting de fietsrotonde rijden gewezen op het verlenen van voorrang. Auto’s die de fietsrotonde verlaten kruisen wederom de fietser. Haaientanden en blokmarkering geven de automobilist aan dat fietsers ook hier voorrang hebben. Het rode asfalt ondersteunt deze voorrangssituatie. Voor innovatieve verkeerssituaties zoals ook bij de fietsstraten het geval was, is het niet direct duidelijk welke verkeersborden toegepast moeten worden. Daarom is in het ontwerpstadium van de fietsrotonde nauw overleg met experts geweest over de voorrangsaanduiding. Er is gekozen om het kruispunt niet aan te wijzen als rotonde. Omdat auto’s niet ¾ rond kunnen rijden was de verwachting dat het toepassen van het rotondebord D01 verwarring ging opleveren bij automobilisten."

"Tijdens de evaluatie wordt onderzocht of de weginrichting het niet linksaf kunnen slaan voldoende duidelijk maakt. Als dit voor automobilisten geen twijfels oproept zal in overleg met de experts als de Politie IJsselland, Veilig Verkeer Nederland, CROW (landelijk Kenniscentrum voor verkeer, vervoer en infrastructuur) en Fietsberaad (landelijk fietskenniscentrum) alsnog het rotondebord geplaatst worden omdat dit de kruispuntinrichting meer recht doet. De evaluatie start eind september."

"De fietsrotonde is zoals eerder gezegd voor de Wegenverkeerswet een kruispunt van wegen. Met de huidige verkeersborden, haaientanden en blokmarkering is de voorrangssituatie primair afgedekt. In de evaluatie wordt samen met de experts en een officier van justitie op locatie gekeken naar de kruispuntinrichting en voorrangsaanduiding. De risicoaansprakelijkheid wordt daarin meegenomen."

"Er is verkeersonderzoek geweest vóór aanleg van de fietsrotonde, de zogenaamde nulmeting. Na een periode van gewenning start adviesburo Bono Traffics eind september de nameting. De evaluatie zal zich richten op de aspecten veiligheid, doorstroming, comfort en overzichtelijkheid. Eind december verwacht het college het eindrapport van het onderzoek. In januari 2014 deelt het college van Zwolle de resultaten in een informatienota."

Artikel delen:
Reacties 26
  1. Als je geen lokale kennis hebt maar wel overal in het land chicanes tegen komt, kan ik mij voorstellen dat je, mede vanwege het ontbreken van het rotonde-bord, dit ding niet ziet als een rotonde en verwacht dat je volgens de regel "recht door gaat voor" voorrang hebt op de links afslaande fietsers. Ook al omdat de bestrating op een chicane lijkt, denk ik dat de plaatsing van die borden juist wel het rotonde-besef doen toenemen.

  2. Kijk, dat is een visie naar mijn hart: een kruising en een rotonde in een blender gooien, om daarna van bestuurders te verwachten dat ze keurig het een van het ander onderscheiden.

  3. Wat een geneuzel hierboven, ik ben zelf automobilist en soms fietser, bij haaientanden moet je voorrang verlenen aan het kruisende verkeer. Zo ingewikkeld lijkt mij dat niet.

  4. Niet zo heel moeilijk inderdaad. Haaientanden voor je op de weg? Voorrang verlenen. Of dat nou een kruising, uitrit of een rotonde is maakt niet uit. Regel veranderd er niet door.

  5. Mensen die geen rijbewijs hebben weten doorgaans niets van de verkeersregels voor automobilisten doorom rijden ze ook door bij haaietanden. Iets voor de fietsersbond om over na te denken.

  6. Ik rij hier 2 a 3 keer per dag langs en gisteren ging een belg(kom maar met die grappen) langs het bloemenperk, over het stukje fietspad en stopte ineens en keek heel vreemd. Gelukkig ging het goed maar zijn blik was hilarisch.

  7. Ik heb hem nu ook een paar keer gereden. Met fiets en met auto. Het valt mij allemaal mee. In de spits heb ik hem nog niet genomen, wat dat betreft blijf ik nog wat sceptisch maar qua duidelijkheid en regels lijkt het me helemaal helder.
    Wel kan ik me een verbaasde blik voorstellen van een automobilist die 3/4e rond wil…..

    Maar net wat Kokzwolle123 zegt: die borden neerkwakken aan beide kanten van de 'rotonde', dan zijn ze ook daar op voorbereid.

  8. Nog maar een verkeersbord erbij! In Borsele en Smallingerland hebben ze juist alle verkeersborden en -lichten eruit gegooid. Resultaat: het is daar veiliger geworden. Verkeersborden en stoplichten exit
    Gelukkig weten wij dat dit in een grote stad als Zwolle niet werkt. Nou, toch even over nadenken. Alleen nog maar borden en lichten op de buitenring bijvoorbeeld.

  9. Als ze bij de gemeente niet meer weten wat ze met hun geld moeten geeft het dan aan de mensen die het nodig hebben maar niet rotondes, brugjes ezv laten bouwen en ontwerpen en dat het dan geen ene … is , zonde van het geld tijd en bewijst maar weer dat ze daar ergens anders mee zitten te denken dan waar ze wel mee hadden moeten kunnen denken…

  10. 'Bono Traffics'…??? Oooh, zijn dat die 'bezoekers' van mijn video's van de 'Fietsrotonde Zwolle'. Lol!

    We moeten dus nog even wachten, wat betreft 'De Fietsrotonde Zwolle'.

    Jammer…!!!

  11. Sloop dat ding er gewoon weer uit. Het is toch een vreemd en klein obstakel wat doorstroming van het auto verkeer vertraagd. 50m verder volgt er weer een rotonde.

  12. Ik ben trouwens voor nΓ³g een rotonde….. en dan wel bij de Rhijnvis Feithlaan
    Afgelopen week kwam ik er met de fiets weer langs. Eerst de ene rotonde, toen de fietsrotonde en vervolgens gewoon door. Een fietsster voor mij had forse problemen om over te steken naar de Rhijnvis Feithlaan.

    Laat auto's maar wachten 8) πŸ˜›

  13. Ik ben er met de fiets en met de auto geweest. Het is even wennen en ik merk dat ik met de auto richting aangeef als ik van de "rotonde" af ga. Maar echt kwaad lijkt me dat niet kunnen.

  14. Wat ik als nadeel ervaar op de (niet) rotonde is de afslag naar de Rhijnvis Feithlaan, ik ben altijd alert op auto's die de kruising verlaten richting Vechtstraat ~ voor de verbouwing was er een opstelstrook voor fietsers

Reageer