Zwolle wordt mogelijke aanvliegroute Lelystad

Zwolle – Elke 5 tot 10 minuten een vliegtuig op beperkte hoogte over de stad, je moet er toch niet aan denken dat het woongenot van Zwollenaren en hun huisdieren zo wordt aangetast!

groenlinks.jpg 

Gedeputeerde Staten van Overijssel hebben daarom bezwaar aangetekend tegen de voorge­no­men uitbreiding van het vliegveld Lelystad: voor de uitbreiding van het vliegveld waarvoor de komende tijd een milieueffectrapportage wordt opgesteld, lopen de aanvliegroutes boven de wooncentra van Zwolle en Kampen. Het provinciebestuur dringt erop aan dat beide steden in de aanvliegroutes worden gemeden en beroept zich daarbij op eerder gemaakte afspraken over het vermijden van woongebieden en toekomstig stedelijk gebied.

Navraag bij de gemeente Zwolle leverde op dat uw college geen vergelijkbare zienswijze heeft ingediend, terwijl ook inwoners van onze stad veel overlast zouden kunnen ondervinden van laagvliegende vliegtuigen boven bewoond gebied. Dat roept bij de fractie van GroenLinks Zwolle de volgende vragen op.

1.    Waarom heeft het college van B&W niet net als GS van Overijssel en de gemeente Kampen [ii] een zienswijze ingediend tegen de recente procedurestap voor de uitbreiding van het vliegveld Lelystad?

 

2.    Bent u het met GroenLinks eens dat de aanvliegroutes van vliegveld Lelystad niet over Zwolle moeten lopen en dat wordt vastgehouden aan een vlieghoogte van 6.000 voet boven onze stad?

 

3.    De mogelijkheid een zienswijze tegen de MER-procedure in te dienen verliep op 16 september jl.; welke mogelijkheden heeft de gemeente in de overige procedures nog om bezwaar aan te tekenen tegen de eventuele aanwijzing van een aanvliegroute boven Zwolle? Bent u van plan gebruik te maken van deze mogelijkheden?

 

4.    De gemeente Kampen heeft haar inwoners actief op de hoogte gebracht van de mogelijkheid een zienswijze in te dienen. Is uw college bereid om de inwoners van Zwolle voortaan ook actief te berichten over de mogelijkheden bezwaar aan te tekenen tegen de geluidhinder die frequent overvliegende vliegtuigen boven de stad veroorzaken?

Artikel delen:
Reacties 15
  1. Navraag bij de gemeente Zwolle leverde op dat uw college geen vergelijkbare zienswijze heeft ingediend, terwijl ook inwoners van onze stad veel overlast zouden kunnen ondervinden van laagvliegende vliegtuigen boven bewoond gebied

    Hetgeen maar weer eens aantoont dat het college te druk is met het bevredigen van de eigen behoeften. Hierbij maakt men zich niet druk over het wel en wee van de inwoners.

    Incompetentie rules. Hoe kun je anders "vergeten" bezwaar in te dienen ?

    Hoe denkt de gemeente Zwolle overigens claims voor gederfd woongenot te gaan betalen ten gevolge van bovengenoemde nalatigheid ?

    Krijgen we binnenkort weer een wethouder die gaat genieten van onverdiend wachtgeld ?

  2. 5 Jaar geleden ben ik verhuisd van Dronten naar Zwolle en daar hebben we exact hetzelfde meegemaakt! Swifterbant heeft geprotesteerd evenals Dronten en Harderwijk. Nu, jaren later, is 'ineens' Zwolle aan de beurt als aanvliegroute.
    Waarom zullen we dit ineens hier wel toelaten?

  3. Ik las "Elke 5 tot 10 minuten een vliegtuig op beperkte hoogte over de stad,
    je moet er toch niet aan denken dat het woongenot van Zwollenaren en hun huisdieren zo wordt aangetast"

    En daaronder een logo van groen-links. Klinkt me een beetje teveel als
    stemmingmakerij. "het woongenot van Zwollenaren en hun huisdieren",
    echte groen-links taal.
    "hun" huisdieren?, uh, tsja.
    Ik vind laagovervliegende huisdieren trouwens wel mooi,
    pardon, ik bedoel vliegtuigen.
    Echt, met groen links heb ik niks.

  4. Toen ik nog in de achterhoek woonde had je wel eens het idee dat de straaljagers van Twente de schoorsteen van het dak vlogen -wow!- als kind vonden we dit fantastisch! Ik mis dat wel een beetje. Ik sluit mij aan bij de reactie hierboven. Ik denk dat het erg meevalt. Met groen links heb ik ook niets. Ik wil graag blijven autorijden. (Ook niet geheel ongevaarlijk met laag overvliegende huisdieren….)

  5. Na Amsterdam en Dronten woon ik nu heerlijk in Zwolle. En ik kan dus heel eerlijk zeggen dat ik erg blij ben dat de vliegtuigen hier zo hoog over vliegen.
    In Dronten vliegen ze lager en hoor je ze veel beter en op sommige dagen gaan ze extra laag. In Amsterdam gaan ze zo laag over bepaalde gebieden dat je van je stoel trilt.

    En mij maakt het geen fluit uit wie er bezwaar aantekent, als iemand dat maar doet.

  6. Beter dan vliegveld Lelystad uit te breiden is, net als nu massaal gedaan wordt met die lelijke windmolens, om uit te wijken naar de Noordzee. Nederland heeft een relatief ondiepe Noordzee en kan en moet dat beter benutten.
    Het plan, zie http://www.schipholkatwijk.nl beschrijft hoe een vliegveld in zee op een betaalbare manier gebouwd kan worden. Aan het eind van een 7 km lange dijk een vliegveld, opgebouwd vanuit de zeebodem. Nunspeet geen overlast, maar ook die miljoen inwoners rondom Schiphol ook niet meer, 's nachts kan dan Schiphol gesloten worden terwijl het vliegverkeer ongehinderd doorgang kan vinden. Schiphol kan zo doorgroeien en zijn Mainport positie behouden. Met het huidige beleid is dat hoogst onwaarschijnlijk. Uitbreiding Lelystad is weggegooid geld, veel kostbaarder dan begroot en leidt tot grote overlast voor de wijde omgeving incl. Nunspeet en ook gaan de kosten voor de vliegmaatschappijen omhoog, vooral ook door langdurig laagvliegen voor de landing en na de start. Niet vergeten dat de naderings en vertrek routes van Schiphol boven die voor Lelystad liggen.
    Hoe gaat SchipholKatwijk worden gefinancierd? Mogelijk door pensioenfondsen, met door de staat gegarandeerd rendement. Ook particulieren kunnen meefinancieren met door de staat gegarandeerd rendement. Zo wordt voldaan aan het verzoek van premier Rutte om te investeren in de samenleving. Rotterdam Airport kan dan gesloten worden en de opbrengst van de grond financiert die garantie.

  7. Laat maar komen die vliegtuigen hoor. Niet overdrijven met iedere 10 min.
    Niet alle vliegtuigen voor Lelystad komen over Zwolle. Momenteel ook op 3,5 km hoogte hierover. Laat het is op 2 km hoogte zijn, niet veel merkbaarder als nu.
    Laat maar (over)komen ..;-)

  8. Zit regelmatig in panden in Schiphol-Rijk. Daar trillen de spullen iedere paar minuten uit de vitrinekast vanwege vliegtuigen die letterlijk 500 meter verderop het asfalt raken. Dan kan je wel nagaan hoe laag ze vliegen. Daar moet ik niet aan denken, maar denk dat het met vliegveld Lelystad wel mee zal vallen.

  9. Denk dat het allemaal aardig meevalt met het geluid want als ze hier aanvliegen om te landen zitten ze nog niet zo laag.Heb vaak in Noordwijkerhout gelogeerd daar komen ze pal over de daken .Als het zo wordt is het pas erg lawaaierig dan kun je buiten inde tuin elkaar even niet verstaan bij elke aanvlieging

  10. Wat ontzettend goed dat GroenLinks hier aandacht voor vraagt! Ik zit er niet op te wachten dat er zovaak een vliegtuig over mijn huis komt. Zowel voor milieuoverlast als geluidsoverlast. Wil graag dat Zwolle rustig blijft. Ben ook blij dat GroenLinks zich dan ook als enige echt inzet tegen vliegveld Twente en tegen dit vliegveld. Zover is Schiphol niet. 1 goede landelijk luchthaven is voldoende.

  11. Nieuwe aanvliegroute Lelystad deels boven Stadshagen

    Een mogelijke nieuwe aanvliegroute voor vlieghaven Lelystad ligt deels boven Stadshagen. Dat blijkt uit een rapport van het ministerie dat eind vorig jaar is uitgekomen. In dat rapport worden nieuwe aanvliegroutes weergegeven als voorbereiding op een toekomstige uitbreiding van de activiteiten op de luchthaven. In de plannen wordt het vliegverkeer vooral boven Kampen geleid, maar is het gebied waarbinnen de vliegtuigen komen binnenvliegen breder en kan een deel ook boven Stadshagen binnenvliegen.

    Laag vliegverkeer boven Stadshagen
    Het vliegverkeer dat in de plannen van het ministerie boven Kampen richting Lelystad wordt geleid, vliegt op zo??n 1,2 kilometer hoogte. Met een brede ??vector area?? boven Kampen die ook Stadshagen beslaat, bestaat de mogelijkheid dat de vliegtuigen op dezelfde hoogte boven de wijk komen vliegen. Politieke partij GroenLinks wil dat de gemeente Zwolle zich hard gaat maken om te voorkomen dat de stad in de plannen blijft staan als aanvliegroute. De uitbreiding van het vliegveld in Lelystad is nog niet zeker.

    Wel bezwaar provincie, stilte in Zwolle
    Opvallend is dat de Gedeputeerde Staten van de provincie Overijssel al wel bezwaar hebben aangetekend tegen de aanvliegroutes en dat de gemeente Zwolle nog geen zienswijze heeft ingediend. In Flevoland is al langer protest tegen de voorgenomen vliegroutes. Met name Biddinghuizen zou grote overlast krijgen als de uitbreiding van het vliegveld en de wijziging van de vliegroutes doorgaan.

    ————–
    Bron: Stadshagennieuws.nl

Reageer