Vaart met parkeergarage Katwolderplein

Zwolle – De gemeente Zwolle wil zo spoedig mogelijk starten met het ontwerpproces van de parkeergarage op het Katwolderplein. Dat heeft het college van B&W besloten.

 

katwolderplein.jpeg 

 

Op het Katwolderplein komt een parkeergarage, die ontwikkeld wordt door de gemeente. deltaWonen bouwt hier woningen en Multi Vastgoed realiseert hier een bioscoop en commerciële ruimte. Zowel de gemeente als de ontwikkelpartners Multi Vastgoed en deltaWonen willen het Katwolderplein zo snel mogelijk realiseren. Het voorlopig ontwerp geeft een beter inzicht in de financiële consequenties van de realisatie van de parkeergarage, de eventuele risico’s en de haalbaarheid van verschillende technische varianten.

Daarnaast is het voorlopig ontwerp een minimale  voorwaarde om met Multi Vastgoed de nieuwe samenwerkingsovereenkomst en met deltaWonen een realisatieovereenkomst af te sluiten. Al met al draagt het voorlopig ontwerp voor de parkeergarage bij aan een betere en meer inzichtelijke afweging en daarmee ook aan een snellere ontwikkeling van het plein.

Artikel delen:
Reacties 12
  1. Parkeergarages in woonwijken vind ik volstrekt overbodig, de binnenstad is toch niet meer bereikbaar voor auto's, aan ruimere fietsklemmen rond en in het centrum is veel meer behoefte, want je kunt je fiets tegenwoordig ook niet meer kwijt rond de binnenstad.
    En meer huurwoningen zijn altijd welkom, wanneer de wijk eenmaal bewoond is, loopt het vanzelf storm in de winkels, net als in de diezerpoort, sinds het winkelcentrum daar is gebouwd, doet de hele binnenstad nu daar zijn inkopen, inclusief de wijken erom heen, misschien verklaart dat de massale leegloop van de binnenstad als inkoopcentrum en mede natuurlijk het steeds verdergaande blokkeren van het autogebruik in het centrum, waarvoor dan nog parkeergarages bouwen?

  2. sidonia moet maar eens even gaan kijken bij de verschillende parkeergarages, zeker op donderdagavond en zaterdag. Dan krijg je antwoord op je vraag! Op andere dagen is bv Maagjesbolwerk ook behoorlijk vol. Die nieuwe garage is natuurlijk niet alleen voor de Kamperpoort bedoeld. Auto parkeren en via de nieuwe voetbrug sta je ineens in het centrum! Ideaal! Daarnaast vergeet je voor het gemak even dat Zwolle een sterke regio functie heeft, die mensen komen niet op de fiets.

  3. Bericht door Autorijder, op 2 oktober 2013 om 12:54
    Fietsers hebben net een rotonde gekregen, nu zijn de auto's weer aan de beurtsmilies/wink.gif

    Nietus! Fietsers zijn nog altijd aan de beurt want die fietsrotonde is wel leuk en aardig maar een belangrijker punt, wat notabene óók voor die automobilisten van belang is, is die domme brug die er wel ligt maar nog niet geopend is. Fietsklemmen zijn veel belangrijker.

    zal je zien: al die mensen die met de auto komen, gaan naar die mooie garage. Blijkt die hobbelbrug nog niet open te zijn. Dus allemaal het vouwfietsje uit de auto, stukkie omfietsen en daar sta je dan met je goede fatsoen en je vouwfietsje. Geen klemmen….. 8)

  4. Is die nieuwe brug eigenlijk wel nodig? Slechts een paar meter ernaast loopt de brug over de pannenkoekendijk inclusief rotonde. Je kunt rechtstreeks door naar de Kamperpoort. Ik fiets er altijd langs, vind het verder wel een leuk kijkobject, maar ik sla gewoon af bij die andere brug en een stukje verderop is een parkeergarage bij de Emmawijk, dan kunnen de auto's toch daar parkeren en naar het centrum fietsen/lopen?

  5. Z24.nl

    Veel parkeergarages in Nederland worden onvoldoende gebruikt. Twee op de drie gemeenten halen minder parkeergeld binnen dan was begroot en in nogal wat gemeenten is parkeren zelfs een verliespost geworden.

    Dat meldde Binnenlands Bestuur maandag.

    Jarenlang waren parkeergelden juist een flinke eigen inkomstenbron van gemeenten, maar het is niet langer een ??melkkoe??. Hengelo bijvoorbeeld dreigt dit jaar tegen een tekort van 2 miljoen euro aan te lopen. Papen­drecht kampt met een tekort van 1 miljoen op het parkeerbeleid. Zwolle kwam vorig jaar een half miljoen euro tekort en Spijkenisse een miljoen.

    In veel gemeenten zijn de betaalde parkeerplekken op straat nog wel vrij goed bezet, maar veel garages staan leeg. Volgens cijfers van het CBS uit 2011 haalt twee derde van de gemeenten minder parkeergeld binnen dan begroot. In 2008 had één op de drie gemeenten te hoge verwachtingen. Dat komt volgens mobiliteitsspecialist Aukje van de Reijt omdat gemeenten ??hun inkomsten vaak kopiëren van het ene begrotingsjaar naar het volgende??.

    Andere gemeenten zien volgens Binnenlands Bestuur in de teruglopende inkomsten een reden om de tarieven juist te verhogen. Zo hopen ze hun begroting op peil te houden. ,,Ze denken: die parkeervoorzieningen hebben ons zoveel geld gekost, dan moeten ze ten minste net zoveel opbrengen⤝, aldus Van de Reijt. ,,Terwijl de parkeertarieven eigenlijk al te hoog zijn.⤝

Reageer