De Fundatie verwerft The Faces van Pieter Henket

Zwolle – Museum de Fundatie heeft de fotoserie The Faces uit 2013 van Pieter Henket aangekocht. The Faces bestaat uit 16 grootformaat foto’s (116×90,5 cm), onderverdeeld in acht mannelijke dubbelportretten. Het zijn fotoprints op kalkpapier, die vervolgens door de kunstenaar werden verkreukeld en met vochtige theezakjes bewerkt om het papier een gewelfd, gebruikt uiterlijk te geven. The Faces is een unicaat en lijkt door de bewerking te zweven tussen foto en schilderij. In zijn gestileerde esthetiek staan The Faces in de traditie van de krachtige mannenkoppen van Alexander Rodchenko en Leni Riefenstahl uit de vorige eeuw. Pieter Henkets The Faces zijn een 21ste eeuwse exponent van dit machismo.

pieter_henket_the_faces_afb_2_foto_pedro_sluiter.jpg

(Een deel van) de fotoserie The Faces
foto: Pedro Sluiter 

In 1998 vertrok Pieter Henket naar New York. Daar maakte hij 10 jaar later een foto van popster Lady Gaga, die meteen de cover van haar debuutalbum werd. Het betekende de internationale doorbraak van Henket. Als icoon van de 21ste eeuw werd de foto in 2010 geëxposeerd in het Metropolitan Museum of Art in New York, de stad waar hij als 19-jarige aankwam om te gaan studeren aan de Film Academy.

Henket wordt wel vergeleken met de jonge Anton Corbijn. Niet zozeer vanwege de foto’s zelf, die een heel andere sfeer ademen, als wel vanwege zijn talent om de geest van zijn tijd te vangen. Henket is de chroniqueur van het leven van de celebrities van nu. Het is hun wereld die Henket als kunstenaar zo aantrekt en waarmee hij inmiddels onlosmakelijk verbonden is. Naar eigen zeggen had hij nergens anders dan in de Big Apple zijn ambitie kunnen waarmaken: “Als je naar New York gaat met een droom, dan geeft de stad je daar alle ruimte voor. Mijn werkelijkheid is nu zelfs groter dan mijn droom ooit is geweest.”


The Faces maakt onderdeel uit van de openingstentoonstelling van het vernieuwde Museum de Fundatie, Zwolle, The Way I see it. Het is de eerste museale aankoop in Nederland van werk van Pieter Henket. Museum de Fundatie heeft een groot aantal portretten in zijn verzameling. Van de 17de eeuwer Gerard ter Borch via Antonio Canova, Vincent van Gogh, Pablo Picasso, Isaac Israëls naar Paul Citroen, Danielle Kwaaitaal en Erwin Olaf. The Faces is hierin een prachtige aanwinst. The Faces is aankocht met steun van de BankGiro Loterij. Meer informatie op www.museumdefundatie.nl.

Artikel delen:
Reacties 42
  1. Het kan toch geen toeval zijn dat de vader van de fotograaf, de architect van "het oog" en goede vriend van Keuning, dat deze nu de foto's van de zoon aankoopt.

  2. Herstel: (beetje kromme zin)

    Het kan toch geen toeval zijn dat de vader van de fotograaf, de architect van "het oog", een goede vriend van Keuning is, dat deze nu de foto's van de zoon aankoopt.

  3. Als het niveau van de Fundatie afzakt naar dit soort Photoshop knutselwerkjes dan zullen de glorietijden van het museum en directeur Ralph Keuning snel voorbij zijn, vrees ik.

  4. "Als het niveau van de Fundatie afzakt naar dit soort Photoshop knutselwerkjes dan zullen de glorietijden van het museum en directeur Ralph Keuning snel voorbij zijn, vrees ik."

    En laten we eerlijk zijn: zou dit geldverslindende, niets toevoegende hobbyproject met dat zichzelf veel te serieus nemende directeurtje niet beter besteed kunnen worden?

  5. Jammer dat elk bericht over de Fundatie aangegrepen wordt om kortzichtige en gekleurde meningen naar voren te brengen terwijl de werkelijkheid is dat de Fundatie zeer goed bezocht wordt door liefhebbers.(oftewel, de investering is zich aan het terugbetalen)

  6. Ben inderdaad erg benieuwd naar de onderbouwing van Zwollenaarisback. Wat mij te denken geef is dat de 'directeur', de heer Keuning, recent weigerde mee te werken aan het salarisonderzoek onder Zwolse bestuurders. Over de rug van de burger je eigen zakken vullen en de zakken van vriendjes, hoe doorzichtig!

  7. Exposities gunnen aan vriendjes is niet kies, en niet meewerken aan een (publieke) loonopgave van een stichting voor een onderzoek van de SP was niet slim, maar er moet ook gezegd worden dat Keuning de drijvende kracht achter het huidige succes van de Fundatie is.

  8. 'Exposities gunnen aan vriendjes is niet kies, en niet meewerken aan een (publieke) loonopgave van een stichting voor een onderzoek van de SP was niet slim, maar er moet ook gezegd worden dat Keuning de drijvende kracht achter het huidige succes van de Fundatie is.'

    En WAT is dan concreet en precies het succes van De Fundatie?

  9. Wat een negatief gezeur hier altijd. De Fundatie heeft steun, geld gekregen van de bankgiro loterij. En koopt daar een mooie foto- serie van. Word vast weer een groot succes, net als de andere tentoon stellingen. Het is nog nooit zo druk geweest in de Fundatie als nu. Wees toch gewoon is trots op wat sommige mensen zoals de heer Keuning doen en durven voor deze stad.

  10. Wat een negatief gezeur hier altijd. De Fundatie heeft steun, geld gekregen van de bankgiro loterij. En koopt daar een mooie foto- serie van. Word vast weer een groot succes, net als de andere tentoon stellingen. Het is nog nooit zo druk geweest in de Fundatie als nu. Wees toch gewoon is trots op wat sommige mensen zoals de heer Keuning doen en durven voor deze stad.

    Hoezo negatief? Gewoon realisitisch. Dit knuffelproject van het ons-kens-ons netwerkje heft in 2012 bijna 2 miljoen euro aan subsidie ontvangen. Kan never nooit op eigen benen staan met een begroting zoals die in het jaarverslag 2012 staat vermeld met bizar hoge 'kantoorkosten' , niet gespecificeerde 'overige kosten' etc.. Mijn bescheiden vraag luidt daarom: WAT voegt dit museum nu heel CONCREET toe aan de stad Zwolle???

  11. Negatief dus, zoals zo vaak hier. Wat wil je nu eigenlijk marc, het museum maar dicht gooien? Heel concreet levert het museum heel veel bezoekers op, die de stad bezoeken en geld uitgeven aan de horeca en de middenstand. Je moet eerst investeren om later wat te kunnen verdienen. Gelukkig zijn er mensen zoals Keuning en Waanders bijv, die niet zo,n dorpse mentaliteit hebben en Zwolle op de kaart zetten.

  12. Ik vraag me af of het de moeite loont om te reageren op de negatieve en hier en daar bedenkelijke reacties. De vooringenomenheid druipt er af.
    Maar toch een poging omdat het weersproken moet worden.
    – ik begrijp werkelijk niet waarom een fotograaf geen eigen verdienste en kwaliteiten kan hebben. Dat de aankoop gerechtvaardigd zou moeten worden vanuit een zgn vriendendienst omdat het de zoon van de architect is. De fotograaf heeft in Amerika een grote naam en ik vraag me af of ze daar zijn vader kennen.
    Ik ben zelf een enorme Bachfan. Zijn zonen zijn ook nu nog bekende componisten. Met een eigen waardering los van het zoonzijn van Johann Sebastian.
    – kan iemand mij een museum noemen dat zonder subsidie floreert? Ik denk het niet. Ik ervaart dat als een onterecht verwijt.
    – men verwijt Keuning dat hij geen inzage geeft in zijn salaris, maar weet toch dat hij een graaier is. Diverse posten krijgen een negatieve kwalificatie zonder dat men weet hoe deze posten zijn opgebouwd.
    – cultuur is een groot goed dat gekoesterd moet worden. Cultuur heeft het zwaar door de noodzakelijke bezuinigingen.
    Cultuur bevordert het historisch besef en bevordert een gevoel van schoonheid. Er is bovendien een sterk neveneffect: de economische impact van het sterk vergrote bezoekersaantal. Ondernemers in de stad melden verhoogde omzet, juist door bezoekers van Fundatie en bijv Waanders in de Broeren.
    Een sterke stadseconomie helpt de lokale overheid het sociale hart te laten spreken.

    Kortom, of je het ziet of niet, de Fundatie is een grote aanwinst voor de stad. Zowel vanuit cultureel als vanuit economisch oogpunt.

  13. Negatief dus, zoals zo vaak hier. Wat wil je nu eigenlijk marc, het museum maar dicht gooien? Heel concreet levert het museum heel veel bezoekers op, die de stad bezoeken en geld uitgeven aan de horeca en de middenstand. Je moet eerst investeren om later wat te kunnen verdienen. Gelukkig zijn er mensen zoals Keuning en Waanders bijv, die niet zo,n dorpse mentaliteit hebben en Zwolle op de kaart zetten.

    Is dat een aanname of een vastgesteld feit? Idd, dichtgooien scheelt een hoop gemeenschapsgeld. Eerst investeren, dan verdienen ben ik het helemaal mee eens. Maar een gemeente moet niet willen ondernemen met gemeenschapsgeld. Ambtenaren en ondernemen is de meest ongelukkige combinatie die je je kunt voorstellen. Dan idd liever Waanders; een ondernemer die onderneemt en zelf risico durft te nemen! In plaats van met subsidie de collectie van de zoon van je vriendje opkopen. Echt schande!

  14. Ben het volledig met je eens john van Boven. Bedankt voor je verhelderende en positieve betoog. En sorry marc maar je kraamt echt onzin uit. Een vast gesteld feit is dat het museum een landelijke publieks trekker is.Lees je wel eens een krant? En het museum sluiten zoals jij oppert kost de gemeenschap nog veel meer geld. Ben je er ooit wel eens geweest in de Fundatie? Vast niet.

  15. Ik ben er geweest en hoewel ik nog steeds moet wennen aan het contrast van buiten vind ik het wel een mooi museum (aan de binnenkant) en de moeite van een bezoek is het zeker waard.

  16. Ben het volledig met je eens john van Boven. Bedankt voor je verhelderende en positieve betoog. En sorry marc maar je kraamt echt onzin uit. Een vast gesteld feit is dat het museum een landelijke publieks trekker is.Lees je wel eens een krant? En het museum sluiten zoals jij oppert kost de gemeenschap nog veel meer geld. Ben je er ooit wel eens geweest in de Fundatie? Vast niet.

    John's reactie staat stijf van aannames die met feiten worden verward. Ik begrijp dat, de gemeentelijke politiek van Zwolle kenmerkt zich ook door een dergelijke communicatiestijl.

    Ik selecteer slechts 3 voorbeelden:
    1.Cultuur bevordert het historisch besef en bevordert een gevoel van schoonheid.
    O ja? Is dat zo? En stel dat het waar is, wat hebben we daar dan aan in Zwolle?
    2.Ondernemers in de stad melden verhoogde omzet, juist door bezoekers van Fundatie en bijv Waanders in de Broeren. Interessant. Welke dan? En als het welzijn van ondernemers dan echt zo belangrijk is, verlaag dan de gemeentelijke heffingen die winkeliers in Zwole moeten betalen.

    3. Diverse posten krijgen een negatieve kwalificatie zonder dat men weet hoe deze posten zijn opgebouwd. Precies John! Waarom geen transparantie? Wat moet er verborgen blijven?

    Maar eh…blijf jij het zogenaamd cultuurminnend kliekje lekker supporten, wie weet dat dat straks helpt.

  17. Waarom plaats je mijn reactie,als je op de heer van Boven reageert? En heb je zijn betoog wel goed gelezen? Nee dus. Hou toch op met je boerse mentaliteit. Vraag is aan de ondernemers bijv die tegen over het museum wat ze van er van zouden vinden als het museum dicht gaat. Je hebt gewoon wat tegen de heer Keuning persoonlijk bemerk ik uit je reactie,s. Zou de heer Waanders helemaal geen subsidie hebben gekregen? Natuurlijk wel. Of denk je dat hij alles uit eigen zak heeft betaald? Hou toch op.

  18. @Marc

    Ben het volledig met je eens john van Boven. Bedankt voor je verhelderende en positieve betoog. En sorry marc maar je kraamt echt onzin uit. Een vast gesteld feit is dat het museum een landelijke publieks trekker is.Lees je wel eens een krant? En het museum sluiten zoals jij oppert kost de gemeenschap nog veel meer geld. Ben je er ooit wel eens geweest in de Fundatie? Vast niet.

    Als je wilt quoten kun je dat doen door het tekstveldje aan te klikken en daar tussen de te kopieren quote in te plakken, werk verhelderend.

  19. @marczwolle.
    Ik waag 1 poging en reageer op jouw 3 punten.
    1. Historisch besef en gevoel van schoonheid zijn innerlijke waarden en dus individueel. Zwolle heeft 120.000 individuen, los nog van de regionale en landelijke bezoekers. Meer dan de helft van de bezoekers komt uit de randstad, trouwens.
    Vertel me wanneer Zwolle wat heeft aan een museum. Waaraan moet een museum volgens jou voldoen? Wie weet, komen we dan verder.
    2. Ik ken ondernemers persoonlijk, die mij melden dat omzet significant is gestegen. Ik ga hier geen namen noemen.
    Over welke gemeentelijke heffingen heb je het?
    3. Je mist mijn punt. Hoewel de informatie niet bekend is, heb je er wel een oordeel over. Waarop baseer je je oordeel dan?

    Tot slot, een opmerking als "blijf lekker je cultuurminnend kliekje supporten" getuigt niet van respect voor een ander standpunt. Het enige dat je daarmee doet is jezelf diskwalificeren.
    Waarom zou je?

  20. Ha John,

    1: Wanneer heeft Zwolle wat aan een museum? Als het geen subsidieslurpend instituut is en daadwerkelijk iets toevoegt aan economische groei (meetbaar!).

    2. Mooi, dat van die ondernemers. Is er een direct verband tussen Fundatie en omzetstijging of zijn er wellicht nog andere variabelen. Of WIL de gemeente Zwolle dat verband graag zien?

    3. Ik mis jouw punt niet. Ik vind het bijzonder dat de heer Keuning weigert inzage te geven in zijn beloning in het recent door de SP uitgevoerde onderzoek. Dat wekt op zijn minst de indruk dat er blijkbaar iets 'geheim' moet blijven. Samen met de wazige posten 'kantoorkosten' en 'overige kosten' zorgt dat bij mij niet bepaald voor veel vertrouwen in de geldstromen. En mijn punt is dat ik het discutabel vinddat een subsidievehikel als De Fundatie een rookgordijn mag optrekken over de aanwending van gemeenschapsgeld.

    En wat betreft je laatste opmerking John: nu bevestig je alweer wat mj eerder opviel: je vertaalt een persoonlijke overtuiging naar een ogenschijnlijk feit (JIJ vindt mijn opmerking niet van respect getuigen en IK diskwalificeer mijzelf? Zet er dan even bij dat dat jouw perceptie is. Wel zo netjes.

  21. maar eh…laten zij die het een geweldig museum vinden dat niet gemist kan worden er vooral heen blijven gaan. Ieder z'n lol. Alleen jammer dat het met gemeenschapsgeld gefinancierd wordt. Als dergelijke subsidiebedragen waren aangewend om het leven van Zwolse minima (echte minima!) wat makkelijker te maken had ik dat persoonlijk een betere besteding gevonden….

  22. Over mijn opmerking over dat de investering zich al terugbetaald het volgende;

    Het museum is uitgebreid en verbouwd. Hierdoor komen er veel en veel meer mensen naar het museum dan daarvoor. In die zin betaald de investering zich nu terug. Ik zeg dus niet dat de investering al terugverdiend is. De kost gaat voor de baat uit!!

    Het museum is een absolute aanwinst voor de stad. Het economisch gewin voor de stad gaat veel verder dan alleen het entree kaartje voor het museum!

  23. marczwolle (niet te verwarren met mij) heeft gewoon gelijk: alles moet altijd blijven zoals het was.
    Vernieuwing, verandering, voortgang is een schromelijk overdreven goed.
    Innerlijke ontplooiing en schoonheid is voor watjes.

  24. Zucht…veel succes met de aanwinst voor de stad. Mijn slotconclusie: niemand weet (en wil weten)hoeveel geld erbij moet, dus roepen we dat het op termijn goed is voor de stad (zijn we daar ook weer vanaf).
    Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die er beter van worden en beleidsmakers interesseert het niet wie dat zijn. Maakt ook niet uit, is toch gemeenschapsgeld. En als iemand kritische opmerkingen maakt of vragen heeft is het een tegen vernieuwing en ontwikkeling zijnde cultuurbarbaar die zijn hand ophoudt. Hiermee heeft het zelfgenoegzame, niet tegen kritiek kunnende deel van de achterban van De Fundatie zichzelf weer herkenbaar geprofileerd. Weinig verrassend….

  25. Volgens mij heb je gelijk zwollenaarisback in je reactie om 14.07. Die Marc houd gewoon zijn handjes op. Het geld kan volgens hem beter naar de mensen die bij de sociale dienst lopen. En waar komt dat geld vandaan? van de gemeenschap. De heer van Boven heeft groot gelijk in zijn reactie,s . Moeten dan alle subsidies die niet direct de gemeenschap iets opleveren maar afgeschaft worden? Voor de aanschaf van deze colectie hebben ze geld gekregen van de bankgiro loterij trouwens en niet van gemeenschapsgeld. De Fundatie is een aanwinst voor de stad en levert veel middenstanders meer omzet.Je laatste opmerking slaat al helemaal nergens op. ronduit beledigend om bezoekers, liefhebbers van musea zoals de fundatie Zo te betitelen.Alleen omdat jij er wat op tegen hebt. Je reactie om de fundatie maar dicht te gooien slaat ook nergens op. Denk je nou echt dat dat de gemeenschap geen geld kost? Onzin.

  26. quote]Bericht door marczwolle, op 10 oktober 2013 om 14:49
    Zucht…veel succes met de aanwinst voor de stad. Mijn slotconclusie: niemand weet (en wil weten)hoeveel geld erbij moet, dus roepen we dat het op termijn goed is voor de stad (zijn we daar ook weer vanaf). [/quote]
    marczwolle. Voor iemand die zo verlangt naar feitelijke onderbouwing, die je wel bijzonder weinig moeite om die gegevens te achterhalen. De gegevens die je vraagt zijn gewoon openbaar. Het jaar 2012 was bijzonder, want toen wa het museum gesloten vanwege de verbouwing. Uit het jaarverslag 2011 blijkt dat er ruim 2 miljoen aan subsidies is ontvangen, bijna 4 ton aan entreegelden, 62.000 aan opbrengsten uit verhuur en bijna 1 miljoen aan overige baten. Even geduld voor het jaarverslag 2013.
    Recent stond in de krant dat het heropende museum in 4 maanden tijd al 100.000 bezoekers heeft getrokken. De middenstand gaf aan hiervan positieve gevolgen te hebben gemerkt. Nog niet in harde cijfers uitgedrukt, maar dat komt wel als de balans wordt opgemaakt.
    Buiten dit maakt het museum Zwolle aantrekkelijker als verstigingsstad voor bedrijven. Niet iedereen is namelijk wars van cultuur en voor veel bedrijven geven dit soort voorzieningen de doorslag bij hun keuze. Is voldoende onderzoek naar gedaan.

    En ten slotte wat het salaris van Keuning betreft: misschien kun jij hem het goede voorbeeld geven door hier aan te geven hoe je heet, waar je werkt en wat je jaarlijks verdient.

  27. Goed verhaal Dame! Dat had John van Boven ook maar helaas allemaal verspilde moeite tav marczwolle. Hij wil het allemaal niet horen, schreeuwt het hardst om feiten maar veranderd niet van mening als de feiten anders blijken te liggen. Met zulke gasten kun je niks anders dan je verbazen.

  28. Klopt ZIB. Soms vraag je je dan idd af waar je de moeite voor doet. Toevallig hou ikzelf ook erg van feitelijke onderbouwing. Het verbaast me dan ook dat marczwolle zelf kennelijk niets kan vinden.
    Persoonlijk vind ik die foto's van Henket ook niet veel aan, maar dat wil niet zeggen dat het rotzooi zou zijn. Kunst is ook een kwestie van smaak. Wat mij hier ook steeds weer verbaast, is dat een aantal mensen er geen been in ziet om allerlei verdachtmakingen het internet op te pleuren om hun ongenoegen te uiten over de Fundatie. Een beetje beheersing in dat opzicht kan geen kwaad wat mij betreft.

  29. Maar zou je, om alle schijn die eventueel tegen je kan werken, deze collectie beter niet kunnen aanschaffen? Vader architect, zoon hangt binnen. Daar krijg je toch verhalen van.

  30. Wat voor een verhalen dan, Tsja? Het enige wat telt is of deze aankoop past in de collectie van het museum en of het bedrag dat het heeft gekost spoort met de marktwaarde.

  31. Kom op Dame, iedereen kan op zijn klompen aanvoelen dat er sprake is van een aangename deal tussen kunstvrienden. Ik vermoed dat dit plan al voor de verbouwing tot stand is gebracht. Zo werkt dat in de grote mensen wereld.

    De foto's zijn prachtig, ik heb ze gezien. Maar deze aankoop, en daar gaat het om in dit bericht, is niet kies.

  32. Voor een middelgrote provinciehoofdstad zoals met de status van middeleeuwse Hanzestad moet je echt een paar permanente publiekstrekkers hebben die het hele jaar door mensen kunnen trekken en die je tevens onderscheiden van andere vergelijkbare steden.
    Voor Zwolle zijn dat een paar spraakmakende fenomenen zoals onze middeleeuwse stadskern, onze erediviseclub PEC, Waanders in de Broeren maar ook een uniek spraakmakend museum zoals de Fundatie.
    Maar voor wat de Fundatie betreft, laten we eerlijk zijn, haar vaste (Hannema) kunstcollectie is een wel zeer smalle basis voor blijvend succes op de lange termijn.
    Behalve een relatief onbetekenend van Gogh schilderijtje bezit het museum nauwelijks werken van internationale faam.
    Om "de loop erin te houden" moet meneer Keuning dus steeds maar hoogstaande wisselende tentoonstellingen binnen zien te halen.
    De kern van mijn vorige reactie is dan ook dat ik vrees dat het niveau van de wisselende tentoonstellingen met bewerkte foto's, ook al heet de frotograaf Henket, toch aan aantrekkingskracht van de Fundatie inboet.

  33. Sorry, vdberg, kennelijk moet ik iets snappen dat ik echt niet begrijp. Wat stel jij (en anderen) nu eigenlijk voor? Een openbare aanbesteding voor de aankoop van nieuwe kunstwerken?
    De museumdirecteur zet zijn stempel op het museum via de aankopen die hij doet. Hoe beter hij dat doet, hoe meer bezoekers. Een ambitieuze directeur zal dus altijd op zoek zijn naar nieuwe werken die iets toevoegen aan de oude collectie. Wat maakt het uit dat hij iets koopt van de zoon van de architect, zolang hij er niet teveel voor heeft betaald (marktwaarde) en het iets toevoegt aan de collectie. Lees maar eens hoe Dirk Hannema de verzameling heeft opgebouwd. Ook voor een groot deel via aankopen van bevriende verzamelaars.

Reageer