Meldpunt gevaarlijke fietsroutes Zwolle

Zwolle – Het landelijk bureau van de Fietsersbond vraagt fietsers in Zwolle om gevaarlijke of vervelende zaken op hun fietsroutes te melden. Zestig procent  van alle fietsongevallen wordt namelijk veroorzaakt door paaltjes, obstakels en slecht aangelegde of onderhouden fietsroutes. Met de meldingen van fietsers kan de Fietsersbond actie ondernemen  om het aantal ongevallen sterk te verminderen. De inventarisatie start in Leeuwarden, Groningen en Zwolle. 

13-06-2011_weerfoto__pletterstraat_.jpg

De Pletterstraat staat door de gladde kinderkopjes bekend als een gevaarlijke fietsroute. 

Alle meldingen op www.meldpunt.fietsersbond.nl gaan  rechtstreeks naar de betreffende gemeenten. Fietsers kunnen ook ideeën over hoe het beter kan, via het Meldpunt doorgeven. Op deze wijze ontstaat een beter beeld waar er bijvoorbeeld een fietspad ontbreekt of extra fietsenrekken nodig zijn. Meldingen doorgeven kan tot 30 november 2013. Het is eenvoudig en het is niet nodig lid te zijn van de Fietsersbond.

Vergevingsgezinde Fietspad beschermt oudere en jongere fietsers

De inventarisatie van de Fietsersbond is de basis voor het project ‘Het Vergevingsgezinde Fietspad’. Onder een vergevingsgezind fietspad verstaat de bond een fietspad dat zo is ingericht, dat er geen obstakels zijn, en fietsers de ruimte hebben om balans en koers te houden en fouten te corrigeren. Op een vergevingsgezind fietspad gebeuren minder enkelvoudige ongevallen en de ongevallen die toch nog gebeuren hebben een minder ernstige afloop. Zo’n ‘ideaal’ fietspad nodigt daarbij vanzelf uit tot wenselijk fietsgedrag , houdt rekening met de beperkingen en capaciteiten van oudere fietsers en is ook veiliger voor jongere fietsers.

De Fietsersbond onderzoekt binnen het project ‘Het Vergevingsgezinde Fietspad’ in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu hoe fietsroutes en met name fietspaden veiliger kunnen worden aangelegd. Het project loopt van 2013 t/m 2015 en de bond werkt hierin samen met Royal HaskoningDHV (initiatiefnemer), Rijksuniversiteit Groningen, Provincie Overijssel/ROVO, Provincie Fryslân (ROF), Provincie Utrecht, Politie IJsselland en de gemeenten Leeuwarden, Utrecht en  Zwolle. De Fietsersbond neemt een groot deel van het uitvoerende werk op zich. Kijk voor meer informatie op www.vergevingsgezindefietspad.nl.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

4 gedachten over “Meldpunt gevaarlijke fietsroutes Zwolle”

  1. Dus de paaltjes zijn (opeens) gevaarlijk ?

    NIET dus de Fietser die er tegen aan fietst die is gevaarlijk.

    A. Ze hebben geen geduld, willen inhalen wanneer dat niet kan.
    B. Ze letten niet op, zijn met andere dingen bezig zoals bellen, whats appen of twitteren.En hebben van die oortjes en horen de omgeving niet.

    Laat eerst die fietsers beter uit hun doppen kijken en ja als je geen geduld hebt en tegen zo’n paaltje aan klapt.
    Eerst naar jezelf moet kijken voordat je iets anders de schuld gaat geven. Want dat is heel makkelijk gelijk naar iets anders wijzen en er een claim cultuur van maken.
    Want dat is het gevaar wanneer de gemeente erkent dat de paaltjes gevaarlijk zijn en weg haalt, kan er alsnog claims komen.

  2. Dat met die paaltjes is niet een gevaar daar kun je op letten want je kunt er ruim tussen door.Het fietspad vanaf ittersum naar de hortensiatunnel dat is een gevaarlijk pad.Als je daar fiets heb je ook tegemoetkomende fietsers en scooters.Het pad is vrij smal om met je tweeen naast elkaar te fietsen en vaak zie je nog net even iemand met een scooter op het laatst van rijbaan wisselen om in te halen.Vaak zie ik daar bijna ongelukken .Het pad moet eigenlijk wat breder zijn

  3. Ik dacht dat Zwolle was genomineerd voor fietsstad namens deze zelfde fietsersbond ?
    Is dit niet een beetje het paard achter de wagen spannen ?

  4. “Kritische fietser” is kennelijk zelf géén fietser. Hij heeft het alleen maar over “Ze”. Waarom hij dan deze naam gekozen heeft is mij een raadsel.

    Jacob het is altijd goed om te zoeken naar verbeteringen. Het is nooit klaar.

Reacties zijn gesloten.