Dag van de Duurzaamheid Zwolle

Zwolle – Op 10 oktober 2013 was het in heel Nederland de Dag van de Duurzaamheid. Particulieren, bedrijven, maatschappelijke instellingen en overheden lieten op deze dag zien wat zij met duurzaamheid doen. Zwolle deed ook aan deze dag mee met verschillende activiteiten.

 

10-10-2013_energiebus_hogenkampsweg_03.jpg 

 

Tijdens de Dag van de Duurzaamheid lieten organisaties zich van hun ‘groenste’ kant zien. Ook in Zwolle wordt elk jaar een gevarieerd programma aangeboden en, evenals vorig jaar, was ook dit jaar Verbeter & Bespaar Zwolle van de partij. Met de Overijsselse Energiebus, en een aantal bedrijven die zijn aangesloten bij het Energieplein, werd een bezoek aan verschillende Zwolse wijken gemaakt. Kijk voor meer informatie over de landelijke Dag van de Duurzaamheid op www.dagvandeduurzaamheid.nl.

10-10-2013_energiebus_hogenkampsweg_06.jpg

10-10-2013_energiebus_hogenkampsweg_01.jpg 

10-10-2013_energiebus_hogenkampsweg_05.jpg 

Meer nieuws en foto’s via Lees verder… 

10-10-2013_energiebus_hogenkampsweg_02.jpg
10-10-2013_energiebus_hogenkampsweg_04.jpg 
 
Gedurende de gehele dag werd de Overijsselse Energiebus door Verbeter & Bespaar- Zwolle ingezet om woningeigenaren te bereiken in hun eigen straat. In de Overijsselse Energiebus konden wijkbewoners terecht voor onafhankelijk advies over energiebesparing in huis. Ook konden bezoekers direct de isolatiepremie of duurzaamheidslening aanvragen. Daarnaast waren er in de bus een aantal lokale installatie- en renovatiebedrijven aanwezig die de bezoekers meer vertelden over hun producten.  

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

15 gedachten over “Dag van de Duurzaamheid Zwolle”

  1. Beetje flauw om te gaan mierenn**ken over die bus. Als er een bus op bio ethanol stond, werd er waarschijnlijk gemekkerd over hoe duur die bus wel niet is. Ze doen goed werk, focus je daar eerst eens op.

  2. Ik vind dat helemaal niet flauw.

    Op één van de foto’s staat ‘Verbeter & Bespaar Zwolle’. Verder wordt het woord ‘duurzaam’ gebruikt. Er staat ook ‘Tijdens de Dag van de Duurzaamheid lieten organisaties zich van hun ??groenste?? kant zien.’

    Met die bus zie ik maar één klein dingetje duurzaamheid: zo’n oud klereding blijven gebruiken. Maar verder? Besparen met zo’n lompe Amerikaanse bus?

    Gelukkig hebben ze het woord ‘groenste’ tussen aanhalingstekens gezet. Daar zal het hem wel in zitten. Ze nemen zichzelf al niet serieus.

  3. Wfvn, men heeft een blikvanger nodig, een vervoerbaar onderdag en, naar ik aanneem, een beperkt budget. Deze bus voldoet daar aan en zoals je al aangaf, gaat deze bus hiermee ook nog eens lang mee. Dus een stukje besparing van de schroothoop. Goede afweging dus, zeker omdat er niet zo gek veel alternatieven overblijven. Wanneer de bus, die in zijn eentje maar weinig vervuilt, een bijdrage levert aan het massaal zuiniger omgaan met energie, vind ik de bus een noodzakelijk kwaad.:)

  4. De organisatie zal het zich wellicht niet gerealiseerd hebben, maar op zich is het gebruik van een tweedehands bus best duurzaam. Hoeveel energie denk je dat het kost om een nieuwe te bouwen? Daar kan je aardig wat kilometers voor pruttelen met dat oude ding.

  5. Website van Verbeter en Bespaar, waar die bus ook van is[/url]
    Volgens mij kunnen ze dan dus beter aanraden om oude barrels te subsidiëren in plaats van die zuinige groene auto’s zoals ze zelf op hun website aangeven.

    Die website verwijst weer door naarde site van Overijssel

    Zelf propaganderen ze:

    Door het gebruik van schone, duurzame motorvoertuigen en de fiets te bevorderen, is er minder CO2-uitstoot, minder luchtverontreinigende stoffen en minder geluidsoverlast.

    en

    Schone auto levert subsidie op

    De provincie Overijssel heeft 700.000 euro subsidie beschikbaar gesteld voor auto’s die volledig elektrisch of op groengas kunnen rijden. De regeling geldt voor de aanschaf of lease van nieuwe auto’s door particulieren (semi-)overheden en bedrijven. Ook het Ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft subsidieregelingen voor schone voertuigen.

    Natuurlijk kost het ook energie om een voertuig te maken (heel veel zelfs) maar het totaalplaatje klopt gewoon voor geen meter.

    Maar laat ik terug komen bij mijn eerste vraag: wat voor motor zit er in die bus? De originele of hebben ze wellicht toch een motor erin gepropt die meer aansluit bij hun eigen doelen en standpunten.

  6. Zou kunnen, de grill ontbreekt trouwens. Dus er is aan gesleuteld. Ik denk trouwens niet dat hij erg zuinig is, dan zou dat er ongetwijfeld bij hebben gestaan 😉

  7. Dat kun je ook anders zien, WFvN. Zonder je (idd terechte) vraag en internet had je misschien het antwoord nooit geweten. Dan zou je mss veel tijd hebben verkl**t aan discussie in huiselijke kring die op verkeerde aannames waren gebaseerd.:)

  8. True. Maar de mensch is soms lui van aard.

    Maar goed te vinden is het niet. Ik heb jouw stukje ook terug kunnen vinden maar dat verhaal over biogas in die bus staat alleen als aankondiging van die bus.

    Het gaat over duurzaamheid, ze zijn er dus zelf ook mee bezig geweest met die bus, laat ze dat dan gewoon ook melden ‘de energiebus op biogas’ ofzo.

  9. Eens, WFvN, ze zijn de kunst van het goed informeren niet machtig. Bij mijn zoektocht zag ik meerdere artikelen op WLZ met dezelfde discussie over de bus eronder. Dat had die club al kunnen doen beseffen dat de vervuiling van de bus zelf een item is om goed over te communiceren.

Reacties zijn gesloten.