Geen treinen richting Raalte en Olst

Zwolle – De vernieuwing van station Zwolle staat deze herfst in het teken van betonnen bouwstenen. De trapopgangen voor de nieuwe tunnel werden vrijdag voorzien van een betonnen basis. Daarnaast legde ProRail betonnen liggers die het dak vormen van een deel van de perrontunnel.

beton_station_zwolle.jpeg

Foto via Twitter: Jouke Schaafsma Pro Rail

Voor reizigers tussen Zwolle en Raalte en Zwolle en Olst rijden door de werkzaamheden van 19 tot en met 24 oktober geen treinen maar bussen. Tot en met 27 oktober zullen overige treinen soms vanaf andere perrons vertrekken en aankomen. Zie voor meer informatie daarover ns.nl. Er is samen met de vervoerders bewust voor de herfstvakantie gekozen omdat er dan minder reizigers zijn. Deze vakantieperiode werkt ProRail negen dagen non-stop aan de reizigerstunnel. Aannemer K. Dekker plaatst op perrons twee, drie en vier betonelementen in de uitsparingen voor de nieuwe trapopgangen. Dit vormt de constructie waar straks de trappen en roltrappen in komen. Het  maken van deze constructie is weer een belangrijke stap vooruit in de bouw van de perrontunnel.

station_zwolle.jpeg

Animatie: Pro Rail 

 

Liggers

Op een deel van de nieuwe perrontunnel liggen sinds de zomer van 2012 sporen en perrons. Maar een ander deel is over een lengte van circa vijftig meter nog een open bouwkuip. Komende vrijdag wordt gestart met het inhijsen van betonnen liggers van 20 meter lang die deze kuip een dak geven. In totaal komen er 18 liggers. Ze worden verder verstevigd door het gieten van beton tussen de 18 elementen in.

Houten perronkapjes

Naast beton, wordt ook gewerkt met hout. De tijdelijke sluiting van de perrons grijpt ProRail aan om nog twee houten perronkapjes te plaatsen. De twee extra schuilgelegenheden komen te staan op perron twee (spoor 3-5) en drie (spoor 6-7), tussen de bouwkuipen. Vanwege de werkzaamheden aan de nieuwe reizigerstunnel zijn stukken perronkap weggehaald. Deze stonden de bouw in de weg. Na het voltooien van de tunnel komen de perronkappen terug.

Vervolg

Na de herfst gaat aannemer Dekker verder met het maken van de trapopgangen van de perrons naar de tunnel. Tegelijkertijd werkt aannemer Dura Vermeer verder aan de ruwbouw aan de zuidzijde van de tunnel.

Vernieuwing station Zwolle

Met project ZwolleSpoort werkt ProRail aan de vernieuwing van station Zwolle. Om het groeiende reizigersaantal aan te kunnen krijgt station Zwolle een ruim opgezette perrontunnel die minstens driemaal zo groot wordt als de oude. Daarnaast wordt in de toekomst ook het spoor op en rondom Zwolle vernieuwd.

ProRail is momenteel bezig met de grootste stationsverbouwing sinds het bestaan van de spoorwegen. Omdat het treinverkeer is toegenomen, zijn bestaande stations uit hun jasje gegroeid. Daarom maakt ProRail nu op tal van stations meer ruimte en comfort voor reizigers, om de groei van het treinverkeer nu en in de toekomst te faciliteren. ProRail bouwt ruimere traversen, langere perrons, liften, roltrappen, wachtruimtes, nieuw meubilair en fietsenstallingen. Op dit moment zijn er verschillende grote en kleine stations in verbouw zoals Amsterdam, Arnhem, Gouda, Delft, Utrecht, Den Haag, Rotterdam, Breda en Zwolle. Meer weten over werken aan het spoor? Kijk op www.prorail.nl/werkaanhetspoor.

 

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)