Parkeeroverlast Zwolle Centrum teruggedrongen

In de woonwijken vlak bij de binnenstad van Zwolle werd voorheen veel overlast ervaren van 'dagjesmensen' die even de stad ingingen en hun auto in de woonwijken plaatsen om zo maar geen parkeerkaartje te hoeven kopen. Deze overlast van bezoekers van de binnenstad is door het invoeren van betaald parkeren in de woonwijken sterk teruggedrongen. In die wijken waar het vergunningensysteem is ingevoerd zie je dat het parkeren voor de bewoners weer acceptabel is geworden. Er is voldoende ruimte om te parkeren dus de ergernissen in deze delen van de wijk blijven uit.

De Kamperpoort is ook een voorbeeld van het terugdringen van "illegale" parkeerders. De wijk is nu goed bereikbaar voor bewoners en hun bezoekers. In Assendorp aan de rand van het betaalde gebied zijn nog de nodige parkeerproblemen. Binnenkort wordt dit gebied met een aantal straten uitgebreid. De druk op de straten daarnaast, zal dan wel weer toenemen omdat de bewoners nog niet aan het systeem "betaald parkeren" willen meedoen. Zoals in de meeste grote steden, ontkom je eigenlijk niet aan het invoeren van betaald parkeren rondom een binnenstad.

Parkeercontrole
Momenteel zitten de politie ook met een klein tekort aan personeel. Zij zijn druk bezig om de openstaande plekken zo snel mogelijk in te vullen. De politie probeert zoveel mogelijk in de woonwijken regelmatig een controle te laten uitvoeren. Over het algemeen lukt dit aardig, maar er zal nooit een 100% controle kunnen worden uitgevoerd. Het parkeerbeleid wordt gemaakt door de gemeente Zwolle. Zij bepalen dat er gecontroleerd wordt door de parkeerpolitie op de vergunninghoudersgebieden en de betaald parkeren-locaties. Globaal zijn dit de wijken: Binnenstad, Assendorp, Kamperpoort, geheel Dieze en Hanzeland.

Bron: Politie Zwolle Centrum / Zuid

Artikel delen:
Reacties 6
  1. Leuk dat de politie vind dat de bewoners er blij mee zijn.
    Maar vertel eens, wat vinden de bewoners en hun bezoekers nu _zelf_ van het betaald parkeren?
    Bij ons in de wijk mag betaald parkeren ingevoerd worden, indien de inkomsten direkt teruggaan naar de bewoners/wijk.

  2. Ik ben er blij mee. Kan nu tenminste weer normaal parkeren.

    Maar ik vind wel dat die parkeervergunningen voor bewoners gratis hadden moeten zijn. De bewoners zelf zijn niet de oorzaak van de parkeeroverlast.

  3. Ik ben er niet blij mee. Als bewoner moet je ineens een parkeervergunning kopen en een gastenpas voor eventuele bezoekers. In mijn ogen is dit puur geld-uit-de-zak-klopperij.

    Ja, het klopt dat er nu helemaal geen auto's meer in de wijk staan behalve dan van diegenen die er wonen, maar ik had geen last van de auto's die er stonden.

    Als mij de keuze was voorgelegd of ik bereid zou zijn om te batelen om als enige in de straat te parkeren, of dat iedereen er gratis kan parkeren inclusief ik zelf, dan was de keuze toch duidelijk geweest.

  4. Ik als bewoner ben er blij mee.
    Heb ze vaak vervloekt die dachten hier maar gratis te kunnen parkeren.
    Nu is het weer rustig en heb ik altijd plek.
    Daar heb ik wel een vergunning voor over!

  5. Zal wel dom zijn, maar voor een goed functionerende bewaking van mijn parkeerplaats heb ik wel 40 euro over. Daar kan ik het zelf niet voor doen.

Reageer