225 miljoen euro voor spoorknooppunt Zwolle

Zwolle – Het spoor in Zwolle, na Utrecht het grootste spoorknooppunt van Nederland, wordt uitgebreid en voor een groot deel vernieuwd. Het treinverkeer voor grote groepen reizigers in Noordoost-Nederland en de verbinding met de Randstad verbeteren hierdoor. Dat heeft staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) afgesproken met de provincies Groningen, Fryslân, Drenthe en Overijssel.

In totaal trekken zij 225 miljoen euro uit voor de aanpak van spoorknooppunt Zwolle, 119 miljoen euro komt voor rekening van het ministerie, de overige 106 miljoen euro dragen de provincies bij, waarvan 70 miljoen euro uit reeds hiervoor beschikbare middelen. “Zwolle behoort tot de belangrijkste spoorknooppunten van Nederland en werkt als een soort scharnier tussen het spoor in de brede Randstad en dat van de vier provincies Groningen, Fryslân, Drenthe en Overijssel”, aldus staatssecretaris Mansveld. “In Zwolle komen vijf Intercity-verbindingen en drie regionale spoorlijnen samen. We investeren samen in een goede kwaliteit van spoorknooppunt Zwolle, om de trein zo nog aantrekkelijker te maken voor de reiziger.”

Er komt een kortere reistijd van Zwolle naar Groningen, Assen, Leeuwarden en Emmen, waarvan dagelijks zeker 35.000 reizigers profiteren. Zo verbetert de reistijd tussen Leeuwarden en de Randstad met drie minuten. Ook is er dan een betere aansluiting van intercity’s op regionale treinen in Groningen en Leeuwarden en de mogelijkheid om extra treinen per uur te laten rijden tussen Zwolle en Leeuwarden.

Hiervoor wordt het spoor tussen Zwolle en de aansluiting bij Herfte verdubbeld van twee naar vier sporen. Ook legt ProRail een vrije kruising voor deze sporen aan zodat de treinen van Zwolle naar Leeuwarden/Groningen en van Zwolle richting Emmen geen hinder van elkaar ondervinden. Daarnaast wordt het emplacement bij Zwolle aan de oostzijde aangepast zodat de treinen richting Enschede en Deventer tegelijk met de treinen naar Leeuwarden/Groningen kunnen vertrekken. Het is de bedoeling dat de eerste aanpassingen aan het emplacement in 2017 gereed zijn, het totaal aan maatregelen rondt ProRail naar verwachting in 2021 af.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

9 gedachten over “225 miljoen euro voor spoorknooppunt Zwolle”

  1. Zo er wordt flink geïnvesteerd in de Zwolse Stations omgeving. Samen met de lopende verbouwing en de plannen voor het busstation gaat het maar zo over een half miljard! Daar ben ik als Zwollenaar blij om.

  2. Mooi en aardig. Maar laten ze eerst eens opschieten met het elektrificeren vd kamperen en station stadshagen.
    Is van de zotte dat je vanuit Stadshagen alleen nog maar naar Kampen kunt via het station en trein. Reistijd is ineens verdubbeld.

  3. Quote: om de trein zo nog aantrekkelijker te maken voor de reiziger.

    Mogen ze de prijzen wel eens fors verlagen. Tot die tijd rijd ik goedkoper auto. geen stok die mij de trein inkrijgt.

  4. RonaldL, probeer je ons nou te vertellen dat je straks op het station stadshagen alleen via kampen naar station zwolle kan reizen? Snap echt de ballen van je verhaal…

  5. @Ronaldl hoewel ik helemaal voor het nieuwe Kamperlijntje ben (inclusief een stop in Zuid en door als stoptrein naar Deventer, over een dubbelspoor tussen Olst en Deventer), zetten de hier benoemde aanpassingen veel meer zoden aan de dijk voor veel meer mensen.

    @viper ligt er aan waar je heen gaat, als je bijvoorbeeld in het centrum van Amsterdam moet zijn, met z’n tweeën, kun je goedkoper met de trein. Of het met drie ook goedkoper is, ligt aan de auto.

    Wat mensen nog wel eens doen is zeggen: een treinkaartje kost 34 euro retour, de benzine kost 40 euro retour, met twee man in de auto. Dus 68 euro is veel meer dan 40 euro. Maar, met de trein ben je dan klaar. De auto heeft ook nog eens verzekering, belasting, onderhoud en afschrijving. En je moet parkeerkosten betalen.

    Het verstandigst is om voor je auto eenmalig uit te rekenen wat de extra kosten per km zijn, dan kijken hoeveel de parkeerkosten zijn, en dan per reis te kijken wat goedkoper is. En daarnaast wat makkelijker is natuurlijk. De trein kan veel goedkoper zijn, als het concert pas om 2:00 afgelopen is, kom je alleen met een auto nog thuis 🙂 Aan de andere kant, als je makkelijk de laatste trein kan halen, kun je wel weer drinken.

    Wat ik wil zeggen, de trein is niet per definitie de slechtere optie.

Reacties zijn gesloten.