Zwolle in de race voor Fietsstad 2014

Zwolle – Almere, Eindhoven, Enschede, Velsen en Zwolle zin genomineerd voor de titel Fietsstad 2014. Deze steden nemen het de komende maanden tegen elkaar op in de verkiezing, die op 8 mei 2014 wordt besloten met een feestelijke uitreiking. De gemeenten zijn gekozen uit een lijst van 19 kandidaat-gemeenten en geselecteerd door het onderzoeksteam van de Fietsersbond. De onderzoekers hebben de door de gemeenten aangeleverde stukken bestudeerd, de lokale afdeling van de Fietsersbond om haar mening gevraagd en de steden vergeleken. Naast het algemene fietsklimaat was hierbij vooral aandacht voor het thema van de verkiezing: Fietsen zonder hindernissen.

11-09-2013_zweedse_delegatie_bekijkt_nieuwe_fietsrotonde_02.jpg   

Het paradepaardje van de gemeente Zwolle, de fietsrotonde!

Volgens projectleider Jaap Kamminga was het niet makkelijk om een keuze te maken. “Er gebeuren veel goede dingen op fietsgebied in Nederland, dat kun je zien aan alle inzendingen. Eigenlijk zijn er geen verliezers. In steden als Breda en Nijmegen, maar ook in kleinere plaatsen als Heerhugowaard, Nieuwegein en Harderwijk kun je zien dat gemeenten echt hun best doen en ook ambitie tonen. Ook Den Haag, de enige van de vier grote steden die zich kandidaat heeft gesteld, wil echt meer met de fiets en kan zich zeker een Fietsstad-in-de-dop noemen. Maar we kunnen niet iedereen nomineren: deze vijf gemeenten lopen echt voorop en streven er dagelijks naar om hindernissen en problemen voor fietsers weg te nemen.”

Slecht wegdek, verkeerd geplaatste paaltjes, lang op rood staande verkeerslichten, spoorwegovergangen of kruisingen waar je altijd moet wachten. Fietsers komen elke dag heel wat hindernissen tegen. Daarom heeft de Fietsersbond er voor gekozen om op zoek te gaan naar de Fietsstad die het meeste doet om deze hindernissen voor fietsers op te lossen. Na ‘Veilige schoolomgeving’ in 2011 is het thema van Fietsstad 2014 ‘Fietsen zonder hindernissen’.

Volgens Jaap Kamminga scoren de genomineerde steden om verschillende redenen goed op dit thema. “Almere heeft als nieuwe stad veel vrijliggende fietspaden, terwijl steden als Eindhoven en Enschede veel werk maken van het ontvlechten van fiets- en autoverkeer. Velsen loopt voorop in het snel aanpakken van hindernissen, en Zwolle is niet bang voor innovatieve oplossingen.” De Fietsersbond verzamelt de goede voorbeelden uit alle deelnemende gemeenten in een goede voorbeeldenbank op www.fietsstad2014.nl .

De jury:

Jan Hendrik Dronkers (voorzitter) – Directeur-generaal Rijkswaterstaat

Dorien de Wit – Adviseur stads- en gebiedsontwikkeling en directeur van De Beuk Organisatieadvies

Marc van Woudenberg – Urban mobility consultant en fotograaf op Amsterdamize.com

Hillie Talens – Projectmanager verkeer en vervoer bij CROW

Koen van Waes, Verkeersplanoloog bij Fietsstad 2011 ‘s-Hertogenbosch 

Naam gemeente:
Zwolle

Provincie:
Overijssel

Kernen:
Zwolle

Aantal inwoners:
122.737

Oppervlakte:
111,33 km2 

Motivatie: 

Zwolle is een echte fietsstad! Bijna 50% van de verplaatsingen binnen de stad, door Zwollenaren, forenzen en recreanten, gebeurt met de fiets. Fietsroutes zijn geasfalteerd en vormgegeven als fietsstraten, brede fietsstroken of –paden. Ze brengen de fietser snel en veilig op de bestemming. Wij zijn trots op onze Hanzeboog, de fietssnelweg en fietsrotonde (zie foto). Op innovatieve wijze zorgen wij dat de fietser in Zwolle vooruit kan. Dit doen wij niet alleen, we betrekken onze inwoners bij onze fietsprojecten. 

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

34 gedachten over “Zwolle in de race voor Fietsstad 2014”

  1. Grappig, het paradepaardje, de fietsrotonde. Sinds die er ligt is de situatie voor fietsers (naar mijn mening) alleen maar gevaarlijker geworden….

    Voor de rest vind ik Zwolle een prima fietsstad en ik gun het de stad zeker. Maar ik hoop dat de gemeente Zwolle nog wel de situatie rondom de fietsrotonde gaat onderzoeken. Veel automobilisten schijnen de rotonde niet te snappen wat gevaarlijke situaties oplevert. Dit heb ik meerdere malen zelf ondervonden 🙁

  2. @Katja naar mijn mening (dus net zo min onderbouwd), is hij niet gevaarlijker dan andere rotondes. Maar deze staat in de spotlichten, dus het idee wordt gecreërd dat deze gevaarlijker is.

  3. @Jasper ik gebruik de rotonde bijna dagelijks en heb al meerdere keren (op de fiets) moeten remmen of uitwijken omdat ik anders op de auto had gelegen. Ook meerdere malen gehad dat boze autobestuurders luid zaten te toeteren naar mij omdat zij vonden voorrang te hebben. Bij de rotonde op de Hanekamp nooit problemen…
    Het zijn dus eigen ervaringen

  4. Katja heeft hier gelijk en het komt omdat het voor de automobilisten geen rotonde is, daardoor wordt de suggestie enigszins gewekt dat de auto’s voorrang hebben (zij gaan rechtdoor, kan nu ook niet anders daar) tov de fietsers die wel linksaf willen. En hoewel de haaientanden duidelijk zijn op het wegdek vind ik dat de onduidelijke tussenvorm dit misverstand in de hand werkt. Beter is die plantenbakken weg te halen zodat het meer op een gewone rotonde lijkt de de auto’s dus op die plek eventueel rechtsomkeert kunnen maken als ze zich vergist hebben.

  5. Beste Wichert,

    Dat zou je voor de lol eens moeten doen, dan zou het schaamrood je op de kaken komen dat Zwolle ?berhaupt alleen al maar genomineerd is.

    Ik zal één voorbeeld geven, de fietsroute van Stadshagen naar het station (fietsstalling van Spruijt of even verder die bij de streekbussen), deze is levensgevaarlijk!

  6. Mijn eigen ervaringen zijn ook NIET positief. Het klopt dat deze nieuwe rotonde in de spotlights staat, dat mag bij een experiment. Tijd voor een conclusie.

    Maar nu ik een paar maanden verder ben, moet ik eerlijk zeggen dat het er niet veiliger op is geworden. In de eerdere situatie kon je met de fiets minder snel doorrijden, maar had je wel meer duidelijkheid, en had je bij oversteken meer overzicht en kon je de automobilist in de ogen kijken.

    Je bent nu, zowel in de auto als op de fiets zo gefocust op hoe en waar je moet rijden, dat de veiligheid in het geding is.

    Conclusie: regelrechte mislukking, en aanpassing gewenst!!

  7. @Jean, ik denk dat je dit denkt door je beperkte visie, Zwolle is niet voor niets genomineerd en dit is niet door Zwolle zelf gedaan. Zwolle loopt ver vooruit samen met de andere gemeentes zoals hierboven staat omschreven.

    Veel verplaatsingen in de stad zijn met de fiets een stuk sneller dan bv met de auto door de prima verbindingen en vrijliggende fietspaden en tunnels. Daarnaast is Zwolle innovatief bezig maar dat wil niet altijd zeggen dat dat dan direct beter is (tav oa de fietsrotonde).

  8. Ik snap die hele discussie niet, ik ben automobilist en het mag nu toch voor alle automobilisten onderhand wel duidelijk zijn dat fietsers op deze rotonde voorrang hebben. De borden en haaietanden zijn overduidelijk aanwezig. Onbegrijpelijk dat het kennelijk nog niet duidelijk is bij eenieder.

  9. Ik onderschrijf de ervaring en het oordeel van mariane, de veiligheid is in het algemeen achteruit gegaan. Jammer, maar helaas. Nu snel een goede veilige oplossing maken!!

  10. fietsstad…. geintje zeker. veel te smalle fietspaden, bijna overal trilt je fiets of snorfiets uit elkaar omdat er geen vlakke weg ligt. bij elk stoplicht moet je lang wachten voordat je eens over mag steken. nee dit alles heeft niks met een fietsstad te maken.

  11. @zwollenaarisback: Zwolle vooruitstrevend? Joh laat me niet lachen, Zwolle is back in time! Na Amersfoort houdt de wereld op zeggen ze weleens, ze hebben nog gelijk ook!

  12. Voorrangsborden plaatsen in de middenberm lost al een boel onduidelijkheid op, want alleen maar haaientanden op het wegdek is kennelijk onvoldoende.

  13. @jean, ze? Heb je geen eigen mening? Na Amersfoort, bedoel je vanuit Zwolle gezien? Het is maar net vanuit welk perspectief je kijkt en ik heb het idee dat jou beeld aardig vertroebelt is of in ieder geval behoorlijk achterhaalt.
    Kijk jij lekker tegen “Ze” op, mijn wereld is in ieder geval een stuk ruimer!

  14. Fietsstad 2014 worden is geen prestatie. Wat wél een prestatie is, is een vlotte en veilige doorstroming van alle groepen verkeersdeelnemers. In Zwolle krijgen fietsers op diverse plekken ruim baan ten nadele van automobilisten, met onzin als fietsstraten (auto te gast…) en de fietsrotonde.

  15. zwolle fietsstad.ik zou zeggen zwolle scootersstad.man wat rijd er veel van die opgefokte dingen rond in zwolle.en een beedje kennis van het verkeer hebben ze totaal niet( ook de fietsers hoor).je mag tegenwoordig wel 40 ogen op je lichaam hebben zitten om geen ongeval tekrijgen.laat de politie daar maar eens harder tegen optreden.stuk op stuk beleid zou ik zeggen aan een ieder die deel neemt aan het verkeer.ik hoop dat er niet meer van die tweewielers bijkomen want tegenwoordig kun je als voetganger zelfs al niet meer veilig op een voetpad lopen door al die gedumpte fietsen

  16. @ jean, goeie hoor, 😉 dat geneuzel hier soms door bepaalde mensen. Wees gewoon is trots op de stad waarin je woont. Het is bij de meeste veranderingen, vernieuwingen, gewoon een kwestie van gewenning. Net zoals bijv bij deze eerste fiets_rotonde in Nederland.

  17. @ e.woud: Veranderingen? vernieuwingen? Kijk eens naar de afbraak van de Melkmarkt en de Vismarkt, de Rodetorenbrug die niet wordt gebruikt etc. etc. Zwolle is meer een afbraakdrop dan een vernieuwende stad.

  18. @ Japser, ik heb een tip voor jou, je moet nooit persoonlijk worden tegen iemand die andere mening heeft dan de jouwe, daarmee zet je jezelf compleet voor schut.

  19. Er staat boven dat we het niet alleen doen maar we betreken onze inwoners erbij.. Welke zuiplapen ( want in een normale zou dat niet kunnen) hebben zoiets bedacht…. Levensgevarlijk is dat stukje….
    Ik vrag me af of dat het enige veband houdt met de gemeente raadsverkiezingen die in maart komen…

Reacties zijn gesloten.