Digitalisering beïnvloedt beweeggedrag kinderen

Zwolle – Digitale technologie oefent steeds meer invloed uit op het spel-, sport- en beweeggedrag van mensen. Bij nieuwe generaties beginnen de grenzen tussen offline en online sport te vervagen. Het gebruik van digitale games en ICT-middelen gaat mede bepalen hoe kinderen (voor het eerst) in aanraking komen met sport, hoe ze hun ‘sportidentiteit’ vormgeven, bewegingen aanleren of bewegingen interpreteren en vergelijken op basis van videobeelden. Dat blijkt uit onderzoek van het lectoraat Bewegen, School en Sport van Windesheim. De eerste resultaten zijn uitgewerkt in het boek ‘Van tikken naar taggen’.

Uit het RAAK-gesubsidieerde onderzoeksproject ‘Digitalisering in de gymles’ blijkt dat digitale games en ICT-middelen onder bepaalde voorwaarden de gymles kwalitatief kunnen verbeteren’, aldus lector dr. Ivo van Hilvoorde. ‘Een voorwaarde is dat leerkrachten bekend zijn met de technologie en in staat zijn om die te verbinden met de uitgangspunten en doelen van het onderwijs.’ Daarnaast laat het onderzoek zien dat videofeedback tijdens een gymles het tactisch leren in spelsporten en motorisch leren in bewegingsactiviteiten kan verbeteren.

Boekpresentatie
Het boek ‘Van tikken naar taggen’ bevat verhalen uit de praktijk, recent wetenschappelijk onderzoek en relevante ontwikkelingen over digitalisering in de sport en het bewegingsonderwijs. Woensdag 22 januari presenteert en overhandigt schrijver en lector dr. Ivo van Hilvoorde het eerste exemplaar van het boek aan Peter Blangé op het gelijknamige symposium ‘Van tikken naar taggen’ op Windesheim. Blangé is oud-volleybalinternational en tegenwoordig commercieel directeur van ORTEC/TSS. Tijdens het symposium komt een breed scala aan recente ontwikkelingen op het gebied van ICT en bewegen, digigym, e-sport en gaming aan bod. Belangstellenden kunnen zich nog tot en met 19 januari aanmelden op www.windesheim.nl/vantikkennaartaggen.

Artikel delen:
Reacties 7
  1. Ja, leve de vooruitgang. Nu ook nog in de gymles schermen. Niet te geloven. Zet er dan een gymdocent voor. En wat denk je van het fysieke contact. Dat wordt steeds minder. Terwijl de fysieke sporten heel belangrijk zijn. Over een paar jaar weer een kind niet eens meer goed te reageren op een partijtje stoeien.



    ⚠️ Meld

  2. Dit valt een beetje in de categorie:

    Wist je dat je van elke dag patat eten moddervet wordt? Nee echt waar????

    Goh, dus als kinderen de hele dag achter de Playstation zitten dan gaan ze anders bewegen?

    En daar zijn de dan nu pas achter op HOGEschool Windesheim… En dat ook nog van mijn belastingcenten.


    ⚠️ Meld

  3. Ik ben het met je eens Jo. Digitaal sporten kan natuurlijk een prima aanvulling zijn, maar voor velen zal het een vervanger zijn. Toch denk ik dat deze trend ook wel weer om slaat. In het begin is een ontwikkeling vaak vooral spannend en vind iedereen dat hij/zij niet mag achterblijven door er niet aan mee te doen. Na verloop van tijd gaat men de werkelijke meerwaarde vaak wel relativeren en ontstaat er een soort van balans.


    ⚠️ Meld

  4. Niet alleen het beweeggedrag wordt beïnvloed, maar teveel computer- en internetgebruik tast ook de lees- en leervermogens aan.

    ⚠️ Meld

  5. JJR, men wordt er zelfs n zijn algemeenheid dommer van. Is ook logisch. Hersenfuncties die niet gebruikt worden, worden in het verdomhoekje gegooid. Tegenwoordig laten we een hoop redenatie over aan computers.


    ⚠️ Meld

Reageer