Studenten ontwikkelen opleidingsgame

Zwolle – Windesheimstudenten van de opleiding Informatica hebben in de minor Serious gaming een serious game ontwikkeld voor de opleiding Human Resource Management (HRM) van Saxion. In de game kunnen HRM-studenten op een ‘veilige’ manier oefenen met het toepassen van HRM-beleid.

serious_game_hrm-1.jpg 

De game is het resultaat van een unieke samenwerking tussen de ICT-opleidingen van Windesheim en het lectoraat Strategisch HRM en de opleiding HRM van Saxion. De game biedt HRM-studenten een virtuele wereld waarin zij actief en veilig kunnen oefenen met HRM-maatregelen en -strategieën. De effecten van hun strategiekeuze worden in de game direct zichtbaar gemaakt. Dit gebeurt in volledig nagebootste bedrijfssituaties die de speler zelf kan beïnvloeden.

Strategische HRM is meer dan statische kennis van de karakteristieken van een bedrijf en de mogelijke HRM-instrumenten. Het gaat ook om kennis van de mogelijke impact van de gekozen strategie, de incubatietijd van voorgenomen maatregelen, de gevolgen voor de directe en indirecte kosten maar ook voor de medewerkerstevredenheid. In de game komen al deze elementen aan de orde en staat het dynamische aspect van HRM centraal.

Juist door de inzet van een game is het mogelijk om pittige lesstof zoals Strategische HRM op een interessante manier te brengen. In plaats van een gebruikelijke kantooromgeving, vormt een piramide waarin groene wezentjes werkzaam zijn het decor. Een ‘evil overlord’ heeft het gezag en wil  de wereld domineren. Aan de speler de uitdaging om het personeelsbestand van de wezentjes zo goed mogelijk aan te laten sluiten op de bedrijfsstrategie.

De serious game is binnen het vakgebied van Human Resource Management enig in zijn soort. Na een testfase in het onderwijs van Saxion, worden verdere inzetmogelijkheden voor onderzoeks- en adviesdoeleinden dan ook in kaart gebracht. Serious gaming is volop in ontwikkeling en wordt steeds meer binnen het onderwijs, het bedrijfsleven en de zorg ingezet om op een systematische en meetbare wijze heldere doelen te bereiken. Het spelen van games roept intrinsieke motivatie bij spelers op om het spel mee te spelen. Door gamedoelen te koppelen aan leerdoelen uit de praktijk kunnen deze ook bereikt worden.

Meer informatie over de onderwijs-, onderzoeksactiviteiten en mogelijkheden op het gebied van serious gaming is te vinden op www.windesheim.nl/onderzoek. Informatie over het lectoraat Strategisch HRM vindt u op www.saxion.nl/strategisch-hrm

Artikel delen:

Reageer