Bankpasfraude in Zwolle

In de laatste week van juli en de eerste week augustus zijn in één of meerdere winkels in Zwolle ongemerkt diverse betaalpassen van klanten gekopieerd.  Criminelen hebben op nog onbekende wijze kans gezien ongemerkt de betaalapparatuur bij de kassa dusdanig te manipuleren waardoor de gegevens van de passen werden gekopieerd. Voor zover nu bekend zijn bij tientallen personen verschillende bedragen van de rekening geschreven.  Diverse gedupeerden merkten afgelopen week, toen zij geld probeerden op te nemen, dat de kredietlimiet was bereikt en onbekenden geld van hun rekening hadden opgenomen. Ook werden verschillende mensen geconfronteerd met een geblokkeerde pinpas. In dit geval had de bank de pas preventief geblokkeerd. Men dient in het geval van skimmen aangifte te doen bij de bank en niet bij de politie. De banken zullen hierna gezamenlijk aangifte doen bij de politie.

Om wel inzicht te krijgen in de omvang en de details in deze zaak heeft
de politie een speciaal mailadres; bankpas@ijsselland.politie.nl in het
leven geroepen. Gedupeerden worden verzocht via dit mailadres de
volgende gegevens aan te leveren: Personalia van de aangever, Bank- en rekeningnummer, Locatie en data waar geld is opgenomen/gepind, Totale bedrag dat werd opgenomen, Eventuele bijzonderheden, Waar de pas gekopieerd is (indien dit bekendgemaakt  is door de bank).

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

18 gedachten over “Bankpasfraude in Zwolle”

  1. ook is mijn pas gecopieerd en waar? zou het niet weten was wel schikken toen de bank mij belde en zei dat mijn bankpasje geblokkeerd was! de bank wilde mij geen gegevens verstrekken waar het was….. nu maar gissen

  2. Dat schiet natuurlijk ook niet op! Als je dan nog een keer met je nieuwe pas naar dezelfde zaak toe gaat dan krijg je hetzelfde weer: weer geblokkeerd… Nou ja zal vast een goede reden zijn dat ze het zo doen, maar erg handig komt het niet over zo voor de klant.

  3. ja dat schiet inderdaad niet op al s ik de berichten lees gaat mijn vermoeden uit na de intratuin maar kan ook ergens ander geweest zijn ja zeg het maar…… >:(

    ==========

    Verderop op deze website staan een aantal suggesties (o.a. Tuinland) genoemd Jose.

  4. Het verhaal is mij echter niet geheel duidelijk. Er staat dat er aangifte gedaan moet worden bij de bank en niet bij politie, maar dat politie een speciaal mailadres in het leven roept om aangifte te doen. Tis mij helaas niet duidelijk ;(
    En bij mij is er gelukkig geen geld gestolen (moet ik nog even goed nazien) maar is mijn pas wel uit voorzorg geblokkeerd. Moet ik dan ook aangifte via het mailadres doen?

  5. Mijn moeder is ook slachtoffer van het zogeheten ‘skimmen’. Andere familieleden ook. Wij hebben ook het vermoeden dat het bij de tuinland gebeurt is. Helaas wil de bank dit niet zeggen. Maar dat is de enige plek waar mijn moeder de pinpas de afgelopen weken heeft gebruikt. De andere familieleden waren ook naar de tuinland geweest.

    Gr

  6. Hej ze hebben het ook bij de vriend van mijn zus gedaan en het is gebeurt bij tuinland daar zijn al heel veel klachten van ze hebben het geld in italie gepint de mensen dus , het is gewoon niet normaal meer je kunt dus niet eens normaal meer pinnen wat altijd zo veilig was dat kun je nu dus wel vergeten , ze komen overal achter ze hebben overal dingen voor..

  7. Ik zat lekker in Griekenland toen ik merkte dat mijn pas geblokkeerd was. Wel anoniem gebeld door de bank bleek later, maar anoniem pak ik nooit op in het buitenland.
    Wel lastig een vakantie zonder geldige pinpas… >:(

  8. Me je hoeft alleen maar aangifte te doen bij de politie als er daadwerkelijk geld van je rekening is gepint. Je moet dan wel kunnen aantonen dat jij dat niet bent geweest. De daders pinnen over het algemeen in het buitenland. Er kunnen dus zomaar 2 weken over heen gaan voor het van je rekening is. Hou het dus de komende tijd goed in de gaten.
    Tot dusverre is er ook nog geen geld van de rekening verdwenen maar baal wel erg van het ongemak. Geld lenen bij anderen om boodschappen te kunnen doen enzo. Nu moet ik zeggen dat de bank erg vlot was met het toezenden van een nieuwe pas. Gisteren belden ze met de mededeling dat mijn pas uit voorzorg was geblokkeert en vandaag al een nieuwe pas binnen. Nu nog een obstakel overwinnen: hem activeren. Gaat niet zo makkelijk als je 40 uur werkt en er geen bank in de buurt is. Wie weet dus of er een ABN bank is die op donderdagavond open is?

  9. Moet je hem bij ABN dan activeren? Als ik een nieuwe Postbankkaart krijg dan hoef ik niks te doen, dan kan ik hem meteen gebruiken…

  10. Nee die kaart van de ABN moet je aan de balie activeren. Heeft een voordeel je kan je eigen pincode bedenken.Bij mijn postbankkaart hoeft dat inderdaad niet.

  11. Jaja de schade voor de bank. Leuk maar ik kan nu ff geen boodschappen doen vanwege de blokkade. Na 5 uur zijn de banken dicht en er zit geen bank in de buurt van mijn werk. Of zoals Johan. Lekker op vakantie zijn en ineens niet meer kunnen pinnen. Of vergoed de bank dat ongemak ook. Wat ik niet begrijp is dat de banken die winkels waar het is gebeurd niet aansprakelijk stellen. Misschien schaffen ze dan wel nieuwere pinautomaten aan.

  12. @Bernard, klopt je krijgt het terug van de bank daar heb je gelijk in.
    Je kan het wel aantonen dat je het geld zelf niet hebt gepint kun je bij de bank na gaan hebben ze bij de vriend van mijn zus ook gedaan

  13. Ik kan je wel zeggen dat ik niet vrolijk word van dit soort berichten. Moest laatst even wat halen bij tuinland maar heb maar even contant betaald. Ik vraag me trouwens af of dit soort bedrijven geen inbraakbeveiliging hebben. Dat er geen bewegingsmelders hangen dat snap ik nog. Er vliegen immers vogels rond maar geen inbraakalarm? Erg vreemd. Hoop dat de banken de bedrijven aansprakelijk stellen. Het is toch van de zotte dat je pas geskimt kan worden in bedrijven. Bij pinautomaten kan ik me dat nog wel voorstellen. Die staan buiten maar betaalautomaten die binnen staan????

  14. Natuurlijk moet een bedrijf er alles aan doen om het te voorkomen, maar uiteindelijk zijn natuurlijk wel de dieven de boosdoeners en niet het bedrijf. Ik denk dat Tuinland er ook wel mee in zijn maag zit.

    Misschien zou het wel netjes zijn als ze het naar de klanten op zijn minst met een bloemetje oplossen. Die hebben ze toch zat… 😉

Reacties zijn gesloten.