Rodetorenbrug wordt komend voorjaar hersteld

Door Redactie

Zwolle – De herstelwerkzaamheden aan de Rodetorenbrug worden aan de zijde van de Pannekoekendijk uitgevoerd. Eerder werd gedacht dat het vrijmaken van de voegen aan de kant van het Maagjesbolwerk alleen voldoende ruimte zou geven om de brug goed te kunnen laten werken.

07-11-2013_vervorming_rodetorenbrug-nelleke_vedelaar_03.jpg 

Uit metingen die de afgelopen periode zijn gedaan, blijkt dit niet het geval. In november 2013 werd de oorzaak van de vervormingen in de constructie van de Rodetorenbrug duidelijk: de aanhechting van de brug (landhoofd aan de stadzijde) is te strak geplaatst waardoor de constructie te star is geworden. Hierdoor kunnen de krachten die ontstaan bij temperatuurverschillen niet wegvloeien, maar manifesteren zich in de brug met vervormingen als resultaat.

De herstelwerkzaamheden worden in april/mei 2014 uitgevoerd, de brug kan dan in mei 2014 geopend worden. Tot die tijd blijft de brug gesloten voor het verkeer. Eerder openstellen van de brug is niet wenselijk omdat (1) de huidige schade niet beïnvloed mag worden door gebruik van de brug (2) de stabiliteit en veiligheid van de brug momenteel niet gegarandeerd kan worden. De gemeente Zwolle stelt alles in het werk om de kosten te verhalen. De Rodetorenbrug werd begin 2013 opgeleverd, vrij snel na de oplevering werden echter vervormingen geconstateerd waarna de brug werd gesloten voor het verkeer. De architect-constructeur heeft in opdracht van het college een onderzoek uitgevoerd naar de mogelijk oorzaak. Dit leidde niet tot een oplossing. Voor de zomer verstrekte het college de opdracht voor een second opinion op basis van de al beschikbare gegevens, dit leidde in november tot het achterhalen van de oorzaak.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

11 gedachten over “Rodetorenbrug wordt komend voorjaar hersteld”

  1. Belachelijke zaak.

    Deze burg verdient het niet om het levenslicht te zien. Teveel gedonder, wordt een financieel fiasco. Komt de verkeersveiligheid zeker niet ten goede.

    Ik zeg: twee staafjes dynamiet. ?én de steun aan de Pannekoekendijk, één aan het landhoofd van het Maagjesbolwerk en knallen maar!
    Af laten zinken naar de bodem van de gracht en het er NOOIT, maar dan ook NOOIT meer over hebben.

  2. Nu zal het huis met het rieten dak ook spoedig worden hersteld, met (onbegrijpelijk) subsidie geld, eerst laten verwaarlozen en dan ook nog subsidie los peuteren!
    Deze brug is daardoor noodzakelijk geworden omdat er een horeca vergunning bij het huis hoort! Volgens mij.

  3. Ach Observer, vergeleken bij Amersfoort zijn wij hier in Zwolle nog redelijk weggekomen als je bedenkt dat men daar hele gedeelten van de stadsgrachte heeft gedempt ten faveure van de 4 baans straat (Hogeweg geheten) aldaar. Moet er niet aan denken dat dit in Zwolle zou zijn gebeurd al schijnt het dat er in de 60-er jaren weldegelijk is nagedacht over een snelweg door Zwolle t.b.v. een betere bereikbaarheid, brrrrrr 🙁

  4. heb idd gelezen hierover, het plan was een weg vanaf de pannenkoekendijk via de buitenkant en langs wat nu het xenos gebouw is … door zo’n kleine binnenstad…. welke idioot dat plan toendertijd verzonnen heeft….

  5. Vind het een aardige brug, en deze moet zo snel mogelijk in gebruik worden genomen. Verder is het Rode Toren plein in de laatste 20- jaar steeds acceptabeler geworden . Wat mij betreft mag die toren er ook komen
    en dan gaan we daar steeds meer lijken op het schilderij dat gebruikt is voor de ‘Canon van Nederland , De Hanze 1356- ca. 1450’ !
    Vroede vaderen ga daar eens over nadenken, en meer dan ook dat Kogge-schip daar af met die prachtige kraan ernaast, voor het lossen van de Hanze-schepen. Zal onze toeristische aantrekkelijkheid goed doen. B.v.: de te verwachten mega-rijke Chinezen die ons (Europa) steeds meer gaan bezoeken, in deze eeuw, zijn hier zeker in geïnteresseerd (de hanzehandel! : zij zijn ook een typisch handelsvolk) en brengen geld in het laatje.

Reacties zijn gesloten.