Zwolle blijft inzetten op fietsparkeerplekken

Zwolle – Zwolle blijft de komende periode inzetten op het uitbreiden van hoogwaardige fietsparkeerplekken in de binnenstad. De Overijsselse hoofdstad heeft het hoogste fietsgebruik van het land. Zwolle is in de race voor de titel Fietsstad 2014. Goede stallingsplekken voor de tweewielers en de inzet op een bereikbare binnenstad horen bij het gastvrijheidsprincipe van Zwolle. Voor een groot aantal locaties in het centrum wordt samen met ondernemers gekeken hoe de kwaliteit van de fietsenstallingsplaatsen en het groen verder verbeterd kan worden.

fietsdparkeren-1.jpg  

De afgelopen periode is al veel bereikt op het gebied van fietsparkeren. Zo is op het Grote Kerkplein voor drukke momenten een (mobiele) bewaakte fietsenstalling gerealiseerd, waardoor de Grote Markt voortaan fietsenvrij kan blijven. Bij het Maagjesbolwerk wordt de bewaakte fietsenstalling verplaatst naar het naastgelegen Rodetorenplein. De bewaakte stalling aan het Meerminneplein is uitgebreid met extra plekken.

Op basis van het continu monitoren van de wensen van fietsers en andere belanghebbenden in de binnenstad wordt nu opnieuw een aantal maatregelen georganiseerd om ook in de toekomst fietsers in de binnenstad een goede plek te geven.

Deze nieuwe plannen gaan over de volgende locaties:

Maagjesbolwerk: hier wordt onder meer met bewoners en fietsers gekeken wat nog meer gedaan kan worden aan de stallingsruimte.

Achter de Broeren: hier wordt gekeken of de stallingsruimte bij Waanders in de Broeren uitgebreid kan worden. 

Oude Vismarkt/Koningsplein: hier wordt samen met ondernemers gekeken hoe de kwaliteit van fietsenstallingen en groen verbeterd kan worden. Doordat fietsen niet meer op de Grote Markt gestald kunnen worden, worden juist hier (veel) extra fietsen gestald.

Diezerstraat (bij Smeden en Pletterstraat): ook hier wordt in samenwerking met ondernemers gekeken naar de kwaliteit van stallingen en groen op straat.

Gasthuisplein: hier wordt in samenwerking met belanghebbenden bekeken of er mogelijkheden zijn voor een bewaakte fietsenstalling met 250 plaatsen, en voor extra (onbewaakte) klemmen.

Nieuwstraat: hier wordt gekeken of in de omgeving stallingsruimte is te realiseren door de openbare ruimte anders in te delen.

Artikel delen:
Reacties 6
  1. @erik b & Quici22, dat lucht vast op of niet soms? Lekker simpel azijnzeiken achter de computer…. heerlijk!

    Maar even serieus:

    Erik b, wat stel je voor dat Zwolle moet gaan doen om de binnenstad minder saai en rommelig te maken, hoe moeten ze de leegstand terug dringen en wat is de oorzaak van de dure parkeertarieven?

    Quinci22, over welke criminaliteit hebben we het precies? En scoort Zwolle op dit punt bovengemiddeld slecht of roepen we gewoon het populaire riedeltje?


    ⚠️ Meld

  2. @robot,

    het gaat niet om lekker simpel azijnzeiken achter je computer, het gaat om het toenemende gevoel van onzekerheid. Als je niet weet over welke criminaliteit ik het heb, adviseer ik je om de lokale media en weblog Zwolle te volgen. De score van Zwolle is niet relevant. Dit is het mooie excuus voor de politici om zich achter te verschuilen en het te gedogen. Aanpakken die criminelen. Het is beschamend dat wijken een burgerwacht moeten instellen om de buurt veiliger te maken. Kom van je pluche zetel, haal de grijs van je gezicht en aanpakken die criminaliteit.


    ⚠️ Meld

  3. @Quinci22 je kunt toch niet zo maar controleurs voor fout geparkeerde fietsen inzetten om (zware) criminaliteit aan te pakken? Of is het volgens jouw redenatie zo dat iedereen bij de NS een trein kan besturen, dus ook die meid van de balie? Want dat is in principe wat je nu zegt.


    ⚠️ Meld

  4. Sinds een paar maanden is het weer een drama op de Melkmart: overal fietsen. En deze moeten in de stalling staan.

    Nergens een controleur, nergens wordt het beleid van niet parkeren gehandhaafd. Jammer…


    ⚠️ Meld

Reageer