Winkels in nieuwe stationstunnel Zwolle

Zwolle – NS, ProRail en gemeente Zwolle hebben overeenstemming bereikt over de komst van winkels aan de zuidkant van de nieuwe reizigerstunnel onder station Zwolle. Ook hebben ze verdere afspraken gemaakt over de aansluiting van de tunnel op het nieuwe busperron.

 

zwolletunnel_2.jpg

Tekening: Gemeente Zwolle 

 

De tunnel wordt in het kader van ZwolleSpoort in opdracht van ProRail verlengd en over de hele lengte verbreed tot 17 meter. Vorig jaar maart besloten gemeente Zwolle, provincie Overijssel, NS en ProRail om vooruitlopend op het definitieve besluit over de investering in de Spoorzone het ontwerp van de tunneluitgang aan te passen. De tunnel sluit straks rechtstreeks aan op het nieuwe busperron aan de zuidzijde van het station. Daarvoor wordt de tunnel over de volle breedte doorgetrokken tot de Hanzelaan. Vorig jaar was nog niet duidelijk of er ook winkels in de tunnel zouden komen. De afgelopen tijd hebben ProRail, NS en de gemeente onderzocht hoe de aanleg van de winkels financieel haalbaar te maken is. Daarover zijn nu afspraken gemaakt. Er zijn straks aan beide uiteinden van de nieuwe tunnel winkels, daarmee wordt aangesloten bij de wensen van reizigers. Het gaat om circa 400 m2 winkelruimte.

 

Eerste stap naar busstation

De ruwbouw van de tunnel binnen de bestaande bouwkuip is al ver gevorderd. Voor de uitbreiding wordt de huidige bouwkuip nu uitgebreid; op het bouwterrein zullen dus weer heistellingen aan het werk gaan. Tegelijk met de winkels zullen de trapopgangen gebouwd worden voor het nieuwe busstation aan de zuidzijde. Het busstation is naar verwachting eind 2017 klaar en is dan direct toegankelijk vanuit de tunnel. 

 

Geen gevolgen voor planning 

De extra werkzaamheden kunnen nu in de lopende planning ingepast worden. De tunnel kan dan ook zonder verdere vertraging of overlast voor de reizigers medio 2015 opgeleverd worden met de winkels. Voor die tijd zal de oude tunnel onder de Hanzelaan worden gesloopt en wordt dit gebied gereed gemaakt voor de reizigers. 

 

Ambities Spoorzone 

Gemeente Zwolle, provincie Overijssel, NS en ProRail hebben samen plannen gemaakt voor de Spoorzone Zwolle. De komende jaren investeren ze gezamenlijk ruim 100 miljoen om van station Zwolle een volwaardig werkend openbaar vervoersknooppunt te maken voor alle vormen van vervoer, dat past bij de ambities van de stad en regio. Zo´n knooppunt is de motor voor de verdere ontwikkeling van het stationsgebied en maakt het aantrekkelijk om in de Spoorzone te investeren in nieuwe ontwikkelingen.

 

De nieuwe tunnel is een belangrijke stap in de ontwikkeling van het stationsgebied. Voor reizigers wordt het makkelijker om over te stappen van trein naar bus en vice versa, het station wordt plezieriger en veiliger voor reizigers én andere gebruikers en er ontstaat een betere verbinding tussen de stadsdelen ten noorden en zuiden van het spoor. 

Artikel delen:
Reacties 24
  1. Weer een gemiste kans, kijk eens naar het nieuw Station van Rotterdam Centraal, een ruime tunnel met veel winkels.
    Hier blijkt maar eens weer, Zwolle is en blijft een boerendorp en stelt landelijk niets voor.


    ⚠️ Meld

  2. Tja Jean, als je Zwolle wilt vergelijken met Rotterdam, dan zul je af en toe een teleurstelling oplopen als het gaat om de grootte…..ik vind het al heel gaaf dat er winkels in komen. Ik denk overigens dat je een stuk liever in Zwolle woont, gezien je eerder gemelde afkeer van criminaliteit.


    ⚠️ Meld

  3. Als 2e grootste verkeersknoopunt van Nederland (volgens jorrit), stelt het station helemaal niets voor. Dat heeft dus niets te maken met de grootte van de stad Zwolle, sorry ik bedoel boerendorp.


    ⚠️ Meld

  4. Jean, maakt me niet zo veel uit of iemand Zwolle een boerendorp vindt. Allemaal niet zo belangrijk, ik woon hier fijn. Zwolle heeft als middel grote plaats een van de grotere stations van Nederland. Net als Amersfoort bijvoorbeeld. Dit komt inderdaad doordat het knooppunten zijn. Qua voorzieningen op het station doet Zwolle hier straks zeker niet voor onder.
    Maar dan nog eens wat, winkels zijn interessant voor de reizigers. Rotterdam cs telt ruim 2 x zo veel reizigers als station Zwolle per dag. Dat daarvoor meer winkelruimte beschikbaar is, lijkt me logisch. Daarnaast moet je niet vergeten dat Rotterdam qua ruimte en architectuur wat meer volumineuze bouwprojecten toelaat en iets anders ambieert. Dit komt omdat Rotterdam veel groter is, maar ook omdat Rotterdam niet bang is voor grote bebouwing. Rotterdam is vooral hoogbouwstad omdat de historische stad in WO 2 plat gebombardeerd is. In platgebombardeerde steden doen grote gebouwen geen afbreuk aan een historische stadskern. Dan worden grote bouwprojecten interessanter. Kort samengevat, het station Zwolle is misschien inderdaad wat meer het station van een boerendorp dan dat van Rotterdam. En terecht.


    ⚠️ Meld

  5. Ik zou niet in Rotterdam willen wonen. Veel te groot, veel te druk. Ik woon prima in Zwolle. Dan zijn we maar een stel boeren. Van dat imago kom je toch niet af.


    ⚠️ Meld

  6. Voor reizigers wordt het makkelijker om over te stappen van trein naar bus en vice versa, het station wordt plezieriger en veiliger voor reizigers én andere gebruikers en er ontstaat een betere verbinding tussen de stadsdelen ten noorden en zuiden van het spoor.

    Dat laatste kan ik niet rijmen met de plannen van NS om de tunnel af te sluiten met OV-chipkaartpoortjes.
    Op die manier is de tunnel helemaal geen doorgang meer tussen noord en zuid.


    ⚠️ Meld

Reageer