Kruispunt Aa-landen aangepakt

Zwolle mag maandag beginnen aan de werkzaamheden op de kruising voor winkelcentrum De Dobbe in de wijk Aa-landen. Dat heeft de rechtbank besloten.

De huurdersvereniging en de winkeliersvereniging hadden de rechter gevraagd de werkzaamheden op te schorten. Ze zijn het niet eens met de aanpak van de gemeente om het kruispunt veiliger te maken. De veiligheid van het kruispunt staat al jaren ter discussie. In 2005 kwam een oudere vrouw op het kruispunt om het leven. Ze werd aangereden door een bus.

Bron: RTV oost.nl

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

22 gedachten over “Kruispunt Aa-landen aangepakt”

  1. Tja, ik doe ook boodschappen meestal met de auto. Ik heb geen fietstassen, en zo’n grote katoenen tas is op de fiets ook niet echt handig. Tenzij je echt elke dag met de fiets de boodschappen doet is het wel te doen, maar lang niet iedereen heeft zin of tijd om elke dag naar de winkel te gaan.

  2. Ben ik blij dat ik op een paar honderd meter van het winkelcentrum woon. Ik ga gewoon altijd lopend of met de fiets. Ik heb een karretje welke ik als wandelkar en als fietskar kan gebruiken. Zit 100 liter aan ruimte in dus daar gaat best veel in. Dat in combinatie met fietstassen en je kan ook boodschappen halen voor meerdere dagen!
    De auto is voor veel mensen echt geen noodzaak om mee naar de winkel te gaan. Het heeft dus lang niet alles te maken met wel/geen zin hebben om elke dag boodschappen te doen maar wel/geen zin om met de fiets te gaan.

  3. Ik doe ook meestla de boodschappen op de fiets. Vaak voor de hele week. Inderdaad doet niet iedereen dat en zeker in de AA-landen zorgt dat voor veel auto’s op het winkelcentrum. Je bent er op je fiets ook niet echt veilig. Slalommend tussen de auto’s door. Deze puinhoop zal alleen maar erger worden nu je straks nog maar een rijstrook hebt om het plein af te komen. Als ik met de auto ga dan parkeer ik hem dan ook vaak aan de achterkant bij het wijkcentrum. Ach joh ze passen die boel is zo goedkoop mogelijk aan om later tot de ontdekking te komen dat het niet werkt. Gaan ze het weer aanpassen, wat weer geld kost. Zo wordt ons gemeenschapsgeld lekker over de balk gegooit. Die 2 ton die ze aan de Librije hebben geschonken hadden ze beter hier voor kunnen gebruiken.

  4. @ Marrianne
    Ja, die zebra lag er toen ook al. Maar er zijn hier maar weinig mensen die stoppen voor een zebra, als is dat wel verplicht.
    In Spanje, waar ik al jaren kom is dat heel anders. Daar is een zebra bijna heilig. Als je al in de buurt komt staan ze al stil.
    Het is gewoon een mentaliteitskwestie, net zoals oranje. Dat is hier voor veel mensen gewoon een teken om extra gas bij te geven en dan lekker met 70 over een kruising heen gaan. Elke dag maak je op de weg wel iets mee, kom je een of andere halve gare tegen, ik denk dat de meeste mensen denken dat ze onsterfelijk zijn of zo. 😀

  5. Het is altijd zo makkelijk om de bestuurders van auto’s de schuld te geven. Ik kom dagelijks over dat kruispunt, maar zelden zie ik een fietser een hand uitsteken op de rotonde. En ook de voetgangers kan ik niet beschldigen van correct verkeersgedrag.

  6. @ Joppie
    Ben ik helemaal met je eens hoor, er zijn maar weinig mensen die een hand uitsteken bij een rotonde. Uit voorzorg stop ik altijd maar, ook al steekt iemand wel zijn hand uit. Als hij namelijk toch doorrijdt krijg je als automobilist te maken met de omgekeerde bewijslast. Dan moet jij bewijzen dat je onschuldig bent. Maar ja, als het fout gaat door het negeren van de verkeersregels zijn de gevolgen bij fietsers en voetgangers vaak minder rampzalig dan bij auto’s, en daar zit hem nu net even het verschil.

  7. Inderdaad…. richting aangeven lijkt voor veel bestuurders een onmogelijke opgave (auto’s, brommers, fietsers, maakt niet uit). Over de schouder kijken voordat je afslaat? Waarom zou je? Fietsers doen het veelal niet inderdaad (erg jammer want ook daaruit kan je opmaken dat er intenties zijn om af te slaan) maar ook automobilisten niet. Voetgangers? Tja, die hoeven geen richting aan te geven maar het is wel verdraaid fijn als ze even kijken als ze oversteken in plaats van ineens bij te draaien en ‘blind’ een zebrapad op te lopen. Het is veelal inderdaad een mentaliteitskwestie al dan niet in de vorm an luiheid of gewoon totaal onge?¯nteresseerd door het verkeer bewegen.

    Maar verder ook helemaal eens met Danny.

  8. Als ik een fietser op een rotonde zie, ga ik er van uit dat hij mij zal kruisen. Ik geef altijd richting aan. Het is echt irritant als hij/zij dan vervolgens doodleuk afslaat. Sta je weer eens voor niets stil. Ik vind het ronduit onbeleefd als een fietser te beroerd is om even een hand uit te steken. De verleiding om dan volgende keer wel meteen door te rijden wordt groter en groter.

    Alsjeblieft fietser, geef richting aan.

  9. Niet om het ?©?©n of ander, maar er zijn anders ook genoeg automobilisten die denken bij het naderen van een rotonde dat ze geen richting aan hoeven geven en in de meeste gevallen is dat (ook voor de fietser!) nog zo ook.

    Helaas vind ik, want als je rechtdoor gaat (wat soms niet te zien is…) hoef je niet aan te geven dat je voorbij de eerste afslag nog linksaf slaat…

    Ik pleit daarom ook nog altijd voor (wat ik dus wel doe om duidelijk te zijn) het altijd aangeven naar welke kant je van plan bent op te gaan op een rotonde.
    Dat wil dus zeggen:

    – linksaf aangeven voor driekwart en bij afslaan rechterlicht aan/rechterhand uitsteken;
    – rechtdoor dan eerst linksaf aangeven tot aan afslag en dan rechterlicht aan/rechterhand uitsteken;
    – rechtsaf dan ook rechterlicht meteen aan voor de rotonde al.

    Dat voorkomt volgens mij een hele hoop narigheid als iedereen dat doet. Zowel voor de automobilist die voor nop zit te wachten als een fietser rechtsaf slaat als voor de automobilist die op de andere automobilist wacht of hij inderdaad rechtdoor gaat of voor hem af gaat slaan.

  10. @joppie: maar je zal datzelfde vast ook vaak genoeg hebben bij het oprijden van een rotonde waarbij een automobilist ?³p de rotonde niet aangeeft dat hij de weg voor jou eraf gaat waardoor jij er dus op kan rijden. Mij gebeurt het helaas ‘vaak genoeg’ op rotondes dat ik voor jan met de korte achternaam sta te wachten voor het oprijden van de rotonde. Dus ook: automobilist, geef aub. richting aan. Maar zoals ik al zei: het geldt voor ??lke verkeersdeelnemer. Geef duidelijkheid! Dat maakt het anticiperen een stuk gemakkelijker waarbij de doorstroming beter wordt.

  11. Fietsers of automobilisten, een hoop geven geen richting aan, erg vervelend. Ik vind zelf de rotonde Hanekamp/Wipstrikkerallee een vervelende, vaak druk en nogal onoverzichtelijk.

  12. @WFvN: Jij geeft de beste omschrijving voor alle verkeersdeelnemers. “Geef duidelijkheid”. En wil ik er nog eentje aan toevoegen. Maak oogcontact. Het zal iedereen verbazen hoe vaak je nog een vriendelijke groet op de koop toe krijgt.

  13. En laat ik me dan even bij jou aansluiten want inderdaad…. oogcontact geeft ook extra duidelijkheid. Het is een stukje nonverbale communicatie die het meestal vrij goed doet ?¡ls men tenminste oogcontact zoekt en krijgt.
    Dat in combinatie met richting aangeven etc. maakt het verkeer een stuk veiliger, vlotter en prettiger.

  14. Dat kruispunt wordt helemaal niks..
    Maarja, eerst allemaal geld verspillen en dan pas inzien dat het anders moest.. zo gaat het meestal h???
    Ze moeten gewoon meerdere in of uitgangen maken.
    Bijvoorbeeld ?©?©n bij de zwartewaterallee.. of een extra weg die op de rotonde uitkomt..
    Nee, nu MOET al het verkeer rechts afslaan richting rotonden en het dan maar uitzoeken..
    Nou, ik verzeker je dat het parkeerterrein helemaal vast komt te staan met auto’s die ervanaf willen..
    Maargoed, aan de andere kant van het winkelcentrum (bij de chinees) zijn ook nog parkeerplaatsen..

  15. Ja en ook daar houdt het een keer op met plek natuurlijk, maar dat zie ik ook gebeuren: daar superdruk zodat daar een andere ontsluiting moet komen… Ben erg benieuwd hoe dit gaat lopen allemaal!

  16. even over die auto’s : ze komen niet allemaal uit de AA-landen hoor, dit winkelcentrum is geliefd, ikzelf kom uit Stadshagen en als ik een vrachtlading bij de LIDL ga kopen neem ik toch echt niet de fiets ;D
    Maar voor kleine boodschappen, of als je dichtbij woont, vindt ik idd dat je beter de fiets kunt pakken.

Reacties zijn gesloten.