Bekijk de film over Zwolle fietsstad

Zwolle – Zwolle is een echte fietsstad. De helft van de verplaatsingen gebeurt met de fiets en dat maakt dat Zwolle het hoogste fietsgebruik van Nederland heeft. Niet voor niks is de gemeente Zwolle met nog vier andere gemeenten genomineerd voor de titel Fietsstad 2014. Het belangrijkste uitgangspunt in het fietsbeleid van de gemeente is snelheid en comfort. Om inzicht te geven hoe Zwolle vanaf de jaren ’70 ingezet heeft op het versterken van de positie van de fiets heeft de gemeente een informatieve film gemaakt. 

 

https://youtu.be/JVkfmM-PMmk 

 

De film laat op een toegankelijke manier zien wat de uitgangspunten zijn van het Zwolse fietsbeleid en wat de gemeente Zwolle de fietser te bieden heeft. Zwolle krijgt regelmatig bezoekers van buiten de gemeente, ook zelfs uit het buitenland, die meer willen weten over het Zwolse fietsbeleid. De film geeft hiervan een mooie samenvatting.  Aan de film heeft een aantal bekende en minder bekende Zwollenaren meegewerkt. “Het zou natuurlijk prachtig zijn als we in mei de titel fietsstad 2014 winnen maar ook zonder die titel zijn wij trots op wat wij de fietser te bieden hebben”, laat wethouder René de Heer weten. “De film geeft een leuk en interessant beeld van Zwolle als fietsstad en is zeker het bekijken waard”.

Artikel delen:
Reacties 9
  1. Lekker belangrijk, de toekomstige gemeenteraadsleden kunnen ons beter uitleggen hoe ze met de komende bezuinigingen vanuit het rijk om denken te gaan, dit is een totaal irrelevant onderwerp wat mij betreft. Zolang de gemeente nog levensgevaarlijke toestanden voor fietsers toestaat en creëert in bv. Stadshagen, moeten ze dit soort filmpjes achterwege laten.

  2. We kunnen nog steeds niet rechtstreeks van Schelle Ittersumerlanden etc rechtstreeks naar tuinland karwei praxis en andere zaken op de fiets dan door een heel eind om te fietsen, pakken we maar weer de auto>:(
    Dus fietsstad 2014 nee

  3. Het is geweldig in orde wat de gemeente voor de fietser ontwerpt voor comfortabel fietsen en ook nog met zo weinig als mogelijk is hindernissen. Natuurlijk zal er zo hier en daar nog wat verbeterd kunnen worden. Maar de fietser zelf…. daar schort ook nog heel wat aan. Vooral de jongelui die als slapende doedelzakken zich voortbewegen.

  4. Lacher van het jaar: Zwolle als Fietsstad

    Realiteit: Zwolle is een anti Fietsstad

    Zou René de Heer niet en week fietsen maar na een paar minuten pakte hij de auto al weer?!

  5. Zwolle fietsstad, mooi verhaal 🙁
    ondertussen: AFAC rijd af en aan om verkeerd geparkeerde fietsen in te laden, wanaar je ze na een bedrag van 10 euro weer op kunt komen halen. Wat een ongelofelijk suffe actie!!!

  6. Zwolle "Fietsstad 2014" hebben ze in mijn ogen dubbel en dwars verdiend. Vooral de laatste jaren veel slechte fietspaden vervangen door bredere beton paden; zeker waar er in 2 richtingen op mag worden gereden. Veel aandacht besteed aan ordelijk netjes fietsen plaatsen vooral nabij het centrum. Bij massaal fietsgebruik is het noodzakelijk om aanvullende regels te stellen om niet de andere weggebruikers al te veel te hinderen. Dat is een goede zaak van de gemeente samen in overleg met o.a. de Fietsersbond afd. Zwolle.

  7. Zwolle verdient de prijs! Na vier jaar in Zwolle gewoond te hebben woon ik nu in Eindhoven. (ja ja ook genomineerd!) Wat een ramp voor fietsers! Veel stoplichten, dus bij afslaan twee keer moeten wachten. Of zelfs in het midden moeten wachten bij het stoplicht tussen de rijbanen. Veel brakke tegelfietspaden met gaten, gleuven en hobbels. Bij regen veel grote plassen bij kruispunten waar je door heen moet. Weinig rotondes waar je als fietser door kunt fietsen met voorrang. Af en toe zijn ze goed bezig maar Zwolle is qua fietsvriendelijkheid verder met beleid én uitvoering. Nee geef mij maar zwolle! Verbetering kan altijd, maar de stad Zwolle heeft al veel mooie projecten gerealiseerd.

  8. Als automobilist zijnde vind ik de fietsrotonde levensgevaarlijk, als bestuurder van een Mercedes kan ik soms net niet zien of er een fietser van links door de bocht komt. Ik vind dat de gemeente Zwolle dit beter had moeten aanpakken, dit veroorzaakt alleen maar meer ongelukken. Daarnaast is dit ook niet goed voor de doorstroming van de stad, rond 17:00 is het altijd zeer druk op de weg (en met name rondom de fietsrontonde).

Reageer