Lerarenopleiders slaan innovatieve wegen in

Door Redactie

Zwolle – Op het congres van de Vereniging Lerarenopleiders Nederland (VELON-congres 2014) spreken op 10 en 11 maart ongeveer vijfhonderd lerarenopleiders uit Nederland en België met elkaar over de toekomst van het onderwijs en de lerarenopleidingen.

Door de snelle technologische ontwikkelingen zijn er steeds meer mogelijkheden om het onderwijs te vernieuwen en te veranderen. Scholen staan voor de uitdaging om te bepalen welke innovatieve ideeën en technologieën daadwerkelijk bijdragen aan een verbetering van hun onderwijs en het leren van hun leerlingen. Dat is niet eenvoudig, want betreft innovatie in het onderwijs met name meer aandacht voor serious gaming, social media en techniekonderwijs? Of gaat het ook over het opnieuw betekenis geven aan pedagogische en onderwijskundige concepten in een veranderende samenleving? En wat vragen deze actuele ontwikkelingen van de leraren van de toekomst?

Techniekfilosoof Peter-Paul Verbeek verzorgt de aftrap van het VELON-congres. Hij kreeg in januari een Vici-subsidie toegekend door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) voor zijn onderzoek naar de invloed van technologie op de mens. De lerarenopleiders gaan met onderzoekspresentaties en inspirerende praktijkvoorbeelden op zoek naar innovatieve wegen voor het opleiden van leraren voor de toekomst. Het landelijke VELON-congres wordt georganiseerd door de lerarenopleidingen van Windesheim, Saxion Hogescholen en Universiteit Twente en vindt plaats in het IJsseldata Center in Zwolle.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)