Parkeerplan VVD moet bezoekers lokken

Zwolle – Met een parkeerwaaier wil de VVD Zwolle het voor bezoekers van Zwolle interessanter maken om de binnenstad te bezoeken. Het plan bestaat uit drie thema’s: altijd parkeerplaats, differentiatie in tarieven en parkeren als onderdeel van de reis. Lijsttrekker René de Heer: “De binnenstad en haar ondernemers vormen samen de ruggengraat van onze economie. Meer dan ooit moeten we de binnenstad laten bruisen en aantrekkelijk maken voor bezoekers. Want voor de VVD geldt een ijzeren regel: met een bereikbare stad, bereik je meer”.

 

parkeerplan.jpeg

Parkeerplan aan Ype Bosma (Citycentrum) & Tweede Kamerlid Malik Azmani overhandigd…

Foto via Twitter: @vvdzwolle 

 

Met het eerste thema willen de liberalen de parkeercapaciteit in de binnenstad maximaal benutten, bijvoorbeeld door onderscheid te maken in kort parkeren (maximaal een uur) en lang parkeren. Speciale Shop & Drop parkeerplaatsen zijn alleen beschikbaar voor het laatste winkeltijden-uur. Op deze momenten kan de bezoeker op aangewezen plekken gratis parkeren dichtbij de winkels. Op Shop & Go kan de bezoeker tussen 08:00 en 10:00 uur dichtbij de markt komen en ook het vooraf reserveren van een parkeerplaats in een parkeergarage moet mogelijk gemaakt worden. We gaan hiervoor met ondernemers in overleg of zij bereid zijn om (parkeer)arrangementen samen te stellen.

Differentiatie in tarieven moet parkeren op specifieke tijdstippen aantrekkelijker maken. Early Birds –waarbij bezoekers in de ochtend de stad bezoeken – betalen minder parkeergeld dan middagbezoekers. In parkeergarages wordt parkeren per uur goedkoper: hoe langer de bezoeker geparkeerd staat, des te minder hij betaalt. Op straat parkeren doen we het tegenovergestelde. Hierdoor worden parkeerplaatsen op straat  aantrekkelijker en beter beschikbaar voor een snelle boodschap. Tenslotte willen we de druk in de binnenstad verlagen door P&R-voorzieningen rondom het centrum. Om deze locaties te promoten zetten we fietstaxi’s of pendeldiensten in. 

Artikel delen:
Reacties 36
  1. En jawel, de zoveelste proefballon van de VVD, het gaat hier niet om meer bezoekers, maar om meer inkomsten uit parkeergeld. En beste VVD, er zijn wel belangrijkere zaken de komende tijd die veel meer aandacht verdienen, zoals de komende bezuinigingen op de thuiszorg bijvoorbeeld.

  2. Ik kan je 1 ding zeggen.Het parkeren in Zwolle is superduur.Zwolle staat kwa parkeertarieven bovenin de lijst van steden waar het parkeren het duurst is.het is onbetaalbaar geworden.Als ik kijk naar Duitsland en dan naar Nordhorn is het gewoon goedkoop parkeren.Voor 3 uur betaal ik daar maar 3 Euro en er zijn parkeerplaatsen waar je de eerste 2 uur gratis kunt parkeren.Hier in Zwolle is het parkeren een melkkoe.

  3. Nog beter is gratis parkeren, ik snap dat dit een hele hap uit de gemeentebeurs is maar als je echt het grote publiek naar zwolle wilt halen, moet je aantrekkelijk kunnen parkeren vlakbij de winkels!!

    DE VVD EN LWL, LIBERAAL EN TOCH SOCIAAL!!!;)

  4. laten vallen deze partij de komende gemeenteraad verkiezingen allemaal onzinnige plannen en dingen uit het verleden lossen ze niet op voor de burgers .De Heer doe eens wat meer voor de ouderen de zorg en de werkgelegenheid en natuurlijk wat je niet afgemaakt hebt de knip in stadshagen.

  5. Als ik kijk naar Duitsland en dan naar Nordhorn is het gewoon goedkoop parkeren.Voor 3 uur betaal ik daar maar 3 Euro

    Wat een afzetters, op de Turfmarkt betaal je maar 80 cent per uur…..

  6. JJR; dat is een geweldige open deur, gemeentes gebruiken de parkeertarieven als melkkoe, dat geld hebben ze hard nodig. Als parkeren gratis wordt moeten die inkomsten ergens anders vandaan gehaald worden, uiteindelijk betalen wij dat dus. Vandaar dat dit een volstrekt onrealistisch plan is.

  7. Nog beter is gratis parkeren, ik snap dat dit een hele hap uit de gemeentebeurs is maar als je echt het grote publiek naar zwolle wilt halen, moet je aantrekkelijk kunnen parkeren vlakbij de winkels!!

    Of niet? De wegen rondom de binnenstad zijn nu al een drama. Laat de mensen gratis parkeren en het slibt helemaal dicht. Gratis parkeren joepie, je moet alleen minimaal een uur in de file staan…..

    Ik snap nog steeds niet dat de gemeente zich niet richt op grote parkeerplaatsen welke gemakkelijk en snel bereikbaar zijn vanaf de snelweg en ring. In andere steden noemen ze dat een transferium. Goed bereikbaar, voordelig en gratis openbaar vervoer tussen parkeerplaats en binnenstad.

    Daarvoor hoeven niet eens een aantal compleet nieuwe parkeerplaatsen worden gemaakt. Maak flexibel gebruik van de al aanwezige plekken. Er is bijvoorbeeld een enorme parkeerplaats bij het stadion, die eigenlijk maar 1 keer in de 2 weken vol is. De enorme parkeerplaats van de ijsselhallen worden ook niet volledig benut. Vooral door de weeks zijn die prima te gebruiken.

    Willen mensen dan toch bijna voor de deur van de winkel parkeren, dan trekken ze maar de beurs.

  8. Als parkeren een melkkoe was geweest, hadden ze geen acties gehad zoals deze. Sommigen hier zeiken om het zeiken.

    Goede zaak van de VVD om er aandacht aan te besteden.

  9. ROEPTOETERS die geen idee hebben van hetgeen ze blaren.
    Weten ze wel op wanneer de laatste winkeltijden uren zijn?
    Ik denk niet dat er winkelend publiek zit te wachten om in de avond van 21.00 tot 22.00 gratis te mogen parkeren op een shop & drop parkeerplaats.
    Tarieven van parkeergarages daar gaat de gemeente niet over nog kunnen ze afdwingen dat daar korting gegeven moet worden op lang parkeren.
    Ik hoop wel dat de leden van de VVD zelf de fietstaxi bemannen want een commercieel bedrijf zal toch een redelijk uurtarief in rekening moeten brengen hetgeen betekent dat je beter op de duurste plek je auto kan parkeren.
    Ik denk dat dit idee komt te liggen in de bureaulade samen met de ?? 1000 van Rutte en de knip in Stadshagen.

  10. Bericht door willem lucht, op 8 maart 2014 10:22
    Nog beter is gratis parkeren, ik snap dat dit een hele hap uit de gemeentebeurs is maar als je echt het grote publiek naar zwolle wilt halen, moet je aantrekkelijk kunnen parkeren vlakbij de winkels!!

    En hoe wil je dat bekostigen? Alleen met luchtballonen oplaten kom je er niet mee.
    Kom eens met ideeen hoe dit betaalt dan gaat worden,en niet met loze berichten ,maar met gefundeerde cijfers komen aub.

  11. Ach… hoe lang zal het autorijden in de huidige vorm nog bestaan… Maar het enige plan met visie uit dit artikel is de aanleg van P+R plaatsen buiten de binnenstad. Meer auto's de binnenstad inpompen is nadelig voor de bereikbaarheid, verkeersveiligheid, leefbaarheid, gezelligheid… need I go on..?

  12. :(onzinnig idee. De VVD lost samen met de PVDA landelijk het parkeerprobleem al op. Brandstof onbetaalbaar. Lasten worden maximaal verhoogd. Duizenden banen gaan verloren in de zorg. Mensen hebben binnenkort geen geld meer om auto te rijden en te parkeren. Waardeloos idee meneer de Heer. Kom eens met een voorstel dat er toe doet.

  13. Waarom moet het bezoeken van de binnenstad aantrekkelijker gemaakt worden? Aantrekkelijker dan het internet wordt het niet. Gratis parkeren en veel voordeliger kopen. Dat gaat niet meer veranderen. Als je mensen lang genoeg probeert weg te pesten, blijven ze vanzelf weg. Dat los je niet op met proefballonnetjes vlak voor verkiezingstijd.

  14. Wat nou parkeerplan? Het voormalig personeelsparkeerterrein, ingang Van Karnebeekstraat, inrit meteen naast de Sky High, staat al maanden leeg. De slagboom staat al weken open, men kan er gewoon gratis parkeren. Lekker direct gelegen nabij centrum.
    KIES KEURIG, KIES RUUD!!!

  15. Als ik na het stukje twee keer gelezen te hebben nog niet kan herhalen hoe het nu precies geregeld gaat worden, hoe dacht de VVD dan dat zo'n plan bij de winkelbezoekers duidelijkheid gaat verschaffen…

    Wat onvoorstelbaar ingewikkeld. Vol mitsen, maren en uitzonderingen…

  16. @willem lucht Wil gratis parkeren invoeren. Wat een onzin, want dan moeten dus Zwolse burgers, waaronder veel fietsers de parkeerplaatsen (minimale investering van 30.000 euro per stuk) betalen voor de bezoekers van buiten de stad. (Of voor Zwollenaren die zich te mooi voelen om te fietsen of met het OV te gaan).
    @VVD Nog iets: ik las pas over een onderzoek, daaruit zou blijken dat stunten met parkeertarieven niet meer bezoekers naar de stad brengt. Goed aanbod, prettige sfeer, goede service zijn in dat verband veel belangrijker.

  17. Als je ziet hoe emotioneel en hard mensen getroffen worden door de VVD en de PVDA, snap ik niet dat deze partijen durven te komen met dit soort ideeën op basisschool niveau. Denkt de heer de Heer nu echt dat je hier kiezers mee trekt.

  18. >:(Slappe hap. Als dit de onderwerpen zijn waar in Zwolle politieke partijen zich mee willen onderscheiden moeten wij, als stad, ons gaan schamen. Het gaat in Zwolle om parkeerplaatsen, afvalbakken en hondepoep. Hoogstaand niveau. Nee met zulke politici komen wij er wel.

  19. Ze vergeten 1 ding, ruimte voor parkeerplaatsen. Of wil de VVD een paar historische gebouwen tegen de vlakte gooien, "economie voor alles" vind deze partij waarschijnlijk. Maar beste VVD,ers: Zwolle is geen Amsterdam hoor, wij kunnen echt wel even op het fietsje naar de stad hoor.

  20. De VVD wordt steeds meer een one-issuepartij. Er gaan geruchten dat ze met de ANWB willen fuseren.

    Oh, dus dan kun je voortaan bij die gele paaltjes langs de snelweg ook voor andere pech terecht? 8)

  21. Nee, weer kiezen voor de PvdA en CDA in het landelijke beleid. Net zoals de laatste 30 jaar en dan moet er weer een partij de rotzooi opruimen en bezuinigen.

    En dat doet pijn….

  22. In het rapport wordt genadeloos afgerekend met de volgende mythen

    1 ??No parking, no business??
    2 Gratis parkeren trekt consumenten
    3 Automobilisten besteden meer dan andere klanten
    4 De meeste klanten komen met de auto
    5 Ik ga failliet als mijn winkelstraat autovrij wordt
    6 Voor meer omzet is een groter winkelgebied met meer parkeerplaatsen nodig
    7 Hogere parkeertarieven jagen de klandizie naar winkelgebieden met
    gratis/goedkoper parkeren
    8 Openbaar vervoer- en fietsgericht winkelgebied met restrictief parkeerbeleid
    kan niet rendabel zijn
    9 Gratis parkeren bestaat
    10 Hogere parkeerkosten leiden tot lagere omzet

Reageer