Gratis opfriscursus verkeersregels

Zwolle – Veilig Verkeer Zwolle biedt u een interessante opfriscursus over verkeersregels aan. Voor de cursus die eind 2013 werd gegeven, bleek zoveel belangstelling te bestaan dat verschillende mensen teleurgesteld moesten worden. Daarom organiseert Veilig Verkeer Zwolle op maandag 14 april 2014 een extra cursus.

Weet u nog de voorrangsregels op een kruising? Hoe zat dat ook al weer als een fiets of scooter van rechts komt? Krijgt u als fietser wel voorrang op een rotonde? Hoe zit dat met die nieuwe fietsrotonde? En bij een uitrit, wie moet u voor laten gaan? Hoe hard mag een scootmobiel rijden; op het fietspad, op de stoep of in het winkelcentrum? Weet u als automobilist nog het verschil tussen voorrangs- en doorgangsregels? En al die nieuwe strepen op de weg: welke snelheden horen daar bij? Er zijn weer nieuwe verkeersborden. Wat betekenen ze? Op maandagmiddag 14 april van 14.00 tot 16.00 uur zal de consulent van Veilig Verkeer Nederland de laatste veranderingen van verkeersregels en -borden uitleggen en uw vragen beantwoorden. Het maakt niet uit of u auto rijdt of per fiets aan het verkeer deelneemt. De cursus is kosteloos en u wordt koffie/thee aangeboden.

Aanmelden

De cursus vindt plaats in Wijkcentrum SIO, Thorbeckelaan 2 in Zwolle- Zuid. Deelname kan alleen via aanmelding. Voor meer informatie en om u aan te melden kunt u contact opnemen met het secretariaat van Veilig Verkeer Zwolle, S. Wit, via telefoonnummer (038) 453 62 21 of e-mail info@veiligverkeerzwolle.nl.

Meer informatie

Meer informatie over VVN Zwolle vindt u op www.veiligverkeerzwolle.nl.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

9 gedachten over “Gratis opfriscursus verkeersregels”

  1. Ik heb al vaker van deze cursussen gehoord en ze worden altijd overdag gegeven. Dat terwijl er genoeg mensen zijn die overdag werken en echt wel een opfris cursus kunnen gebruiken!

  2. Daarom…waarom dit alleen doen op momenten dat een groot deel van de bevolking niet kan gaan? Ik heb ook nog wel wat kritische vragen 🙂

  3. Kunnen we hier zelf natuurlijk ook gaan uitpluizen 🙂

    Kom maar op Plantje, ben benieuwd, wie weet dat we samen een eind gaan komen.

  4. Ik zou ook wel willen gaan – goed idee. En zo rond het WKC hier in ZZ is het niet verstandig dat er nog veel meer gaan 🙂
    Maar goed, 2014: hoor ik daar iemand web-training /webinar roepen? Met fotootjes van de eigen buurt? 😉

  5. Nou, WFvN: de discussie die we al vaker gehad hebben… Hebben voetgangers voorrang wanneer je als automobilist of fietser een rotonde verlaat? (Als je de rotonde op wil rijden is het zo klaar als een klontje: natuurlijk niet)
    Mag je als fietser een rotonde op fietsen terwijl er net een auto voorlangs komt? (Als in: het zijn twee rijstroken en je voegt op een andere rijstrook dan die waar de auto rijdt in)
    Voor veel mensen ook nuttige vragen:
    Als je op een rotonde driekwart rond gaat geef je dan geen richting aan of richting naar links aan? En hoe zit dat als je rechtdoor gaat op een rotonde?

    Zag onlangs ook nog een leuke: auto komt op een stop bord aan rijden en er komt een voetganger van rechts aan… heeft de voetganger voorrang? ( Je wil niet weten hoeveel mensen dat fout hadden en zelfs nog mensen die het goed hadden aanvielen onder het motto:”Heb je wel een rijbewijs?!?”)

    Je komt met je auto op een verharde weg en er komt een auto van rechts uit een onverharde weg. Wie heeft er voorrang? (En waarom?)
    (Ik weet nog dat er vroegâh prioriteiten waren in voorrangsregels, maar die bestaan volgens mij niet meer en zijn sowieso veranderd sinds fietsers van rechts ook voorrang hebben.)

    Je rijdt achter een auto die netjes stopt voor een stop bord…moet jij dan ook nog stoppen ondanks het feit dat je de situatie al prima hebt kunnen overzien en al stil gestaan hebt doordat de auto voor je stil stond?

    Jeee….wat kan ik zo nog meer bedenken?

  6. Rotonde oprijden met de fiets terwijl er een auto op de rotonde op de rijstrook rijdt? Ik denk niet dat men daar een sluitend antwoord op kan geven, al is het maar omdat sommige rotondes een gescheiden fietsstrook hebben, anderen niet.
    Op een forum niet van de politie maar wel door politie-agenten bezocht, is men het er niet over eens.
    Je kan dus op zo’n middag wel de vraag stellen maar zij gaan je ook geen sluitend antwoord geven. De een zal zeggen ‘andere rijstrook dus wordt de automobilist niet gehinderd bij het oprijden’. De ander zal zeggen ‘voorrang verlenen aan alle bestuurders, dus fietser mag er niet op rijden’.

    Verlaten van een rotonde is ook zo’n leuke wat betreft voetgangers.
    Dat is ook weer afhankelijk van de rotonde. Als het voetpad (of de plek waar de voetgangers lopen als het voetpad ontbreekt) bij de rijbaan (van de rotonde) hoort, dan moet je als automobilist voorrang verlenen aan de voetganger die op de rotonde blijft. Vrij simpel.
    Maar de afstand tussen fietspad/voetpad en de rijbaan wil nogal eens wat groter zijn. Dan wordt het vervelender. Hoort het fietspad en/of voetpad nou wel of niet bij de rijbaan? Zo ja: dan voetgangers (en fietsers) voorrang, zo nee, auto voorrang. Tenzij er dan haaietanden geplaatst zijn voor het fietspad. Dan moet de verlatende auto toch weer voorrang verlenen aan de fietser maar weer _NIET_ aan de voetganger want haaietanden hebben alleen betrekking op _bestuurders_, dus niet voetgangers (een voetganger heeft nóóit profijt van haaietanden)

    Richting aangeven bij rotondes?
    1) ALTIJD als je de rotonde verlaat. Verder alleen richting aangeven als je de rotonde op wil rijden, waarbij je de rotonde dan beschouwt als een kruising. Ga je 1/4e rond, dan recht aangeven. Ga je half rond, geef je niets aan. Ga je 3/4e rond, dan geef je aan naar links. Op de rotonde geef je (in principe) niets aan, je gaat daar immers ‘rechtdoor’. (persoonlijk heb ik daar geen boodschap aan, ik geef bij voorkeur aan naar links zolang ik op de rotonde blijf en geef naar rechts aan als ik eraf wil)

    Verhard/onverhard is simpel:

    Artikel 15
    1 Op kruispunten verlenen bestuurders voorrang
    aan voor hen van rechts komende bestuurders.
    2 Op deze regel gelden de volgende uitzonderingen:
    a. bestuurders op een onverharde weg verlenen
    voorrang aan bestuurders op een verharde weg;
    b. bestuurders verlenen voorrang aan bestuurders
    van een tram.

    Let op het woordje ‘bestuurders’ waaraan de voorrang verleend moet worden. Dat geldt dus niet voor voetgangers. Een auto die uit een onverharde weg komt, hoeft dus géén voorrang te verlenen aan voetgangers op de verharde weg.

    Stopbord?
    Het stopbord geeft alleen aan dat je moet stoppen voor de stopstreep. Maar wordt doorgaans geplaatst bij het oprijden van een voorrangsweg of een weg die op die plek in de voorrang is gesteld. Voorrang moet je dus verlenen aan bestuurders

    Rijd je achter een andere auto die stopt voor de stopstreep, moet jij dan ook weer stoppen voor die streep? Ja.

    Artikel 79
    Bestuurders moeten voor een voor hen bestemde
    stopstreep stoppen, indien stoppen op grond van
    dit besluit is verplicht

    Anders zou je ook kunnen zeggen ‘ik ben 100 meter terug al een keer gestopt’.

    Maar inderdaad wel een paar leuke vragen waar vermoedelijk geen sluitend antwoord op is maar waar rechters zich over moeten buigen in geval van ellende. Daarvoor moet per situatie weer gekeken worden en ook het CROW erbij gepakt worden.

    Rotonde? Zooitje.

Reacties zijn gesloten.