Buurt Philosofenallee boos over parkeertijden

Zwolle – De grote meerderheid van de bewoners van de Philosofenallee te Zwolle vindt dat er zonder behoorlijke raadpleging is besloten tot het samenvoegen van de vergunninghouders-sectoren 10 (Bagijneweide) en 13 (Philosofenallee) in het kader van de invoering van het fiscaal parkeren. Dit valt echter samen met een aanpassing van de tijden voor het betaald parkeren. Namelijk van 09.00 uur – 20.00 uur (21.00 uur op koopavond) naar 09.00 uur – 23.00 uur. Tevens kan er dan maximaal 1 uur aaneensluitend geparkeerd worden, terwijl dat nu 24 uur is.

 

Maandag 17 maart bieden de buurtbewoners wethouder René de Heer op het Stadhuis te Zwolle, een petitie met handtekeningen aan waarin  zij hun ongenoegen uiten. Zij willen daarmee de wethouder vragen de samenvoeging van de sectoren 10 en 13 niet door te voeren en de huidige betaald parkeertijden te handhaven (09.00 -20.00 / 21.00). Met de invoering van het fiscaal parkeren hebben zij geen moeite. Het gaat om de tijden waarop aan de meter betaald moet worden en die gelijkgetrokken worden met die van binnenstad. De bewoners van de Philosofenallee voelen zich echter geen “binnenstadbewoners” en vrezen op den duur ook het tarief voor een binnenstadvergunning te moeten gaan betalen.

Artikel delen:
Reacties 29
  1. Hetzelfde gold voor een groot deel van Dieze. Gelukkig zijn die tijden enigszins teruggedraaid. Maar nog steeds moet al ons bezoek dagelijks tot 20:00 uur betalen. Terwijl er ook voor de invoering van het betaald parkeren 's avonds totaal geen parkeeroverlast was. Alleen overdag tijdens kantooruren.

  2. Nou kan De Heer weer eens aan het werk om de tijden terug te draaien .Zowel landelijk als in de gemeenten maakt de VVD er niks van voor zijn burgers afbraakpolitiek .De Heer is alleen maar goed voor lintjes doorknippen en voor de grote ondernemers op de bres springen zoals ikea enz.Denk dat ze zware tikken krijgen met de verkiezingen

  3. Typisch VVD, graaien, graaien, graaien. Zolang je maar niet aan hun portemonnee komt. Zij geven al die bonnetjes aan het eind van de maand aan de gemeente en het word betaald. En men wil Zwolle nog wel aantrekkelijker maken, dus niet op deze manier. Elke keer worden de zones van parkeren uitgebreid en duurder gemaakt, binnenkort moet je in stadshagen ook nog een parkeervergunning aanvragen als het zo doorgaat.
    Rene de Heer is een echte VVD er, veel beloven en niks doen.
    4 jaar geleden heeft hij een record aantal stemmen gekregen, het landelijk nieuws nog gehaald met de vervloekte knip in stadshagen, en wat is er van terechtgekomen, een duur onderzoek waarbij de uitslag al bekend was, helaas moet de knip blijven. De Praatjesmaker.

  4. Wat ik erg vindt is dat mensen voor een vergunning betalen en geen recht hebben als anderen gewoon kunnen parkeren waar toch niet gecontroleerd wordt. Dan kun je dat hele vergunning gedoe wel afschaffen.

  5. @Suze,

    Er wordt juist in de Philosofenallee weer meer gecontroleerd nu dat aan een ander bedrijf is uitbesteed! Onlangs kreeg een bewoner op maandagmorgen (zeer rustig in de straat) een bekeuring van ?? 96,00!!!

    Wat hij fout had gedaan? Hij stond met zijn auto + aanhanger met hout op de stoep geparkeerd. Dat mag, vertelden de controleurs mij. Maar hij wat even 10 minuten aan het uithijgen en dát mag weer niet. Laden en lossen mag, maar wanneer er 10 minuten geen activiteit is ben je fout bezig. Nou. mijn klomp was meteen doormidden……

    @Jasper, waar woon jij?

  6. Je moet bij je wagen blijven en ze mogen niet gelijk bekeuren er moet eerst voor iemand die ergens binnen is de gelegenheid zijn te vertrekken. Dus een minuut of twee drie anders mogen ze geen boete geven.

  7. Alle grote steden trekken de bezoekers en inwoners leeg met schandalig parkeertariieven. Ziekenhuizen hebben dit tegenwoordig ook ontdekt. Makkelijke manier om mensen op te lichten, want dat is het. Nergens kun je klagen, want de gemeentelijke ambtenaren voelen zich koning, keizer, admiraal. Met name de VVD maakt er landelijk en lokaal een potje van. Met droeftoeters als de Heer en van der Kooy voorop.

  8. Kunnen jullie je voorstellen wat er gebeurt met een stad zodra parkeren gratis zou zijn? Ik wel. En ik ben heel blij dat ik een vergunning moet betalen.

  9. Jasper komt denk ik nog maar net uit het ei want de wat ouderen onder ons weten natuurlijk dat het betaald parkeren in Zwolle enkel en alleen is ingevoerd om de gemeentelijke begrotingen rond te maken. Onder de noemer van parkeeroverlast (nooit een rapport met een onderbouwing dmv cijfers gezien maar hooguit enkele klachten uit de wijk) werd het betaald parkeren en de bijbehorende vergunningszones ingevoerd. Er waren vroeger nauwelijks parkeerproblemen in Zwolle en die zijn er nog steeds nauwelijks. 99% v/d automobilisten gedraagt zich gewoon normaal en parkeert dus ook normaal dus niks geen overlast of chaos.

  10. Ik heb bijna 17 jaar mijn rijbewijs, dus dat net uit het ei valt wel mee. Dat er vroeger geen problemen waren moet desondanks maar aannemen. Maar vandaag is het niet vroeger. Natuurlijk wordt er geld verdient aan het parkeren, dat is een mooie bijkomstigheid. En laten we eerlijk zijn, die garages moeten ergens van betaald worden. Daar zal vast niet al het geld heen gaan, maar inkomsten van de staat, komen vrijwel geheel weer terug bij de burger.

    Heel veel mensen willen met de auto naar de binnenstad. Als parkeren overal gratis is, zal het binnen de ring, net als nu, binnen de openingstijden gewoon vol staan. Zeker als er geen geld is voor parkeergarages. De wijken om de binnenstad staan nu ook al redelijk vol, maar jullie denken dat die leger zullen zijn als men daar gratis mag parkeren? Ik denk dat als je het gratis maakt, er alleen maar meer mensen met de auto naar de binnenstad gaan. Voor de bewoners betekend dit, dat voor de deur parkeren, verleden tijd is.

    Ik hoor graag hoe gratis parkeren er voor zorgt dat er minder mensen in en rond de binnenstad parkeren.

  11. @Joopie68 Je loopt of rijdt 😉 kennelijk al een tijdje mee. Dan zal het je toch ook wel opgevallen zijn dat Zwolle in 20 jaar tijd gegroeid van dik 80.000 naar 120.000 inwoners en dat daarnaast de groei in autogebruik tot 2008 jaarlijks met 4% steeg. Toen het centrum gebouwd werd, is daar geen rekening mee gehouden. Betaald parkeren levert inkomsten op voor de gemeente, maar is evenzeer bedoeld om het autoverkeer in het centrum te ontmoedigen.

  12. Tevens kan er dan maximaal 1 uur aaneensluitend geparkeerd worden, terwijl dat nu 24 uur is.

    Dat worden korte bezoekjes, na één uur op bezoek, gewoon weg wezen. Blijft parkeren op zondag nog wel gratis (m.u.v koopzondag na 13.00).
    Er wordt maandag een petitie overhandigs, betekend dit dat e.e.a nog niet ingevoerd is?

  13. @Jasper, ik hoop dat verlengen dan ook hier een optie blijft. Mijn moeder woont daar in de seniorenflat. Ga wanneer ik overdag na haar toe ga, vaak met de fiets. Maar wanneer iemand op leeftijd is, en alleen woont, wordt je bij ziekte ook wel eens s'avonds laat of s'nachts op getrommeld, en dan voel ik er niets voor om er dan op de fiets heen te gaan. Maar afwachten, en anders maar een bekeuring het zij zo.

  14. Ingrid,

    's Nachts kun je altijd gratis parkeren bij de Mennistenflat, Voor 's avonds wil de wethouder de tijden veranderen. Van nu tot 20.00 uur betalen aan de meter (donderdag 21.00 uur) naar alle dagen 23.00 uur. En dát vinden wij te lang. Ook zou je in de nieuwe situatie maar 1 uur mogen staan (maar dan wel overal in de Philosofenallee), terwijl het nu 24 uur is (maar dan bij een parkeermeter).

    Wij vinden het prima wanneer de bewoners aan de Bagijneweide tot 23.00 uur hun vergunning willen hebben, men denkt dat er dan niemand anders voor hun deur kan staan. Maar wij willen de tijden van de binnenstad niet, dat gaat ons te ver.

    Het gefiscaliseerd parkeren vinden wij niet zo'n groot probleem, wij denken dat de omwonenden uit andere straten hier helemaal niet willen staan. Is toch geen plaats meer voor, nu het fietsstraat is geworden en de meeste parkeerplaatsen aan de huizenkant zijn verdwenen. Hebben jullie ervaringen met het gefiscaliseerd (dubbel) parkeren? En geeft dat problemen?

  15. Oh ja Jenny, dat is ook zo, even niet goed bij na gedacht na 23.00 uur is het gratis. En ik vind ook dat de tijden van de binnenstad te ver gaan.

  16. Mag je die 2 uur echt verlengen Japser? Vaak is het een maximum parkeerduur van 2 uur. Je kunt dan wel na 2 uur een nieuw kaartje kunnen betalen, maar als je auto niet weg geweest is sta je wel fout.

  17. Hoe komt het bedrag dat betaalt moet worden voor een parkeervergunning voor bewoners tot stand? Waar is dat bedrag uit opgebouwd. Waar worden de geïnde gelden aan besteed? Leg het nou eens eerlijk uit!
    Transparantie AUB!
    Ik heb die vraag al eens bij de gemeente Zwolle neergelegd maar krijg geen concreet antwoord.
    Laat elke Zwolse autobezitter parkeerbelasting betalen anders is er sprake van rechtsongelijkheid.

Reageer