Beplanting maakt stadsentree compleet

Zwolle – Deze week worden aan de Katerdijk de laatste puntje op de i gezet. Vorig jaar zomer is de reconstructie van de Katerdijk afgerond. Met de aanplant van bomen, struiken en bloemen krijgt de stadsentree nu zijn definitieve gezicht.

Zwolle werkt hard aan de bereikbaarheid van haar binnenstad. De stad wil een vaste positie behouden bij de top van de meest gastvrije binnensteden van Nederland. Een goede bereikbaarheid en toegankelijkheid van de stad horen daarbij. Bij een goede bereikbaarheid hoort ook het verbeteren van de doorstroming van het auto- en busverkeer. Zwolle pakt daarom de verkeerscirculatie in het gebied tussen de binnenstad en de buitenring aan. Vorig jaar is de reconstructie van de Katerdijk afgerond, hierna volgen de Pannekoekendijk, Willemskade en Harm Smeengekade.

Nu de bomen, struiken en bloemen een plek krijgen langs de Katerdijk, krijgt deze weg echt de uitstraling van volwaardige stadsentree. De gemeente plant circa 150 bomen aan. Het grootste deel hiervan bestaat uit Esdoorns. Het gaat hier om de zogenaamde Zilveresdoorn Dit is een tamelijk snelgroeiende soort en vormt een hoge boom (tot ca. 20 m). De witte onderkant van het blad past goed bij het lichte karakter van de Katerdijk en het Zwarte water. Daarnaast komen er ook Lijsterbessen en enkele Iepen. Verder worden bijna 5000 meidoorns en 1500 Rododendrons gepland. De rododendrons ondersteunen het karakter van de Katerdijk als ‘oprijlaan’ naar de binnenstad van Zwolle. Ze staan onder andere in groepen aan de noordzijde van de weg zodat ze de minder aantrekkelijke overzijde van het Zwarte water enigszins aan het zicht onttrekken. Om het geheel te vervolmaken zijn reeds 30.000 narcissen gepland.  
Artikel delen:
Reacties 4
  1. De witte onderkant van het blad past goed bij het lichte karakter van de Katerdijk en het Zwarte water.

    De rododendrons ondersteunen het karakter van de Katerdijk als ??oprijlaan?? naar de binnenstad van Zwolle.

    Ze staan onder andere in groepen aan de noordzijde van de weg zodat ze de minder aantrekkelijke overzijde van het Zwarte water enigszins aan het zicht onttrekken.

    Dus het Zwarte water is nauwelijks of niet zichtbaar, wat jammer dat stond toch juist zo mooi bij de witte onderkant van de Zilveresdoorn?

  2. Kunnen die onzinnige verkeerslichten onder aan de afrit weer weg? Die bevorderen de doorstroming geenszins. Ik had sterk het idee dat het 'vroeger' veel beter doorstroomde en dat er nooit behoefte aan verkeerslichten is geweest…

  3. Heel scherp Wilbert

    benieuwd naar de uitleg van de Gemeente

    of is hier sprake van willekeur-beleid

    als deze beplanting geen invloed heeft op de onderhoudskosten, dan ook maar in de rest van de stad!!!

Reageer