CCC gaat iPad gebuiken als extra leermiddel

Zwolle – Het CCC staat bekend om haar duidelijke en dynamische onderwijs. Aankomend schooljaar wordt het onderwijs in de brugklassen van vmbo-tl, havo en het atheneum aangevuld met een extra leermiddel: de iPad.

In 2012 is het CCC gestart met een pilot in de atheneumbrugklassen waarbij naast de traditionele lesboeken de iPad wordt ingezet als leermiddel. Omdat deze pilot diverse positieve leereffecten voor de leerlingen zichtbaar heeft gemaakt, is ervoor gekozen om aankomend schooljaar de iPad ook in te zetten in de brugklassen van vmbo-tl en havo. Bij de brugklassen van Orfeo wordt de laptop ingezet als leermiddel. Op basis van de 21st century skills past het CCC nieuwe onderwijsvormen toe om de leerlingen beter voor te bereiden op het werken in de samenleving. Vaardigheden als samenwerken, presenteren, bronnen onderzoeken en kritisch nadenken krijgen hierin een belangrijke plek. Zo leren leerlingen kritisch kijken naar de enorme hoeveelheid informatie die ze met één druk op de knop kunnen bekijken.

Door de toepassing van de iPad als leermiddel is het CCC in staat om het leerproces beter te sturen en vroegtijdig te zien hoe leerlingen leren en presteren. Daarnaast is het voor de docenten mogelijk om op een goede en efficiënte manier te differentiëren en de leerlingen in groepen te laten werken. ‘Op deze manier kunnen wij de leerlingen beter in hun kracht zetten zodat zij het beste uit zichzelf kunnen halen’, aldus Rogier Tiel Groenestege, teamleider van de brugklassen havo en atheneum. De mogelijkheden voor creatieve toetsing zijn ook toegenomen met de inzet van de iPad als leermiddel. Leerlingen kunnen bijvoorbeeld door middel van een ingestuurd filmpje aan de docent laten zien welke leerstof zij al beheersen. Op deze manier is het voor de docent gemakkelijker om bij het leerproces van de leerlingen aan te sluiten. Leerlingen voelen zich uitgedaagd doordat zij op een creatieve wijze laten zien welke leerstof zij beheersen én leren direct hoe zij hun kennis kunnen presenteren. Naast de inzet van de tekst- en werkboeken wordt de iPad tijdens de lessen als aanvulling ingezet op momenten dat het een meerwaarde heeft. Op deze manier wil het CCC de kracht van duidelijk traditioneel onderwijs verbinden met de dynamiek van innovatieve mogelijkheden in de 21e eeuw.

Artikel delen:
Reactie 1
  1. Ik verbaas me over de wijze waarop deze school werkelijk elke gebeurtenis aangrijpt om de media te bereiken. De school kampt met een enorm probleem van overpopulatie waardoor leerlingen nu op drie (nood)locaties les krijgen. Daarnaast is dit natuurlijk totaal geen nieuws, want er zijn in Zwolle al zo veel scholen die al met de iPad werken naast de huidige lesboeken. Nu eerst maar weer een leuke school worden en vrijdag met alle leerlingen in de bus naar HMH….benieuwd hoe groot dat persmoment gaat worden.

Reageer