Nieuwe digitale flitspalen in Zwolle

Zwolle – In Zwolle worden drie nieuwe digitale flitspaal geactiveerd. Het gaat om twee palen aan de IJsselallee en een paal aan de Hasselterweg in Zwolle. De flitspalen maken deel uit van een landelijke modernisering van flitspalen. De digitale flitspalen staan op plaatsen waar eerder de verouderde, analoge flitspalen stonden of staan op nieuwe locaties.

Alleen flitspalen die een aantoonbare bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid worden vervangen. De vervanging maakt deel uit van een landelijk project onder leiding van het Openbaar Ministerie. Dit project heeft als doel om de komende jaren een groot deel van de analoge flitspalen te vervangen door digitale palen. Groot voordeel van digitale palen is dat deze 24 uur per dag aan staan en de verwerking van de boetes minder politiecapaciteit vergt. Daarbij kan in principe de bon sneller op de deurmat vallen, zodat de betrokkene zich eerder bewust wordt van de overtreding en het gedrag sneller kan aanpassen.

Flitser 

De nieuwe flitspaal heeft een digitale camera aan boord. Hierdoor worden gemaakte beelden van snelheidsovertreders direct overgeseind naar een dataverwerkingseenheid. De analoge flitspaal maakt nog gebruik van een filmrol die ontwikkeld moet worden en dan pas kan worden uitgelezen. De digitale flitser heeft geen last van een volgeschoten film, werkt continu en maakt gebruik van een infraroodflitser. Deze zorgt ervoor dat de flits niet te zien is. Weggebruikers hebben geen hinder van flitslicht.

Roodlichtcamera 
Een flitspaal bij een kruising met verkeerslichten meet niet alleen de snelheid van iemand die te hard rijd maar legt ook weggebruikers vast die door rood rijden. Een automobilist die te hard door rood rijdt, krijgt dus twee boetes: een voor snelheid en een voor rijden door rood licht.

Artikel delen:
Reacties 27
  1. Goede zaak, vooral op de kruising IJsselallee / Ittersumallee gebeurd het regelmatig dat ik al groen heb en er nog een vrachtwagen met oplegger vol door rood komt denderen.

  2. Alleen flitspalen die een aantoonbare bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid worden vervangen.

    Met 76 km/u een overdreven boete krijgen is dus verkeersveilig maar met 50 km/u door een woonwijk wordt nog steeds bijna niks aan gedaan >:(

  3. @db
    Dat valt toch wel mee? Natuurlijk knalt er altijd wel iemand op randje oranje/rood nog door, maar volkssport nummer 1???

    Werd er altijd maar op die manier gecontroleerd. Ik heb ooit één bekeuring gekregen voor doorrijden bij rood verkeerslicht, terwijl ik er heilig van overtuigd ben dat ik dat niet gedaan heb. Ik reed daar wel, maar oom agent constateerde blijkbaar wat (of noteerde het verkeerde kenteken). Ik kon hoog en laag springen, tot aan de rechter aan toe, maar zijn onbevredigende antwoord was "Het klinkt aannemelijk dat het niet voorgevallen zou zijn, maar in dit geval weegt de verklaring van een ambtenaar zwaarder dan uw woord." Ergo: de stomste 180 gulden (toen nog) van mijn leven toch af moeten dragen. Geen bewijsmateriaal, alleen een agent die het denkt geconstateerd te hebben.

  4. "een aantoonbare bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid"
    Juist ja. Cijfers graag. Ben niet overtuigd.
    Er is al jaren geen sprake meer van een bestraffende maatregel. Flitspalen zijn hun doel volledig voorbijgeschoten. Het is puur Geld vangen. Als je nu alle flitspalen uitzet is de staat Nederland over 1 maand failliet.

  5. Laat ze dan direct ook even flitspalen neerzetten bij de kruising Middelweg-Waallaan.
    Zowel van als naar Stadshagen wordt daar veel te hard gereden en zeer regelmatig door rood, terwijl er al door fietsers wordt overgestoken.

  6. Mee eens Arie, maar het is bekent hoe onze coureurs daar over denken toch? Dat kan makkelijk op deze weg, 50km is veel te langzaam Totdat er op de kruising Middelweg Bachlaan weer 2 op elkaar klappen en dan is het weer een tijdje stil.

  7. Japser, dat zie je verkeerd.

    Volgens mij heeft Viper best een goed punt. Er komt heel wat geld binnen van die flitspalen dankzij de mensen die te hard rijden. Sommigen doen het niet moedwillig maar anderen doen het willens en wetens. Die laatste groep moeten wij dus volgens Viper dus eigenlijk dankbaar zijn.

    De staat is dat volgens mij ook wel want die geldstroom is wel heel prettig.

    Alleen snap ik dan weer niet dat Viper minder van die dingen wil. Hardrijders willen dus eigenlijk de Nederlandse staat financieren. Waarom dan klagen over méér flitskasten? Hoe meer flitskasten, hoe efficiënter die bewuste hardrijders hun werk kunnen doen. 😛

  8. Die roodlicht camera's zijn wel veelste strak afgesteld. Soms trekt de stoet net op en staat het stoplicht alweer op rood. Je zou er dan nog maar net onderdoor gaan omdat je anders met je neus op de kruising staat. Ben je dus wel de sjaak.

  9. Hallo FCZZ, het te hard rijden door een woonwijk is natuurlijk is goed te praten. Maar, als de bewoners vragen aan de politie om eens een keer te komen controleren, is 90% van de bekeuringen voor de bewoners zelf!!!!!!!!!

  10. Voor hard rijden en door rood rijden is geen excuus mogelijk. Het is een landelijk mentaliteitsprobleem beter bekend als hufterigheid.
    Om iedereen die ook maar een kilometer te hard rijd in een boetefuik te laten rijden is geen oplossing.
    Het aantal Verkeershufters is zo klein dat deze met naam en toenaam wel bekend zijn bij oom agent. Kleine moeite om deze mensen even handmatig uit de verkeersstroom te plukken toch?

  11. Bericht door Wilco Wietsma, op 16 april 2014 11:44

    Die roodlicht camera's zijn wel veelste strak afgesteld. Soms trekt de stoet net op en staat het stoplicht alweer op rood. Je zou er dan nog maar net onderdoor gaan omdat je anders met je neus op de kruising staat. Ben je dus wel de sjaak.

    Dat staat toch los van de afstelling van de camera's? Rood is rood

  12. Wat een schijnheilig boontjes reacties weer.. Ik denk dat gemiddeld een fietser of voetganger vaker door rood gaan dan een automobilist.

    Vaak zat mee gemaakt bij de kruising aan de middelweg. of ceintuurbaan ( biesbos heet het geloof ik. ) terwijl ik met een gangetje of 60 aan kom rijden. Kortom laten ze de fietsers maar eens aanpakken.. automobilist word daarop altijd bestraft.

  13. Door rood rijden is echt wel compleet uit de hand gelopen. Let maar eens op als je groen krijgt hoe vaak er dan nog een auto, of meer, voor je langs schiet. Zegt ook wel veel over de mentaliteit hier in NL!

Reageer