Provinciehuis krijgt laadpunt elektrische auto's

Zwolle – Bezoekers en medewerkers van het provinciehuis in Zwolle kunnen sinds kort hun elektrische auto opladen. Op het parkeerterrein van het provinciehuis is een laadpaal geplaatst met twee oplaadpunten.

dsc_1098.jpg 

De provincie Overijssel stimuleert het gebruik van elektrische auto's en is verheugd om te zien dat steeds meer moderne parkeerplaatsen oplaadpunten aanbieden. Ook in het weekend, wanneer bezoekers gratis op het parkeerterrein van het provinicehus kunnen parkeren, zijn de laadpunten te gebruiken. De provincie Overijssel wil een gezonde en veilige leefomgeving voor haar inwoners. Daarom stimuleert zij het gebruik van nieuwe energie Elektriciteit opgewekt met bijvoorbeeld zon- of windenergie heet ook wel nieuwe energie, zoals rijden en varen op groen gas en groene elektriciteit. In 2020 wil de provincie dat er 20% nieuwe energie wordt gebruikt.

Goedkoper en milieuvriendelijker

Rijden en varen op groene brandstoffen heeft veel voordelen: minder CO2-uitstoot en minder luchtverontreinigende stoffen en geluid. Het is goedkoop en daarbij kan het ook nog eens om de hoek worden geproduceerd. 
Kortom: gezonder, goedkoper en stiller dan reguliere brandstoffen als LPG, diesel en benzine!

De provincie Overijssel geeft subsidie voor de aanschaf van volledige elektrische auto's.

http://www.overijssel.nl/actueel/nieuws/@189248/provinciehuis-krijgt/

Artikel delen:
Reacties 17
  1. rijden en varen op groene energie heeft veel voordelen .Ik denk fietsen en roeien in een bootje nog veel meer.Al die energie voor de accu.s moet ook opgewekt worden windenergie is er nog niet voldoende en kernenergie is onveilig .Dus er moeten daarvoor ook nog gascentrales draaien.Zie nog lang geen toekomst voor de electrische auto.Als je in een rijtjes huis woont en je kunt niet voor je deur komen moet je hem dan laten met een verlengsnoer over straat

  2. Auto's op electrische stroom,
    tsja, dat is net zoiets als
    molens aangedreven door
    stoom-machines. Een 'tijdelijk',
    ding.

    Maar wat een mooi plekkie,
    't provinciehuis. Ik fietste er vandaag
    nog langs.

  3. Wij hebben al een jaar een verlengsnoer over de straat liggen.
    Onze openbare laadpaal staat nutteloos in onze achtertuin omdat gemeente Zwolle nog geen beleid heeft wat betreft laadpalen voor particulieren en dus vooralsnog geen vergunning geeft voor het plaatsen van de paal.
    De huidige laadpalen in Zwolle worden goed gebruikt! Ik ben dan ook blij met deze plek, al is het jammer dat de plek uitsluitend voor bezoekers en medewerkers beschikbaar is.
    Indien er een verkeersbord bij de paal staat is de plek gereserveerd voor electrische voertuigen en worden niet-elektrische auto's beboet of zelfs weggesleept. Een laadpaal zonder bord is geen reservering en dus beschikbaar voor iedereen. Al is het natuurlijk wel erg sociaal om dan eerst de gewone parkeerplaatsen te benutten.

  4. Wat moet je als je naar het buitenland gaat op vacantie en nergens een laadpaal kunt vinden.Of kun je ook nog op benzine rijden met de electrische auto.Anders sta je mooi te kijken

  5. @mul
    ja, daar kun je een boete voor krijgen. 90 euro. is mij overkomen bij jumbo assendorp.

    @hanshanzeland
    de allereerste auto's waren elektrisch. later is er pas de verbrandings motor ingekomen. en het is waarschijnlijk een tussenstap naar een combi van elektrisch en waterstof motoren.

  6. @Vero

    Ik ben dan ook blij met deze plek, al is het jammer dat de plek uitsluitend voor bezoekers en medewerkers beschikbaar is.

    In het artikel lees ik dat het laadpunt in het weekend vrij te gebruiken is voor iedereen.

    Ook in het weekend, wanneer bezoekers gratis op het parkeerterrein van het provinicehus kunnen parkeren, zijn de laadpunten te gebruiken.

    Ik weet niet hoe vaak je zo'n auto moet opladen, maar je kunt er in ieder geval twee dagen per week gebruik van maken, mits een ander je niet voor is. Hoelang duurt het voor de auto helemaal opgeladen is?

  7. ja, daar kun je een boete voor krijgen. 90 euro. is mij overkomen bij jumbo assendorp.

    Maximilian, dat was nu precies de plek waar ik het me afvroeg. Toevallig. Maar ik geloof dat ik daar geen verkeersbord heb gezien, zoals Vero beschrijft…..

    Ik vind het ook opmerkelijk dat je op deze plek een boete hebt gekregen. Ook ik was in de veronderstelling dat deze plek niet gereserveerd is voor elektrische voertuigen…

    In het artikel lees ik dat het laadpunt in het weekend vrij te gebruiken is voor iedereen.

    Excuses! Daar had ik overheen gelezen. Slordig van me. Daar gaan we dan zeker eens gebruik van maken in het weekend.
    Hoelang het opladen van de accu duurt is afhankelijk van het type auto en het type laadpaal. Bij onze auto duurt het opladen van een volledig lege accu bij dit soort laadpalen ongeveer 5 uur.

  8. Dus Vero als je met zo,n auto de stad uitgaat en je komt ver van huis plotseling met bijna lege accu,s te zitten .Dan moet je 5uur aan de lading voor je weer naar huis kunt.Al die anderen in de file wachten om ook op geladen te worden ,dat is niet handig.En hoeveel jaar gaan de accu,s mee voor ze vervangen moeten worden

  9. De antwoorden op deze vragen zijn rijkelijk te vinden op internet. Maar ik zal je wat moeite besparen door je even wat informatie te geven.
    Als je electrisch wilt rijden zul je enkele ongemakken voor lief moeten nemen. Om te beginnen rijd ik een semi elektrische auto, dus ik kan met benzine altijd verder rijden. Ik kan op een 25 ltr tank de hele week op en neer naar Amsterdam rijden. 5 uur laden klinkt lang, maar als je vooruit denkt, dan laad je gewoon tijdens werktijd en in de nacht. Daarnaast komen er steeds meer snel-laadpalen, langs de snelweg, maar ook in grote steden waar je je auto in een uur tijd op kunt laden. Ook kun je je electrische auto met de juiste kabel gewoon opladen in je thuis-stopcontact.
    Het is een heel interessante, goedkope, stille, milieuvriendelijke en veilige manier van rijden, en ik vertel er met alle liefde over, maar ik zal het hier maar even bij laten.

  10. Ja, elektrisch rijden is het energie opwekken verplaatsen. Niet meer in de auto, maar in de olie/gascentrale of mbv groene stroom. Toch is dat beter voor het milieu. In de centrale ligt het rendement veeeeeeeel hoger dan onder de motorkap.

Reageer