Vertraging op traject Zwolle – Emmen

Zwolle – ProRail vernieuwt vanaf maandag volop het spoor tussen Zwolle, Ommen en Marienberg. Over een lengte van zeker zes kilometer komen er nieuwe spoorstaven en dwarsliggers. Over acht kilometer wordt ook de ballast (spoorgrind) vernieuwd. Zo zorgen we dat het spoor betrouwbaar en veilig blijft, ook in de toekomst.

Van maandag 28 april tot en met zaterdag 3 mei wordt op verschillende locaties op het spoor tussen Zwolle en Marienberg gewerkt. Zo wordt op lange stukken aaneen gewerkt tussen Herfte en Dalfsen, maar ook bij station Ommen, waar 500 meter spoor wordt vernieuwd. Het werk maakt onderdeel uit van ruim 25 kilometer spoorvernieuwing dit jaar.

Reizigers
Om zo min mogelijk hinder te veroorzaken, proberen we zoveel mogelijk werk in een keer te doen en in de vakantie, wanneer er minder reizigers zijn. Ook wordt een robottrein ingezet, die veel meer spoor ineens kan vernieuwen. Arriva zet bussen wanneer er geen treinen rijden. Voor doorgaande reizigers van Zwolle tot Emmen betekent dit in de gehele periode hinder en extra reistijd. Tussen Emmen en Ommen rijden er treinen van 28 april tot en met 1 mei. Op 2 en 3 mei rijden de treinen alleen tussen Emmen en Marienberg.

Omwonenden
Ook omwonenden kunnen hinder ondervinden van de werkzaamheden. Diverse overwegen kunnen tijdelijk afgesloten zijn vanwege het passeren van groot spoormaterieel. Er zijn daar informatiebrieven over verstuurd in de omgeving.

ProRail vernieuwt
ProRail werkt aan de grootste spoor- en stationsvernieuwing sinds het bestaan van de spoorwegen. Het is noodzakelijk voor verdere verbetering en groei van het treinverkeer. Reizigers en verladers kunnen er dan meer op vertrouwen dat de treinreis zonder vertraging en comfortabel verloopt. De samenleving investeert daar via ministerie van Infrastructuur en Millieu, gemeenten en provincies jaarlijks ruim 1 miljard euro in. Spoorknooppunten worden daarmee slimmer ingericht. Treinen rijden meer onafhankelijk van elkaar de stations in en uit. Door vernieuwing van bestaand spoor worden storingen in de toekomst voorkomen. Stations worden ruimer en comfortabeler.

Artikel delen:

Reageer