Fietsersbond Zwolle blij met titel Fietsstad 2014

Zwolle – Donderdagmiddag werd op de Grote Markt bekend gemaakt dat de jury van deskundigen uit de overgebleven vijf genomineerde steden voor Zwolle koos. De andere genomineerden waren Almere, Eindhoven, Enschede en Velsen.

 fietsstad2014_print.jpg

Marcel Span van Fietsersbond-Zwolle vindt de uitverkiezing terecht. "Wij vinden het te prijzen dat de gemeente al zo lang een consequent beleid voert om fietsers van dienst te zijn. In veel opzichten loopt Zwolle al jaren mee in de voorhoede. Denk maar eens aan het uitgebreide fietsroutenet, de fietsstraten, de moderne fietstunnels, de wachttijdvoorspellers, steeds betere gladheidsbestrijding, de innovatieve fietsrotonde en het Fietsrondje Zwolle." Fietsersbond-Zwolle hoopt dat de uitverkiezing een stimulans vormt voor de gemeente, maar ook voor bedrijven om de ingezette koers met kracht voort te zetten. "Want er is nog veel te doen,"  zegt Marcel.

"Het fietsparkeren in de binnenstad, maar ook bij bushaltes en station, winkels en bedrijven heeft meer aandacht nodig. De breedte van fietspaden zal met het oog op het toenemend gebruik, aangepakt moeten worden. De staat van onderhoud van de fietsroutes is soms zorgelijk."

De Fietsersbond vindt het fantastisch dat de inwoners van Zwolle massaal gebruik maken van de fiets. Uit tellingen blijkt dat bijna 50% van de lokale verplaatsingen per fiets plaatsvindt. Je kunt zeggen dat Zwollenaren behoorlijk sportief en gezond zijn. "Dat komt vast doordat fietsen in hun genen zit!"

Het juryrapport is later te lezen op de site van Fietsersbond-Zwolle. (www.fietserbond.nl/zwolle).

Artikel delen:
Reacties 22
  1. Ik vind die wachttijdvoorspellers wel zo’n onzin, dat zie je toch ook niet bij normale verkeerslichten. Bovendien is er een aantal fietsers wat alleen nog oog heeft voor zo’n voorspeller en niet meer voor de rest van het verkeer. bij een paar stipjes denken ze al wel te kunnen gaan fietsen. onzinnige, gevaarlijke, geld verspillende uitvinding.
    Afschaffen die dingen.

  2. Niet mee eens. Ik vind die wachttijdvoorspellers heel plezierig. Ik weet nu tenminste dat die knop het inderdaad doet en het groene licht straks inderdaad zal gaan branden. Hoef ik niet meer door rood te rijden.

  3. Bernard jij rijd misschien door groen, maar zat anderen niet, en als er weer een ongeluk gebeurd dan is de automobilist weer de lul

  4. De “fietsstad” van 2014 terwijl de gemeente een debiel anti fietsen beleid voert in de binnenstad. Die onzin met de afac is alleen maar geldklopperij en veredelde diefstal

  5. Mooi zo, onze inspanningen zijn beloond en terecht!
    Mijn gelukwensen aan de gemeente Zwolle. De laatste jaren is er veel in geïnfesteerd van uit alle gezichtspunten uit gezien. Denk hierbij vooral aan de vele fietstunnels met matige hellingvlakken.

  6. Heeft wat gekost , kunnen ze ons geld van alle belastingen niet gewoon zinnig gebruiken met bijvoorbeeld lagere parkeertarieven goede locaties om je auto parkeren dichtbij het centrum gewoon ondergronds parkeren op het grote kerkplein of onder de stadsgracht

  7. Fietsen zit de Zwollenaren in de genen ? dan zit het zeker ook in hun genen om rood licht te negeren , geen hand uit te steken , je verrot te schelden en hun middelvinger op te steken als ze zelf fout zijn , dan zit het ook in hun genen om op wandelpaden te fietsen en je van de sokken af te rijden en lekker arrogant door te fietsen , ik ben zelf intensief fietser en ook automobilist en kom in diverse steden maar Zwolle spant de kroon wat asociaal gedrag betreft …dit valt zelf mijn zakenrelatie,s op …

  8. Nog meer fietsers in de stad die denken dat verkeersregels niet voor hen gelden, aangezien ze in een confrontatie met een auto altijd “onschuldig” zijn.
    Tegenwoordig is het in Zwolle hip om op drukke verkeerspunten bij een oversteek ipv te wachten al fietsend het zebrapad te gebruiken.
    Daar is een zebrapad niet voor en voor die fietsers stop ik dus ook niet.

  9. Een ex-collega van mij uit Amsterdam die eens in Zwolle verzeild was geraakt had een andere waarneming: “Allemachtig wat veel fietsers heb je daar.” Mijn reactie: “Eh, dat zegt een Amsterdammer? Hier heb je ook heel veel fietsen hoor?” Zijn reactie: “Ja, maar in Zwolle rijden ze allemaal!” 😀

  10. Och, och, wat is het slecht gesteld in Zwolle met al die fietsers. Natuurlijk zal er wel eens een aso tussen zitten, maar kom, zo erg is het nu ook weer niet.

    En trouwens, een fietser is niet altijd onschuldig. Volgens mij haal je schuld en aansprakelijkheid door elkaar.

  11. @Bericht door Sergio, op 8 mei 2014 13:29

    Daar heb je wel een punt. Als zo’n wachttijdvoorspeller afgelopen is en het licht op groen gaat, moet de fietser alsnog wel uit blijven kijken want er zijn zat automobilisten die nog even door rood knallen, soms met 3 achter elkaar (bij parkeerdek Emmawijk bijvoorbeeld).

    Tja, wie is dan de lul? De automobilist, de fietser of beiden? En waar ligt dan de schuld/aansprakelijkheid? Jawel…….

    @Peterw
    Een maandje of 2 ben ik in Amsterdam geweest. Als ik Zwolle met Amsterdam vergelijk, is Zwolle een hemel op aarde wat betreft verkeer, inclusief die idioten in Zwolle in hun koekblik die door rood rijden.
    Als ik je commentaar zo lees, ben je intensiever autmobilist dan fietser. (en ja, ik het omgekeerde)

  12. Ben ik notabene vergeten de gemeente te feliciteren. Er zijn best nog de nodige punten die aandacht nodig hebben (onder meer het fietsparkeren in het centrum is al genoemd) maar Zwolle is zeker goed bezig.

  13. Wat een mooie opsteker voor Zwolle! Er zijn de laatste jaren ook vele goede aanpassingen voor fietsers gedaan; de prijs is meer dan terecht. Ik ben op zich ook voorstander van wachttijdvoorspellers, maar vind ze niet overal goed werken. Volgens mij werkt het alleen als de tijd tussen elk dovend lampje gelijk is. Dat is lang niet overal het geval. Soms blijft de laatste hangen; soms gaan de laatste 10 als een razende uit. Omdat er altijd iets te wensen overblijft, hoop ik nog op een goede fietsvriendelijke oplossing voor het parkeren van fietsers bij het station en in de stad en – nog belangrijker – meer politie-inzet op oplossen van fietsendiefstal.

  14. Zwolle opnieuw Fietsstad nr 1. Gefeliciteerd allemaal, gemeente, fietserbond en alle anderen die zich ervoor ingezet hebben. En nu doorgaan …… niet denken dat nu alles helemaal perfect is.

  15. 🙂 zie net een domme typefout staan in mijn eigen reactie “parkeren van fietsers“. Ik kan me daar eigenlijk geen goede voorstelling van maken.

  16. “kunnen ze ons geld van alle belastingen niet gewoon zinnig gebruiken met bijvoorbeeld lagere parkeertarieven goede locaties om je auto parkeren dichtbij het centrum gewoon ondergronds parkeren op het grote kerkplein of onder de stadsgracht ”

    Hoop toch dat dit sarcastisch bedoeld is ?
    Parkeerplek zat rondom de stad, ja af en toe moet je met je dikke reet misschien 5 minuten lopen: oei oei oei.
    Verder: je wil en goedkoop parkeren, en onder de markt / gracht ? Voor niks gaat de zon op, zo’n ondergronds ding kost 10tallen miljoenen.

  17. “Het fietsparkeren in de binnenstad, maar ook bij bushaltes en station, winkels en bedrijven heeft meer aandacht nodig. De breedte van fietspaden zal met het oog op het toenemend gebruik, aangepakt moeten worden. De staat van onderhoud van de fietsroutes is soms zorgelijk.”

    Hoe kan een stad met dit commentaar in vredesnaam Fietsstad nr. 1 worden? Omdat het in andere steden nog slechter gesteld is met dit soort dingen dan in Zwolle?

    Ze hebben het predicaat zeker gekregen vanwege de “innovatieve” fietsrotonde en die enkele fietsstraat die er in Zwolle ligt.

    Want hoe zwaar weegt de “veiligheid” van de fietsers mee bij het verkrijgen van deze vermelding? Want er zijn een heleboel punten waar de veiligheid van de fietsers behoorlijk in het geding is. Kijk maar naar de vele ongelukken in Stadshagen. En ben je levensmoe? Fiets dan een keer langs het station en wacht tot er een stadsbus langskomt of de weg opdraait vanaf de streekbussenplaats of bij de stadsbussen. Zij horen voorrang te verlenen, ook aan de fietsers, maar doen dat 9 van de 10 keer niet.

    En achterstallig onderhouden fietspaden zijn er ook legio.

    En bij een Fietsstad van formaat had een fietsevenement van formaat, de Leontien Lady’s Ride, goed gestaan. Maar ja, dat vindt de gemeente Zwolle blijkbaar niet interessant genoeg om op de fietskaart te laten zetten.

  18. Enkele fietsstraat? Zo uit mijn hoofd Philosofenallee, Vondelkade, Van Karnebeekstraat, Zwarteweg. En na even zoeken komt daar nog bij Spoolderbergweg en Groot Wezenland.

Reageer