Student Windesheim wint Voorleeswedstrijd

Zwolle – Windesheimstudent Romy van Mierle heeft op 20 mei in Muziekcentrum TivoliVredenburg in Utrecht de vierde landelijke finale van de Pabo Voorleeswedstrijd gewonnen. Romy mag zich nu een jaar lang Pabo Voorleeskampioen van Nederland noemen.

romy_van_mierle.jpg

Ze las een aangrijpend fragment over het brandmerken van slaven voor uit het boek Slavenhaler van Rob Ruggenberg. Romy zit in het tweede jaar van de Lerarenopleiding Basisonderwijs (Pabo) en is stagiair op basisschool De Rank in Deventer. Vorige maand werd zij al Beste voorlezer van Overijssel in de regionale voorronde van de Pabo Voorleeswedstrijd. “Ik kan er ontzettend van genieten om kinderen helemaal mee te nemen in het verhaal. Al die geboeide gezichten, daar doe ik het voor”, vertelt Romy.

De jury over de voorleeskampioen: “Ze leest erg mooi en ingetogen voor. Ze speelt met tempo en scoort op alle onderdelen van het voorlezen goed.” Ook gaf de jury Romy een compliment over de prikkelende manier waarop zij de inleiding tot het verhaal naadloos liet overgaan in het voorlezen van het fragment. De jury bestond uit Jacques Vriens (kinderboekenschrijver), Hubert Slings (directeur stichting entoen.nu), Marion Valent (docent Nederlands aan Hogeschool Leiden) en Hans Hagen (kinderboekenschrijver). De Pabo van Windesheim heeft voorlezen, leesbevordering en leesmotivatie hoog in het vaandel staan en is daarom extra trots op de overwinning van Romy. Stichting Lezen organiseert samen met het Sectorinstituut Openbare Bibliotheken de jaarlijkse voorleeswedstrijd. De wedstrijd is gekoppeld aan de cultuurhistorische canon van Nederland, die in september 2010 is opgenomen in de kerndoelen van het basisonderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Kunst van Lezen heeft de vijftig canonvensters vanuit een literair perspectief toegankelijk gemaakt voor het onderwijs. De deelnemers aan de wedstrijd lezen voor uit één van de kinder- en jeugdboeken die horen bij de canon. Doel van de voorleeswedstrijd is om pabostudenten te enthousiasmeren voor kinder- en jeugdboeken zodat zij dit op hun (stage)school weer kunnen overbrengen aan de leerlingen.
Artikel delen:

Reageer