Quick Scan naar vaarroute richting Raalte

Zwolle – Via een motie van de PvdA, VVD, Swollwacht, D66 en de ChristenUnie heeft wethouder Van As maandagavond tijdens de gemeenteraadsvergadering toegezegd een Quick Scan te zullen doen naar de mogelijkheden voor een doorgaande vaarroute van Zwolle naar Raalte en Deventer.

De overweging is, dat de realisatie van het Havenmeestergebouw een forse investering is geweest om de faciliteiten voor vaartoeristen in Zwolle te verbeteren. De Zwolse binnenstad ligt niet aan een doorgaande vaarroute ligt. Er vindt een breder onderzoek plaats naar de wateropgave in Zwolle. Een doorgaande vaarroute zou, volgens de indiensers van de motie, de aantrekkelijkheid van Zwolle als aanlegplaats kunnen versterken. De politieke partijen zijn van mening dat de positie van Zwolle als stad voor vaartoeristen versterkt kan worden. Het aantal vaartoeristen in Zwolle bijvoorbeeld verhoogd zou kunnen worden als er een doorgaande vaarroute door de Zwolse binnenstad gaat. De route via het Almelose Kanaal naar Raalte en Deventer zou een goede mogelijkheid zijn. De route zou de aantrekkelijkheid voor toeristen met kajuitboten maar zeker sloepjes van Zwolle als aanlegplaats sterk verhogen. Bijkomend voordeel zou zijn, dat het rendement van de investering in het Havenmeestergebouw met de vaaroute sterk verhoogd kan worden. 

De partijen verzoeken het college om de marketing van Zwolle als stad voor vaartoeristen te verbeteren. Samen met de provincie Overijssel en waterschap Groot Salland valt te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om een doorgaande vaarroute via het Almeloos kanaal naar Raalte te creëren. De wethouder zei de raad een Quick Scan toe. GroenLinks merkte op dat er nogal wat aanpassingen nodig zijn om zo’n vaarroute te realiseren. Alleen de walbeschoeiing al zou geheel vernieuwd moeten worden door te snel varende sloepen, zegt de groene partij.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

6 gedachten over “Quick Scan naar vaarroute richting Raalte”

  1. In de stad zullen er geen snelvarende sloepen varen, het is immers geen vaarwater voor dergelijke sloepen.
    En hinderlijke golfslag is in de basis al verboden.
    Los daarvan kan er gewoon een snelheidsbeperking worden ingesteld zoals op zovele vaar routes van toepassing is.

    Verder is het m.i. een prima plan om Zwolle deel uit te laten maken van meer uitgebreide vaarmogelijkheden zodat Zwolle in mooie vaarroutes wordt opgenomen.

    Zwolle loopt opvallend achter bij andere steden en heeft alleen een passantenhaven waar men kan verblijven. Daarna moet men weer terug varen.
    Watersporters zoeken altijd naar vaarroutes met een rondje en niet naar doodlopende havens.

  2. Wie zich even verdiept in de voorgestelde vaarroute door het Almeloos Kanaal komt er al snel achter dat zo’n leuk plannetje op de kostbare werkelijkheid stuit:

    – er zijn alleen al in Zwolle 8 bruggen, waarvan er op dit moment sowieso 5 onneembaar zijn voor al het waterverkeer hoger dan een sloep
    – er is onlangs nog een onbeweegbare betonnen fietsbrug naast de spoorbrug aangelegd (over die spoorbrug zelf hebben we het dan maar niet eens)
    – er is een stuw tussen Zwolle en Raalte waar dan een sluis ingebouwd zou moeten worden
    – er is nu al veel schade aan de walbeschoeiing door sloepen die harder varen dan is toegestaan. Bij toename van het waterverkeer zal het dijklichaam extra moeten worden beschermd…

    GroenLinks besteedt het schaarse geld in deze tijden van miljoenenbezuinigingen liever aan dingen waar we meer mensen gelukkig mee maken.

  3. De berg van Mussche ja ;D In een tijd dat gezinnen moeite hebben om het hoofd boven water te houden zou de PvdA toch beter moeten weten. Totaal niet realistisch deze Zwolse afdeling.

  4. Begrijp ik het nu goed …? De (te ) forse investering in een havengebouw is een aanleiding om een mogelijk nog grotere investering te gaan doen. Dit door een vaarroute te ontsluiten die niet realistisch is en hierdoor zeker niet goedkoop zal zijn… Dit alles niet vanuit een behoefte/ langekoesterde wens van de Zwollenaar, maar om de uitgave voor een havengebouw te legitimeren…lijkt mij de wereld op zijn kop…Mocht het nieuwe zwembad niet rendabel blijken, kan de gemeente misschien ook overwegen om naast het zwembad een ijsstadion te realiseren. Je weet maar nooit wat het oplevert. In Almere hebben ze vast nog wel wat plannetjes op de plank liggen ;);)

Reacties zijn gesloten.