D66 voor elektrificeren spoorlijn Zwolle-Almelo

Zwolle – Woensdag zal in de Staten van Overijssel een collegevoorstel besproken worden om de spoorlijn Zwolle-Almelo volledig te elektrificeren. D66 Overijssel heeft in februari een studie laten uitvoeren naar deze spoorlijn en kwam toen al met de aanbeveling om deze spoorlijn spoedig te elektrificeren en het rijden van een Intercity mogelijk te maken. D66 is verheugd dat het college deze aanbevelingen overgenomen heeft.

In maart heeft D66 Overijssel een onderzoek, uitgevoerd door ingenieursbureau Mobycon, naar buiten gebracht waaruit duidelijk werd dat elektrificeren van de spoorlijn Zwolle-Almelo niet alleen een investering in duurzaamheid en kwalitatief hoogwaardig openbaar vervoer is, maar ook nog eens geld oplevert. Daarop heeft de partij deze aanbeveling overgebracht aan het college. D66 wil graag zo snel mogelijk beginnen met de aanleg van de elektrificatie en wil daarom ter overweging aan het college meegeven om besluitvorming en uitvoering van elektrificatie van het spoor, inclusief geschiktmaking voor Intercityverkeer te starten, en los te koppelen van eventuele dienstregelingsdiscussies die op een later moment gevoerd kunnen worden.

D66 Statenlid Margreet Overmeen: ‘Een hoogwaardige spoorlijn Zwolle-Almelo zorgt voor een snelle en schone verbinding tussen de twee Overijsselse kernregio’s Twente en Zwolle. Daarbij is het openbaar vervoer toegankelijker, denk daarbij aan studenten en ouderen, dan vervoer via de auto. Wij zijn ervan overtuigd dat dit een investering is waar veel forenzen van gaan profiteren!

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

2 gedachten over “D66 voor elektrificeren spoorlijn Zwolle-Almelo”

  1. Gisteren bij de bijeenkomst over de toekomst van sporen in Zwolle gesproken met iemand van NS.
    De lijn naar Almelo gaat over enige tijd worden aanbesteed en de kans is daarmee groot dat het naar een vervoerder als Arriva gaat.
    Wanneer NS niet over dat traject rijdt, zal je sowieso geen intercity’s krijgen, hooguit sneltreinen.
    Daarnaast is het maar de vraag of de trein nog wel verder dan Almelo zal rijden, omdat het stuk van Almelo naar Enschede onder het hoofdspoorwegnet valt en derhalve een andere concessie.

Reacties zijn gesloten.