Rodetorenbrug eindelijk open

Zwolle – De Rodentorenbrug is maandag open gegaan voor fietsers en voetgangers. De werkzaamheden aan de brug zijn afgerond. De vervormingen van de brug zijn met ongeveer de helft gereduceerd: ze blijven zichtbaar bij hoge temperaturen, maar zijn bij lage temperaturen vrijwel verdwenen.

 

 23-06-2014_ingebruikname_rodetorenbrug_04.jpg 

 

De werkzaamheden aan de route Burgemeester Roelenweg/Pannenkoekendijk zijn ook afgerond, deze werd gelijktijdig met de Rodetorenbrug opengesteld voor het verkeer. Daarmee is de doorgaande fietsroute vanuit Stadshagen en Holtenbroek naar de binnenstad een feit. De Rodetorenbrug werd begin 2013 opgeleverd, vrij snel na de oplevering werden echter vervormingen geconstateerd waarna de brug werd gesloten voor het verkeer.

 

23-06-2014_ingebruikname_rodetorenbrug_03.jpg

 

23-06-2014_ingebruikname_rodetorenbrug_05.jpg 

 

23-06-2014_ingebruikname_rodetorenbrug_01.jpg 

Na onderzoek bleek dat de aanhechting van de brug (landhoofd aan de stadzijde) is te strak geplaatst waardoor de constructie te star is geworden. Hierdoor konden de krachten die ontstaan bij temperatuurverschillen niet wegvloeien, maar manifesteren zich in de brug met vervormingen als resultaat. Door een voeg aan te brengen aan de zijde van de Pannekoekendijk is dit opgelost.

23-06-2014_ingebruikname_rodetorenbrug_02.jpgย 

Artikel delen:
Reacties 24
  1. Nou Stadshagenezen, kunnen jullie de auto lekker laten staan. Je kunt alleen nergens je fiets kwijt, maar goed, da's weer een andere discussie. Brommers en scooters ook hartelijk welkom, want als er op het Rodetorenplein en Melkmarkt niet wordt gehandhaafd, zou het toch raar zijn als dat wel op de brug het geval zou zijn.

  2. De vervorming is met de helft gereduceerd maar wij betalen als Zwollenaren toch geen halve brug maar een hele brug??

    Ofwel, alweer een blunder van de gemeente Zwolle!

  3. Ik heb deze brug nooit begrepen.

    100 meter verder lopen en je kunt oversteken. Decadent gedrag in een tijd dat het geld wel aan wat belangrijkere dingen kunnen worden uitgegeven.

    En ik denk dat ze bij Las Rosas al heel snel klaar zijn met deze brug, want je rijdt zo het terras op als je en beetje flink doortrapt.

    Dan heb je ook nog eens dat er weer van die vervelende voetgangertjes op gaan lopen, die met zijn drieรซn naast elkaar gaan lopen, niet aan de kant willen, verkeerde kant lopen etc etc etc. Of van die mensen die erover gaan jakkeren met de fiets.

  4. @kattekop
    Het is niet verplicht om deze brug te gebruiken.
    De komende tijd zal duidelijk worden of de zwollenaren deze brug wel of niet zien zitten.
    Ik gok op een groot succes.

  5. ben het met kattekop eens en Ap menig mens is te lui om dat kleine stukje over de kamperpoorterbrug om te lopen.Ben nu nog benieuwd wat voor een gevaar de brug op gaat leveren met fietsers en bromfietsers waar het uitkomt aan de kant van de katerdijk .

  6. Misschien zijn jullie bekend met het fenomeen 'olifantenpaadjes', dat zijn de paadjes die je wel eens ziet bij rechte hoeken van een wandelpad. Het wordt gevormd door het afsnijden.
    Deze brug is een olifantenpaadje, maar dan aangelegd.
    De mens is niet lui, de mens (en overigens alle dieren), kiest voor de makkelijkste route. Dat is bijna een onbewuste handeling, die we ook bij vele dieren zien. In het bos kunnen dieren alle kanten op, toch zie je ook daar, zonder hulp van mensen, paden zich vormen.
    Deze brug helpt ons gewoon om een beter gewoonte dier te zijn ๐Ÿ™‚

  7. Haha keurige aanvulling op de discussie Japser. Zo leer ik ook nog eens wat op de vroege ochtend.

    Jammer te constateren dat beslissingen van de overheid altijd af gezeken worden hier, ongeacht welke beslissing ze nemen. Voor sommige mensen is het sowieso niet goed, aangezien de gemeente de beslissing genomen heeft (onder het mom "ja hoor, en hier betalen wij weer voor?!?!"). Lekker zuur leven krijg je daar van….

    Ik zeg: prima bruggetje, scheelt me inderdaad een eindje fietsen, heerlijk! Jammer dat er bij de aanleg het 1 en ander fout gegaan is, maar fijn dat dit nu grotendeels opgelost is en we gewoon gebruik kunnen maken van die brug ๐Ÿ™‚

    En verder: iedereen die het zonde van het geld vindt: rij een blokje om voortaan en blijf lekker gebruik maken van de Kamperpoorterbrug. Tenslotte leven we in een vrij land! ๐Ÿ˜‰

  8. Daarnaast is de brug ook juist een mooie ontlasting voor het drukke verkeer rond de kamperpoorterbrug. Het is daar altijd behoorlijk druk met bussen en ook het stukje daarna met bussen die richting de eekwal rijden is niet prettig om te fietsen.

    Nu hoeft verkeer vanuit holtenbroek en stadshagen niet meer daarlangs om naar de stad te gaan en worden de bussen op de rotonde ook ontlast aangezien deze minder vaak hoeven te wachten op fietsverkeer op de rotonde

  9. @Bas-j:
    Dat van de bussen is binnenkort verleden tijd, want zodra het busstation aan de zuidzijde van het station zit, rijden ze niet meer over de Eekwal.

  10. @arianne ook dan blijft die rotonde gewoon in gebruik door de bussen en gaan ze ook nog op die hoogte ergens stoppen…. daarbij is 'binnenkort' wel heel optimistisch. Eerst een station en fly-over aanleggen, we weten hoe lang dat soms kan duren ๐Ÿ˜ฎ

  11. Ik ben blij met de brug. Het is al erg druk met fietsers en wandelaars. Mooi gauw in de binnenstad. Wel mis ik nog 's avonds de verlichting van de brug. In december 2012 is hij een keer aangeweest en daarna nooit meer.

  12. Goed idee die verlichting Froukje. Heb het zelf niet gezien, maar geloof direct dat dat er mooi uit zal zien. Maar misschien is dat ook iets voor de decembermaand. Ik vind het nu al een gezellige brug. Ben er vanmiddag overheen gelopen en hij nodigt erg uit om even te blijven staan voor een praatje.

  13. Mooi dat de brug eindelijk geopend is.
    Ik vind 't een aanwinst, maar met de criticasters
    ben ik het ook wel een beetje eens. Rendeert zo'n
    investering? De vraag stellen is 'm beantwoorden;
    nee dus, denk ik. Geld genoeg en mooi dat
    Zwolle steeds mooier wordt? Dat is ook weer veel
    te kort door de bocht realiseer ik me. 't brugje
    doet me denken aan de ufo die op de Fundatie geland
    is, een project dat ook onder vuur lag, maar
    dat toch wel supergoed blijkt te zijn.
    Alleen vlak nadat de ufo geland was, las
    ik hier op weblog Zwolle dat het onderoud aan de
    Sassenpoort onder druk stond, vanwege geldgebrek.
    Tsja, een extra brugje, wat kost dat?
    Ik denk dat 't niet uit kan.

  14. Toen ik jaren geleden nog in Stadshagen woonde en mijn fiets bij de Mediamarkt zette en weer terug naar huis wilde ergerde ik me er al aan dat je niet rechtstreeks kon oversteken maar links dan wel rechtsom er omheen moest rijden. Nu jaren later blijkt dat ik niet de enige was….

  15. @kattekop,

    Je zegt wel leuk 100m maar het is meer iets van 400-500m als het begin en het einde van de brug pakt. Aangezien er een hele hoop nieuwe mensen/studenten aan de pannekoekendijk komen te wonen denk ik dat deze mensen erg dankbaar zijn dat ze niet dit stuk (dagelijks) hoeven om te fietsen. Jij vind het misschien een geval van luiheid maar ik denk dat jij dan ook totaal geen profijt hebt van deze brug.

    Dat je vervolgens een telegraaf alineaatje schrijft met doemscenario's om je standpunt 'kracht' bij te zetten is in mijn ogen ronduit triest en geeft al aan dat je gewoon lekker wilt azijnzeiken.

    De brug is gebouwd. Mocht men er nu geen gebruik van maken dan is het een totale geldverspilling en heeft iemand duidelijk niet zijn werk gedaan. Persoonlijk denk ik dat de brug massaal gebruikt gaat worden mocht deze niet vroegtijdig instorten ๐Ÿ˜‰

Reageer