Klachten over dienstverlening WMO taxivervoer

Zwolle – De VVD Zwolle is geschrokken van de oplopende klachtenstroom over WMO-vervoerder BIOS-groep en vraagt het college om actie te ondernemen. De fractie is van mening dat de manier waarop met mensen is omgegaan niet zonder consequenties kan blijven.

“Klachten over wmo-taxivervoer Zwolle houden aan,” kopt de krant op 18 juni. Volgens de krant hapert de kwaliteit van het vervoer en de service en klantvriendelijkheid van de centrale sinds duidelijk is geworden dat de BIOS-groep niet meer in aanmerking komt voor de uitvoering van het WMO vervoer als uitkomst van de recentelijke  aanbesteding. De fractie van de VVD Zwolle heeft al vaker melding gemaakt van gebrekkig vervoer en heeft met mensen gesproken die anderhalf uur of langer op een taxi moesten wachten, in donker, kou of regen waardoor het innemen van medicijnen in gevaar kwam en zij hun bezorgde avondmaaltijd misliepen. De BIOS-groep heeft een inspanningsverplichting, zo niet contractueel, dan minstens moreel, om mensen blijvend de beste dienstverlening te bieden. “De klant staat op één,” schrijft BIOS-groep op haar site en stelt zich in te leven in de wensen van de klant. Maar de dienstverlening schort al langer en de klachten stapelen zich in de laatste weken op. De VVD schrikt van die verhalen en is verbaasd dat dit kan gebeuren. De BIOS-groep zou niet moeten kunnen wegkomen met deze dienstverlening.

 

De VVD heeft het college daarom de volgende vragen gesteld. 

  1. Heeft het college naast het aangehaalde krantenartikel zelf de klachten over de BIOS-groep service in beeld?
  2. Is het college eens met de VVD dat het uren laten wachten van mensen die afhankelijk zijn van WMO-vervoer door de BIOS-groep gevolgen moet hebben? 
  3. Is het mogelijk om de slechte service en dienstverlening van de BIOS-groep juridisch en daarmee financieel te verhalen op de BIOS-groep? Zo ja, is het college bereid dat proces in gang te zetten?
  4. Hoe gaat het college inzetten op het voorkomen van verlaging van het afgesproken  service – en dienstverlening niveau bij overgang van de ene naar de andere aanbieder? Dit geldt voor het WMO vervoer maar kan evenzo het geval zijn in andere aanbestedingen.
VVD Zwolle
Artikel delen:
Reacties 9
  1. Dit bericht doet me gruwelen, lezende
    "De BIOS-groep heeft een inspanningsverplichting,
    zo niet contractueel, dan minstens moreel"

    Contractueel betekent een "inspanningsverplichting",
    dat men z'n best doet. Op basis van naar beste kunnen.
    En als dat tegenvalt is er contractueel helemaal
    niets om de gecontracteerde partij op aan te kunnen spreken.

    Blijft "minstens moreel" over. Da's geen basis voor
    een zakelijke relatie.
    Kortom, goed dat de klachtenstroom onder de aandacht is.

    Hopelijk komt er in plaats van "inspanning"
    ook echt resultaat!

  2. Toch jammer dat er (volgens mij) ook door Europese aanbestedingen nooit meer een partij kan zijn die kan aarden in een stad en goede dienstverlening in het vaandel voert. Iedere 3 jaar knokken voor een aanbesteding waarbij prijs & kwaliteit onder druk staan is voor bedrijf, en voor de klant een slechte zaak.

    Ik hoop dat het nieuwe bedrijf de wensen van de gebruiker waar kan maken, want WMO vervoer is ingewikkeld omdat er zoveel belangen mee gemoeid zijn. Belangen die sowieso niet bij elkaar passen: tijd, geld, service.

  3. pas nog door de bios groep. Een rolstoeltaxi besteld komt er een gewone taxi voor rijden. Oooo dat gaat niet passen. Nou NEE dat gaat niet passen >:( En dat was helaas niet de eerste keer!

  4. ben gelukkig niet geheel afhankelijk van Bios maar de verhalen vanuit het AC zijn niet om blij van te worden inderdaad…. bijna 1 juli gelukkig :'(

  5. Grinnik, lezende "klanten kunnen ook zeuren".
    Yep, dat kunnen ze Suze.
    Maar ik denk dat Jolande wel een goed punt heeft.
    "Aarden in een Stad", begrijpen wat werkt en wat niet.
    Maatwerk maken; is beter denk ik.

  6. Wat is "aarden in een stad", @Jolande? Dat een partij daar gevestigd is of dat een partij een langjarig contract krijgt? Klachten over WMO-vervoer zijn – helaas – van alle tijden en plaatsen. Lees de reactie bij dit artikel uit 2008 nog maar eens. https://www.weblogzwolle.nl/content/view/10557/55/ Toen was het WMO-vervoer nog uitbesteed aan TCZ. Zelfde laken en pak dus.
    Ik ken de aanbesteding niet, maar mag toch wel aannemen dat kwaliteitseisen (klanttevredenheid) minstens zo belangrijk zijn als de kosten.

  7. Het is daar op dit moment echt schandalig. Mijn moeder wordt niet eens meer opgehaald. Heeft al een paar zeer belangrijke onderzoeken in het ziekenhuis gemist. En moest net meer dan 4 uur wachten op een taxi waarvan men nog niet zeker wist of die zou komen. .. in de stromende regen. Bel je met een klacht wordt je als vuil behandeld. . Mag hopen dat die mensen daar nooit zelf van zo iets afhankelijk worden. . Stelletje ******** ik ben er klaar mee

  8. bij ons in de straat staan ook geregeld ouderen tot wachten, op wat, tot ze een ons wegen waarschijnlijk,triest, kan er geen ander instantie hierop in spelen, die er zijn voor de mensen en niet zozeer voor een baas?!

Reageer