PvdA organiseert stadsgesprek Zwarte Piet

Zwolle – De rechtbank van Amsterdam heeft geoordeeld dat Zwarte Piet een negatief stereotype van zwarte mensen is. Daarom moet burgemeester Eberhard van der Laan nadrukkelijk rekening houden met gevoelens van de zwarte gemeenschap bij het verstrekken van de vergunning voor de Sinterklaasintocht in de hoofdstad.

zwarte_piet.jpg 

Ook in Zwolle is er discussie en is het nog niet duidelijk hoe er zal worden omgegaan met een eventueel aangepaste versie van de Zwolse Zwarte Piet. De PvdA wil de diverse meningen die in de stad leven deze zomer bij elkaar brengen in de vorm van een stadsgesprek.

Het stadsgesprek vindt plaats op woensdag 20 augustus om 20:00 in wijkcentrum De Enk in Assendorp. Aanwezig zijn onder andere Glenn de Randamie (Typhoon). De Zwolse rapper heeft grote moeite met de huidige versie van Zwarte Piet: “Zwarte Piet is ontstaan in een tijd dat slavernij nog bestond en zwarte mensen voor minder werden gezien. Wie zegt me dan dat het niets te maken heeft met racisme? Wat mij betreft stoppen we gewoon met de schmink.” Ook Meine Boonstra van het Sinterklaasmuseum zal aanwezig zijn, ook al begrijpt hij de hele discussie niet: “Zwarte Piet heeft niets te maken met het slavernijverleden. Mensen weten te weinig over de herkomst. Het is gewoon een frivool figuur dat wat mij betreft kan blijven zoals hij nu is.” Rabia Madarun (voorzitter Participatieraad) kan zich inleven in standpunten van zowel de voor- als tegenstanders: “Ik hoop die avond een verbindende rol te kunnen spelen in dit debat, dat vaak toch heel scherp gevoerd wordt”. Voorzitter van City Centrum Zwolle Peter Pels – verantwoordelijk voor de organisatie van de Sinterklaasintocht – heeft aangegeven open te staan voor het gesprek en is ook present.

De PvdA nodigt geïnteresseerden uit de stad van harte uit deel te nemen aan het gesprek. PvdA-raadslid Patty Wolthof: “Ik zou het persoonlijk erg mooi vinden als er in Zwolle geen rechter aan te pas hoeft te komen, om toch tot een gezamenlijke aanpak te komen. Het Sinterklaasfeest zou een kinderfeest voor iedereen moeten zijn, dat blijkt het in Amsterdam niet te zijn en de vraag is hoe dat in Zwolle wordt beleefd.” De resultaten presenteert de PvdA aan de gemeenteraad, waar de discussie indien nodig verder gevoerd kan worden.

Naar aanleiding van de uitspraak in Amsterdam heeft minister Asscher (PvdA) van Integratiezaken gezegd dat hij hoopt op een zakelijke discussie over de rol van Zwarte Piet, waarbij mensen rekening houden met elkaar. Volgens Asscher betekent de uitspraak van de rechter niet dat iedereen die mooie herinneringen aan Zwarte Piet heeft een racist is, maar dat degenen die zich gekwetst voelen ook niet moeten worden weggezet als aanstellers.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

105 gedachten over “PvdA organiseert stadsgesprek Zwarte Piet”

  1. Dat ze hier nog tijd in willen steken.

    Ik vind het gezemel van de bovenste plank. Een onschuldig kinderfeest kan blijkbaar al irritatie oproepen, het einde begint een beetje zoek te raken.

    Negeren. We weten de voors en tegens nu allemaal wel. De Piet is nu al wat aangepast, onderwerp afsluiten en nooit meer over hebben.

  2. Het wordt tijd dat we hier in Nederland gaan begrijpen dat de kleur en naam van zwarte piet niets te maken hebben met onderdrukking, racisme, kolonialiteit en knecht-meesterverhoudingen. Het is gewoon iets dat in onze cultuur past. Gewoon zo laten en niets achter zoeken.

  3. Afblijven van deze traditie!!!

    Het heeft niks met discriminatie en slavernij te maken.
    De kleine groep mensen die er een probleem mee hebben doen dan toch gewoon niet mee met dit feest, gelukkig kun je keuzes maken in dit land.

    Of gaan we ook nog de discussie aan over “blanke vla” en andere verwijzingen naar ras of afkomst!!

  4. Het vervelende is, twitterde ik al, dat de perceptie het oordeel bepaalt en niet objectieve criteria. Dat maakt de discussie over zwarte piet zo lastig. Je kunt niet objectief vaststellen dat zwarte piet zijn oorsprong vindt in de slavernij.
    Dat maakt dat de discussie moet gaan over de vraag OF en zo ja HOE tegemoet kan worden gekomen aan de mensen die vinden dat het een symbool van onderdrukking is.
    En dan wel zonder in te boeten op het karakter van het volksfeest.
    Ik denk dat dit niet lukt, omdat standpunten worden ingenomen op basis van gevoel.
    Wat dan te doen!
    Ik zou zeggen, stel een verklaring op die duidelijk maakt dat het niets te maken heeft met racisme.
    Laat dat ondertekenen door organisatoren en door de “andere” partij.
    Dan kan Zwolle onbekommerd Sinterklaas vieren, zoals Zwolle dat al jaren doet.

  5. John, jouw stukje is zo’n beetje het helderste dat ik er sinds het begin van de pietendiscussie over gelezen heb, Het verwoordt exact hoe ik erover denk.
    Wat ik er aan wil toevoegen is dat het voor mij persoonlijk steeds lastiger wordt om een objectief oordeel over de materie te vormen, ik voel me door de landelijke anti-piet groep in een hoek gedrukt waar ik niet thuishoor en waar ik me niet prettig voel.

  6. PvdA, maak je druk om het afbreken van de verzorgingsstaat ipv je hier druk om te maken. Jullie stemmers lopen niet voor niets weg bij jullie

  7. @John

    een papieren verklaring is zo gemaakt, maar neemt de emotie niet weg!!

    gewoon laten zoals het is, het hoort bij de traditie en cultuur van Nederland

    Maar goed dat de inburgeringscursus is ontwikkeld, weten mensen die hier naar toe komen (allen welkom) waar ze heen gaan en wat de gebruiken zijn in ons land.

  8. As ie menen d?t oe onrecht wört an-edaon deur dit kinderfeesien mu-j miskien geestelijke ulp gaon zuken. Gien enkel kind leg ’t sunteklaosfeest uut as discriminasie, as zi’j al weten wat d?t is.

    Ik ebbe in mien l?ven allenig bli’jde pieten ezien maer nog nooit een ofbeelding van een bli’jde slaaf.

    Ik zie gien verband met ’t koloniale slaverni’jverl?den. Respecteer ieder medemens en der is gien prebleem.

  9. Klagers, zijn de hooligans van de samenleving. Het is steeds een klein groepje mensen die het voor de rest loopt te verpesten.

  10. Toch nog 1 ding: Ik wil niet door de PVV misbruikt worden in campagnes op bv Facebook om vooral voor het Sinterklaasfeest te zijn in zijn huidige vorm. Mijn hekel aan racisime en de PVV is namelijk erg groot.

  11. @traditie Dat het om emotie gaat, maken sommige reacties hierboven duidelijk.
    Het gaat mij om de gezamenlijkheid. Laten zien dat je begrip voor elkaar hebt, om daarna over te gaan tot de orde van de dag: gezellig Sinterklaas vieren zonder ressentimenten.

  12. @johnvanboven

    Fijn dat je constructief meedenkt, wees vooral welkom de 20e in De Enk.

    (En dat geldt natuurlijk voor iedereen die open staat voor een fatsoenlijke discussie over hoe we een nationaal kinderfeest zo kunnen organiseren dat het voor niemand kwetsend is)

  13. Hou toch op met die belachelijke onzin. Ga aan je werk politici en verpest geen oud Hollandse tradities. Doe niet mee aan de kindermishandeling van duur betaalde VN nietsnutten.

  14. Laten we ook maar koekhappen afschaffen, want dat is beledigend voor mensen in andere landen die geen eten hebben. Zoute haringen eten is ook niet meer van deze tijd. Er zijn heel veel mensen in het buitenland die het een smerige gewoonte vinden…

    Zolang je elke keer toegeeft aan die idiote tere zieltjes, zal het nooit stoppen. Ze vinden elke keer wel weer wat nieuws om over te lopen zeiken. Een Nederlandse traditie die niets met slavernij aanpassen? Verhuis liever naar een ander land. Maar dat zal wel geen optie zijn, aangezien ze daar niet van die lekkere uitkeringen en toeslagen hebben.

  15. Tja…het feit dat ik hierboven geen enkele reactie lees tegen Zwarte Piet (en alleen maar voor Zwarte Piet), uitgezonderd John van Boven die geen partij kiest, zegt voldoende lijkt me over het percentage mensen die in deze stad blijkbaar tegen Zwarte Piet zijn…

    Met andere woorden: PVDA, prima dat de discussie wordt gestart, maar nog beter om hem zo snel mogelijk weer te sluiten. De verhoudingen lijken me namelijk wel duidelijk.

  16. Het is verbazingwekkend en ook wel een beetje beangstigend hoe een enkeling, bij voorbeeld in een programma zoals PauwenWitteman kans ziet om een persoonlijk onlustgevoel over te brengen op een hele volksmassa.
    Sinterklaas met z’n pieten bestaat al honderd jaar, de slavernij is al meer dan 200 jaar afgeschaft en nooit is er enig verband gelegd/gezocht tussen die beide fenomenen.
    Nu laat zelfs een (gekleurde) hoge functionaris van de Verenigde Naties zich verleiden om de echte dreigende wereldproblematieken voor wat ze zijn en spreekt het veto uit over s’Nederlands meest geliefde volksfeest.
    Laat die mevrouw zich eerst eens druk maken over de wrede stieren gevechten in Spanje, of de ganzenlevermesterijen in Frankrijk, of het nodeloze walvisafslachten door de Japanners.
    Ik laat mij in ieder geval niet door deze hype meeslepen en daarom zie ik de suggestie van John van Boven een heel goede handreiking.

  17. ‘Traditie’ dus. Maar Zwarte Piet was vroeger wit! http://youtu.be/NqdXfc4dTkM
    Wat is nu de traditie?

    Het Sinterklaasfeest moet naar mijn idee een feest voor alle kinderen zijn. Als dat niet het geval is, moet je er aan sleutelen. Persoonlijk lijkt het mij helemaal niet storend om een ongeschminkte Piet te zien. Door zijn uitdossing zal hij voor kinderen toch wel dezelfde persoon blijven. Alleen de ingeburgerde naam ‘zwarte piet’ kan vragen oproepen. “Mama, waarom heet hij eigenlijk Zwarte Piet?” “Nou Jantje, dat was iets van vroeger, toen de huizen nog schoorstenen hadden.”

  18. @Bernard, kan het ook zijn dat de Nederlander zich niet graag door buitenstaanders laat voorschrijven hoe hij z’n eigen feestjes moet vieren?
    trouwens, waar hebben we het over?
    Hoe verkeerd de slavernij ook ongetwijfeld geweest is, het is zeer verre geschiedenis en we hebben de Duitsers toch ook al lang de Tweede wereldoorlog vergeven?

  19. @observer schreef:

    @Bernard, kan het ook zijn dat de Nederlander zich niet graag door buitenstaanders laat voorschrijven hoe hij z’n eigen feestjes moet vieren?

    Dat denk ik ook. 🙂
    Maar als nu mevrouw Sherpert bedoelt, ik vond dat ze wel zinnige dingen zei. Het meest opvallend vond ik. “In Nederland bestaat racisme. Dat is niet bijzonder want dat bestaat in alle landen. Maar Nederland is wél het enige land waar dat ontkent wordt.” Nou daar heeft ze in ieder geval gelijk in. Maar dat gaat niet specifiek over Zwarte Piet. Die noemt ze pas later.

  20. Ik heb in de wandelgangen gehoord dat we over 3 jaar ook geen rood wit blauwe vlag meer mogen tonen. Onze medelanders voelen zich daardoor niet geaccepteerd wat natuurlijk uit den boze is. Het NL teken op de auto kunt u vervangen voor bananenrepubliek hollandistan.

  21. Ik zou willen vragen: wat levert het op als er wel iets aan zwarte piet wordt veranderd? Het is duidelijk dat er meer racisme zal ontstaan omdat Zwarte Piet enorm populair is en een diepgewortelde Nederlandse traditie is. Je schoffeert 90% van de Nederlandse bevolking door er aan te komen. En als Zwarte Piet racisme is dan is het hek van de dam: dan kan vrijwel alles als racisme betiteld worden. En waarom zou je je dan nog zorgen maken of datgene wat je doet of zegt racisme is? Is dat het doel dan van dit geneuzel? Meer racisme kweken?

    Als er geen duidelijke winst te behalen is voor de hele samenleving dan lijkt me dit gesprek totaal zinloos. Het gesprek lijkt me alleen zinvol als al bij voorbaat vast staat dat er aan de figuur van Zwarte Piet niets zal worden veranderd.

  22. Laat die mevrouw van de VN eerst maar iets doen aan homo vervolging in haar eigen land.
    Verbeter de wereld maar begin bij jezelf!!

  23. en we hebben de Duitsers toch ook al lang de Tweede wereldoorlog vergeven?

    Daar denken veel nabestaanden van de 50 miljoen burgerslachtoffers en 25 miljoen militairen anders over.

    Tja…het feit dat ik hierboven geen enkele reactie lees tegen Zwarte Piet (en alleen maar voor Zwarte Piet),

    Misschien omdat deze mensen dat niet durven? Die mevrouw van de VN en Anoek zijn met de dood bedreigd, lijkt me geen pretje ook al weet je dat het meestal loos alarm. Er zal maar een idioot tussen zitten die wel ’s nachts een tegel door je raam pleurt.
    Ik ben benieuwd wat voor een adviezen iemand gaat krijgen wanneer die hier een reactie gaat plaatsen die afwijkt van wat een aantal mensen wil horen. Dat zal ook wel niet helemaal conform de normale gedragscode zijn.;)

  24. Ribo, ik ben het volledig met je eens.

    Er lijkt een landelijke trend zichtbaar: degenen die Zwarte Piet willen afschaffen lijken zich verheven te voelen boven de menigte en zien het als een stok om mee te slaan, wat bij lijkt te dragen aan een eigen superioriteitsgevoel.

    Er lijkt een aantal correct-mensen te zijn die het schreeuwen over dit soort kwesties tot een levenswerk hebben gemaakt, om een -zoals lijkt- interne leegte op te vullen, een vroegere tekortkoming. Niet alleen zie je dit bij veel grachtengordelmensen en VARA-mensen, maar ook bij activisten en links-extremisten.

    Door dit soort initiatieven lijkt de trots en het tevreden gevoel over en door de Nederlandse samenleving bij velen (in ieder geval gevoelsmatig) steeds sneller af te brokkelen.
    Dat lijkt me geen goede ontwikkeling, omdat onvrede en een gebrek aan trots/identiteit (plus het groeiende aantal klagers over diverse dingen) tot instabiliteit en steeds meer algehele negativiteit kan leiden.

    Het lijkt me gewoon beter om dat soort mensen geen extra podium te bieden. Hoewel met de komst van internet alles rondom de individualist lijkt te draaien en iedereen zichzelf op een podium kan plaatsen.

  25. @Mike 70,

    en we hebben de Duitsers toch ook al lang de Tweede wereldoorlog vergeven?

    Daar denken veel nabestaanden van de 50 miljoen burgerslachtoffers en 25 miljoen militairen anders over.

    Dat zegt dan ook wat over deze groep mensen vind ik.
    Neem jij de Duitsers die naar de oorlog zijn geboren iets kwalijk?
    En geloof mij vele Duitsers, die wel mee gevochten hebben waren zelf ook slachtoffer

  26. Ik snap die weerstand tegen aanpassing niet zo. Het sinterklaasfeest heeft door de jaren steeds veranderingen ondergaan. Waarom zou dat nu ineens niet meer mogen.

  27. @bernard: verandering is nooit een doel op zich. En al helemaal niet als het op basis van onjuiste gronden gebeurd en iedereen er ook nog eens tegen is.

  28. pvda, vvd, cda en alle andere partijen schaaaaaaaaaaaaam JE!!!!
    Er zijn zo veel problemen in dit land en jullie gaan daar op een idiote wijze mee om, maar het onderwerp zwarte piet vinden jullie belangrijker..

    Het is niet voor niks gezegd dat als je denkt dat je geen ene… van kunt dan moet je de politiek in, bijdeze wordt dat weer bewezen…

  29. PvdA raadslid Patty Woldhof:

    nationaal kinderfeest zo kunnen organiseren dat het voor niemand kwetsend is

    In Zwolle is niets aan de hand. Een debat is dan al ver gezocht. Of wil de PvdA het juist over rascisme hebben?? Dat lijkt wel zo.
    Laten zoals het is dus!!

  30. Je kunt door het afpakken van Zwarte Piet misschien een stukje racisme wegnemen, maar je krijgt er veel meer ander racisme voor terug.

  31. wie niets van zwarte piet weet

    en niet wil aanpassen aan nederland

    deze mensen horen hier dan ook niet

    laat ze maar hun geluk in een ander land zoeken

    een land past zich toch niet aan omdat hun dat willen
    >:(

  32. Blijft verbazingwekkend dat volwassenen elkaar in de haren vliegen om iets wat een kinderfeest is.
    Sinterklaasfeest is al aangepast in de loop der tijd. Zwarte Piet wordt nog wel in algemene zijn genoemd, maar vaker is het, net als bij de smurfen, Muziekpiet, Hoofdpiet, Paniekpiet, etc.
    Kinderen zien alleen leuke, gezellige, dansende, personen! Die zien, net als ik overigens, geen onderdrukte slaaf die iets tegen zijn zin doet.
    Ik verwacht dan ook dat als deze discussie echt uitmondt in een verbod, dat een hoop volwassenen de intocht geschminkt gaan volgen om een statement te maken. En of we daar nu allemaal vrolijk van gaan worden……

  33. Als “….”……………..aaaahgh. Wat een discussie zeg. Laat het lekker zo.
    En mocht het echt zo zijn dat de piet verboden word, dan voed ik mijn kinderen wel met de realiteit op, en neem ik opsporing verzocht op om ze het de volgende dag voor Sesamstraat te laten zien.
    Want snoepjes zullen in werkelijkheid eerder gepikt worden dan gegeven.

  34. Bericht door Passant, op 7 juli 2014 17:18
    Kinderen zien alleen leuke, gezellige, dansende, personen! Die zien, net als ik overigens, geen onderdrukte slaaf die iets tegen zijn zin doet.

    En daar zit de kern van het verhaal volgens mij. Kinderen zien daar inderdaad helemaal niets verkeerds. Volwassenen maken er iets “fouts” van! Geen ENKEL kind zal ooit racistisch worden van het sinterklaasfeest!

  35. Voor een non-discussie hebben er anders wel weer een hoop mensen in korte tijd gereageerd.;) Jammer dat deze discussie onder de vlag “racisme” wordt gevoerd, want dat wakkert de tegenstellingen alleen maar aan.
    De wereld verandert, Nederland verandert, de Sinterklaastraditie is door de eeuwen heen verandert. Waarom zo halsstarrig vastklampen aan een zwart geschminkte Piet met oorbellen en rode lippen? Dat begrijp ik dan weer niet.
    Ik ben het gloeiend eens dat Sinterklaas een feest voor de kinderen moet zijn, maar dan ook voor álle kinderen. Wanneer een aanmerkelijke groep zich er ongemakkelijk bij voelt, dan is er toch niets mis mee om het aan te passen? Kom op: de kern van het feest zit niet in de zwarte schmink, maar in het samen een gezellig feest vieren met surprises en prikkelende gedichten.

  36. Ik denk, beste Dame, dat dat komt omdat het Sinterklaasfeest en Zwarte Piet voor veel mensen onderdeel is van een eigen identiteit.
    Het is al erg vaak wetenschappelijk aangetoond dat binnen elke cultuur ieder mens behoefte heeft aan een eigen identiteit; iets om zich mee te kunnen identificeren, iets wat bovendien fijne herinneringen kan oproepen aan een leuke periode van samen vieren.

    Het feit, dat één van de manieren om zich te identificeren op een dergelijke manier mensen uit handen wordt genomen door een (door mij in een andere hierboven genoemde reactie) kleine groep mensen, veroorzaakt bij veel mensen een gevoel van machteloosheid en frustratie. Gevolgen van machteloosheid en frustraties zijn onder andere protesten, wat vervolgens tegenstellingen en maatschappelijke onrust alleen maar vergroot.

    Het halsstarrig vastklampen wat je noemt, wil ik niet “vastklampen aan een zwart geschminkte Piet met oorbellen en rode lippen” noemen, maar wil ik meer het “in ere houden van eigen cultuur, identiteit en fijne herinneringen” noemen.

    De wereld verandert inderdaad. En dat staat haaks op behoeftes van velen. Behoeftes om de kleine dingen die te maken hebben met eigen cultuur en identificatie in steeds groter wordende mate te behouden.

  37. @Hans van Eijsden Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik kan me uit mijn jeugd nog heel goed herinneren hoe bang we allemaal waren van die zwarte Piet met zijn roe en zak waarin je naar Spanje vervoerd kon worden wanneer je niet lief genoeg was geweest. Dat beeld is met de nieuwe inzichten uit de psychologie gelukkig geëvolueerd naar de Piet zoals we hem nu kennen: een grappenmaker.
    Hoe verklaar je die ontwikkeling in relatie tot die identiteit?
    Als figuur stamt de zwarte Piet ontegenzeggelijk uit ons koloniaal verleden, net zoals Sjors en Sjimmie waarmee ik ook opgevoed ben. Donkere mensen geven aan zich daar niet senang bij te voelen. Vraag is of je je in hen kunt inleven en/of je daar begrip voor kunt hebben?
    Persoonlijk bevalt de toon van de discussie mij niet. Enerzijds niet om zwarte Piet gelijk te schakelen met racisme, omdat dit misschien historisch wel juist is, maar anno 2014 door slechts weinigen zo ervaren wordt. Anderzijds niet om degenen die er moeite mee hebben op een aanvallende wijze buiten te discussie te willen plaatsen.

  38. Als je weet wat écht racisme en discriminatie is, bijvoorbeeld in veel landen nog geen dagreis van ons vandaan, zoals:

    Iemand stenigen omdat hij/zij een andere geaardheid heeft…….
    Iemand verbieden auto te rijden omdat zij toevallig vrouw is…….
    Je dochter vermoorden omdat ze met de man van haar éigen keuze wil trouwen……………..
    Mensen en kinderen afslachten omdat ze niet van het juiste geloof zijn…….
    Kerken platbranden omdat er niet de juiste boodschap gepredikt wordt.

    dan hoef je je als Nederlander toch helemaal niet te schamen voor zoiets onschuldigs als Zwarte Piet?

  39. Je verwoordt het kernachtig wat ik bedoel, Observer. De discussie is op een wijze aangezwengelt die mensen de indruk geeft zich te moeten schamen voor hun traditie. Geen wonder dat het zo’n tegenreactie oproept. Volgens mij moet dat dus ook niet de vraag zijn. Vanuit mijn optiek gaat het erom dat Sinterklaas voor élk kind een leuk feest moet zijn. Als donkere mensen aangeven dat zij zich er niet prettig bij voelen omdat ze de figuur van Piet een ouderwets stereotype van de zwarte mens vinden, dan mag dat best bediscussieerd worden. Of niet?

  40. De geschiedenis van Sint Nicolaas Sint Nicolaas is op latere leeftijd gevlucht naar Spanje, oorspronkelijk is hij een bisschop van Turkse origine en nationaliteit! uit een Turkse havenplaats van destijds aanzienlijk belang. Hier is hij internationaal beroemd geworden omdat hij destijds zeer onorthodox (zwarte, Afrikaanse) kindslaven bevrijdde van de slavenschepen die de haven aandienden en ze als knecht in dienst nam. De betaalde baan “knecht” gaf deze kindslaven een onafhankelijke, zelfstandige status. Het is hierdoor dat Sint Nicolaas als kindervriend door het leven gaat en zijn zwarte knechten zijn van oorspronkelijk bedoeld als symbool TEGEN slavernij en onderdrukking. Een beter symbool tegen racisme dan Sinterklaas is er dus eigenlijk niet. Laat deze discussie dus eindelijk stoppen en laten we gewoon genieten van een prachtig kinderfeest.

  41. @Dame die ontwikkeling m.b.t. identiteit is beslist niet doorgedrongen. Ik ben nu 32, en opgegroeid in Heino, dus het conservatievere dorpse karakter heeft Zwarte Piet door de jaren heen keurig dezelfde laten zijn.

    Zoals hierboven vaker aangegeven, is er een verschil tussen hoe kinderen dingen beleven en hoe volwassenen het zien. Als kind komt onschuldigheid, directheid en creativiteit sneller tot uiting dan als volwassene, wat inhoudt dat een kind langer eventueel polariserende uitingen als onschuld zal blijven zien.
    Koloniaal verleden van Zwarte Piet? Het is door de huidige opgeblazen, m.i. overbodige maatschappelijke discussie dat ik een koloniaal verleden met Zwarte Piet in verband zou kunnen gaan brengen.
    Sjors & Sjimmie? Komop zeg. Ik weet niet beter dan dat het gewoon leuk was om te lezen als kind. Zonder bijgevoelens.

    Raar dat je me vraagt of ik begrip heb voor donkere mensen. Niet alleen zou bij jou een andere vraagstelling passen, namelijk of ik begrip heb voor andersdenkenden, maar ook zou het een vrij retorische vraag zijn: ik denk dat ik evenveel begrip kan opbrengen voor andersdenkenden, als dat andersdenkenden begrip voor ons zouden kunnen opbrengen.

    Toegelicht: de herrieschoppers doen alsof elke bet- bet- bet-overgrootvader een slavenhandelaar was.
    Ik vind dat ontzettend racistisch. In hun optiek is de blanke Nederlander nog steeds een soort van slavenhandelaar, maar dan anders, namelijk iemand met blankheidsprivileges, superioriteitsgevoel en racistische denkbeelden die dat op 5 december massaal vieren.

    Wat betreft zwarte slavernij: er is ook witte slavernij geweest, maar daar hoor ik niemand over. KLIK en KLIK.

    Vanwaar de trend van de “weg-met-ons”-mentaliteit?

  42. Voor mij gaat het niet om anderdenkenden, maar andersvoelenden. Dat is een essentieel verschil. Ik voel mijzelf niet de nazaat van een slavenhandelaar (volgens mijn stamboom bén ik dat ook niet ;)). Het “slavernij/racisme”-aspect van de discussie spreekt me in het geheel niet aan. Desondanks heb ik wel begrip voor donkere mensen die zwarte Piet niet direct associëren met een ideaalbeeld of een rolmodel. Ik voel me als witte Nederlander daardoor niet in mijn identiteit aangetast. In mijn beleving is het Sinterklaasfeest een feest voor kinderen met surprises en spotgedichten. Zo is het eeuwenlang gevierd. De Pietfiguur is er in 1850 bijverzonnen en kan dus nu ook wel aangepast worden zonder dat dit het Sinterklaasfeest aantast.
    Over slavernij hoeven we niet te discussiëren wat mij betreft; ik heb je linkjes niet geopend, want verwacht geen nieuwe info aan te treffen. Slavernij is helaas zo oud als de mensheid en bestaat ook nu nog.

  43. Als je pieten niet meer zou schminken dan valt het de kinderen heus wel op dat blanke Piet stiekem gewoon ome Kees of tante Annie is.

    Dus de schmink heeft wat dat betreft ook nog een functie. 🙂

  44. Je zou zo bij de PvdA kunnen zitten dame. Met je Pietfiguur aanpasserij. En dan niet eens in gaan op aangereikte links.
    Loze woorden, loze praatjes, vullen werkelijk geen gaatjes. 🙁

  45. Dat heeft zeker functie. Ik moet bij menig Piet goed kijken wie het is. Dat bruine (of wat mij betreft bij voorkeur zwarte) zorgt voor totaal andere contrasten (voor zover je van contrast kan spreken in het zicht zelf op de ogen na).
    Afgelopen Sinterklaas heb ik een feestje meegemaakt met oranje, paarse en groene Pieten die ik helaas direct wist te herkennen. Ook voor mij (volwassene) gaat dan toch een stukje ‘magie’ verloren.

    Ik vind het zeer vervelend dat een kleine groep hinder ondervindt van het feest. Let wel: er zijn veel (zo niet meer) donkere mensen die heerlijk het Sinterklaasfeest meevieren.

    Hoe groot moet een minderheid zijn om iets te verbieden? 1 miljoen mensen? 100.000? 10.000? 1.000? 100? 10? 1?

    Je zal bij elk gebruik mensen hebben die er niet happy mee zijn. Moet alles dan maar verboden worden?

    Of Piet nou wel of niet afstamt van het slavenverleden (bewijzen zijn er voor en tegen), persoonlijk maakt het mij niet uit. Waarom? Het is lang geleden, héél lang geleden. Het gaat generaties terug, er leven geen ‘ervaringsdeskundigen’ meer, al lang niet meer.
    En dat blijkt ook wel uit het feest zelf. Het is al genoemd: geen kind ziet dat mogelijke verband tussen slaven en Pieten.

  46. Paarse en groene pieten vind ik inderdaad ook niks. Gewoon niet schminken. Dan blijftie gewoon Pieter-mn-knecht door z’n uitdossing. Dat schminken is niet persé nodig.

    En ‘verbieden’? Nee, dat is niet de geest van het Sinterklaasfeest. Dat hoeft ook niet. Gewoon een beetje rekening houden met elkaar.

  47. Als ik zwarte piet als discriminatie zie, waarom heb ik als ouder mijn kind toen hij/zij nog in het sprookje zwarte piet geloofden dan zwart gesminct omdat hij/zij zo graag ook zwarte piet wilden zijn. Denk je echt dat ik hier voor koos, zodat mijn kind gediscrimineerd kan worden.
    Wat een onzin, wanneer je nou ouder bent van een donker kind en hij/zij word inderdaad uit gescholden voor zwarte piet, dan vertel je toch gewoon dat dit blanke kind jaloers is, hij/zij zal nooit geen zwarte piet kunnen worden. Dus nooit alle kindjes blij kunnen maken met cadeautjes. Het is maar net wat voor een uitleg aan je kind geeft.

  48. Zwarte piet gewoon weg ermee, achter de elleboog jullie systeem.
    Die piet is gewoon het slaaf van sinterklaas.
    Zo ging het vroeger ook en anno deze tijd nog steeds alleen op een sluwere wijze en het mooi proberen te maken, en ma blijve roepe voor de kindjes kindjes.
    onbeskofttt!!!!

  49. Ik lees hier steeds weer dat het feest een leuk feest moet zijn voor álle kinderen en dat er dus discussie gevoerd moet worden omdat er mensen zijn die zich er niet prettig bij voelen.
    Welke KINDEREN in de leeftijd tot een jaar of acht á negen voelen zich er niet prettig bij dan? Tenzij ze door hun ouders zijn geïndoctrineerd in het uitspelen van de racisme-kaart IS het feest al leuk voor alle kinderen.
    En de PvdA? Sorry, maar dat margepartijtje is hard op weg naar 0 zetels. Ik schat zo in dat een Partij voor de Pieten op meer steun kan rekenen dan het ‘laten we vooral onze eigen cultuur afbreken om aan de wens van andere culuren te voldoen’ PvdA van nu. Non-discussie, maar laten we vooral massaal gaan. De drie tegenstanders die Zwolle rijk is zullen ook wel gaan en als wij niet gaan is dat het enige geluid dat gehoord wordt. En laten we vooral verkleed als Zwarte Piet gaan. Nu, én tijdens de intocht in november. Ouders en kinderen, allemaal verkleed als ZWARTE Piet. Want racisme is slecht, maar racisme zoeken in het Sinterklaasfeest zit toch echt tussen je oren.

  50. Bericht door Schandalige jansen, op 7 juli 2014 23:32
    De mensheid maakt zichzelf kapot en dit gaat in rap tempo.

    Niet verwacht dat het in zo’n rap tempo ging… Nog een paar jaar en ’t is hier zo verrot.

  51. Het is misschien verstandiger om een referendum te houden .
    De kosten hiervan zijn misschien lager dan het hele gezeur over afschaffing terwijl de overgrote meerderheid het probleem niet ziet maar wel de wil van een kleine groep zeurpieten over zich heen ziet komen.

  52. Ik ben het deels met hem eens, deels niet.

    Racistisch? Van oorsprong mogelijk wel maar tegenwoordig denk ik niet meer (niet meer vanuit mijn beleving in ieder geval)
    Bruine of zwarte schmink? Duidelijk: zwarte gebruiken. Zijn verhaal van negers gebruiken (met een knipoog van zijn kant volgens mij) vind ik geen strak plan. Wel negers gebruiken (en blanken en aziaten en…), allemaal zwarte schmink op.

  53. Puur populistisch van de PvdA. Ik heb zojuist hun verkiezingsprogramma van de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen gelezen. Ze hebben het vooral voer Jongeren, Ouderen, Mensen met een arbeidsbeperking en een aanval op armoede. Het zou politiek Zwolle sieren zich eens aan hun beloften te houden, en niet puur voor het sentiment hun energie in andere nutteloze zaken te steken.
    Alweer een reden om geen PvdA meer te stemmen.

  54. Ik vind dit weer echt zo’n typisch stukje van Nederlands gemierenneuk. Er gebeuren in de hele wereld veel ergere dingen en wij zitten weer ruzie te maken over zwarte piet.

  55. Een kinderfeest, een traditie heeft toch niets te maken met racisme.
    Wees nou eerlijk! Maar ik zal het de eerst volgende keer op 5 december aan mijn dochter van 4 proberen uit te leggen. “Die zwarte piet is een eigenlijk een slaaf en die zogenaamde goedheiligman die de naam Klaas draagt is eigenlijk de slavendrijver. Zijn staf is ook niet echt, want dat is eigenlijk een zweep waar hij die slaven mee slaat als ze proberen te ontsnappen!” Wat denkt u, zal ze er iets van snappen?? Het zou pas echt kwetsend worden als we Geert Wilders een goedheiligman gaan noemen en zwarte piet een luie neger!

  56. De rechtbank van Amsterdam heeft geoordeeld dat Zwarte Piet een negatief stereotype van zwarte mensen is.

    En zoals een Surinaamse vriend van mij zo mooi heeft gezegd: “Ik word veel liever geassocieerd met een vrolijke grappenmaker die cadeautjes komt brengen dan dat ik word geassocieerd met een werkschuwe luilak die ook nog eens je fiets jat, want dat is een nog veel vaker voorkomend stereotype”

    Overigens vraag ik me nog steeds af welke oplossing de tegenstanders eigenlijk willen zien? Zwarte piet helemaal verbieden lijkt mij toch ook aardig neigen naar racisme, tenslotte sluit je deelname uit op basis van huidskleur. Leg dat ook maar eens even uit aan de huidige generatie kinderen die nu bewust Sinterklaas vieren. Of moet het stereotype aangepast worden en zo ja, waar moet het dan op lijken?

  57. Hoe moet je nou straks uitleggen aan je kind dat zwarte Piet niet meer mag komen? Liegen? Of gewoon eerlijk zeggen dat negers dat niet meer wilden?

  58. Ik lees trouwens net op een betrouwbare website dat Sinterklaas zelf twee jaar geleden al de oplossing heeft gegeven.
    Sinterklaas wil af van racistisch imago[/url]

  59. Tsja, tsja, Sinterklaas en Zwarte Piet.
    “Kom maar binnen met je knecht”.
    ‘Objectief’ valt hier helemaal geen chocola
    van te maken, las ik; en mee eens.
    ’t is allemaal emotie.
    Zowel bij voor als tegenstanders.
    Nouja, als je de geschiedenis van de Nederlandse
    slavenhandel een beetje bestudeert, hoe ’t ‘slavenhalen’
    ging. Schrik je, gegarandeerd.
    De Paus was in die tijd zo meedenkend om een verklaring
    uit te geven dat ‘Negers’ geen ziel hebben, en dus
    als dieren behandeld kunnen worden.
    Die tijd is lang geleden natuurlijk. Ik las de vergelijking
    met WO2, en borduur daar op voort; wat als er in Duitsland
    een jaarlijks feestje was met een ‘joodse Piet’.
    Zou niet kunnen. Ik voel wel mee met Abdi.

  60. Laten zoals het is. Het hoort bij de traditie. En trouwens, Zwolle heeft ook een homo als Sinterklaas. Vind ik niet erg hoor dat moet in deze tijd ook kunnen. Maar daar hoor je niemand over.

  61. ericht door Walda, op 8 juli 2014 13:38
    Srry hoor maar wat is er kwetsend aan je laatste zin. In mijn ogen niks.

  62. Ach ja, je ziet wel vaker verontwaardigde reacties op een artikel van De Speld. Ook De Telegraaf heeft een paar keer een artikel van de Speld gejat. Waren ze toch een paar keer betrouwbaar.

  63. @hanshanzeland:

    Die tijd is lang geleden natuurlijk. Ik las de vergelijking
    met WO2, en borduur daar op voort; wat als er in Duitsland
    een jaarlijks feestje was met een ‘joodse Piet’.
    Zou niet kunnen.

    Inderdaad, zou (wat mij betreft) niet kunnen.
    Voor mij is er wel een wezenlijk verschil: Joodse mensen die de oorlog hebben meegemaakt, lopen nu nog levend rond en hebben er dus directe herinneringen aan. Het slavenverhaal is alleen nog overleveringen en dat generaties terug.

    Maar dan nog: Zwarte Piet is geen neger, tenminste, kan een neger zijn maar ook Aziaat, Amerikaan, etc. Wellicht dat je het aan de vorm van het gezicht kan zien wat de oorsprong is van de desbetreffende Piet.

  64. Volgende halte zijn de kleine mensen die het niet leuk vinden om als helper te worden afgebeeld voor de kerstman. En de kerstman moet ook zwart kunnen zijn en “Im dreaming of a White Christmas” zal verboden worden.

    Mensen met een autistische stoornis relativeren alles kapot. Zo ook een kindertraditie. Walgelijke kortzichtige mensen waar ik niets mee te maken wil hebben. Laat staan een volwassen discussie voeren (met een rapper).

  65. @WFvN. lezend:

    “Joodse mensen die de oorlog hebben meegemaakt,
    lopen nu nog levend rond en hebben er dus directe herinneringen aan.
    Het slavenverhaal is alleen nog overleveringen en dat generaties terug.”

    Dus als “het slavenverhaal” wat korter geleden was, zou “Zwarte Piet”
    ook niet kunnen ? Iets langer of korter geleden vind ik geen
    wezenlijk verschil.

    Ik vind je relativering heel bedenkelijk trouwens door eraan te refereren als “het slavenverhaal”.
    Alsof ’t een sprookje is.

  66. @hanshanzeland:

    In mijn beleving: als het slavenverhaal korter geleden was geweest, inderdaad, dan had ik daarbij dezelfde argumentatie gebruikt: dus not-done.

    Dat jij het woord ‘slavenverhaal’ meent te moeten lezen alsof het een sprookje is, ligt bij jou, niet bij mij. Ik noem het geen sprookje, ik suggereer niet dat het een sprookje is.

  67. @hanshanzeland:

    Je hebt me wel wat aan het denken gezet. Moest ik het woord ‘slavengeschiedenis’ gebruiken bijvoorbeeld?

    Maar als ik kijk in de Van Dale dan zie ik staan:

    ver·haal (het; o; meervoud: verhalen)
    1
    vertelling, bericht, verslag

    Dan denk ik toch dat de term ‘verhaal’ gewoon legitiem is.

  68. Na wat lezen op internet, waaronder Wikipedia, schrok ik toch wel van dit stuk tekst:

    In 1859 schafte Nederland de slavernij in de onder direct bestuur staande delen van Oost-Indië af. Een strategisch moment van minister van Koloniën Jan Jacob Rochussen. Een jaar later verscheen namelijk Max Havelaar, de aanklacht van Multatuli (Eduard Douwes Dekker) tegen de Nederlandse politiek in Nederlands-Indië. Nog vier jaar later, in 1863, schafte Nederland de lucratieve slavernij in de West-Indische koloniën (Suriname en de Nederlandse Antillen) af. In Europa was Nederland een van de laatste landen die de slavernij afschaften, op Portugal en Spanje na.

    1863 is niet zo gek veel meer dan slechts 100 jaar na mijn geboorte…..
    En Nederland heeft het dus helaas nog lang volgehouden in vergelijking met de meeste andere Europese landen…..

  69. @WFvN De relatie zwarte piet-slavernij die in deze discussie wordt gelegd, vind ik niet zo zinvol, zo heb ik hier al menigmaal gezegd. Niettemin is dat de insteek van menige reactie hier. Je laatste reactie sluit precies aan op wat ik daarover dacht: dat Verne Sheperd van de VN in ieder geval een punt had met haar opmerking dat de Nederlanders onbekend zijn met de eigen slavernijgeschiedenis.
    Het klopt dat de slavernij in Suriname pas in 1863 (dus 13 jaar na de intrede van zwarte Piet als knecht van Sinterklaas) is afgeschaft. De slaven waren daarna formeel vrij, maar waren verplicht nog 10 jaar onder vrijwel dezelfde condities te blijven werken op de plantages. Het is een illusie te denken dat de donkere mensen daarna dezelfde positie kregen als de blanken. Zoek bijvoorbeeld ook maar eens op wanneer de eerste zwarte gouveneur zijn intrede deed in Suriname. Lees ook maar eens het boek van Anton de Kom (overleden in 1945 in Neuengamme, zie ook Sonny Boy van Annejet van der Zijl), Wij slaven van Suriname. Denk je ook echt dat het leven in Suriname voor de zwarte mensen een paradijs was terwijl Martin Luther King in de VS vocht voor gelijke burgerrechten? De stereotypering van de zwarte mensen is lang blijven hangen, zeker nog in de tijd van mijn (en jouw?) jeugd. Dat laatste is waar het om gaat en wat (een fiks aantal) zwarte mensen kwetst. Vergelijk het met een tekening van een Jood met grote neus die zijn geld telt.

  70. @Dame, saillant detail is toch wel dat een zeer groot aantal slavenhouders in Suriname inderdaad Joods was.
    En tellen dat konden ze zeker.

  71. @WFvN

    Blij dat ik eens wat zinnigs mag lezen
    in deze. Nouja, hoe die periode in de Vaderlandse
    geschiedenis precies genoemd zou moeten worden…
    “Gouden eeuw” schijnen de geschiedenisboeken te vermelden.

    Je hebt gelijk ‘verhaal’ ligt bij mij, Jij noemt ’t geen sprookje.
    Ik las ‘verhaal’ en had alle berichten gelezen over hoe leuk ’t feestje
    voor kinderen is; dacht echt: MAAR ’t IS ECHT GEEEEEN Sprookje.

    Sorry dat ik in hoofdletters schrijf, dat is mijn emotie.
    Ik ga ’t ook niet meer heel scherp neerschrijven hier.

    Vooral onzin lezend als:

    “Ik denk, …, dat dat komt omdat het Sinterklaasfeest en Zwarte Piet voor veel mensen onderdeel is van een eigen identiteit.”

    Brrr.

    En @Dame, de traditie “Zwarte Piet”, moeten we echt vanaf denk ik.
    Heeft dat nog toelichting nodig eigenlijk?

    Volgens mij kan ’t beter, met respect voor de beleving van allen.

  72. @hanshanzeland: hoe heb je dat laatste in gedachten? Wat duidelijk is is dat iedere verandering aan de figuur Zwarte Piet voor miljoenen Nederlanders compleet onaanvaardbaar is.

  73. @Aukje:

    Ik vier ’t net als iedereen, met Zwarte Pieten
    zolang dat fenomeen bestaat. Ik ben me er wel
    van bewust dat de Zwarte Piet een karikatuur
    is van de neger slaaf, in de huidige vorm.

    Zou niet moeten kunnen denk ik, karikaturen daarvan.
    Helemaal niet feestelijk. Erg afkeurenswaardig zelfs.

    Maarja, ribo heeft ook wel een punt,
    verandering aan de figuur Zwarte Piet is voor
    miljoenen Nederlanders onaanvaardbaar.
    En ik denk zeker niet dat die miljoenen Nederlanders
    graag herinnerd worden aan de tijd van de slavernij,
    en ’t daarom zo onaanvaardbaar vinden Zwarte Piet
    eens op een andere manier te bedenken. Ze zien gewoon
    een ‘clown’. Hebben er verder geen besef bij.

    Lees eens goed wat WFvN citeerde van Wikipedia.
    Of verdiep je er nog beter in.
    De informatie is beschikbaar.

    “we hebben het niet geweten” is geen optie toch?

Reacties zijn gesloten.